283 149 läst · 527 svar
283k läst
527 svar
Grannen planterar häck på min mark
TS, om du har koordinater för dina gränsmarkeringar behöver du ingen gränsutsättning. De suddade bilderna låter mig inte se vilka uppgifter du har. Gränsutsättning för 30kkr är permanenta markeringar. För att få samsyn kring var koordinater finns behöver du bara ta ut en firma som jobbar med inmätning/utsättning/geodesi och se till att grannen närvarar. Google utsättning och ditt ortsnamn så dyker säkert några träffar upp. Kostnaden för den övningen är några tusen vilket jag i alla fall tyckt var värt för att slippa framtida krångel. Eller föreslå för grannen att den som har fel betalar . Ha med stakpinnar o slägga om inte företaget fixar det, och fota massor ifall pinnarna skulle försvinna sen.E Eva_j skrev:
Fast begär en gränsvisning av lantmäteriet istället, kostar bara några timmar, gjorde det själv för några år sedan och dom tog någon timmes betalt för att plocka fram underlag och sedan någon timme körtid och var på plats och slog ner käppar i ca en timme och har för mig dom tog typ 1200:- per timme.E Eva_j skrev:
Som tidigare sagts så kan en utsättningsfirma göra samma sak men i ditt fall ör det nog bättre att ta dit LM då grannen inte lär acceptera visningen annars.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Håller med ovanstående, ring och fråga kostnad, sant delge grannen att vänta gräva till alla är 100% vad som gäller..
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Lantmäteriet gör inte gränsutvisningar åt privatpersoner. En del kommuner gör, en del inte. Det är oavsett ingen skillnad vem som utför, det är fortfarande en köpt tjänst och inte en myndighetsåtgärdJ jonasz skrev:Fast begär en gränsvisning av lantmäteriet istället, kostar bara några timmar, gjorde det själv för några år sedan och dom tog någon timmes betalt för att plocka fram underlag och sedan någon timme körtid och var på plats och slog ner käppar i ca en timme och har för mig dom tog typ 1200:- per timme.
Som tidigare sagts så kan en utsättningsfirma göra samma sak men i ditt fall ör det nog bättre att ta dit LM då grannen inte lär acceptera visningen annars.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 960 inlägg
Kan man inte till en början hindra grannen från att fysiskt ta området i anspråk? Ett par bigbags med singel brukar inte kosta många kronor att få utkört/placerat. Ställer man säckarna i linje med tomtgräns har man åtminstånde förhindrat entreprenören från att arbeta i området och man har köpt sig lite tid.
Samma singel kan ju läggas utmed tomtgräns efteråt, både snyggt och praktiskt.
Passa på att sätta förbudsskyltar på säckarna och fota dessa, samt maila bildena till entreprenören som ska gräva så vågar de nog inte röra dem... om grannen flyttar säckarna eller på annat sätt gör åverkan så polisanmäl direkt.
Tråkig sits kräver tråkiga åtgärder...
Passa på att sätta förbudsskyltar på säckarna och fota dessa, samt maila bildena till entreprenören som ska gräva så vågar de nog inte röra dem... om grannen flyttar säckarna eller på annat sätt gör åverkan så polisanmäl direkt.
Exakt, kan inte du flytta tujorna så får väl du placera något annat där som han i sin tur inte får flytta på....andr.ljung skrev:Kan man inte till en början hindra grannen från att fysiskt ta området i anspråk? Ett par bigbags med singel brukar inte kosta många kronor att få utkört/placerat. Ställer man säckarna i linje med tomtgräns har man åtminstånde förhindrat entreprenören från att arbeta i området och man har köpt sig lite tid.
Plattor, cyklar, stolpar, plantera jordgubbar ... etc
Innan det är gjort?Erik_Hansson skrev:
Polisen har vi för att hindra brott och att skydda samhället. Låt dem koncentrera sig på inbrott, misshandelsfall, våldtäkter och skadegörelse.
Att ringa ner växeln för att en granne inte kan bete sig på annat än sandlådenivå stjäl bara resurser från någon som faktiskt behövde dem.
Fallet är enkelt. Allt TS behöver göra är att säga: "Jag har förstått att du tänker plantera växter här *peka*. Det får du inte, marken är min *visa papper om hen tvivlar*. Om du planterar växter på min mark så kommer jag gräva upp dem och lämna tillbaka dem. Jag kommer också kräva dig på ersättning för detta, samt eventuella kostnader för återställandet. Om du inte betalar så stämmer jag dig. Punkt."
Spela in samtalet och åk på semester och avvakta grannens nästa drag.
Jag hade låtit grannen göra jobbet och sedan polisanmält och krävt återställning istället. Ni har informerat grannen om vad som gäller, nu ligger allt ansvar på grannen.
Låt idioter vara idioter och låt dem ta konsekvensen av sitt handlande istället.
Låt idioter vara idioter och låt dem ta konsekvensen av sitt handlande istället.
Förhindra är väl nyckelordet här? Grannen har väl redan förklarat sin intention att förstöra TS mark och anlitat entreprenör för jobbet? Förhindra skadegörelse är väl polisens jobb?Nyfniken skrev:
Jag tror att det enda det leder till är ett totalt myndihetsförakt. En trött snut tar antingen emot en anmälan sen hör man inget, alternativt man för veta att det saknas spaningsuppslag eller att brott inte kan styrkas och att utredningen är nerlagd med vändande post. Eller så vägrar bylingen ta emot anmälan med hänvisning stt detta är ett civilrättsligt mål.pacman42 skrev:
Jag hade lagt en juristtimmar på att för det första författa ett myndigt brev till grannen och till den tilltänkta entreprenören där det tydligt framgår att entreprenören gör arbete på annans fastighet och att man kommer att hålla dom ansvariga. Sen hade jag slängt upp en kamera.
Vad ÄR detta för av granne? Jag hade, precis som föregående talare föreslår, författat en skriftlig notis till honom där det framgår att ni kommer tillgripa rättslig åtgärd eller förslagsvis kontakta Kronorfogden om han planterar på er mark. Varför är han så besatt av att plantera på just er mark? Kan han inte sätta sina växter i sin egen trädgård? Om det sedan tidigare hade funnits en kedja som tydligt avgränsade den upplevda tomtgränsen så känns det helt sjukt om han nu några år senare försöker börja rucka på där denne gick, dessutom i strid med era dokument från lantmäteriet.
Hur tänker du dig att det här samtalet till polisen skulle te sig? Och vilket utfall förväntar du dig? Att närpolisen placerar en radiobil på post på TS uppfart?Erik_Hansson skrev:
Ja, kanske kanske finns det en liten möjlighet att polisen lägger ärendet med den där mordhotade nyseparerade kvinnan åt sidan och prioriterar den där lilla gräsplätten i utkanten på TS tomt.
Disclaimer: Ursäkta raljerandet men din världsbild är löjligt verklighetsfrämmande.
Redigerat: