M MarGra skrev:
Det här var det rörigaste inlägget jag läst på länge… orkar inte ta mig igenom texten - vilket andra verkar ha gjort så heja er. Ett tips är att köra texten genom chat gpt för att göra den mer begriplig, på korrekt svenska, nästa gång.
Oj förlåt mig dyslexi här ber om ursäkt. Svenska är det eftersom du ändå kunde läsa och orka bry dig om hur jag skrivit det, trodde inte det fanns sånna människor på detta forum trodde dom höll sig till fb, Flashback mm… låt bli ist för att tillrättavisa och skriva nått illa.. som sagt superbra tips har jag fått av dom som ändå är genuint snälla och har lite överseende med en ”dyslexi” text.

• Gilla
  • Haha
janusz_w och 21 till
  • Laddar…
maxmsm skrev:
Har man inte det delvis som medlem i en BRF-organisation?
Vi är en friköpt brf som tydligen inte har någon än mer att luta oss mot än styrelsen va vi fått till oss iaf.

• Gilla
missan55 och 1 till
  • Laddar…
E Emmmeliee skrev:
Hej jag är helt ny här så vet inte vilket forum jag ska lägga detta i men jag behöver verkligen hjälp!
Vi köpte en bostadsrätt radhus med nyttjanderätt på mark ansluten till huset.
Vi fick inga tomtanvisningar av brf. Vi som ni ser har en garagevägg längst med hela baksidan och grannen har byggt in oss! Vi har försökt lösa detta med grannen men han fick ett raseriutbrott och skrek att vi inte kunde komma och ta av hans tomt för att komma ut, mm. Ska lägga till att det vita planket som ni ser på bilden står om man går efter planket som står mellan våra altaner på våran sida och sattes upp av förra ägare snett för som fick inte röra busken längst bort enligt grannen trots att rötterna då är på våran sida.. vi har haft en från styrelsen här och kollat och han anser att vi får göra vad vi vill med plank och buske för det står på ”våran” sida. Trots detta fick vi absolut inte röra det enligt våran granne innan styrelsen gett honom direktiv hur vi ska göra mellan tomterna.
Han har flera byggnader på sin del och säger att han har papper på dessa och bygglov, problemet är bara att det har varit ett dagis i våra två delar som nu splittrats och brf har då missat att dela tomten så att säga. Hur får han bygglov då på sin mark och dessutom så nära oss? Alla andra i föreningen har så dom kommer ut från sin trädgård men då inte vi, vi har som sagt ett garage som då sköts av brf som tomtgräns vilket jag har svårt att tro då dom iaf måste gå genom vårat hus för att genomföra underhåll på detta.. det är så märkligt alltihopa då det finns allmänning för alla andra men inte för oss. Vänder ut och in på oss och vi vill verkligen inte gå med trädgårdsavfall genom huset. Måste även bygga om trallen då den lutar in mot huset ska vi då behöva gå med allt detta genom huset? Som det ser ut så idag så är hans tomt då våran och våran hans då ingen avdelning gjorts av brf men vi blev nerstampade i skorna av denna charmiga granne. Det står som sakt inte i köpeavtalet eller i mäklarbrochyren att det är en inhägnad trädgård. Har pratat med styrelsen sedan 15 juni men dom gör inget mer än att säger att vi ska komma överens med grannen hur vi ska göra?
Ursäkta för ett väldigt rörigt inlägg det är mer till d
E Emmmeliee skrev:
enna soppa så vet inte hur jag ska hitta rätt hjälp.
Hmm, tittade ni inte på boendet innan ni köpte det ?

J jan hed skrev:
Helrätt. Dessutom bör brf-innehavare ha tillgång till en jurist.
Jag ska kolla upp allt detta :)

• Gilla
nissebrun och 1 till
  • Laddar…
E Emmmeliee skrev:
Vi är en friköpt brf som tydligen inte har någon än mer att luta oss mot än styrelsen va vi fått till oss iaf.
Som tidigare sagts.
Det är Brf som "äger problemet", inte du. Du är den som är drabbad. Lägg problemet i knäet på styrelsen. Dålig styrelse är utbytbar.
Sitter din oresonlige granne i styrelsen? (Jäv!)

• Gilla
Skatan65 och 4 till
  • Laddar…
Mellhell Mellhell skrev:
Gör en anonym anmälan till kommunen. Då måste dom utreda vad som gäller.

Generellt får man inte bygga staket längre än tre meter ut från fastighetens byggnad och isf i direkt anslutning till en uteplats.

Allt som byggs ska ligga 4,5 meter från tomtgräns om man inte får grannens medgivande.

Vem har givit dig nyttjanderätten av grannens mark? Muntligen av föreningen eller finns det ett servitut?
All mark är ju brfens mark, det är deras gemensamma mark. Nyttjanderätt till mark och bostad avhandlas inom brfen.

• Gilla
Jimpan42
  • Laddar…
G Gunnar Stoltz skrev:
Hmm, tittade ni inte på boendet innan ni köpte det ?
Jo klart vi gjorde vi kunde dock inte skotta oss fram på baksidan då det låg galet mycket snö ute då så ställde frågor och då svarade mäklaren att gick att komma ut där längst ner.
Vi fick bara i text att det fanns nyttjanderätt på tillhörande mark i anslutning till huset.

