WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Jag försökte beskriva att det inte är så enkelt, eftersom det står en rejäl häck på min sida gränsen.

Om jag sätter upp stängslet på min sida häcken får jag stängslet 80 cm in på min tomt, plus att det kommer behöva gå rakt genom "tvärdelen" av häcken som jag har på ett ställe. Så det vill jag helst inte.

Jag skulle gärna sätta ett nytt stängsel i tomtgräns (eller ett par cm in på min sida). Men det kommer jag inte åt att göra, från mitt håll, eftersom den höga häcken står i vägen. Jag skulle, som du säger, enkelt kunna göra det från andra hållet. Men då måste jag beträda grannens tomt, medan jag monterar stängslet på min sida gränsen. Det kan jag väl inte göra utan grannens medgivande?
Kan du kanske planera det till ett tillfälle då grannen är bortrest?
 
  • Gilla
Solvide
  • Laddar…
P
Gunnilbo stängsel och liknande är väl precis vad som enkelt går att sätta upp från sin sida av gränsen. med lite tanke verksamhet helt utan eller med nära obefintligt översteg på grannens sida så sätt det bara 10 cm så det är solklart på din sida gränsen. Att sätta det längre in än så känns helt onödigt och det går utmärkt att underhålla och sköta staketet från sin sida om ev motpart på andra sidan är löjliga och gnäller om nån står 30 cm på fel sida tomtgräns. Sen när det sitter där och om granne är någorlunda normalt funtad så brukar inte det vara problem om man tillfälligt kliver över staketet för ev reparation men kniper det så går det att göra från sin egen sida om man ser till att ha fästen osv på sin sida om stolparna.

skulle nån granne krångla med en då så ser man såklart till att dom få ggr per år som man måste kliva över gränsen så gör man det när motparten inte ser och inte är hemma..

Ja menar risken att man får besök på sin sida gränsen helt utan staket känns väl bra mycket större än dom få ggr per år som man måste kliva på fel sida om ett staket som står tydligt på ens sida om gränsen men knappast nån meter in för att nån enstaka gång om året kunna sköta om det
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
En fundering; du säger att det inte finns någon skriftlig överenskommelse. Utan det var en muntlig sådan ni gjorde om stängslet och som grannen nu struntar i att följa.
Var detta en del av samma överenskommelse som innefattade att grannen fick din tillåtelse för att bygga den uppfart inkl låg mur som han nu har byggt?

OM det saknas skriftligt godkännande från din sida på att han fått bygga uppfarten, då skulle jag prata med honom och säga att hörrudu — nu vill jag att du är sjysst och återställer stängslet, precis så som vi kom överens om. (Om du vill göra en extra insats för grannsämjan kan du ju erbjuda dig att betala en del eller rentav hela kostnaden, som du varit inne på). Men helt enkelt kräva att ett stängsel ska upp, men lägga fram det på ett ”trevligt” och korrekt sätt.

Och om han fortfarande då vägrar så skulle jag lägga till att nu är det ju så att du skulle ju egentligen skriftligen ha behövt godkänna hans bygge då detta skedde närmare än 4,5 meter från din tomtgräns. Och det vore ju tråkigt om du ska behöva höra av dig till byggnadsnämnden nu och säga att du aldrig godkände hans bygge. Dvs väldigt tråkigt om han ska behöva riva hela sin mur & uppfart & ev övrigt som byggts…? I relation till det kan det väl inte vara ett jätteproblem att återställa ett ”fult” stängsel?
 
  • Gilla
  • Älska
Solvide och 8 till
  • Laddar…
J JFTENG skrev:
Vad har din granne gjort för arbete på sin uppfart? Finns där något denne gjort som du kan använda som påtryckning? Är allt din granne gjort enligt regelverk?
Husafixaren Husafixaren skrev:
En fundering; du säger att det inte finns någon skriftlig överenskommelse. Utan det var en muntlig sådan ni gjorde om stängslet och som grannen nu struntar i att följa.
Var detta en del av samma överenskommelse som innefattade att grannen fick din tillåtelse för att bygga den uppfart inkl låg mur som han nu har byggt?

