B
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som redan skrivits, begär handräckning av Kronofogden.

Grannen har inte på din tomt att göra utan ditt medgivande. Han får lösa sin häck på egen mark och även då har du rätt att klippa ner de grenar som växer in på din mark. Stå på dig!
Hela plantanväxet utanför, då får du såga ner hela plantan. Enligt jordabalken tillhör all växtlighet markägareb

• Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Jag är inte riktigt med på hur du kan veta var tomtgränsen går när det inte finns punkter att utgå ifrån?
Det här är en viktig punkt. TS, du måste kunna visa hur gränsen går och varför.

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jag är inte riktigt med på hur du kan veta var tomtgränsen går när det inte finns punkter att utgå ifrån?
Eller har jag missförstått de hela?
Grannen kanske har flyttat in sin tomt tidigare och nu tror du att det kan vara tomtgräns medans han nu vill sätta det i tomtgränsen på sin sida.
Vi flyttade båda in samtidigt för ca 5 år sedan. Grannen hade då cementpelare med kedja emellan som fanns längs med tomtlinjen ca 2/3 delar den sista 1/3 delen fanns ett stort trästaket. Cementpelarna och kedjorna tog han bort för två år sedan då han lade gatsten. Vi har haft en syrenhäck längs med vår sida. Tomtgränsen har varit tydlig. Då vi byggde spaljén tog grannen bort trästaketet. Vi byggde spaljén 80 cm in på vår tomt enligt tidigare staket/cementpelare.
Vi har punkternas vårt avstyckningsdokument, där man ena p
R rolflidvall skrev:
Att ta bort ett gränsmärke kan vara straffbart, med fängelse i skalan (Brottsbalken 14 kap. 9 §):
[länk]

"9 § Den som obehörigen anbringar ett märke eller annat föremål som kan förväxlas med gällande gränsmärke, vattenmärke, fixpunkt eller annat märke för plan- eller höjdmätning eller flyttar, tar bort, skadar eller förstör ett sådant märke döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för förfalskning av fast märke till fängelse i högst fyra år.

Är brottet ringa, döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (2013:425)."
Då varken nuvarande granne och vi har rört marken så har detta troligen skett för för ganska länge sedan , skulle gissa på 90 talet då man akut grävde ner brunnar för att leda bort stora mängder med vatten.

Fast det säger ju inget om vad tomtgränsen går.

• Gilla
Igen och 6 till
  • Laddar…
E Eva_j skrev:
Vi flyttade båda in samtidigt för ca 5 år sedan. Grannen hade då cementpelare med kedja emellan som fanns längs med tomtlinjen ca 2/3 delar den sista 1/3 delen fanns ett stort trästaket. Cementpelarna och kedjorna tog han bort för två år sedan då han lade gatsten. Vi har haft en syrenhäck längs med vår sida. Tomtgränsen har varit tydlig. Då vi byggde spaljén tog grannen bort trästaketet. Vi byggde spaljén 80 cm in på vår tomt enligt tidigare staket/cementpelare.

Då varken nuvarande granne och vi har rört marken så har detta troligen skett för för ganska länge sedan , skulle gissa på 90 talet då man akut grävde ner brunnar för att leda bort stora mängder med vatten.
Vi har avstyckningsdokument som är ganska detaljerade, där finns både avstånd och detaljer som finns i marken i förhållande till tomtrör. Enligt lantmäteriet så är detta juridiska punkter då de är inskrivna i avstyckningsdokumentet. På grannens tomtdokument finns inga juridiska punkter som avhandlar gränsen mellan våra tomter..

• Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Lär bli ett helsike när thujan börjar växa igenom staketet också. Vår granne har ett sånt där kompostgaller som jag gissar är sen gammalt för att hunden inte skulle smita. Ska nog göra en räd sen kväll och ta bort den då det är ett helsike att klippa häcken och trimma med inväxt kompostgaller på 15-20 meter. Nu finns ingen risk att någon hund eller typ bisonoxe kan ta sig igenom.

E Eva_j skrev:

Det finns tyvärr en reell möjlighet att det som ni ser som tomtgräns aldrig har varit det. Att det varit fel från början.

