E Eva_j skrev:
Vi har uttömt all hjälp från kommunen. De vill inte ta i ärendet med tång ens.
Vissa gränsrör finns och även en brunn är angiven som tomtgräns.....detta är inte till grannens fördel och därför struntar han i vårt dokument från lantmäteriet. Han tänker plantera.... även fast han har rätt eller inte... plantorna står redan utplacerade i krukor.
Vad de vill och inte vill spelar ingen roll. Om ni ber om hjälp med något som är deras uppdrag som kommun så måste de göra det. (Sen vet jag inte om gränsdragning är deras bord).

• Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
harry73
Frustrator Frustrator skrev:
Vad händer med tujorna efter att de är planterade på din sida? Blir de automatiskt dina då?
Ja de blir automatisk ts egendom. Upplys grannen att du kommer att ta bort alla plantor/träd på din fastighet.
Sätt en bit armeringsjärn i tomtrör och spänn ett tråd mellan dom fölr att visa var gränsen går

• Gilla
MariaT75 och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter lite konstigt att kommunen inte är villiga att hjälpa dig.
Är det något som utelämnats?
I hemkommunen där jag bor kan man beställa gränsutsättning. Då sätter de ut gränserna med ganska hög precision. Har för mig att de sa 5 cm noggrannhet vid fri sikt.

• Gilla
uuu och 4 till
  • Laddar…
Nu är vi kanske lite OT men kommunen har inte det som ett grunduppdrag men brukar ändå göra det som en tjänst eftersom man har grunddatat och utrustning .... När jag jobbade kommunalt tackade vi nej till uppdrag ibland där det var osäkra gränser (dvs gränser som inte var helt utredda) eller det var uppenbart tvistigt....

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
I 39 av landets kommuner fungerar de som egen lantmäterimyndighet. I övriga är det statliga Lantmäteriet som har de uppgifterna.
Att göra en gränsutvisning, dvs. placera käppar på marken om man har en entydig förrättningskarta, dvs om det inte behövs något tolkande av var gränsen egentligen är så kan man beställa den tjänsten från vilken firma som helst som sysslar med mätteknik/geoteknik etc. Det är inte myndighetsutövning eftersom det inte fattas några beslut.

Är fastighetens gränser från -71 så borde det vara tillräckligt tydligt angett, så att en gränsförrättning inte behövs. Det är först då som det blir en massa lantmäterikostnader. Ifall man ska göra den juridiska processen med att fastställa var gränsen egentligen ska vara. Men det verkar som TS problem inte är att gränsen är otydlig, utan att grannen inte bryr sig om den.

För att återställa en åtgärd som någon vidtagit på ens mark används särskild handräckning. https://kronofogden.se/Handrackning.html Förutsättningen är att det kan visas att marken är din och inte finns en tvist som behöver tas till domstol för att avgöra vem som har rätt. Kostar antagligen en del att skaffa bort en hel häck. Primärt ska grannen betala, men om han inte kan så kommer KFM vilja ha det av dig. Men äger han ett hus så finns väl betalningsförmåga.

För att återställa gräsmattan tror jag det handlar om att man får begära skadestånd. Och för skadegörelsen handlar det om polisanmälan. Då blir det en bevisfråga om grannen visste att han var utanför sin fastighet, om det var oaktsamt att inte kolla tillräckligt, eller så pass mycket misstag att det inte är ansvarsgrundande. Spelar nog roll om du kan bevisa att du påtalat för grannen var gränsen går för chansen att det kan ge något.

Jag hade börjat med att få en gränsutvisning gjord. Spara faktura och fota käpparna (gärna gubben som sätter ut dem också) så kan inte grannen påstå att han inte visste om käpparna försvinner sedan. Idéen ovan om lapp på spaljen till kommande grävare är också bra, fota på samma vis för händelse att den skulle försvinna.
Sedan på något sätt skriftligt meddelat grannen om att hans planer på häck inte får utföras på min tomt. Och att om det sätts häck där kommer KFM att engageras för att ta bort den på hans bekostnad.

• Gilla
jonkok och 9 till
  • Laddar…
nikasp
Fy fasen, vår granne har tidigare satt thuja alldeles för nära tomtgränsen (50 cm in på deras tomt) så de växte som mest ca 80 cm in på vår tomt. Blev ett hyfsat ”argument” och jag tog in firma och betalade själv ett par tusen för klippning före vintern (svårt att bli av med snö på lång och smal skaftväg).

Sätt ner foten och be dem plantera rejält långt in. De måste ju självklart kunna sköta baksidan, mot er, utan att behöva gå in på er tomt. Thujor är hemska. Blir som en jäkla vägg, svär åt den varje gång jag klipper 30 meter ner mot brevlådan.

• Gilla
Harrison och 3 till
  • Laddar…
E Eva_j skrev:
De skall bara plantera ett grävföretag skall komma och gräva. Vi vet inte vilka företag det är. Kvinnan som kom från ett trädgårdsföretag blev upplyst om att det föreslår en tvist kring vart tomtgränsen är och det verkade inte påverka henne.

Risken är tyvärr att detta sker när vi är på vår semester inom kort! Pust....
Försök ringa till företaget och prata med någon chef eller liknande där och påpeka att de planerar att utföra åtgärder på en fastighet som de inte har lov till. Kanske den personen du pratade med kan mer växter än juridik och inte förstod problemet.