OM det saknas skriftligt godkännande från din sida på att han fått bygga uppfarten, då skulle jag prata med honom och säga att hörrudu — nu vill jag att du är sjysst och återställer stängslet, precis så som vi kom överens om. (Om du vill göra en extra insats för grannsämjan kan du ju erbjuda dig att betala en del eller rentav hela kostnaden, som du varit inne på). Men helt enkelt kräva att ett stängsel ska upp, men lägga fram det på ett ”trevligt” och korrekt sätt.

Och om han fortfarande då vägrar så skulle jag lägga till att nu är det ju så att du skulle ju egentligen skriftligen ha behövt godkänna hans bygge då detta skedde närmare än 4,5 meter från din tomtgräns. Och det vore ju tråkigt om du ska behöva höra av dig till byggnadsnämnden nu och säga att du aldrig godkände hans bygge. Dvs väldigt tråkigt om han ska behöva riva hela sin mur & uppfart & ev övrigt som byggts…? I relation till det kan det väl inte vara ett jätteproblem att återställa ett ”fult” stängsel?
Tack båda för bra uppslag!

Han frågade mig egentligen aldrig om uppfarten. Det var mera att han informerade mig om att han skulle bygga den. Och i samband med det frågade han om att ta ned stängslet.

Har nu kollat bygglovsarkivet. Den nya uppfarten finns inritad i ett ärende, men det ärendet handlar bara om fasadändring när han satte igen sin gamla garagedörr, vid den gamla uppfarten. Det framgår i handlingarna att den nya uppfarten inte är behandlad. Själva uppfarten är nog inte lovpliktig, men muren är det definitivt. Det lovet saknas. Och antagligen kräver ändringen av marknivå också lov (här killgissar jag), vilket i så fall inte heller finns.

Bra kunskaper att ha med sig in i fortsatta diskussioner. Tack igen!

EDIT: Nu kollat regelverket. Jodå, uppfarten i dess nuvarande utformning kräver lov för ändringen av marknivå. Sådant lov saknas.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Solvide och 8 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Äh, skaffa en rejäl vovve och släpp lös den. Snart kommer grannen ha smällt upp ett nytt stängsel ska du se.
Speciellt när grannen ska grilla och sitta ute och äta 😊
 
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
Tack båda för bra uppslag!

Han frågade mig egentligen aldrig om uppfarten. Det var mera att han informerade mig om att han skulle bygga den. Och i samband med det frågade han om att ta ned stängslet.

Har nu kollat bygglovsarkivet. Den nya uppfarten finns inritad i ett ärende, men det ärendet handlar bara om fasadändring när han satte igen sin gamla garagedörr, vid den gamla uppfarten. Det framgår i handlingarna att den nya uppfarten inte är behandlad. Själva uppfarten är nog inte lovpliktig, men muren är det definitivt. Det lovet saknas. Och antagligen kräver ändringen av marknivå också lov (här killgissar jag), vilket i så fall inte heller finns.

Bra kunskaper att ha med sig in i fortsatta diskussioner. Tack igen!

EDIT: Nu kollat regelverket. Jodå, uppfarten i dess nuvarande utformning kräver lov för ändringen av marknivå. Sådant lov saknas.
Är det verkligen värt att börja bråka med en granne för ett Gunnebo staket? Vilka många här verkar tycka, grannen tycker öppenbarligen att det är fullt och ni har ju redan en uppvuxen häck, så behövs det verkligen ett staket då också? Om du tycker att du behöver staketet varför sätter du det inte innanför häcken mot din egen sida? ( Eller vill inte du heller se staketet för att det är fult!? ), så många som börjar bråka med Grannar i onödan tänker jag, tänk inte på vem som har gjort fel från början försöka lösa problemen tillsammans istället som vuxna människor annars blir det inget roligt att bo där i framtiden…
 
