E Eld skrev:
Vad är felet på alla andra femtioelva sorters häckväxter som finns?
De flesta är inte vintergröna. Jag vet på rak arm ingen annan häckväxt som är vintergrön och ger lika bra insynsskydd som thuja.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
E Eld skrev:
Vad är felet på alla andra femtioelva sorters häckväxter som finns?
Många täcker dåligt nu när löven har fallit. Och/eller så växer de för långsamt.

Vad föreslår du istället? Som är tät, passar vårt klimat, växter skapligt fort, är vintergrön och inte för dyr.
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Många täcker dåligt nu när löven har fallit. Och/eller så växer de för långsamt.

Vad föreslår du istället? Som är tät, passar vårt klimat, växter skapligt fort, är vintergrön och inte för dyr.
Man har ingen större användning av insynsskydd till trädgården på vintern. Då är man ju inomhus inte ute i trädgården.

Vintergröna är ju idegran och liguster. Även gran om man gillar det. Tex avenbok håller kvar de vissna löven på vintern så där blir insynsskyddet bra hela året utom en kort period på våren.
 
E Eld skrev:
Man har ingen större användning av insynsskydd till trädgården på vintern. Då är man ju inomhus inte ute i trädgården.

Vintergröna är ju idegran och liguster. Även gran om man gillar det. Tex avenbok håller kvar de vissna löven på vintern så där blir insynsskyddet bra hela året utom en kort period på våren.
Jag övervägde avenbok. Det är trevligare än thuja, tycker jag. Men vill ha en häck som fungerar på våren också.

Dessutom tar det rätt lång tid innan en avenbokshäck är ordentligt tät. Thujaplantor som är ett par meter höga ger en nästintill tät häck redan vid plantering.
 
E Eld skrev:
Man har ingen större användning av insynsskydd till trädgården på vintern. Då är man ju inomhus inte ute i trädgården.

Vintergröna är ju idegran och liguster. Även gran om man gillar det. Tex avenbok håller kvar de vissna löven på vintern så där blir insynsskyddet bra hela året utom en kort period på våren.
Vem är du att avgöra när jag och andra önskar insynsskydd in mot vår tomt?
Det handlar ju inte bara om solbadande.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
TreeView och 5 till
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
De flesta är inte vintergröna. Jag vet på rak arm ingen annan häckväxt som är vintergrön och ger lika bra insynsskydd som thuja.
Jag föredrar vintergrön liguster alla dagar i veckan. Täcker lika bra, och man kan beskära hur hårt man vill :)
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vem är du att avgöra när jag och andra önskar insynsskydd in mot vår tomt?
Det handlar ju inte bara om solbadande.
Vilken rätt har du att avgöra vilka åsikter jag ska ha?
 
E Eld skrev:
Vilken rätt har du att avgöra vilka åsikter jag ska ha?
Du skrev man och inte jag.
 
  • Gilla
  • Älska
WaldenWoods och 3 till
  • Laddar…
säg till grannen att du fått ett fint bestånd av parkslide som du tänker sätta där
 
E Eld skrev:
Vintergröna är ju idegran och liguster. Även gran om man gillar det. Tex avenbok håller kvar de vissna löven på vintern så där blir insynsskyddet bra hela året utom en kort period på våren.
Njaa... liguster är vintergrön men idegran samt gran är städsegrön. Det är en viss skillnad på dessa benämningar, vintergröna växter är sällan gröna hela vinterhalvåret men städsegröna växter som tall, gran och tuja är gröna året om
 
  • Gilla
kantarelli1403
  • Laddar…
E Eld skrev:
Vilken rätt har du att avgöra vilka åsikter jag ska ha?
Självklart får du ha vilka åsikter du vill. Men framför då inte en åsikt som en sanning.
 
  • Gilla
  • Älska
TreeView och 3 till
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Vi har en liten hund, en cavapoo.

Jag förväntas kunna montera ett staket genom thujahäcken (enligt flera inlägg ovan), då måste rimligen en liten hund kunna ta sig igenom häcken.

Jag tror det är låg sannolikhet att hunden faktiskt väljer att ta sig ut den vägen. Men som ansvarsfull hundägare vill man inte ta sådana risker.
Cavapoo. Jag hade nog fäst kompostgaller på grannens sida av thujahäcken (eller min sida, eftersom jag ogillar konflikter). Billigt. Funktionellt. Inte jättevackert men smälter in. Tycker grannen det är fult och istället går med på att återställa häcken är det ju enkelt att ta bort.
 
S Solvide skrev:
Svårt att polisanmäla när man inte ens kan hävda, än mindre bevisa, vilken grannes staket det var.
Dock så kan du se i tråden att grannen utan lov har anlagt infart, mur mm vid och innanför TS tomtgräns efter nedtagningen av gunnebostängslet. Och det kan ju grannen åka dit på om han inte blir medgörligare mot TS... 😄👌
Ja det är ju ett bättre hot. Grannen har att välja på att sätta upp ett staket som motsvarar det som fanns, eller en anmälan om att han byggt på fel tomt utan lov och då blir det troligtvis rivningspliktigt.
 
  • Gilla
kantarelli1403 och 1 till
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Det är en bra tanke. Med lite ansträngning och trixande klarar jag nog att göra det "genom" häcken, så jag kan vara på min sida när jag gör det.

Tack för bra inspel!
Jag tänkte föreslå det, om det löser ditt problem är det väl en bonus men jag tänkte det mest som något som bör förarga grannen för att knögligt hönsnät ser värre ut än ett staket
 
  • Gilla
kantarelli1403
  • Laddar…
Med en så pass liten hund borde det väl räcka med ett 5 dm högt "staket". När hundar tar sig igenom så hoppar de knappast blint och försöker ta sig förbi utan nosar sig längs med marken tänker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.