Är det verkligen en tvist om gränsen?
Anser du inte att den är så tydlig i lantmäterihandlingarna att det inte finns någon tvist om var den är. Men att det som planeras att göra är olovliga åtgärder på din sida om (den bevisbara) gränsen. Då ska du nog säga så till dem. "Det där är min mark, där får ni inte göra något."
Skulle gränsen verkligen vara genuint oklar så blir ju din möjlighet att stoppa dem inte större än grannens att plantera, och då kan jag förstå att de väljer att inte ta ställning själva.

• Gilla
aeroform och 6 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Fy fasen, vår granne har tidigare satt thuja alldeles för nära tomtgränsen (50 cm in på deras tomt) så de växte som mest ca 80 cm in på vår tomt. Blev ett hyfsat ”argument” och jag tog in firma och betalade själv ett par tusen för klippning före vintern (svårt att bli av med snö på lång och smal skaftväg).

Sätt ner foten och be dem plantera rejält långt in. De måste ju självklart kunna sköta baksidan, mot er, utan att behöva gå in på er tomt. Thujor är hemska. Blir som en jäkla vägg, svär åt den varje gång jag klipper 30 meter ner mot brevlådan.
Det kan man kanske tycka. Men det är tillåtet att plantera en häck så, och strunta i att klippa den.

• Gilla
crillux och 1 till
  • Laddar…
Sätt upp ett staket där din riktiga tomtgräns går med ett par järnrör och vajer. Säg till din granne att allt som planteras på din sida om detta staket kommer sågas ner. Sen är det upp till honom om han vill sätta igång och plantera sin häck för X antal tusen kronor som du sen har rätt att såga ner. Vill han sen stämma dig så får han ta ut lantmäteriet och bestämma vart tomtgränsen går. Skulle du ha rätt så får han sen återställa allt.
Du kan också se tomtgränser via hitta.se
https://www.hitta.se/kartan/tomter!...lestate!a=1!l=57.65522:12.08358/tr!i=XNvZycGG

Trist att göra sig ovän med grannen men ibland är man tvungen då det finns för många idioter.

• Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Varning för gränserna på hitta.se - det är gränser helt utan kvalitetskoll dvs att även osäkra/outredda gränser redovisas... Det är med andra ord inte en 100% sanning som visas....

• Gilla
Loxxx och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G Gallianoman skrev:
Varning för gränserna på hitta.se - det är gränser helt utan kvalitetskoll dvs att även osäkra/outredda gränser redovisas... Det är med andra ord inte en 100% sanning som visas....
Det är inte bara osäkra gränser på hitta.se, de är riktigt jävla fel i terrängen för två av mina fastigheter när jag jämför med gränsmarkeringarna i verkligheten. Detta gäller båda mina fastigheter (en från 1919 i detaljplanerat område och en från 70-talet på landet).

• Gilla
Rigor och 2 till
  • Laddar…
E Eva_j skrev:
Vi har uttömt all hjälp från kommunen. De vill inte ta i ärendet med tång ens.
Vissa gränsrör finns och även en brunn är angiven som tomtgräns.....detta är inte till grannens fördel och därför struntar han i vårt dokument från lantmäteriet. Han tänker plantera.... även fast han har rätt eller inte... plantorna står redan utplacerade i krukor.
De där dokumenten, gränsrören och brunnen; hur klart anger de den aktuella gränsen? Är gränsens dragning helt ostridbar, eller finns det vissa "öppningar" för grannens åsikt?

OM de bevis du har är ostridbara skulle jag - som redan föreslagits ovan - dra ett rep i en tydligt avvikande färg där gränsen går. Fota sen alla gränsrör, brunnar, dokument, repets dragning, allt du kan komma att tänka på. Sedan skickar du detta till grannen på ett sätt att mottagandet blir dokumenterat, rekommenderat brev, mejl, jag vet inte vilka alternativ som finns. Inkludera även ett brev att grannen nu är underrättad om hur tomtgränsen går och att denne under inga som helst omständigheter får vare sig beträda eller göra åverkan på din mark på något sätt.
Har ingen aning om dessa "bevis" kan hålla i en eventuell rättegång, men då har du gjort allt du kunnat för att underrätta grannen om att marken inte är hans och att han begår olagligheter om han ändå planterar sina thujor på din mark. Ditt läge i en tvist kan i alla fall knappast bli sämre av detta.

Frustrator Frustrator skrev:
Vad händer med tujorna efter att de är planterade på din sida? Blir de automatiskt dina då?....
harry73 harry73 skrev:
Ja de blir automatisk ts egendom. ....
Är det så? (Frågar eftersom jag inte läst detta förut och att det skiljer sig från liknande situationer. ;)) Om det hade handlat om ett förråd, ett staket, en felställd cykel eller liknande så verkar det ju som att man inte ens får flytta på sådant och definitivt blir det inte markägarens egendom. Är det skillnad om något planteras?

• Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
B
Gränserna i Lantmäteriets digitala kartor stämmer ej. Kommunala Lantmäteriet flyttar fastighetsgränser hej vilt eftersom de inte finns någon lag som styr Lantmäteriets Digitala kartor eller dess trixande där

• Gilla
PeterVennerbring
  • Laddar…
nikasp
D Daniel 109 skrev:
Det kan man kanske tycka. Men det är tillåtet att plantera en häck så, och strunta i att klippa den.
Jo, det är ju bara rekommendationer (tror Sollentuna skriver 1,5 meter) men man är ju i regel ett arsel om man gör så. Annat om man planterar en gemensam häck i tomtgräns.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr är det ju ännu inte olagligt att vara ett arsel, vilket det kanske borde vara.:rofl:

• Gilla
  • Haha
Pellegnillot71 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.