Husafixaren Husafixaren skrev:
Bra att du kollat upp. Och som sagt det räcker INTE med om han ändå hade sökt korrekt bygglov i detta fall (utifrån hur jag tolkat de byggnationer han gjort). Utan han måste komplettera med ett godkännande från din sida i och med att bygget är gjort närmre än 4,5 meter från din tomtgräns. Bevisbördan ligger på honom, så även om ni hade gjort en muntlig överenskommelse så hade du kunnat hävda att en sådan inte fanns.
Intressant. Jag trodde att det vid närmare än 4,5 meter var obligatoriskt för kommunen att inhämta grannhörande, men att de sedan kan strunta i grannhörandets innebörd när de fattar bygglovbeslutet. Och att ett bygglov därmed är giltigt, även om grannen förklarat sig ovillig. Har jag missförstått detta?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Intressant. Jag trodde att det vid närmare än 4,5 meter var obligatoriskt för kommunen att inhämta grannhörande, men att de sedan kan strunta i grannhörandets innebörd när de fattar bygglovbeslutet. Och att ett bygglov därmed är giltigt, även om grannen förklarat sig ovillig. Har jag missförstått detta?
Jag kan inte svara säkert vad som gäller i din kommun, det kan variera lite mig veterligen. Men ring upp byggnadsnämnden och fråga rent ”i allmänhet” vad som gäller? 🙂 Där kommer du ju få ett 100% korrekt svar på frågan.
Sen i teorin är ju allting standardiserat men i praktiken hänger det också alltid på vilken individ = handläggare som hanterar frågan och hur denne gör sin tolkning.
Här i mitt villaområde har jag haft exempel på byggen som skedde intill tomtgräns utan att hämta in grannens godkännande. Som ”tur” var gick grannen med på en överenskommelse i det fallet = godkände i efterhand. Men det var inget som kommunen hade gett sig på att samla in.

Jag är fortfarande inte helt klar över exakt vilka olika saker han har byggt intill din tomt? Om vi säger att där aldrig fanns nåt stängsel från början och så sökte han bara bygglov för något typiskt bygge, som en carport. Kommunen godkände denna. Då borde du ha fått en chans att yttra dig, men med en risk att kommunens byggnadsnämnd kör över dina synpunkter.
Men i ditt fall är det ju fler saker som har ändrats/byggts. Ett stängsel har rivits. Nån lite mur har tillkommit. Osv. För precis alla delar som det inte getts ett bygglov för så måste han i så fall få ditt godkännande.
 
Redigerat:
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
Köp ett bättre begagnat (eller sämre) byggstängsel och sätt 10 cm in på din tomt inte så snyggt men du har ju en häck tänk bara på att thujan inte gillar att hundar kissar på den
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Marmar77 Marmar77 skrev:
Ja så är ni ovänner för resten av livet, bra idé. Du vet inte hur grannen uppfattade frågan då du bara hört från ena parten. Går du in på grannens tomt utan tillåtelse kan du dessutom dömas till för hemfridsbrott enligt 4 kap. 6 § brottsbalken.
Jag förstår inte varför jag ska böja mig baklänges för att vara vän med en granne som beter sig som en idiot. Har man bett om lov att ta ner något med löftet om att man ska återställa det, och sen skiter i sin del av avtalet så är det hens problem att lösa vänskapen. Personligen så har jag ingen vinning av "vänner" som ljuger. Har stött på de här karaktärerna många gånger i mitt liv, och anledningen till att de håller på som de gör är för att folk tillåter de att bete sig som idioter utan konsekvenser. Sätt hårt och var väldigt tydlig i vad du tycker om deras beteende, då flyttar man över ansvaret till personen som ställde till det istället för att man ska gå runt och vara ängslig.
 
  • Gilla
Husafixaren och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Du får väl prata med grannen om alternativen att stå på deras sida under montaget och få till ett rakt och snyggt staket eller stå på din sida av gränsen och få till något som är hundsäkert och kan monteras enkelt från din sida (dvs i princip garanterar fult utförande).

[länk]

Eller liknande bör man kunna rulla ut. Slår man ner armeringsjärn med jömna mellanrum och fäster den med buntband, så får man enkelt dit ett staket. Inte helt lätt om man måste göra det från din sida. Jag tror det syns ganska lite om man klipper thujan lite först, så grenarna väger igenom staketet över tiden.

mindre konstruktivt förslag inspiration nedan. Syns nog inte alls från din sida. Har även sett staket målat i regnbågens alla färger på utsidan (och insidan i enfärgat utförande).
[bild]

Grannen har allt att vinna på att vara pragmatisk här och låta dig ordna staketet från hans sida. Men montera det 5cm in på din tomt, så det inte är några framtida tvivel om vem som äger staketet.

