4 336 läst · 82 svar
4k läst
82 svar
grannen kastar bajs pa mina losvirke
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 101 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 101 inlägg
Sätt upp mer kameror dolt gärna med notifikation till mobil, montera en kraftig siren du kan dra igång när du ser att nån är inne på trädgården.
Se till att filma för du lär få se en granne med bajs i handen försöka springa hem när sirenen ljuder. Bara hoppas han trillar😬
Om du inte väljer siren, så returnera bajs med slangbella/katapult mot grannens fasad.
Det enklaste dock är ju att faktiskt gå över till grannen, förklara på ett bra sätt utan att göra bort dig om vad följderna kommer bli om det fortsätter.
Detta förutsätter ju dock att du själv har nån form av pondus och kan leverera ett sånt meddelande, om inte så ta med en vän med den respektingivande pondus som du ej besitter själv.
Se till att filma för du lär få se en granne med bajs i handen försöka springa hem när sirenen ljuder. Bara hoppas han trillar😬
Om du inte väljer siren, så returnera bajs med slangbella/katapult mot grannens fasad.
Det enklaste dock är ju att faktiskt gå över till grannen, förklara på ett bra sätt utan att göra bort dig om vad följderna kommer bli om det fortsätter.
Detta förutsätter ju dock att du själv har nån form av pondus och kan leverera ett sånt meddelande, om inte så ta med en vän med den respektingivande pondus som du ej besitter själv.
Bedrövligt av polisen. Har du ”råkat” nämna att du är jurist när du pratar med dem? Inte hotat eller försökt mästra, utan bara sett till att de vet att du har koll på lagarna. Själv har jag en skyddad yrkestitel som jag inte har jobbat med sedan -96, men jag ser vid behov till att ”råka” säga något som gör att den jag har att göra med får veta det. Aldrig fel att de tror att de har med en kollega, eller åtminstone någon i samma skrå, att göra. Det brukar bli rakare och enklare då.C centermin skrev:Ja, det ar val en idee som jag haft men jag tror inte att det ar effektiv atgard. Du vet, jag hade reg# pa slapet som stal mina virken for 2 ar sedan och skickade delar av handelseforloppet till polisen vid anmalan och det blev anda nedlaggning med motiveringen att "det ar uppenbart att det har gar inte att utreda". En sak som talar emot att lagga ut filmen ar att han vet inte om att jag har kamera pa baksidan och detta gjort att han kanner sig saker och kan kasta bajs utan att vidta sakerhetsatgarder... (ansiktsmask, handskar och mitt pa dagen etc..). Min tanke ar att samla bevisning.. sen nar saker och ting verkligen ar over gransen med overvaldigande bevisning exponera honom!
Polisen gor inget mannen. De ar experter pa att lagga ned arenden.. . det tog dem 2 manader att skicka papper pa en anmalan om att jag krockad med ett radjur. Det var inget speciellt, bara papper till forsakringen dessutom! de gor inget!
Annars är du nog inne på rätt metod. Den dagen du kliver över och visar ännu mer ihopsamlade bevis för honom och berättar hur straffskalan ser ut, men att du som ett tecken på din stora generositet kan tänka dig att låta bli att göra något, om han aldrig sätter sin fot på fel sida gränsen. Med tanke på hans beteende gissar jag att han varken gått juristlinjen eller på Polishögskolan, så han kan inte gärna veta hur det skulle gå.
Jag ar inte radd for han och kan leverera ett sant budskap men konflikten kommer att fortsatta pa annat satt. Det har ar en langvarig grej. Han har spridit en massa falska rykten om mig, varje person som jag pratar med kontaktas av honom och uppmuntras till att undvika mig. det ar en del grejer som hant och det har ar senaste i raden av grejerna som hant. De ar ett gammlt par som har inget att gora annat an att skvallra och sprida rykten och vara negativa... och jag ar en ung man som gor grejer, bygger hus och blir polare med ena efter andra.. . att prata med dem hjalper inte. de ar mycket MYCKET MYCKET(!!!) giftiga manniskor och jag foredrar att ata ett pase med har fran salongen istallet fran att prata med dem... .det ar verkligen sa!R RalleB skrev:Sätt upp mer kameror dolt gärna med notifikation till mobil, montera en kraftig siren du kan dra igång när du ser att nån är inne på trädgården.
Detta förutsätter ju dock att du själv har nån form av pondus och kan leverera ett sånt meddelande, om inte så ta med en vän med den respektingivande pondus som du ej besitter själv
Jag kommer att kora genom myndigheterna med det har men jag tror inte att det ar polisen utan fogden som hanterar granstvister. (med reservation for att polisen ar samlingspunkten for alla samhallsproblem) Jag ar ganska saker pa det utan att vara 100%,Hep skrev:Bedrövligt av polisen. Har du ”råkat” nämna att du är jurist när du pratar med dem? Inte hotat eller försökt mästra, utan bara sett till att de vet att du har koll på lagarna. Själv har jag en skyddad yrkestitel som jag inte har jobbat med sedan -96, men jag ser vid behov till att ”råka” säga något som gör att den jag har att göra med får veta det. Aldrig fel att de tror att de har med en kollega, eller åtminstone någon i samma skrå, att göra. Det brukar bli rakare och enklare då.
