283 321 läst · 527 svar
283k läst
527 svar
Grannen planterar häck på min mark
Vad spelar det egentligen för roll. Det gäller att inte släppa till en mm till såna här idioter som inte kan skilja på ditt och mitt.Robert63 skrev:
Låter man grannen komma undan så kommer det vara något annat nästa gång.
Förstår mig inte alls på sådana som tycker att man bara ska acceptera att grannarna stjäl ens tomt. Man kan ju fundera på om det är du som är grannen.
Vad händer om jag börjar plantera träd, buskar och allehanda växter på kommunens mark och i grannarnas trädgårdar runt om i grannskapet?
Får varken kommunen eller grannarna röra mina växter då?
Mer konkret råd till Ts. Jag har sagt det förr och säger det igen. Den typ av människa som er granne är lever stort på att andra inte orkar, vågar eller vill sätta hårt mot hårt. Samtidigt är kommunikation nyckeln till överenskommelser. Tyvärr verkar er granne inte vilja kommunicera.
I ert skulle jag tydligt mäta ut och markera gräns efter den karta ni har. Antagligen skulle jag bekosta en utsättarfirma som får markera den saknade punkten. Med facit i hand ge grannen ett ultimatum om att själv flytta sina thujot eller få dem uppgrävda och lagda i hög på sin tomt.
Tyvärr är lagarna i Sverige ganska tandlösa då förutsättningarna för att kräva efterlevnad av dem är små då vårt rättsväsende är överbelastat p g a resursbrist. Ingen bryr sig helt enkelt om små överträdelser som detta.
Var kort, konkret, kall och övertygande om att ni inte kommer backa eller ge efter. Bli inte ett offer för en översittare.
Mer konkret råd till Ts. Jag har sagt det förr och säger det igen. Den typ av människa som er granne är lever stort på att andra inte orkar, vågar eller vill sätta hårt mot hårt. Samtidigt är kommunikation nyckeln till överenskommelser. Tyvärr verkar er granne inte vilja kommunicera.
I ert skulle jag tydligt mäta ut och markera gräns efter den karta ni har. Antagligen skulle jag bekosta en utsättarfirma som får markera den saknade punkten. Med facit i hand ge grannen ett ultimatum om att själv flytta sina thujot eller få dem uppgrävda och lagda i hög på sin tomt.
Tyvärr är lagarna i Sverige ganska tandlösa då förutsättningarna för att kräva efterlevnad av dem är små då vårt rättsväsende är överbelastat p g a resursbrist. Ingen bryr sig helt enkelt om små överträdelser som detta.
Var kort, konkret, kall och övertygande om att ni inte kommer backa eller ge efter. Bli inte ett offer för en översittare.
Troligen kommer kommunen efter beslut av krf återställa marken, samt se till att du får stå för alla de kostnader som det kostar. Om de sätter den sidan till. Först kommer de nog be dig ta bort och återställa själv. Om de nu vill ta bort det du satt dit.Bart skrev:Vad händer om jag börjar plantera träd, buskar och allehanda växter på kommunens mark och i grannarnas trädgårdar runt om i grannskapet?
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Det är lantmäteriet som bestämmer hur de fördelar avgiften mellan parterna i samband med att de avslutar ärendet.Anna_H skrev:
Praxis är att den delas lika mellan båda parter vid en gränsbestämning och oberoende av vem som ansökt om förrättningen. Att veta var man har sin gräns anses vara till lika stor nytta för alla fastighetsägare.
Det är ingen gränsbestämning vi behöver utan en gränsutmärkningR Räknenisse skrev:Det är lantmäteriet som bestämmer hur de fördelar avgiften mellan parterna i samband med att de avslutar ärendet.
