282 639 läst · 527 svar
283k läst
527 svar
Grannen planterar häck på min mark
En charm med att läsa byggahus är att få ta del av så många olika avarter av människor. Grannen verkar vara ett stolpskott. Men en sak undrar jag över, på vilket sätt skulle den här häcken påverka er negativt, förutom det uppenbara att grannen gör intrång på er mark?
TS skriver följande i sin första postning:Robert63 skrev:
Om grannen planterar 2m höga thujor 30cm in på TS tomt så kommer dom att ”slicka” spaljén inom några år.E Eva_j skrev:
Eftersom vi har satt upp en spaljé ca 80 cm in på vår tomt och planterat murgröna. Planterar grannen sin tuja på vår mark så kommer den att äta upp vår spaljé och murgröna efter en tid. Det innebär att vi ej kan komma in och sköta vår tomt på andra sidan spaljén. Sen tycker jag att man ska skilja från ditt och mitt.Robert63 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Är ni helt säkra på er sak så hade jag antingen:
Satt upp absolut enklaste staket och gjort som en tipsade om lite längre bak.
Eller förklarat att planterar du tujorna där så kommer de tillfalla oss (hänvisa till lagen), och då sågar vi antingen ner dem eller flyttar/säljer dem.
Satt upp absolut enklaste staket och gjort som en tipsade om lite längre bak.
Eller förklarat att planterar du tujorna där så kommer de tillfalla oss (hänvisa till lagen), och då sågar vi antingen ner dem eller flyttar/säljer dem.
Är man säker på vart gränsen går det ju bara gräva upp plantorna eller om dom är dyra kanske ge bort dom till nån som gräver upp dom på platsen om nån vill ha dom. Jag skulle grävt upp dom och lagt dom en bit in på grannens mark och jag skulle gjort det när han är hemma.
Man undrar lite hur sånna här situationer uppstår...
Finns det några praktiska hinder att grannen planerar häcken på sin tomt? Slänt, lutning, hinder etc?
Eller vill grannen bara ha en häck där häcken var innan nån kom och började förändra...?
Finns det några praktiska hinder att grannen planerar häcken på sin tomt? Slänt, lutning, hinder etc?
Eller vill grannen bara ha en häck där häcken var innan nån kom och började förändra...?
Det är stenlagt.blackarrow skrev:
Eller rättare sagt, grannen hävdar ju att den aktuella remsan är hans, så i hans värld så är det hans egen tomt.
Ju mer jag läser, ju mer känns det som att det är 50/50 att TS har rätt om var gränsen går.