Jag har precis samma problem, är rätt säker på att det står exakt i tomtgränsen.
Om grannen gillar Fallout eller annan valfri postapokalyptisk följetång så kan han faktiskt bli riktigt nöjd med den där designen!
 
  • Gilla
kantarelli1403
  • Laddar…
Så kallade virtuella (osynliga) elstängsel för hundar är inte tillåtet.
Däremot är synliga elstängsel tillåtet.

Har ställt frågan till jordbruksverket om det är tillåtet med ett synligt virtuellt elstängsel, dvs där ett "osynligt" virtuellt stängsel har kompletterats med en synlig attraktion som för hunden uppfattas som ett stängsel, exempelvis uppspända trådar eller färgade rör eller vad som helst, som av hunden kan lätt uppfattas och "associeras" med elstöten från halsbandet.

Om detta är tillåtet kan detta vara en lösning för hunden, dvs att man använder ett "virtuellt elstängsel" med nergrävd begränsningstråd, men att man kompletterar med något - som är relativt snyggt, men som lätt uppfattas av hunden som att "här är elstängsel". (fastän stängslet i sig inte är strömförande, varför inte bra jordning behövs)
 
Det är i såna här lägen jag känner att jag skulle kunna tänka mig att vara relativt obstinat. Grannen har fått ett temporärt tillstånd att ta ner ett staket där det är oklart om vem som är ägaren och att det skulle återmonteras. Presentera ett förslag där du står får stå på hans sida för att montera ett staket på din tomt och att du tar samtliga kostnader. När han skriver på det avtalet så letar du upp det absolut fulaste staket du någonsin hittar och tackar för trevligt bemötande.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
W WFD skrev:
Det är i såna här lägen jag känner att jag skulle kunna tänka mig att vara relativt obstinat. Grannen har fått ett temporärt tillstånd att ta ner ett staket där det är oklart om vem som är ägaren och att det skulle återmonteras. Presentera ett förslag där du står får stå på hans sida för att montera ett staket på din tomt och att du tar samtliga kostnader. När han skriver på det avtalet så letar du upp det absolut fulaste staket du någonsin hittar och tackar för trevligt bemötande.
En riktig skönhet 😉
 
  • Rött avgränsningsstaket med stolpar vid arbetsområde, grön äng i bakgrunden, byggmaterial bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
FamiljenOlssonPersson FamiljenOlssonPersson skrev:
En riktig skönhet 😉
På gränsen till för snyggt. Men för att vara säker på att det där inte säckar ihop, kanske ta lite gammal galvad takplåt för att stötta?
 
  • Haha
  • Älska
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
R
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
I tomtgränsen mot min granne fanns ett äldre, klassiskt gunnebostängsel. Aningen slitet, men fullt fungerande. I samband med att grannen skulle bygga uppfart på sin sida, precis innanför stängslet, bad han om min tillåtelse att ta ned stängslet, eftersom han tyckte det var gammalt och slitet och att det skulle försvåra hans byggprocess (oklart för mig på vilket sätt). Jag förklarade att eftersom vi avsåg att skaffa hund var det viktigt för oss med ett stängsel. Han föreslog då att han efter att uppfarten byggts färdigt skulle montera ett nytt, likvärdigt stängsel, antingen i tomtgräns eller fäst i den låga betongmur han skulle uppföra som del av uppfartsprojektet (10-20 cm från tomtgräns). Baserat på det löftet accepterade jag att han tog ned det befintliga stängslet.

Varken grannen eller jag har kunskap om vilken av de båda fastigheterna det ursprungliga stängslet tillhörde, vilket vi gemensamt konstaterade när vi kom överens om ovan. (Troligtvis är ingen i livet som kan säga vilken av fastigheterna som satte upp stängslet.)

En tid efter att grannen byggt färdigt sin uppfart frågade jag om när han avsåg att montera det nya stängslet. Han svarade då att han bestämt sig för att inte montera något nytt stängsel, eftersom det skulle bli "fult".

