Åsa Lund
Någon skrev nånstans i tråden att om grannar inte är överens om gränsen och gränsrör saknas ska det delas lika för utsättning av Lantmäteriet. Minns jag rätt?
Begär utsättning och slå ihjäl alla frågetecken! Dessutom får grannen betala halva kostnaden

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
tommib
Nej, det är inte fallet här. TS har en förrättningskarta där koordinaterna framgår för tomtmarkeringarna. I det fallet det finns rör i mark (vilket det ska vara för tre av fyra punkter i TS fall) gäller det framför koordinaterna men om det saknas gäller koordinaterna. Minns jag rätt så finns åtminstone en av punkterna (brunnen) i verkligheten. Som jag skrev i förra posten så är det enkelt att räkna ut och verifiera de andra punkterna i ett rikstäckande koordinatsystem, vilket är det man kommer få på sin GPS-mottagare, när man har en punkt i terrängen. Gränsen är således bestämd i TS förrättningsakt.

Det du tänker på är när gränserna är oklara, typ angivna som stengärdesgård, dike, åkerkant, sjökant eller liknande i gamla förrättningsakter från anno dazumal. Då behövs gränsbestämning. Det kan bli godtyckligt dyrt.

I detta fall behövs möjligen en gränsutvisning, det är betydligt billigare. När vi tillsammans med grannen beställde en (Stockholm) så tog de betalt per punkt. Det kostade 1500 kr (per punkt). Två av punkterna fanns när man visste exakt var man skulle leta (dubb i asfalt, såg ut som en liten jämn sten tills man tittade noga, samt rör i berg). En punkt saknades i verkligheten. Mätingenjören ägnade typ en halvtimme åt att först banka ner en träpåle i marken för att sedan med millimeterprecision slå i en dubb i den som markerade punkten. Jag frågade henne om det verkligen var så noga (just den punkten var inte något problem) och fick förklarat för mig exakt hur noga det var.

Som en bisak kan nämnas att TS väldigt enkelt själv kan kontrollera läget genom att räkna ut vinkeln mellan punkterna 4 och 1 (tror jag det var, brunnen är då 4). Därefter kan gränsens sträckning enkelt kollas med en bättre syftkompass. En så stor avvikelse som 80 cm kommer synas tydligt.

Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Det har du rätt i, hade nog lite otur i tänket.
Och han sin älskade häck..

harry73 harry73 skrev:
Om gränsen är bestämd, dvs det finns kooedinatsatta gränspunkter på en fastighetskarta/förrättningskarta, och kan ts med tillräckligt noggrannhet se att häcken står på hennes fastighet, spelar det ingen roll (juridiskt sätt) vad grannen anser om gränsen.
Om ingen myndighet varit ute och satt ut gräns spelar det ingen roll vad ts eller grannen tycker.
Gränsen går där den går och den måste fastställas det är det ända man kan göra, så länge man inte med 100% kan visa upp gränsen är så kan man inte lösa detta problem.

• Gilla
Åsa Lund och 2 till
  • Laddar…
Q
Om du är 100 på att det är din mark, köp roundup och bespruta ogräset som kommit upp på din mark.

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Är inne på samma spår, ta ihjäl den lite snyggt och oskyldigt före den hinner rota sig..

• Gilla
kest
  • Laddar…
E Eva_j skrev:
Så här står det på KFM sida
"
Hur du ansöker
Det är viktigt att du förklarar vad du vill att den svarande ska göra eller upphöra med och varför. Kom ihåg att skicka med de skriftliga bevis som du har. Förklara också i ansökan vad du vill visa med de olika handlingarna. Det finns en blankett för att ansöka om särskild handräckning och i den hittar du mer information om hur du ska fylla i den.

Vad händer efter ansökan?
När vi tagit emot din ansökan kontrollerar vi att alla uppgifter finns med. Om det saknas något kommer vi kontakta dig för att du ska kunna komplettera den. Därefter skickar vi ett föreläggande (brev) till den svarande. Där finns ett kvitto som den svarande ska skriva på och skicka tillbaka till oss. Det är ett bevis på att den svarande har fått brevet. Den svarande kan bestrida (invända) ansökan. Om den svarande invänder får du oftast möjlighet att besvara invändningen. Vi kan därefter fatta ett beslut, där vi bifaller eller avslår din ansökan.