Annars är du nog inne på rätt metod. Den dagen du kliver över och visar ännu mer ihopsamlade bevis för honom och berättar hur straffskalan ser ut, men att du som ett tecken på din stora generositet kan tänka dig att låta bli att göra något, om han aldrig sätter sin fot på fel sida gränsen. Med tanke på hans beteende gissar jag att han varken gått juristlinjen eller på Polishögskolan, så han kan inte gärna veta hur det skulle gå.
Brev fran polisen ar inte roliga men fran kronofogden.. huh.. jag vet att det skulle skramma skiten ur mig.😀
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 101 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 101 inlägg
Om du själv har pondus nog att leverera ett kraftfullt budskap så hade denna tvisten inte befunnit sig där den är idag.C centermin skrev:Jag ar inte radd for han och kan leverera ett sant budskap men konflikten kommer att fortsatta pa annat satt. Det har ar en langvarig grej. Han har spridit en massa falska rykten om mig, varje person som jag pratar med kontaktas av honom och uppmuntras till att undvika mig. det ar en del grejer som hant och det har ar senaste i raden av grejerna som hant. De ar ett gammlt par som har inget att gora annat an att skvallra och sprida rykten och vara negativa... och jag ar en ung man som gor grejer, bygger hus och blir polare med ena efter andra.. . att prata med dem hjalper inte. de ar mycket MYCKET MYCKET(!!!) giftiga manniskor och jag foredrar att ata ett pase med har fran salongen istallet fran att prata med dem... .det ar verkligen sa!
MEN om de nu är såna som gillar rykten och snack om andra. Så säg helt enkelt: Vill du bli känd som den nya bajsmannen i byn?
Det finns bevis som kan komma på villovägar om inte detta slutar nu.
Gå sedan därifrån. Var inte rädd för att faktiskt sprida ”skiten” 😆om han tror du bluffar och synar dig
Alltsa, du har delvis ratt! Jag vill inte ga over gransen for den har snubben. Han ar en gammal man, 74, och levt ett langt liv.. jag tror att man maste ha respekt for sant. Men du har ratt, jag har inte velat konfrontera honom dels for att han ar giftig person och dels for att han har inte paverkat mig mycket - det ar bara snack.. det paverkar inte mig.. de som kanner mig tror anda inte pa det. Dessutom, jag jobbar hela tiden och bygger for fullt!R RalleB skrev:Om du själv har pondus nog att leverera ett kraftfullt budskap så hade denna tvisten inte befunnit sig där den är idag.
MEN om de nu är såna som gillar rykten och snack om andra. Så säg helt enkelt: Vill du bli känd som den nya bajsmannen i byn?
Det finns bevis som kan komma på villovägar om inte detta slutar nu.
Gå sedan därifrån. Var inte rädd för att faktiskt sprida ”skiten” 😆om han tror du bluffar och synar dig
Och Nej, jag ar inte ryktesspridaren i byn! 😉🤔
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 101 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 101 inlägg
Absolut och jag har full respekt för det då jag själv har varit med om en liknande situation med en äldre herre.C centermin skrev:Alltsa, du har delvis ratt! Jag vill inte ga over gransen for den har snubben. Han ar en gammal man, 74, och levt ett langt liv.. jag tror att man maste ha respekt for sant. Men du har ratt, jag har inte velat konfrontera honom dels for att han ar giftig person och dels for att han har inte paverkat mig mycket - det ar bara snack.. det paverkar inte mig.. de som kanner mig tror anda inte pa det.
Och Nej, jag ar inte ryktesspridaren i byn! 😉🤔
MEN oavsett ålder så måste man sätta hårt mot hårt ibland.
En skitstövel är en skitstövel oavsett ålder.
Det enda som hjälpte mig var när jag faktiskt tröttnade på gubben och där vi hamnade i en standoff där jag helt enkelt förklarade för gubbjäveln:
Om du tar ett steg till och går in på min tomt så får du ta konsekvensen, den kommer för din del innebära att du kommer åka härifrån i ambulans…..
Såg naturligtvis till att det inte fanns någon i närheten etc. som kunde höra detta.
Efter detta så såg jag i princip aldrig gubbjävlen mer, första och enda gången jag inte hade tvekat att lära en äldre människa en läxa.
Obs! Detta var många år sen och efter 2 år av att knyta handen i fickan efter upprepade ”terror” där min fd. sambo bad mig att hålla mig ifrån konfrontation. Trots elak mot barn, människor och sin hund som han slog.
Men det finns en gräns oavsett ålder, punkt.
min radsla ar att systemet ar vinklad da polisen star pa gamlingars sida i 99% av fallen. jag har inga problem att vara fysiskt med en man i min alder, 35-40 men en 70+, fragil och allt vad det innebar.. eeh.. vet inte.R RalleB skrev:Absolut och jag har full respekt för det då jag själv har varit med om en liknande situation med en äldre herre.