• Gilla
swagmeikster21 och 2 till
  • Laddar…
Ett alternativ är att bygga likt en bro upp till kanten av X objekt du/ni vill komma över, egentligen bara en form av portabel trappstege som placeras mot valfri vertikal yta.

1 Be styrelsen se till att du har samma rättigheter som alla andra i föreningen

2 Är du missnöjd med deras lösning, ta ärendet till Bostadsrättsnämnden kostar 1500 kr
men då får du iaf ett juridiskt-utlåtande som kan gälla i en ev domstolsprocess.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
E Emmmeliee skrev:
Hej jag är helt ny här så vet inte vilket forum jag ska lägga detta i men jag behöver verkligen hjälp!
Vi fick inga tomtanvisningar av brf. Vi som ni ser har en garagevägg längst med hela baksidan och grannen har byggt in oss! Vi har försökt lösa detta med grannen men han fick ett raseriutbrott och skrek att vi inte kunde komma och ta av hans tomt för att komma ut, mm. Ska lägga till att det vita planket som ni ser på bilden står om man går efter planket som står mellan våra altaner på våran sida och sattes upp av förra ägare snett för som fick inte röra busken längst bort enligt grannen trots att rötterna då är på våran sida.. vi har haft en från styrelsen här och kollat och han anser att vi får göra vad vi vill med plank och buske för det står på ”våran” sida. Trots detta fick vi absolut inte röra det enligt våran granne innan styrelsen gett honom direktiv hur vi ska göra mellan tomterna.
Han har flera byggnader på sin del och säger att han har papper på dessa och bygglov, problemet är bara att det har varit ett dagis i våra två delar som nu splittrats och brf har då missat att dela tomten så att säga. Hur får han bygglov då på sin mark och dessutom så nära oss? Alla andra i föreningen har så dom kommer ut från sin trädgård men då inte vi, vi har som sagt ett garage som då sköts av brf som tomtgräns vilket jag har svårt att tro då dom iaf måste gå genom vårat hus för att genomföra underhåll på detta.. det är så märkligt alltihopa då det finns allmänning för alla andra men inte för oss. Vänder ut och in på oss och vi vill verkligen inte gå med trädgårdsavfall genom huset. Måste även bygga om trallen då den lutar in mot huset ska vi då behöva gå med allt detta genom huset? Som det ser ut så idag så är hans tomt då våran och våran hans då ingen avdelning gjorts av brf men vi blev nerstampade i skorna av denna charmiga granne. Det står som sakt inte i köpeavtalet eller i mäklarbrochyren att det är en inhägnad trädgård. Har pratat med styrelsen sedan 15 juni men dom gör inget mer än att säger att vi ska komma överens med grannen hur vi ska göra?
Ursäkta för ett väldigt rörigt inlägg det är mer till denna soppa så vet inte hur jag ska hitta rätt hjälp.
Skulle du kunna förtydliga en sak?

Du skriver att det varit ett dagis tidigare som då både din grannes lgh och din lgh tillhörde, eller hur? Och tomten som utgör era trädgårdar var dagisets gård. BRF har missat att dela upp denna tomten i två delar efter att dagiset försvann och era två separata lägenheter bildades. Är detta korrekt uppfattat?

För om BRF aldrig delat upp tomten så borde du och din granne båda ha nyttjanderätt till hela ytan, dvs både din och hans trädgård. BRF har ansvar att dela upp nyttjanderätten och ifall de har missat det så är det deras ansvar att göra det NU. Annars har både du och din granne delad nyttjanderätt till båda trädgårdarna.

Hur BRF väljer att dela upp kan de bestämma fritt utifrån att det godkänns av medlemmarna. Ni borde rådfrågas såklart och de borde välja gränsdragning genomtänkt. Om sedan någon av er anser sig lida en förlust pga ändrade förhållanden får den/de kräva ersättning av föreningen.

• Gilla
torplover_3000 och 7 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
All mark är ju brfens mark, det är deras gemensamma mark. Nyttjanderätt till mark och bostad avhandlas inom
H hellem skrev:
All mark är ju brfens mark, det är deras gemensamma mark. Nyttjanderätt till mark och bostad avhandlas i
B Bernt Ö97 skrev:
Som tidigare sagts.
Det är Brf som "äger problemet", inte du. Du är den som är drabbad. Lägg problemet i knäet på styrelsen. Dålig styrelse är utbytbar.
Sitter din oresonlige granne i styrelsen? (Jäv!)
J jesper--- skrev:
Ett alternativ är att bygga likt en bro upp till kanten av X objekt du/ni vill komma över, egentligen bara en form av portabel trappstege som placeras mot valfri vertikal yta.
Hehe ja men den är bra! Lagom förvånad granne vi har då när han ser oss:) lite kul faktiskt:)

E Emmmeliee skrev:
Ja visst insynsskydd är Nice men att gå igenom huset med virke och jord och annat är inget jag vill alls tyvärr.
Kontakta kommunen, men du kommer alltid ha en granne som hatar dig.

H
E Emmmeliee skrev:
Ursäkta för ett väldigt rörigt inlägg det är mer till denna soppa så vet inte hur jag ska hitta rätt hjälp.
Kontakta kommunen, var går gränserna på tomterna, finns bygglov osv. Börja där, styrelsen kan inte besluta över kommunen.

• Gilla
Vattenteam
  • Laddar…
H
N Nadasurf_ skrev:
Kontakta kommunen, men du kommer alltid ha en granne som hatar dig.
Nu hade vi samma tanke, samtidigt😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.