Praxis är att den delas lika mellan båda parter vid en gränsbestämning och oberoende av vem som ansökt om förrättningen. Att veta var man har sin gräns anses vara till lika stor nytta för alla fastighetsägare.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fast...-fastighet/Sarskild-gransutmarkning/?faq=a372
T Tor Magnus skrev:
Nä men det intressanta i sammanhanget är väl om Kfm på grund av ansökan om särskild handläggning kan förfara på samma sätt med träd/häck och annan växtlighet som när ansökan gäller altan, lekstuga, och liknande.Vad vi tycker om saken är rätt ovidkommande. Det är lätt att ställa frågan till Kfm. Då kanske hela saken är ur världen. Ve o fasa, då finns ju inget att ondgöra sig över och vi får kasta oss över nå't annat spörjsmål som förhoppningsvis är lika intrikat. Vi är ju ganska många som älskar att debattera, ofta i ämnen som vi inte är hemma i. Men det gör inget för vad har vi ett forum till annars. Jag ska se efter om jag har nå'n intressant historai vi kan hugga tänderna i, endera dagen när det inte är så varmt ute, vad nu det har med saken att göra.harry73 skrev:
Om nu TS gräver upp plantorna och lämnar tillbaka dem till grannen, kommer det att hända något av relevans i huvud taget?
Skall grannen anmäla att han satt dem utan lov på TS mark och kräva skadestånd?
Eftersom plantorna är oskadade, borde gå att få till, har grannen inte lidit någon skada och är då inte berättigat något skadestånd.
Om det nu klassas som egenmäktigt förfarande att gräva upp dem så var det väl samma för att sätta dem om jag hängt med i tråden. Vem skulle driva detta fallet och fälla båda parter?
Det som krånglar till det är om kfm är inblandat för då har man visat att man vet vad man inte får göra. Annars är jag rätt övertygad om att allt hade lagts ned om Polisen blivit inblandad.
Det bästa hade varit att grävt upp dem direkt och lämnat tillbaka dem och sagt att det måste blivit något fel eftersom de hamnat på min tomt. Det är lätt att man missförstår varandra eller hur ... Tror inte grannen skulle anmält att han begått ett brott som orsakat ett annat eventuellt följdbrott.
Eftersom plantorna är oskadade, borde gå att få till, har grannen inte lidit någon skada och är då inte berättigat något skadestånd.
Om det nu klassas som egenmäktigt förfarande att gräva upp dem så var det väl samma för att sätta dem om jag hängt med i tråden. Vem skulle driva detta fallet och fälla båda parter?
Det som krånglar till det är om kfm är inblandat för då har man visat att man vet vad man inte får göra. Annars är jag rätt övertygad om att allt hade lagts ned om Polisen blivit inblandad.
Det bästa hade varit att grävt upp dem direkt och lämnat tillbaka dem och sagt att det måste blivit något fel eftersom de hamnat på min tomt. Det är lätt att man missförstår varandra eller hur ... Tror inte grannen skulle anmält att han begått ett brott som orsakat ett annat eventuellt följdbrott.
Grannen kan ta sin del av de rättsliga efterspel som kan uppstå och samtidigt "sätta dit" ts, om han vill. Vissa har mer att förlora än andra... Troligen blir det inte så, men vill man göra något så är det bra att känna till vad man man riskerar i värsta fall, tänker jag.M Mikasw skrev:Om nu TS gräver upp plantorna och lämnar tillbaka dem till grannen, kommer det att hända något av relevans i huvud taget?
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Men då är ju inte gränsen juridiskt oklar ifall de tycker det är ok att sätta ut pinnar baserat på befintlig karta?E Eva_j skrev:
Har KFM sagt att de inte accepterar underlaget i förrättningsakten att basera en särskild handräckning på?
Som grannen agerat nu kommer det inte spela någon roll att visa var gränsen egentligen är med tanken att han ska göra självrättelse frivilligt. Ni kommer behöva gå till KFM oavsett och då kan man lika gärna göra det direkt om det går tänker jag.
Dagsböter baseras till stor del på vilken inkomst och vilka tillgångar du har... En luspank person kommer undan med någon tusenlapp, en stenrik får betala betydligt mer vid samma typ av förseelse.M Mikasw skrev:
Så här står det på KFM sidaR Räknenisse skrev:Men då är ju inte gränsen juridiskt oklar ifall de tycker det är ok att sätta ut pinnar baserat på befintlig karta?
Har KFM sagt att de inte accepterar underlaget i förrättningsakten att basera en särskild handräckning på?
