Polisen lär nog bara dyka upp om det går till handgripligheter mellan grannarna.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Ett gränsrör som slagits ner eller täckts över kan man ibland hitta med en vanlig kompass, som man rör over marken där röret bör finnas. Kompassnålen rör sig när den kommer över röret. Sen får man gräva där och titta efter. En gammal lantmätare berättade för oss att det var så de gjorde förr.
 
  • Gilla
NilsFallman och 2 till
  • Laddar…
J jonasz skrev:
Jo
Nej.
"Om gränserna på marken är otydliga så kan det göras en gränsutvisning för att reda ut förhållandena. Några nya, rättsligt bindande, gränsmarkeringar görs däremot inte vid en gränsutvisning. Från och med 1 januari 2017 utför inte Lantmäteriet uppdrag som gränsutvisningar åt privatpersoner, bolag och föreningar (beslut 2016/1895). Lantmäteriet hänvisar här till externa aktörer på den öppna marknaden."
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Min-fastighet/Oklarheter-kring-fastighet/
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
harry73
K knipo skrev:
För det första, nej, det blir inte automatiskt TS egendom bara för att grannen planterar en thuja en liten bit utanför sin egen tomt.
Så fort plantorna står med roten i TS mark, är de fastighetstillbehör och därmed TS egendom. Jordabalken är väldig tydlig här.
Så länge de står i krukor, är de inte TS egendom., även om de står på TS mark.
På samma sätt är t ex en värmepump byggnadstillbehör, och därmed fastighetsägarens egendom.
Det fanns en man som beställde en värmepump som installerades i huset sambon ägde. Han betalade inte fakturan och företaget drev det hela vägen till rätten.
Mannen hade inga pengar så där fanns inget att hämta, och kvinnan var ägare till värmepumpen sen den monterades i huset hon ägde, så företaget fick varken pengarna eller pumpen tillbaka.
 
  • Gilla
  • Wow
Harrison och 5 till
  • Laddar…
harry73
R Räknenisse skrev:
Nej.
"Om gränserna på marken är otydliga så kan det göras en gränsutvisning för att reda ut förhållandena. Några nya, rättsligt bindande, gränsmarkeringar görs däremot inte vid en gränsutvisning. Från och med 1 januari 2017 utför inte Lantmäteriet uppdrag som gränsutvisningar åt privatpersoner, bolag och föreningar (beslut 2016/1895). Lantmäteriet hänvisar här till externa aktörer på den öppna marknaden."
[länk]
Jag skulle säga att man inte behöver lantmäteriet. Man behöver inte heller ha grannen med på noterna. Så länge man är säkert på var gränsen går, kan man plantera eller ta bort växterna och sätta staket eller stängsel.
Det räcker med konsult eller entreprenör med totalstation som mäter in gränsen.
Tips kan vara att även mäta in några punkter exakt en meter från gränsen, och sätta en dubb där, så att grannen inte kan ta bort markeringarna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så fort plantorna står med roten i TS mark, är de fastighetstillbehör och därmed TS egendom. Jordabalken är väldig tydlig här.
Så länge de står i krukor, är de inte TS egendom., även om de står på TS mark.
"4 § Föremål som nyttjanderättshavare eller annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten hör inte till denna, om inte föremålet och fastigheten kommit i samme ägares hand."

Jag tycker inte det är särskilt tydligt att det du säger stämmer?
Lika som ett hus som är fastighetstilbehör bara om det ägs av samma person som fastigheten.
 
  • Gilla
gråsten och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
"4 § Föremål som nyttjanderättshavare eller annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten hör inte till denna, om inte föremålet och fastigheten kommit i samme ägares hand."

Jag tycker inte det är särskilt tydligt att det du säger stämmer?
Lika som ett hus som är fastighetstilbehör bara om det ägs av samma person som fastigheten.
Jag tror det är enklare att tänka på att du som markägare har rätt att ta bort kvistar/rötter/grenar/buskar som växer in eller på din tomt... allt annat vore ju bisarrt.

/ATW
 
  • Gilla
Harrison och 4 till
  • Laddar…
Vad jag förstår har inte grannen bestridit frågan om var gränsen går? Då är hela den frågan inte så intressant.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle säga att man inte behöver lantmäteriet. Man behöver inte heller ha grannen med på noterna. Så länge man är säkert på var gränsen går, kan man plantera eller ta bort växterna och sätta staket eller stängsel.
Det räcker med konsult eller entreprenör med totalstation som mäter in gränsen.
Tips kan vara att även mäta in några punkter exakt en meter från gränsen, och sätta en dubb där, så att grannen inte kan ta bort markeringarna.
Ja om baskartan hade varit inmätt och där hade varit gpspunkter så hade en entreprenör kunnat göra det med GPS. Men då varken baskartan eller tomunderlagen för grannens tomt är detaljerade så kan de ej göra det utan att lantmäteriet sätter ut punkten. Kommunen har varit ute och även de har för lite underlag för att kunna påvisa exakt var tomtgräns får enligt grannens underlag. Kommunen hänvisar till lantmäteriet med hela handen...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
harry73
Det räcker att man har en eller två tomtrör i det lokala koordinatsystem som ni troligtvis har, och man kan räkna fram sig till hela koordinatsystemet
 
  • Gilla
emmel och 1 till
  • Laddar…
För mig skulle det bara vara att bita i det sura äpplet och beställa en gränsbestämning av lantmäteriet... alla andra övningar stjäl bara energi/tid/pengar och det kommer ändå att sluta där om man drar det till sin spets.

Jag skulle gjort det genast.

/ATW
 
  • Gilla
vanpire och 9 till
  • Laddar…
Vänta tills han planterar dom och såga ner buskarna på natten? Eller klipp istället för såga om möjligt, låter mindre. Då blir det väl fullt krig men men
 
A
Man får inte förstöra annans egendom bara för att den är på ens egen tomt. Gäller iaf byggnader (ofri grund) bilar mm.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Växter rotade i marken följer inte samma regler som lös egendom som @harry73 skrev ovan.

2 kap. 1 § första stycket jordabalken:
”Till en fastighet hör
/.../
- på rot stående träd och andra växter”

Från det finns förvisso undantag, som jordbruksarrenden, men att medvetet plantera buskar på grannens mark är att ge bort dem.
 
  • Gilla
Igen och 11 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Beställ ut nån som kan sätta ut punkterna 1-4 som du har i ditt dokument. Kommer behövas för eller senare ändå i denna soppa känns det som. Lika bra att göra med en gång så är det ingen tvekan sedan
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.