På min sida om gränsen (och det tidigare stängslet) står en ganska rejäl thujahäck, som jag planterat för 8 år sedan. Den skyddar bra mot insyn, men räcker inte för att hålla hunden på tomten. Jag behöver därför ett stängsel. Grannen tycker att eftersom jag vill ha stängslet kan jag ställa det på min sida innanför häcken (vilket eftersom häcken är ca 80 cm bred innebär ca 80 cm in på min tomt). Detta eftersom han tycker det skulle vara "fult" att ha stängslet synligt vid häcken på hans sida. Jag tycker det är naturligare att ha stängslet i tomtgränsen, och är dessutom irriterad över att han bryter vår överenskommelse. (Mitt på häckens längd har jag en bit likadan häck "på tvären" som avdelare i min trädgård, som prydligt hör ihop med den långa häcken. Ett stängsel på min sida den långa häcken skulle därmed bokstavligen behöva dras rakt igenom häcken, där tvärdelen skjuter ut. Det är jag inte alls sugen på.)

Jag har tyvärr inte överenskommelsen om det nya stängslet i skrift, eftersom jag inte såg någon anledning till att grannen inte skulle hålla sitt ord. Grannen förnekar inte att han kom överens med mig om att ett nytt stängsel skulle sättas upp (och han förnekar inte heller att detta var ett villkor från mig för att acceptera demontering av det gamla stängslet), men konstaterar ändå att han inte tänker göra det.

Det är inte en ekonomisk fråga för mig. Eftersom det är jag som behöver stängslet kan jag gärna bekosta både material och montage av ett nytt stängsel (vilket jag även nämnt för grannen). Men även om jag har rätt att montera ett stängsel i tomtgräns (eller 2 cm in på min sida) uppfattar jag att jag inte rent praktiskt kan göra det utan grannens tillåtelse, eftersom man pga thujahäcken i så fall måste befinna sig på grannens tomt när man monterar.

Tacksam
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
I tomtgränsen mot min granne fanns ett äldre, klassiskt gunnebostängsel. Aningen slitet, men fullt fungerande. I samband med att grannen skulle bygga uppfart på sin sida, precis innanför stängslet, bad han om min tillåtelse att ta ned stängslet, eftersom han tyckte det var gammalt och slitet och att det skulle försvåra hans byggprocess (oklart för mig på vilket sätt). Jag förklarade att eftersom vi avsåg att skaffa hund var det viktigt för oss med ett stängsel. Han föreslog då att han efter att uppfarten byggts färdigt skulle montera ett nytt, likvärdigt stängsel, antingen i tomtgräns eller fäst i den låga betongmur han skulle uppföra som del av uppfartsprojektet (10-20 cm från tomtgräns). Baserat på det löftet accepterade jag att han tog ned det befintliga stängslet.

Varken grannen eller jag har kunskap om vilken av de båda fastigheterna det ursprungliga stängslet tillhörde, vilket vi gemensamt konstaterade när vi kom överens om ovan. (Troligtvis är ingen i livet som kan säga vilken av fastigheterna som satte upp stängslet.)

En tid efter att grannen byggt färdigt sin uppfart frågade jag om när han avsåg att montera det nya stängslet. Han svarade då att han bestämt sig för att inte montera något nytt stängsel, eftersom det skulle bli "fult".

På min sida om gränsen (och det tidigare stängslet) står en ganska rejäl thujahäck, som jag planterat för 8 år sedan. Den skyddar bra mot insyn, men räcker inte för att hålla hunden på tomten. Jag behöver därför ett stängsel. Grannen tycker att eftersom jag vill ha stängslet kan jag ställa det på min sida innanför häcken (vilket eftersom häcken är ca 80 cm bred innebär ca 80 cm in på min tomt). Detta eftersom han tycker det skulle vara "fult" att ha stängslet synligt vid häcken på hans sida. Jag tycker det är naturligare att ha stängslet i tomtgränsen, och är dessutom irriterad över att han bryter vår överenskommelse. (Mitt på häckens längd har jag en bit likadan häck "på tvären" som avdelare i min trädgård, som prydligt hör ihop med den långa häcken. Ett stängsel på min sida den långa häcken skulle därmed bokstavligen behöva dras rakt igenom häcken, där tvärdelen skjuter ut. Det är jag inte alls sugen på.)

Jag har tyvärr inte överenskommelsen om det nya stängslet i skrift, eftersom jag inte såg någon anledning till att grannen inte skulle hålla sitt ord. Grannen förnekar inte att han kom överens med mig om att ett nytt stängsel skulle sättas upp (och han förnekar inte heller att detta var ett villkor från mig för att acceptera demontering av det gamla stängslet), men konstaterar ändå att han inte tänker göra det.