  • Gilla
  • Haha
Freimeister och 4 till
  • Laddar…
Marmar77 Marmar77 skrev:
Är det verkligen värt att börja bråka med en granne för ett Gunnebo staket? Vilka många här verkar tycka, grannen tycker öppenbarligen att det är fullt och ni har ju redan en uppvuxen häck, så behövs det verkligen ett staket då också? Om du tycker att du behöver staketet varför sätter du det inte innanför häcken mot din egen sida? ( Eller vill inte du heller se staketet för att det är fult!? ), så många som börjar bråka med Grannar i onödan tänker jag, tänk inte på vem som har gjort fel från början försöka lösa problemen tillsammans istället som vuxna människor annars blir det inget roligt att bo där i framtiden…
Grannen frågade om han fick riva befintlig staket i utbyte mot att han skulle sätta upp nytt. När staketet var nere så bestämde han sig för att inte sätta upp något nytt. Staketet är ett sekundärt problem, faktumet att han har lurat och ljugit är den primära frågan.
Jag hade varit förbannad och gjort allt i min makt för att sätta dit grannen.

Själv hade jag gått till grannen och berättat att "Jag slår upp ett staket där det gamla stod eftersom det försvann." Sen får man ha lite fingertoppskänsla huruvida man gör det när grannen är borta eller bara helt enkelt göra det när grannen är hemma.
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
F Flummox skrev:
Grannen frågade om han fick riva befintlig staket i utbyte mot att han skulle sätta upp nytt. När staketet var nere så bestämde han sig för att inte sätta upp något nytt. Staketet är ett sekundärt problem, faktumet att han har lurat och ljugit är den primära frågan.
Jag hade varit förbannad och gjort allt i min makt för att sätta dit grannen.

Själv hade jag gått till grannen och berättat att "Jag slår upp ett staket där det gamla stod eftersom det försvann." Sen får man ha lite fingertoppskänsla huruvida man gör det när grannen är borta eller bara helt enkelt göra det när grannen är hemma.
Ja så är ni ovänner för resten av livet, bra idé. Du vet inte hur grannen uppfattade frågan då du bara hört från ena parten. Går du in på grannens tomt utan tillåtelse kan du dessutom dömas till för hemfridsbrott enligt 4 kap. 6 § brottsbalken.
 
  • Gilla
magnuse74
  • Laddar…
Ta den risken. Polisen kommer inte att upptäcka det. Om grannen anmäler det kommer det rimligen läggas ner omgående.
  • Bygg ett ordentligt, snyggt stängsel av gunnebotyp, i stil med som var där innan.
  • Anlita någon att göra jobbet. Då har du inte varit på grannens mark.
  • Då har du återställt det staket grannen tog bort. Något han lovat, men underlåtit att göra.
  • Din Thuja kommer dölja staketet efter en tid, så grannen slipper se det. Och ni båda får som ni vill.
  • Sätt staketet i gränsen. Där det gamla satt.
Grannen kommer i praktiken inte att kunna göra mycket åt saken. Du kan bara säga att nu har jag fixat det eftersom du inte hunnit, varsågod. Och lämna över en kopia på kostnaden och ditt bankkontonummer.

Om han betalar eller inte spelar ju ingen roll för dig skrev du. Men nu har du ett krav på halva kostnaden att peka på om grannen bråkar...

Anfall är bästa försvar!
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
1. Spela in alla samtal med grannen med telefonen. Då kanske du kan få på inspelning ett erkännande att han lovat något och sedan brutit det? Bra ifall det blir en framtida tvist om inte annat.

2. Kan man inte sätta upp ett grönt gunnebostängsel? Det kan knappast synas från grannens sida, med häcken som bakgrund.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
D
Tråkigt med grannen som ändrar sig.

Men skit i det. Är du redo att offra grannsämjan för staketet så smäll upp på din sida när grannen inte är hemma. Fråga ej om lov.

Risken ju finns att grannen helt sonika tar bort staketet igen, efter förslag härifrån.
 
