283 153 läst · 527 svar
283k läst
527 svar
Grannen planterar häck på min mark
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Jo men inte kostar det några 30’ för en gubbe och sätta ut en tomtgräns med Gps, är väl bara att säga att grannen ska ansätta häck, och vi tvistar ang tomtgränsen..R Räknenisse skrev:
Om någon byggt på din tomt kan du göra så här.
Uppmana vederbörande att genast/inom viss tid avlägsna byggnationen.
Om så inte sker lämna in ansökan om särskild handräckning till Kronofogdemyndigheten,
som efter prövning låter avlägsna byggnationen på vederbörandes bekostnad.
Uppmana vederbörande att genast/inom viss tid avlägsna byggnationen.
Om så inte sker lämna in ansökan om särskild handräckning till Kronofogdemyndigheten,
som efter prövning låter avlägsna byggnationen på vederbörandes bekostnad.
Fastighetstillbehör blir det bara om plantorna har samma ägare som fastigheten. Jag tror inte ovanstående tolkning stämmer.Nötegårdsgubben skrev:Växter rotade i marken följer inte samma regler som lös egendom som @harry73 skrev ovan.
2 kap. 1 § första stycket jordabalken:
”Till en fastighet hör
/.../
- på rot stående träd och andra växter”
Från det finns förvisso undantag, som jordbruksarrenden, men att medvetet plantera buskar på grannens mark är att ge bort dem.
Växter är ingen byggnad.T Tor Magnus skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Hög häck kräver väl bygglov? Likväl som ett högt plank, eller..?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 318 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 318 inlägg
Jag tror heller inte tujorna blir fastighetstillbehör bara för att de planteras på TS fastighet, särskilt inte eftersom grannen tycks mena att han planterar dem på sin egen fastighet. Grannens syfte är inte att ge dessa tujor i gåva till TS.M -MH- skrev:
Blir tujorna kvar en längre tid på platsen och även efter att det klarlagts för grannen att de faktiskt planterats på TS fastighet kan de nog bli fastighetstillbehör till TS fastighet med tiden.
Målet NJA 1986 s.513 är intressant i sammanhanget men inte spot-on:
https://lagen.nu/dom/nja/1986s513
Det var någon som föreslog tidigare att ni skulle bygga ett staket i tomtgräns. Jag håller med om detta. Gör så, så billigt som möjligt, typ glespanel 34x70 som ni spetsar till och bankar ner 5 cm från gränsen och sen två horisontella ribbor. Påpeka för ev entreprenör och grannen att detta är ert staket och att ni kommer anmäla dem för skadegörelse om de rör staketet.
Om gränsen är solklar, vilket den rimligen är om ni har koordinater för punkterna 1 och 4 i er avstyckningskarta, så finns inget att diskutera.
Om gränsen är solklar, vilket den rimligen är om ni har koordinater för punkterna 1 och 4 i er avstyckningskarta, så finns inget att diskutera.
Medlem
· Västerbotten
· 3 278 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 401 inlägg
Den ena är en konstruktion, den andra en växt.