Kostnader
Det kostar 300 kronor att ansöka om särskild handräckning och du som sökande får normalt en faktura på ansökningsavgiften. I ansökan kan du sedan begära att få ersättning för ansökningsavgiften. Både du och den svarande kan begära ersättning för kostnader i samband med ansökan. Normalt ersätts eget arbete eller ombudsarvode med 420 kronor.
"
[länk]
Du skickar in kopia på förrättningsakt+karta. Det är det som är beviset för var gränsen till din fastighet går.
Sen avgör KFM om de tycker det är tillräckliga bevis i deras ögon eller inte. Finns det koordinater så borde det vara det för då är det inte några tveksamheter om var gränspunkterna är. Ur ett juridiskt perspektiv, att rent praktiskt peka ut de juridiskt tydliga punkterna på marken är inte en del av bedömningen om dina rättigheter är bevisade.
Åtgärden som du vill ha utförd är att grannens intrång på din mark ska upphöra, vilket rent praktiskt innebär att häcken som planterats ska tas bort och marken återställas.

Skulle de avslå så får du komplettera senare med att nya pinnar finns, men då är ju ärendet redan igång.
Jag tror det pga. grannens medvetet överkörande beteende är en poäng att det första myndighetsbrevet kommer iväg till honom så snart som möjligt och visar att du inte kommer att vika ner dig och ge upp för att du inte orkar bråka.

Men kom ihåg att INTE uttrycka dig som att det är en tvist om gränsen. Det du hävdar är att det finns tillräckligt exakta gränser och det grannen gjort är att medvetet överskrida dem. Och det trots ditt tydliga påpekande om var gränsen är.
Ni bråkar inte om gränsen, ni bråkar om att han inte följer gränsen. (oavsett om han får det att låta som något annat i sin argumentation)

• Gilla
kest och 8 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Är inne på samma spår, ta ihjäl den lite snyggt och oskyldigt före den hinner rota sig..
Sen ska hon ha en död häck på sin tomt? Det blir ju inte jättesnyggt.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Det är lantmäteriet som bestämmer hur de fördelar avgiften mellan parterna i samband med att de avslutar ärendet.

Praxis är att den delas lika mellan båda parter vid en gränsbestämning och oberoende av vem som ansökt om förrättningen. Att veta var man har sin gräns anses vara till lika stor nytta för alla fastighetsägare.
Jag vet det, det framgår också av min text om du läser den igen. Det jag menar är att jag i TS situation i efterhand bör försöka kräva ut de pengarna av grannen, då det ju (troligen) är TS som har rätt.

• Gilla
Buford
  • Laddar…
Buford Buford skrev:
Sen ska hon ha en död häck på sin tomt? Det blir ju inte jättesnyggt.
Eller lika snyggt som det är nu! Sen om den är grön eller brun..

H Husqvarna220Ac skrev:
Eller lika snyggt som det är nu! Sen om den är grön eller brun..
Med den lösningen blir hon inte av med växterna och får inte heller marken återställd...

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag vet det, det framgår också av min text om du läser den igen. Det jag menar är att jag i TS situation i efterhand bör försöka kräva ut de pengarna av grannen, då det ju (troligen) är TS som har rätt.
Att grannen ska betala hennes egen del av avgiften, menar du?
På vilka grunder då? En lantmäteriförrättning ger inte någon rätt eller fel på det sättet som när man drar det som civilmål till domstol. Den stadgar bara vad som ska gälla från nu och framåt. Det är ett nytt beslut inte, ett avgörande i tvistefrågan om att tolka de befintliga besluten.

Buford Buford skrev:
Med den lösningen blir hon inte av med växterna och får inte heller marken återställd...
Och det får hon annars eller?? Som han har betett sig henne, Häckjävel, döö

H Husqvarna220Ac skrev:
Och det får annars eller??
Om hon vänder sig till kronofogden ser de till att handräcka sådana åtgärder samt att grannen får stå för kostnaderna, förutsatt att situationen är så som hon beskriver .

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Hon är självklart oskyldig...häckar dör ändå, häcken är nog väl rotad när detta är klart..går nog inte på några dagar, räkna med år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.