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
I tomtgränsen mot min granne fanns ett äldre, klassiskt gunnebostängsel. Aningen slitet, men fullt fungerande. I samband med att grannen skulle bygga uppfart på sin sida, precis innanför stängslet, bad han om min tillåtelse att ta ned stängslet, eftersom han tyckte det var gammalt och slitet och att det skulle försvåra hans byggprocess (oklart för mig på vilket sätt). Jag förklarade att eftersom vi avsåg att skaffa hund var det viktigt för oss med ett stängsel. Han föreslog då att han efter att uppfarten byggts färdigt skulle montera ett nytt, likvärdigt stängsel, antingen i tomtgräns eller fäst i den låga betongmur han skulle uppföra som del av uppfartsprojektet (10-20 cm från tomtgräns). Baserat på det löftet accepterade jag att han tog ned det befintliga stängslet.

Varken grannen eller jag har kunskap om vilken av de båda fastigheterna det ursprungliga stängslet tillhörde, vilket vi gemensamt konstaterade när vi kom överens om ovan. (Troligtvis är ingen i livet som kan säga vilken av fastigheterna som satte upp stängslet.)

En tid efter att grannen byggt färdigt sin uppfart frågade jag om när han avsåg att montera det nya stängslet. Han svarade då att han bestämt sig för att inte montera något nytt stängsel, eftersom det skulle bli "fult".

På min sida om gränsen (och det tidigare stängslet) står en ganska rejäl thujahäck, som jag planterat för 8 år sedan. Den skyddar bra mot insyn, men räcker inte för att hålla hunden på tomten. Jag behöver därför ett stängsel. Grannen tycker att eftersom jag vill ha stängslet kan jag ställa det på min sida innanför häcken (vilket eftersom häcken är ca 80 cm bred innebär ca 80 cm in på min tomt). Detta eftersom han tycker det skulle vara "fult" att ha stängslet synligt vid häcken på hans sida. Jag tycker det är naturligare att ha stängslet i tomtgränsen, och är dessutom irriterad över att han bryter vår överenskommelse. (Mitt på häckens längd har jag en bit likadan häck "på tvären" som avdelare i min trädgård, som prydligt hör ihop med den långa häcken. Ett stängsel på min sida den långa häcken skulle därmed bokstavligen behöva dras rakt igenom häcken, där tvärdelen skjuter ut. Det är jag inte alls sugen på.)

Jag har tyvärr inte överenskommelsen om det nya stängslet i skrift, eftersom jag inte såg någon anledning till att grannen inte skulle hålla sitt ord. Grannen förnekar inte att han kom överens med mig om att ett nytt stängsel skulle sättas upp (och han förnekar inte heller att detta var ett villkor från mig för att acceptera demontering av det gamla stängslet), men konstaterar ändå att han inte tänker göra det.

Det är inte en ekonomisk fråga för mig. Eftersom det är jag som behöver stängslet kan jag gärna bekosta både material och montage av ett nytt stängsel (vilket jag även nämnt för grannen). Men även om jag har rätt att montera ett stängsel i tomtgräns (eller 2 cm in på min sida) uppfattar jag att jag inte rent praktiskt kan göra det utan grannens tillåtelse, eftersom man pga thujahäcken i så fall måste befinna sig på grannens tomt när man monterar.

Tacksam för råd.
Jag har också en granne som tycker att hundstaket är fult så jag satte det innanför häcken. Spelar ingen roll för mig eller hunden nom det står på utsidan eller insidan häcken.
 
  • Gilla
magnuse74 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Klipp thujan in till stammen på grannens sida och sätt sedan hönsnät fäst med buntband i häcken mot honom.
En sådan häck vill grannen säkert inte ha på sin sida, kanske han sätter staket istället *L*
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Trimma in häcken en liten bit bara, så den fortsatt är grön och fin. Placera sedan ett grönt Gunnebo stängsel 5 cm in på din sida. Vänta ett år eller två, och staketet är helt osynligt från alla håll.
 