Det är inte en ekonomisk fråga för mig. Eftersom det är jag som behöver stängslet kan jag gärna bekosta både material och montage av ett nytt stängsel (vilket jag även nämnt för grannen). Men även om jag har rätt att montera ett stängsel i tomtgräns (eller 2 cm in på min sida) uppfattar jag att jag inte rent praktiskt kan göra det utan grannens tillåtelse, eftersom man pga thujahäcken i så fall måste befinna sig på grannens tomt när man monterar.

Tacksam för råd.
Vill inte grannen ha nätet så är det så.
Lös det på din sida eller sätt upp en löplina till jycken.
Allt handlar ju om hunden trots allt.
Detta är ju ett ickeproblem som inte är värt att offra grannsämjan för.
 
  • Haha
MartinP666
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
I tomtgränsen mot min granne fanns ett äldre, klassiskt gunnebostängsel. Aningen slitet, men fullt fungerande. I samband med att grannen skulle bygga uppfart på sin sida, precis innanför stängslet, bad han om min tillåtelse att ta ned stängslet, eftersom han tyckte det var gammalt och slitet och att det skulle försvåra hans byggprocess (oklart för mig på vilket sätt). Jag förklarade att eftersom vi avsåg att skaffa hund var det viktigt för oss med ett stängsel. Han föreslog då att han efter att uppfarten byggts färdigt skulle montera ett nytt, likvärdigt stängsel, antingen i tomtgräns eller fäst i den låga betongmur han skulle uppföra som del av uppfartsprojektet (10-20 cm från tomtgräns). Baserat på det löftet accepterade jag att han tog ned det befintliga stängslet.

Varken grannen eller jag har kunskap om vilken av de båda fastigheterna det ursprungliga stängslet tillhörde, vilket vi gemensamt konstaterade när vi kom överens om ovan. (Troligtvis är ingen i livet som kan säga vilken av fastigheterna som satte upp stängslet.)

En tid efter att grannen byggt färdigt sin uppfart frågade jag om när han avsåg att montera det nya stängslet. Han svarade då att han bestämt sig för att inte montera något nytt stängsel, eftersom det skulle bli "fult".

På min sida om gränsen (och det tidigare stängslet) står en ganska rejäl thujahäck, som jag planterat för 8 år sedan. Den skyddar bra mot insyn, men räcker inte för att hålla hunden på tomten. Jag behöver därför ett stängsel. Grannen tycker att eftersom jag vill ha stängslet kan jag ställa det på min sida innanför häcken (vilket eftersom häcken är ca 80 cm bred innebär ca 80 cm in på min tomt). Detta eftersom han tycker det skulle vara "fult" att ha stängslet synligt vid häcken på hans sida. Jag tycker det är naturligare att ha stängslet i tomtgränsen, och är dessutom irriterad över att han bryter vår överenskommelse. (Mitt på häckens längd har jag en bit likadan häck "på tvären" som avdelare i min trädgård, som prydligt hör ihop med den långa häcken. Ett stängsel på min sida den långa häcken skulle därmed bokstavligen behöva dras rakt igenom häcken, där tvärdelen skjuter ut. Det är jag inte alls sugen på.)

Jag har tyvärr inte överenskommelsen om det nya stängslet i skrift, eftersom jag inte såg någon anledning till att grannen inte skulle hålla sitt ord. Grannen förnekar inte att han kom överens med mig om att ett nytt stängsel skulle sättas upp (och han förnekar inte heller att detta var ett villkor från mig för att acceptera demontering av det gamla stängslet), men konstaterar ändå att han inte tänker göra det.

Det är inte en ekonomisk fråga för mig. Eftersom det är jag som behöver stängslet kan jag gärna bekosta både material och montage av ett nytt stängsel (vilket jag även nämnt för grannen). Men även om jag har rätt att montera ett stängsel i tomtgräns (eller 2 cm in på min sida) uppfattar jag att jag inte rent praktiskt kan göra det utan grannens tillåtelse, eftersom man pga thujahäcken i så fall måste befinna sig på grannens tomt när man monterar.

Tacksam för råd.
Trevlig granne du har, det är inte direkt den som man tittar till huset åt när de är på semester, snarare hjälper tjuvarna att lasta in prylarna i bilen....
 
