51 777 läst · 140 svar
52k läst
140 svar
Grannen vägrar återmontera stängsel, eftersom det skulle bli "fult"
Man har ingen större användning av insynsskydd till trädgården på vintern. Då är man ju inomhus inte ute i trädgården.Huddingebo skrev:
Vintergröna är ju idegran och liguster. Även gran om man gillar det. Tex avenbok håller kvar de vissna löven på vintern så där blir insynsskyddet bra hela året utom en kort period på våren.
Jag övervägde avenbok. Det är trevligare än thuja, tycker jag. Men vill ha en häck som fungerar på våren också.E Eld skrev:Man har ingen större användning av insynsskydd till trädgården på vintern. Då är man ju inomhus inte ute i trädgården.
Vintergröna är ju idegran och liguster. Även gran om man gillar det. Tex avenbok håller kvar de vissna löven på vintern så där blir insynsskyddet bra hela året utom en kort period på våren.
Dessutom tar det rätt lång tid innan en avenbokshäck är ordentligt tät. Thujaplantor som är ett par meter höga ger en nästintill tät häck redan vid plantering.
Vem är du att avgöra när jag och andra önskar insynsskydd in mot vår tomt?E Eld skrev:Man har ingen större användning av insynsskydd till trädgården på vintern. Då är man ju inomhus inte ute i trädgården.
Det handlar ju inte bara om solbadande.
Njaa... liguster är vintergrön men idegran samt gran är städsegrön. Det är en viss skillnad på dessa benämningar, vintergröna växter är sällan gröna hela vinterhalvåret men städsegröna växter som tall, gran och tuja är gröna året omE Eld skrev:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 117 inlägg
Cavapoo. Jag hade nog fäst kompostgaller på grannens sida av thujahäcken (eller min sida, eftersom jag ogillar konflikter). Billigt. Funktionellt. Inte jättevackert men smälter in. Tycker grannen det är fult och istället går med på att återställa häcken är det ju enkelt att ta bort.WaldenWoods skrev:Vi har en liten hund, en cavapoo.
Jag förväntas kunna montera ett staket genom thujahäcken (enligt flera inlägg ovan), då måste rimligen en liten hund kunna ta sig igenom häcken.
Jag tror det är låg sannolikhet att hunden faktiskt väljer att ta sig ut den vägen. Men som ansvarsfull hundägare vill man inte ta sådana risker.
Ja det är ju ett bättre hot. Grannen har att välja på att sätta upp ett staket som motsvarar det som fanns, eller en anmälan om att han byggt på fel tomt utan lov och då blir det troligtvis rivningspliktigt.S Solvide skrev:Svårt att polisanmäla när man inte ens kan hävda, än mindre bevisa, vilken grannes staket det var.
Dock så kan du se i tråden att grannen utan lov har anlagt infart, mur mm vid och innanför TS tomtgräns efter nedtagningen av gunnebostängslet. Och det kan ju grannen åka dit på om han inte blir medgörligare mot TS... 😄👌
Jag tänkte föreslå det, om det löser ditt problem är det väl en bonus men jag tänkte det mest som något som bör förarga grannen för att knögligt hönsnät ser värre ut än ett staketWaldenWoods skrev: