51 824 läst · 140 svar
52k läst
140 svar
Grannen vägrar återmontera stängsel, eftersom det skulle bli "fult"
Klipp in häcken någon dm och montera ett grönt stängsel dikt an, låt sedan thujorna svälja stängslet så att det inte syns? Det borde försvinna på en säsong eller två.
Du behöver så klart charma grannen så att du får jobba från dennes tomt, men att försöka upprätthålla grannsämjan till den nivån skulle vara min högsta prio.
Du behöver så klart charma grannen så att du får jobba från dennes tomt, men att försöka upprätthålla grannsämjan till den nivån skulle vara min högsta prio.
Ta en dialog med grannen att om inte ett snyggt staket sätts upp av dig (medgivande) eller av honom enligt ök. (Oavsett kostnadsfördelning. Då är din lösning att du skalar thujan från mark och 80cm upp, då den är tillräckligt tät på hans sida. Kommer bli fruktansvärt fult mot honom utan att han kommer kunna göra något åt det framöver. Mot stammarna fäster du som nämnts ett staket som du råder över. Men om det är denna lösning som krävs så blir det ett lila, orange turkost staket istället för ett diskret grönt som smälter in med häcken.
Gör allt en eftermiddag när han är borta. Han som får bevisa om du lyckades utan att beträda hans tomt eller inte. Tror det är en hyfsad uppförsbacke att lyckas anmäla och få någon dömd för det intrånget.
Här gäller det att få granne att fatta att han kommer bli den stora förloraren om han inte hedrar er uppgörelse. Hade inte den funnits så hade detta varit betydligt mer tveksamt. Kan tycka att det är fullt rimligt att ta ner ett staket i tomtgräns som man oense samäger, så varje part får ta hand om sin gräns. Du har ju gjort det med thujor. Han kan välja att inte ha något eller en mur. Eller ett annat staket på sin sida.
Oavsett bör och skall han inte hindra dig att komplettera ett nytt så länge det sätts på din sida gränsen. Men han kan inte tvingas att varken bekosta det, eller utföra jobbet.
Gör allt en eftermiddag när han är borta. Han som får bevisa om du lyckades utan att beträda hans tomt eller inte. Tror det är en hyfsad uppförsbacke att lyckas anmäla och få någon dömd för det intrånget.
Här gäller det att få granne att fatta att han kommer bli den stora förloraren om han inte hedrar er uppgörelse. Hade inte den funnits så hade detta varit betydligt mer tveksamt. Kan tycka att det är fullt rimligt att ta ner ett staket i tomtgräns som man oense samäger, så varje part får ta hand om sin gräns. Du har ju gjort det med thujor. Han kan välja att inte ha något eller en mur. Eller ett annat staket på sin sida.
Oavsett bör och skall han inte hindra dig att komplettera ett nytt så länge det sätts på din sida gränsen. Men han kan inte tvingas att varken bekosta det, eller utföra jobbet.
Redigerat:
Det är väl bara att presentera de två alternativen för grannen, så får han välja vilket som blir snyggast.WaldenWoods skrev:Jag försökte beskriva att det inte är så enkelt, eftersom det står en rejäl häck på min sida gränsen.
Om jag sätter upp stängslet på min sida häcken får jag stängslet 80 cm in på min tomt, plus att det kommer behöva gå rakt genom "tvärdelen" av häcken som jag har på ett ställe. Så det vill jag helst inte.
Jag skulle gärna sätta ett nytt stängsel i tomtgräns (eller ett par cm in på min sida). Men det kommer jag inte åt att göra, från mitt håll, eftersom den höga häcken står i vägen. Jag skulle, som du säger, enkelt kunna göra det från andra hållet. Men då måste jag beträda grannens tomt, medan jag monterar stängslet på min sida gränsen. Det kan jag väl inte göra utan grannens medgivande?
1. Du får montera ett stängsel i tomtgräns.
2. Du skalar ner häcken mot honom och monterar ett stängsel på din sida. Bilden nedan kan kanske vara pedagogisk att visa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Men grannen ska givetvis återmontera staketet på egen bekostnad då det var överenskommelsen.K kindvall skrev:
Börja med en beställ en banderoll med texten "Lögnhals" alternativt ett grafiskt tryck av tex lungcancer eller en bukoperation. Häng sedan banderollen på utsidan av din häck mot grannen. Detta är en lösning ämnad för den med mer pengar än vett men tror även att jag skulle kunna ställa mig till den skaran om en granne skulle ge sig in på att inte uppfylla det som villkorats.
Tråkigt med en sådan lömsk granne.
Men jag tror nog att du får ta tag i detta själv.
Klippa in buskarna litegrann och sätta upp ett nytt gunnebostängsel.
Låt häcken växa sig hög.
Men jag tror nog att du får ta tag i detta själv.
Klippa in buskarna litegrann och sätta upp ett nytt gunnebostängsel.
Låt häcken växa sig hög.
Redigerat:
Förklara för grannen att du antingen funderar på bergsbambu ”jumbo”alternativt ett staket i tomtgräns ifall grannen går med på det .
Det fungerade med min granne , jag fick gå hans tomt hur mycket jag ville under bygget !
Det fungerade med min granne , jag fick gå hans tomt hur mycket jag ville under bygget !
Borde inte vara omöjligt att slå ner några armeringsjärn och rulla ut ett nät på utsidan av tujorna mot grannen (ev klippa tujorna lite för att komma åt bättre). Det behöver ju inte bli snyggt, bara hundsäkrat 😉
Idiotiska grannar måste behandlas hårt mot hårt men med ett leende och mental klackspark 😎
Idiotiska grannar måste behandlas hårt mot hårt men med ett leende och mental klackspark 😎
Om du vill göra något för att hindra hundarna som är osynligt, du kan göra från din sida och som inte tar plats så ta inte och försök pilla in hönsnät utan använd stålvajer. Det är nästan omöjligt att få in nät i thujan (så det inte syns).WaldenWoods skrev:
Om du har väldigt små hundar fungerar det nog inte för du kommer behöva dra vajern för tätt, det blir ett evighetsjobb...
Jag har gjort samma sak fast jag valde lösningen av estetiska skäl. Thujan står mot allmän mark i mitt fall. Det fungerar bra men det är pilligt att få dit.
Du får bygga ett nät alltså med vajern på plats i thujan.....👍
Jag rekommenderar fortfarande min lösning som stör grannen.
Buntband kommer väl strypa häcken när den växer? Jag skulle ta något riktigt klent hampasnöre eller motsvarande som typ ruttnar bort med åren och hoppas att grenarna håller nätet.Farstatjej90 skrev:
Rent juridiskt så finns det ingen "tomtgräns" utan antingen din eller hans sida.WaldenWoods skrev:
Nu kan ju staketet ha stått på båda sidor 50/50 men för att vara säker på detta måste man då konstatera var gränsen är och enklast är om tomtstolpe finns utsatt annars blir det dyrt att få dit någon som mäter fram juridiskt säkra gränser.
Du kan sätta upp ett nytt staket på din sida om du följer dom lokala bestämmelserna och drar in staketet på din sida så för din del är det ju lösbart.
Testa ett enkelt elstängsel för t ex får? Finns på t ex Granngården, kostar inte så mycket. Bara att sticka ner pinnar i marken, går på ett kick, dessutom finns de i rätt diskreta färger. Med lite god vilja kan du kanske gå på din sidan av tomten och trycka undan tujorna för detta. Så länge som din tomt är stor nog för hunden är elstängsel ok (500 kvm el 800 kvm beroende på hur stor hunden är). Och fritt val om du vill koppla in el eller inte.WaldenWoods skrev:I tomtgränsen mot min granne fanns ett äldre, klassiskt gunnebostängsel. Aningen slitet, men fullt fungerande. I samband med att grannen skulle bygga uppfart på sin sida, precis innanför stängslet, bad han om min tillåtelse att ta ned stängslet, eftersom han tyckte det var gammalt och slitet och att det skulle försvåra hans byggprocess (oklart för mig på vilket sätt). Jag förklarade att eftersom vi avsåg att skaffa hund var det viktigt för oss med ett stängsel. Han föreslog då att han efter att uppfarten byggts färdigt skulle montera ett nytt, likvärdigt stängsel, antingen i tomtgräns eller fäst i den låga betongmur han skulle uppföra som del av uppfartsprojektet (10-20 cm från tomtgräns). Baserat på det löftet accepterade jag att han tog ned det befintliga stängslet.
Varken grannen eller jag har kunskap om vilken av de båda fastigheterna det ursprungliga stängslet tillhörde, vilket vi gemensamt konstaterade när vi kom överens om ovan. (Troligtvis är ingen i livet som kan säga vilken av fastigheterna som satte upp stängslet.)
En tid efter att grannen byggt färdigt sin uppfart frågade jag om när han avsåg att montera det nya stängslet. Han svarade då att han bestämt sig för att inte montera något nytt stängsel, eftersom det skulle bli "fult".
På min sida om gränsen (och det tidigare stängslet) står en ganska rejäl thujahäck, som jag planterat för 8 år sedan. Den skyddar bra mot insyn, men räcker inte för att hålla hunden på tomten. Jag behöver därför ett stängsel. Grannen tycker att eftersom jag vill ha stängslet kan jag ställa det på min sida innanför häcken (vilket eftersom häcken är ca 80 cm bred innebär ca 80 cm in på min tomt). Detta eftersom han tycker det skulle vara "fult" att ha stängslet synligt vid häcken på hans sida. Jag tycker det är naturligare att ha stängslet i tomtgränsen, och är dessutom irriterad över att han bryter vår överenskommelse. (Mitt på häckens längd har jag en bit likadan häck "på tvären" som avdelare i min trädgård, som prydligt hör ihop med den långa häcken. Ett stängsel på min sida den långa häcken skulle därmed bokstavligen behöva dras rakt igenom häcken, där tvärdelen skjuter ut. Det är jag inte alls sugen på.)
Jag har tyvärr inte överenskommelsen om det nya stängslet i skrift, eftersom jag inte såg någon anledning till att grannen inte skulle hålla sitt ord. Grannen förnekar inte att han kom överens med mig om att ett nytt stängsel skulle sättas upp (och han förnekar inte heller att detta var ett villkor från mig för att acceptera demontering av det gamla stängslet), men konstaterar ändå att han inte tänker göra det.
Det är inte en ekonomisk fråga för mig. Eftersom det är jag som behöver stängslet kan jag gärna bekosta både material och montage av ett nytt stängsel (vilket jag även nämnt för grannen). Men även om jag har rätt att montera ett stängsel i tomtgräns (eller 2 cm in på min sida) uppfattar jag att jag inte rent praktiskt kan göra det utan grannens tillåtelse, eftersom man pga thujahäcken i så fall måste befinna sig på grannens tomt när man monterar.
Tacksam för råd.