  • Gilla
Ec1 och 1 till
  • Laddar…
WaldenWoods WaldenWoods skrev:
I tomtgränsen mot min granne fanns ett äldre, klassiskt gunnebostängsel. Aningen slitet, men fullt fungerande. I samband med att grannen skulle bygga uppfart på sin sida, precis innanför stängslet, bad han om min tillåtelse att ta ned stängslet, eftersom han tyckte det var gammalt och slitet och att det skulle försvåra hans byggprocess (oklart för mig på vilket sätt). Jag förklarade att eftersom vi avsåg att skaffa hund var det viktigt för oss med ett stängsel. Han föreslog då att han efter att uppfarten byggts färdigt skulle montera ett nytt, likvärdigt stängsel, antingen i tomtgräns eller fäst i den låga betongmur han skulle uppföra som del av uppfartsprojektet (10-20 cm från tomtgräns). Baserat på det löftet accepterade jag att han tog ned det befintliga stängslet.

Varken grannen eller jag har kunskap om vilken av de båda fastigheterna det ursprungliga stängslet tillhörde, vilket vi gemensamt konstaterade när vi kom överens om ovan. (Troligtvis är ingen i livet som kan säga vilken av fastigheterna som satte upp stängslet.)

En tid efter att grannen byggt färdigt sin uppfart frågade jag om när han avsåg att montera det nya stängslet. Han svarade då att han bestämt sig för att inte montera något nytt stängsel, eftersom det skulle bli "fult".

På min sida om gränsen (och det tidigare stängslet) står en ganska rejäl thujahäck, som jag planterat för 8 år sedan. Den skyddar bra mot insyn, men räcker inte för att hålla hunden på tomten. Jag behöver därför ett stängsel. Grannen tycker att eftersom jag vill ha stängslet kan jag ställa det på min sida innanför häcken (vilket eftersom häcken är ca 80 cm bred innebär ca 80 cm in på min tomt). Detta eftersom han tycker det skulle vara "fult" att ha stängslet synligt vid häcken på hans sida. Jag tycker det är naturligare att ha stängslet i tomtgränsen, och är dessutom irriterad över att han bryter vår överenskommelse. (Mitt på häckens längd har jag en bit likadan häck "på tvären" som avdelare i min trädgård, som prydligt hör ihop med den långa häcken. Ett stängsel på min sida den långa häcken skulle därmed bokstavligen behöva dras rakt igenom häcken, där tvärdelen skjuter ut. Det är jag inte alls sugen på.)

Jag har tyvärr inte överenskommelsen om det nya stängslet i skrift, eftersom jag inte såg någon anledning till att grannen inte skulle hålla sitt ord. Grannen förnekar inte att han kom överens med mig om att ett nytt stängsel skulle sättas upp (och han förnekar inte heller att detta var ett villkor från mig för att acceptera demontering av det gamla stängslet), men konstaterar ändå att han inte tänker göra det.

Det är inte en ekonomisk fråga för mig. Eftersom det är jag som behöver stängslet kan jag gärna bekosta både material och montage av ett nytt stängsel (vilket jag även nämnt för grannen). Men även om jag har rätt att montera ett stängsel i tomtgräns (eller 2 cm in på min sida) uppfattar jag att jag inte rent praktiskt kan göra det utan grannens tillåtelse, eftersom man pga thujahäcken i så fall måste befinna sig på grannens tomt när man monterar.

Tacksam för råd.
Sånt här finns det både rättsfall på och finns som exempel i juridisk kurslitteratur. När något står mitt på tomtgränsen (staket, häck mm) får ingen göra några förändringar utan att grannarna är överens. Är därför man rekommenderar när man sätter upp nytt, att man gör det på sin egen tomt. Är det staket eller häck ska det vara så långt in att man kan måla staketets utsida eller klippa häcken på det som fortfarande är den egna tomten.

Men i det här fallet (så som du beskriver det) är det solklart. Grannen ska återställa staketet så som det var. Han får inte vidta en ensidig förändring.
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.