MEN oavsett ålder så måste man sätta hårt mot hårt ibland.
En skitstövel är en skitstövel oavsett ålder.
Det enda som hjälpte mig var när jag faktiskt tröttnade på gubben och där vi hamnade i en standoff där jag helt enkelt förklarade för gubbjäveln:
Om du tar ett steg till och går in på min tomt så får du ta konsekvensen, den kommer för din del innebära att du kommer åka härifrån i ambulans…..
Såg naturligtvis till att det inte fanns någon i närheten etc. som kunde höra detta.
Efter detta så såg jag i princip aldrig gubbjävlen mer, första och enda gången jag inte hade tvekat att lära en äldre människa en läxa.
Obs! Detta var många år sen och efter 2 år av att knyta handen i fickan efter upprepade ”terror” där min fd. sambo bad mig att hålla mig ifrån konfrontation. Trots elak mot barn, människor och sin hund som han slog.
Men det finns en gräns oavsett ålder, punkt.
Men du har ratt i det du skriver att vissa ar skitstovlar och bara har respekt for piskan! 100% tror jag pa det och att de uppfattar snalla gester och aterhallsamhet som svaghet. For som du ar inne pa sa kommer det har beteendet att fortsatta och over tiden eskalera och bli varre, antigen stoppar jag nu eller sa kommer de campa pa terassen till nasta sommar eller den darpa. du har ratt till fullo och det innebar att min strategi, med att invanta att han gar fler gangar over gransen, inte ar sa genomtankt och verklighetsanpassad..
good man! tack!
Inte när han håller på så här, självklart inte, men det jag menar är att du visar djävulskapen hur denne beter sig och enligt mig så är det bättre att få förståelse för varandra så att man kan dra ett streck över det som har hänt som då aldrig kommer ske igen. Inte med samma granne iaf .C centermin skrev:
Som jurist vet du hur man förhandlar till sin egna fördel så ....
Samt haft klienter som har varit bra mycket värre. Så du borde vara bra rustad för att ta tjuren vid hornen så att säga.
Tycker inte att du ska lösa det m.h.a. kroppslig fysik!
Förslag på åtgärd:
1. Tag med en kopia på filmen och en laptop/padda och knacka på hos grannen.
2. Förklara att du har något viktigt att visa dem.
3. Spela upp filmen för dem.
4. Förklara att om deras betende inte upphör omedelbart, så kommer filmen, tillsammans med en anmälan, att överlämnas till polisen.
5. Tala om att din timpenning är 1200:- /timme och att all din framtida nedlagda tid på t.ex. rengöring eller administration vid kontakter med myndigheter, kommer att utkrävas via stämning till Tingsrätt om så behövs.
Förslag på åtgärd:
1. Tag med en kopia på filmen och en laptop/padda och knacka på hos grannen.
2. Förklara att du har något viktigt att visa dem.
3. Spela upp filmen för dem.
4. Förklara att om deras betende inte upphör omedelbart, så kommer filmen, tillsammans med en anmälan, att överlämnas till polisen.
5. Tala om att din timpenning är 1200:- /timme och att all din framtida nedlagda tid på t.ex. rengöring eller administration vid kontakter med myndigheter, kommer att utkrävas via stämning till Tingsrätt om så behövs.
Medlem
· Sverige
· 5 345 inlägg
Om grannen medvetet skitat ner din egendom så är det väl i första läget att vederbörande får erbjudas att återställa med nytt icke-kontaminerat material.
Funkar inte detta så blir det polisanmälan för skadegörelse.
Funkar inte detta så blir det polisanmälan för skadegörelse.
Vet av erfarenhet att det läggs ner direkt.C centermin skrev:Ja, det ar val en idee som jag haft men jag tror inte att det ar effektiv atgard. Du vet, jag hade reg# pa slapet som stal mina virken for 2 ar sedan och skickade delar av handelseforloppet till polisen vid anmalan och det blev anda nedlaggning med motiveringen att "det ar uppenbart att det har gar inte att utreda". En sak som talar emot att lagga ut filmen ar att han vet inte om att jag har kamera pa baksidan och detta gjort att han kanner sig saker och kan kasta bajs utan att vidta sakerhetsatgarder... (ansiktsmask, handskar och mitt pa dagen etc..). Min tanke ar att samla bevisning.. sen nar saker och ting verkligen ar over gransen med overvaldigande bevisning exponera honom!
Polisen gor inget mannen. De ar experter pa att lagga ned arenden.. . det tog dem 2 manader att skicka papper pa en anmalan om att jag krockad med ett radjur. Det var inget speciellt, bara papper till forsakringen dessutom! de gor inget!
Skulle nog försöka lösa det snarast , även om han är 70 + så är inte det nån
ursäkt för att hålla på att kasta avföring in till sin granne. Då har man gjort
sej förtjänt av att åka i marken en sväng.
Skriv gärna hur detta utvecklar sej .
ursäkt för att hålla på att kasta avföring in till sin granne. Då har man gjort
sej förtjänt av att åka i marken en sväng.
Skriv gärna hur detta utvecklar sej .