  • Gilla
Husafixaren och 2 till
  • Laddar…
R Ryzen skrev:
Vill inte grannen ha nätet så är det så.
Lös det på din sida eller sätt upp en löplina till jycken.
Allt handlar ju om hunden trots allt.
Detta är ju ett ickeproblem som inte är värt att offra grannsämjan för.
Löplina är nog olagligt numera.
 
M maxmsm skrev:
Trevlig granne du har, det är inte direkt den som man tittar till huset åt när de är på semester, snarare hjälper tjuvarna att lasta in prylarna i bilen....
Det bästa du har sagt i tråden
 
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
I tomtgränsen mot min granne fanns ett äldre, klassiskt gunnebostängsel. Aningen slitet, men fullt fungerande. I samband med att grannen skulle bygga uppfart på sin sida, precis innanför stängslet, bad han om min tillåtelse att ta ned stängslet, eftersom han tyckte det var gammalt och slitet och att det skulle försvåra hans byggprocess (oklart för mig på vilket sätt). Jag förklarade att eftersom vi avsåg att skaffa hund var det viktigt för oss med ett stängsel. Han föreslog då att han efter att uppfarten byggts färdigt skulle montera ett nytt, likvärdigt stängsel, antingen i tomtgräns eller fäst i den låga betongmur han skulle uppföra som del av uppfartsprojektet (10-20 cm från tomtgräns). Baserat på det löftet accepterade jag att han tog ned det befintliga stängslet.

Varken grannen eller jag har kunskap om vilken av de båda fastigheterna det ursprungliga stängslet tillhörde, vilket vi gemensamt konstaterade när vi kom överens om ovan. (Troligtvis är ingen i livet som kan säga vilken av fastigheterna som satte upp stängslet.)

En tid efter att grannen byggt färdigt sin uppfart frågade jag om när han avsåg att montera det nya stängslet. Han svarade då att han bestämt sig för att inte montera något nytt stängsel, eftersom det skulle bli "fult".

På min sida om gränsen (och det tidigare stängslet) står en ganska rejäl thujahäck, som jag planterat för 8 år sedan. Den skyddar bra mot insyn, men räcker inte för att hålla hunden på tomten. Jag behöver därför ett stängsel. Grannen tycker att eftersom jag vill ha stängslet kan jag ställa det på min sida innanför häcken (vilket eftersom häcken är ca 80 cm bred innebär ca 80 cm in på min tomt). Detta eftersom han tycker det skulle vara "fult" att ha stängslet synligt vid häcken på hans sida. Jag tycker det är naturligare att ha stängslet i tomtgränsen, och är dessutom irriterad över att han bryter vår överenskommelse. (Mitt på häckens längd har jag en bit likadan häck "på tvären" som avdelare i min trädgård, som prydligt hör ihop med den långa häcken. Ett stängsel på min sida den långa häcken skulle därmed bokstavligen behöva dras rakt igenom häcken, där tvärdelen skjuter ut. Det är jag inte alls sugen på.)

Jag har tyvärr inte överenskommelsen om det nya stängslet i skrift, eftersom jag inte såg någon anledning till att grannen inte skulle hålla sitt ord. Grannen förnekar inte att han kom överens med mig om att ett nytt stängsel skulle sättas upp (och han förnekar inte heller att detta var ett villkor från mig för att acceptera demontering av det gamla stängslet), men konstaterar ändå att han inte tänker göra det.

Det är inte en ekonomisk fråga för mig. Eftersom det är jag som behöver stängslet kan jag gärna bekosta både material och montage av ett nytt stängsel (vilket jag även nämnt för grannen). Men även om jag har rätt att montera ett stängsel i tomtgräns (eller 2 cm in på min sida) uppfattar jag att jag inte rent praktiskt kan göra det utan grannens tillåtelse, eftersom man pga thujahäcken i så fall måste befinna sig på grannens tomt när man monterar.

Tacksam för råd.
Det är väl bara be grannen sätta uppstaketet igen eftersom det var det ni kom överens om. han kan ju själv få välja ett staket han tycker är snyggt. Påpeka tydligt att löften är till för att hållas.
 
R Ryzen skrev:
Vill inte grannen ha nätet så är det så.
Lös det på din sida eller sätt upp en löplina till jycken.
Allt handlar ju om hunden trots allt.
Detta är ju ett ickeproblem som inte är värt att offra grannsämjan för.
Se inlägg #67 gällande grannsämja.

Löplina är inte aktuellt. Vi håller hunden kopplad i nuvarande situation. Vilket är tråkigt att behöva göra, när tomten i övrigt är förberedd för att kunna ha hunden frigående.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.