En charm med att läsa byggahus är att få ta del av så många olika avarter av människor. Grannen verkar vara ett stolpskott. Men en sak undrar jag över, på vilket sätt skulle den här häcken påverka er negativt, förutom det uppenbara att grannen gör intrång på er mark?

• Gilla
erre
  • Laddar…
J
Kan du inte säga typ tack för häcken och sedan bygga ett skitfult staket bakom häcken? Kungligt tycker jag själv :D

• Gilla
  • Haha
Lanzen och 20 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Men en sak undrar jag över, på vilket sätt skulle den här häcken påverka er negativt, förutom det uppenbara att grannen gör intrång på er mark?
TS skriver följande i sin första postning:
E Eva_j skrev:
Spaljén är byggd 80 cm in på vår tomt för att vi skall kunna sköta den även från andra sidan samt att det är en nivåskillnad mellan tomterna.
Om grannen planterar 2m höga thujor 30cm in på TS tomt så kommer dom att ”slicka” spaljén inom några år.

• Gilla
Megaman_k och 3 till
  • Laddar…
Det ända som kan lösa problemet är att få ut någon som märker ut tomt mellan ts och granne.

• Gilla
emmel och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Det enda som sätter en ände för denna historia...
Utsättning av koordinater, i verkligheten

• Gilla
emmel och 3 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Håller med ovanstående, ring och fråga kostnad, sant delge grannen att vänta gräva till alla är 100% vad som gäller..
Har vi gjort, men han säger att han gör som han vill

@twoody @Åsa Lund, på vilket sätt skulle det lösa något? Grannen säger ju att han skiter i vart gränsen går.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
En charm med att läsa byggahus är att få ta del av så många olika avarter av människor. Grannen verkar vara ett stolpskott. Men en sak undrar jag över, på vilket sätt skulle den här häcken påverka er negativt, förutom det uppenbara att grannen gör intrång på er mark?
Eftersom vi har satt upp en spaljé ca 80 cm in på vår tomt och planterat murgröna. Planterar grannen sin tuja på vår mark så kommer den att äta upp vår spaljé och murgröna efter en tid. Det innebär att vi ej kan komma in och sköta vår tomt på andra sidan spaljén. Sen tycker jag att man ska skilja från ditt och mitt.

• Gilla
Johanna wicksell och 10 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
@twoody @Åsa Lund, på vilket sätt skulle det lösa något? Grannen säger ju att han skiter i vart gränsen går.
Gör han?

E Eva_j skrev:
Grannen själv har bestämt sig att gränsen är vid vår spaljé

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
E Eva_j skrev:
Har vi gjort, men han säger att han gör som han vill
Är väl vart gränsen går exakt som är frågan! Han kan ha rätt! Skulle jag gå vidare så skulle jag vilja veta vart den går.

Men har inte börjat gräva än..? Eller så river ni er spaljé och använder häcken istället..

Är ni helt säkra på er sak så hade jag antingen:
Satt upp absolut enklaste staket och gjort som en tipsade om lite längre bak.
Eller förklarat att planterar du tujorna där så kommer de tillfalla oss (hänvisa till lagen), och då sågar vi antingen ner dem eller flyttar/säljer dem.

• Gilla
Johanna wicksell
  • Laddar…
Hur svårt kan det vara att mäta upp 25m från ett gränsrör?
Bosch avståndsmätare med digital display visar 29.276 meter, model PLR 30 C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Noggrannhet +-2mm

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Är man säker på vart gränsen går det ju bara gräva upp plantorna eller om dom är dyra kanske ge bort dom till nån som gräver upp dom på platsen om nån vill ha dom. Jag skulle grävt upp dom och lagt dom en bit in på grannens mark och jag skulle gjort det när han är hemma.

Man undrar lite hur sånna här situationer uppstår...
Finns det några praktiska hinder att grannen planerar häcken på sin tomt? Slänt, lutning, hinder etc?
Eller vill grannen bara ha en häck där häcken var innan nån kom och började förändra...?

blackarrow blackarrow skrev:
Finns det några praktiska hinder att grannen planerar häcken på sin tomt?
Det är stenlagt.

Eller rättare sagt, grannen hävdar ju att den aktuella remsan är hans, så i hans värld så är det hans egen tomt.

Ju mer jag läser, ju mer känns det som att det är 50/50 att TS har rätt om var gränsen går.

• Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.