De avstyckningsdokument du har, och de avstånd och detaljer som finns där, har de hänvisningar till några som helst tomtrör? Behöver inte vara i gräns mot den aktuella grannen. Vad jag egentligen frågar är om man kan utläsa ur dokumenten att gränsen mot den aktuella grannen går X meter från något som helst tomtrör?
Avstånd till "detaljer i marken" kan vara missvisande om detaljerna inte är tomtrör, om de är exempelvis en brunn som nämndes tidigare. Ett tomtrör gäller, en brunn kan ha hamnat fel. Hus kan ha hamnat fel.

Försöker inte ifrågasätta på något sätt utan bara hjälpa dig hitta något som verkligen bevisar var tomtgränsen går. (y)

• Gilla
Harrison och 6 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Det finns tyvärr en reell möjlighet att det som ni ser som tomtgräns aldrig har varit det. Att det varit fel från början.

De avstyckningsdokument du har, och de avstånd och detaljer som finns där, har de hänvisningar till några som helst tomtrör? Behöver inte vara i gräns mot den aktuella grannen. Vad jag egentligen frågar är om man kan utläsa ur dokumenten att gränsen mot den aktuella grannen går X meter från något som helst tomtrör?
Avstånd till "detaljer i marken" kan vara missvisande om detaljerna inte är tomtrör, om de är exempelvis en brunn som nämndes tidigare. Ett tomtrör gäller, en brunn kan ha hamnat fel. Hus kan ha hamnat fel.

Försöker inte ifrågasätta på något sätt utan bara hjälpa dig hitta något som verkligen bevisar var tomtgränsen går. (y)
Nja, tomtrör gäller inte!
Enda korrekta sättet är att ta ut lantmäterimyndigheten. En utsättare kan hjälpa till en betydligt lägre kostnad men det är inte officiellt.

• Gilla
frause och 2 till
  • Laddar…
Skulle en tvist uppstå mellan två grannar där den ena hävdar att tomtrören gäller och den ena att de inte gäller så är jag tämligen säker på att grannen som inte tror på tomtrören är den som måste bevisa något. I den meningen gäller tomtrör.
Sen kan möjligen lantmäterit övertrumfa rören om de kommer fram till att de inte stämmer. Men då har vi passerat läget jag beskriver ovan.

• Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
E Eva_j skrev:
Tomtgränsen har varit tydlig.
Utan juridisk fastställda gränsmarkeringar så är tomtgränsen extremt otydlig. Bara för att tidigare fastighetsägare har haft häckar och staket på ett visst ställe betyder inte det att varken du eller nuvarande grannen kan vara säker på nånting.

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Men TS har ju flera gånger skrivit att det finns tydliga objekt som är nämnda i avstyckningshandlingarna. Det är långt ifrån samma sak som en befintlig häck eller liknande.

• Gilla
emmel och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Skulle en tvist uppstå mellan två grannar där den ena hävdar att tomtrören gäller och den ena att de inte gäller så är jag tämligen säker på att grannen som inte tror på tomtrören är den som måste bevisa något. I den meningen gäller tomtrör.
Sen kan möjligen lantmäterit övertrumfa rören om de kommer fram till att de inte stämmer. Men då har vi passerat läget jag beskriver ovan.
Förstår hur du menar. Vi har förklarat för grannen, att om han vill ändra den befintliga linjen så är det bara lantmäteriet som kan ändra på det. Han kan mäta och häva vad han vill. Han kan säga att han har mätat till månen och tillbaka. Så länge han inte har ett dokument som är inskrivet hos lantmäteriet med juridiska punkter eller att lantmäteriet gör en tomtutsättning så förändras inget.

• Gilla
Le Luik och 2 till
  • Laddar…
Får vi ta del av den info du har med både dokument och bilder. Annars kommer vi inte mycket längre.

• Gilla
Bnilsson
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Får vi ta del av den info du har med både dokument och bilder. Annars kommer vi inte mycket längre.
Har sudddat text och koordinater som inte är av betydelse

• Utrensad teknisk ritning av en fastighetsgräns med symbolförklaringar och måttangivelser, med suddade delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en tomtplan med flera markerade områden och borttagna textdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det saknas måtten.
Där står iförsig 25mm noggrannhet men samtidigt så kan jag inte se något att mäta ifrån mer än en brunn.
Som jag tolkar ligger mellan dig och grannen?
Vilka gränsrör saknas enligt dig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.