283 158 läst · 527 svar
283k läst
527 svar
Grannen planterar häck på min mark
Ett gränsrör som slagits ner eller täckts över kan man ibland hitta med en vanlig kompass, som man rör over marken där röret bör finnas. Kompassnålen rör sig när den kommer över röret. Sen får man gräva där och titta efter. En gammal lantmätare berättade för oss att det var så de gjorde förr.
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Nej.J jonasz skrev:
"Om gränserna på marken är otydliga så kan det göras en gränsutvisning för att reda ut förhållandena. Några nya, rättsligt bindande, gränsmarkeringar görs däremot inte vid en gränsutvisning. Från och med 1 januari 2017 utför inte Lantmäteriet uppdrag som gränsutvisningar åt privatpersoner, bolag och föreningar (beslut 2016/1895). Lantmäteriet hänvisar här till externa aktörer på den öppna marknaden."
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Oklarheter-kring-fastighet/
Så fort plantorna står med roten i TS mark, är de fastighetstillbehör och därmed TS egendom. Jordabalken är väldig tydlig här.K knipo skrev:
Så länge de står i krukor, är de inte TS egendom., även om de står på TS mark.
På samma sätt är t ex en värmepump byggnadstillbehör, och därmed fastighetsägarens egendom.
Det fanns en man som beställde en värmepump som installerades i huset sambon ägde. Han betalade inte fakturan och företaget drev det hela vägen till rätten.
Mannen hade inga pengar så där fanns inget att hämta, och kvinnan var ägare till värmepumpen sen den monterades i huset hon ägde, så företaget fick varken pengarna eller pumpen tillbaka.
Jag skulle säga att man inte behöver lantmäteriet. Man behöver inte heller ha grannen med på noterna. Så länge man är säkert på var gränsen går, kan man plantera eller ta bort växterna och sätta staket eller stängsel.R Räknenisse skrev:Nej.
"Om gränserna på marken är otydliga så kan det göras en gränsutvisning för att reda ut förhållandena. Några nya, rättsligt bindande, gränsmarkeringar görs däremot inte vid en gränsutvisning. Från och med 1 januari 2017 utför inte Lantmäteriet uppdrag som gränsutvisningar åt privatpersoner, bolag och föreningar (beslut 2016/1895). Lantmäteriet hänvisar här till externa aktörer på den öppna marknaden."
[länk]
Det räcker med konsult eller entreprenör med totalstation som mäter in gränsen.
Tips kan vara att även mäta in några punkter exakt en meter från gränsen, och sätta en dubb där, så att grannen inte kan ta bort markeringarna.
"4 § Föremål som nyttjanderättshavare eller annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten hör inte till denna, om inte föremålet och fastigheten kommit i samme ägares hand."harry73 skrev:
Jag tycker inte det är särskilt tydligt att det du säger stämmer?
Lika som ett hus som är fastighetstilbehör bara om det ägs av samma person som fastigheten.
Jag tror det är enklare att tänka på att du som markägare har rätt att ta bort kvistar/rötter/grenar/buskar som växer in eller på din tomt... allt annat vore ju bisarrt.M -MH- skrev:"4 § Föremål som nyttjanderättshavare eller annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten hör inte till denna, om inte föremålet och fastigheten kommit i samme ägares hand."
Jag tycker inte det är särskilt tydligt att det du säger stämmer?
Lika som ett hus som är fastighetstilbehör bara om det ägs av samma person som fastigheten.
/ATW
Ja om baskartan hade varit inmätt och där hade varit gpspunkter så hade en entreprenör kunnat göra det med GPS. Men då varken baskartan eller tomunderlagen för grannens tomt är detaljerade så kan de ej göra det utan att lantmäteriet sätter ut punkten. Kommunen har varit ute och även de har för lite underlag för att kunna påvisa exakt var tomtgräns får enligt grannens underlag. Kommunen hänvisar till lantmäteriet med hela handen...harry73 skrev:Jag skulle säga att man inte behöver lantmäteriet. Man behöver inte heller ha grannen med på noterna. Så länge man är säkert på var gränsen går, kan man plantera eller ta bort växterna och sätta staket eller stängsel.
Det räcker med konsult eller entreprenör med totalstation som mäter in gränsen.
Tips kan vara att även mäta in några punkter exakt en meter från gränsen, och sätta en dubb där, så att grannen inte kan ta bort markeringarna.
För mig skulle det bara vara att bita i det sura äpplet och beställa en gränsbestämning av lantmäteriet... alla andra övningar stjäl bara energi/tid/pengar och det kommer ändå att sluta där om man drar det till sin spets.
Jag skulle gjort det genast.
/ATW
Jag skulle gjort det genast.
/ATW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 943 inlägg
Växter rotade i marken följer inte samma regler som lös egendom som @harry73 skrev ovan.
2 kap. 1 § första stycket jordabalken:
”Till en fastighet hör
/.../
- på rot stående träd och andra växter”
Från det finns förvisso undantag, som jordbruksarrenden, men att medvetet plantera buskar på grannens mark är att ge bort dem.
2 kap. 1 § första stycket jordabalken:
”Till en fastighet hör
/.../
- på rot stående träd och andra växter”
Från det finns förvisso undantag, som jordbruksarrenden, men att medvetet plantera buskar på grannens mark är att ge bort dem.