Som grannen agerat nu kommer det inte spela någon roll att visa var gränsen egentligen är med tanken att han ska göra självrättelse frivilligt. Ni kommer behöva gå till KFM oavsett och då kan man lika gärna göra det direkt om det går tänker jag.
"
Hur du ansöker
Det är viktigt att du förklarar vad du vill att den svarande ska göra eller upphöra med och varför. Kom ihåg att skicka med de skriftliga bevis som du har. Förklara också i ansökan vad du vill visa med de olika handlingarna. Det finns en blankett för att ansöka om särskild handräckning och i den hittar du mer information om hur du ska fylla i den.
Vad händer efter ansökan?
När vi tagit emot din ansökan kontrollerar vi att alla uppgifter finns med. Om det saknas något kommer vi kontakta dig för att du ska kunna komplettera den. Därefter skickar vi ett föreläggande (brev) till den svarande. Där finns ett kvitto som den svarande ska skriva på och skicka tillbaka till oss. Det är ett bevis på att den svarande har fått brevet. Den svarande kan bestrida (invända) ansökan. Om den svarande invänder får du oftast möjlighet att besvara invändningen. Vi kan därefter fatta ett beslut, där vi bifaller eller avslår din ansökan.
Kostnader
Det kostar 300 kronor att ansöka om särskild handräckning och du som sökande får normalt en faktura på ansökningsavgiften. I ansökan kan du sedan begära att få ersättning för ansökningsavgiften. Både du och den svarande kan begära ersättning för kostnader i samband med ansökan. Normalt ersätts eget arbete eller ombudsarvode med 420 kronor.
"
https://www.kronofogden.se/Sarskildhandrackning.html
Redigerat:
Prova i alla fall med KFM, det kostar i värsta fall bara lite tid och 300 kr. Du kommer behöva vandra den vägen ändå så du kan lika gärna få det ärendet i rullning. I bästa fall anser de att din förrättningskarta med angivna koordinater är tillräckligt bra och kommer ut och förklarar läget för grannen. I värsta fall kommer de be dig komplettera med utmärkning eller något. Ev kan detta göras i samband med att KFM kommer ut så att grannen inte får chans att sabotera ett märke.
Som jag ser det har du multipla koordinatsatta punkter där en (eller flera) existerar i terrängen. Det torde inte bereda ett utsättningsföretag några som helst svårigheter att visa på platsen för det saknade röret med millimeterprecision. Om du tar ut ett lokalt företag så kanske de har en färdig transformation för det lokala systemet till SWEREF99, annars är det något de rimligen löser enkelt.
Som jag ser det är gränsen ostridig i och med de handlingar som visats upp i tråden tidigare. Om grannen vill hävda att denne har nyare handlingar som skulle ändra gränsens position blir det upp till hen att visa det när KFM frågar.
På ett annat tema, ang alla förslag att gräva upp grannens plantor, så har de en stor brist enligt mig och det är att TS skulle behöva gräva själv. Jag skulle under inga omständigheter hålla på att gräva upp grannens plantor, det kan hen göra själv. Det är illa nog att behöva kontakta jurister och KFM för att grannen uppenbart är en idiot.
Som jag ser det har du multipla koordinatsatta punkter där en (eller flera) existerar i terrängen. Det torde inte bereda ett utsättningsföretag några som helst svårigheter att visa på platsen för det saknade röret med millimeterprecision. Om du tar ut ett lokalt företag så kanske de har en färdig transformation för det lokala systemet till SWEREF99, annars är det något de rimligen löser enkelt.
Som jag ser det är gränsen ostridig i och med de handlingar som visats upp i tråden tidigare. Om grannen vill hävda att denne har nyare handlingar som skulle ändra gränsens position blir det upp till hen att visa det när KFM frågar.
På ett annat tema, ang alla förslag att gräva upp grannens plantor, så har de en stor brist enligt mig och det är att TS skulle behöva gräva själv. Jag skulle under inga omständigheter hålla på att gräva upp grannens plantor, det kan hen göra själv. Det är illa nog att behöva kontakta jurister och KFM för att grannen uppenbart är en idiot.