95 420 läst · 183 svar
95k läst
183 svar
Grannen har byggt in oss vi kommer inte ut från våran ”mark”.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 702 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 702 inlägg
R robert1962 skrev:
Det går utmärkt för andra än fastighetsägaren att söka och få bygglov, t ex bostadsrättshavare. Men det betyder naturligtvis inte att man får utföra den lovgivna åtgärden på en fastighet utan fastighetsägarens medgivande.O orienteraren skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 112 inlägg
God morgon på dig också!
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 636 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 636 inlägg
Finns ingen anledning att vara anonym i detta fallet enligt mig.Mellhell skrev:Gör en anonym anmälan till kommunen. Då måste dom utreda vad som gäller.
Generellt får man inte bygga staket längre än tre meter ut från fastighetens byggnad och isf i direkt anslutning till en uteplats.
Allt som byggs ska ligga 4,5 meter från tomtgräns om man inte får grannens medgivande.
Vem har givit dig nyttjanderätten av grannens mark? Muntligen av föreningen eller finns det ett servitut?
bygglov går att kolla upp med byggnadsnämden finns det inget äger brf problemet jätte enkelt alla brf har rätt ofta strickta regelverk ! men så klart så är dom bekväma och hoppas att ni skulle kunna lösa problemet ! men ni måste börja i rätt ände dvs byggnadsnämden och bygglov om inte grannen vill visa det i fysisk formE Emmmeliee skrev:Hej jag är helt ny här så vet inte vilket forum jag ska lägga detta i men jag behöver verkligen hjälp!
Vi köpte en bostadsrätt radhus med nyttjanderätt på mark ansluten till huset.
Vi fick inga tomtanvisningar av brf. Vi som ni ser har en garagevägg längst med hela baksidan och grannen har byggt in oss! Vi har försökt lösa detta med grannen men han fick ett raseriutbrott och skrek att vi inte kunde komma och ta av hans tomt för att komma ut, mm. Ska lägga till att det vita planket som ni ser på bilden står om man går efter planket som står mellan våra altaner på våran sida och sattes upp av förra ägare snett för som fick inte röra busken längst bort enligt grannen trots att rötterna då är på våran sida.. vi har haft en från styrelsen här och kollat och han anser att vi får göra vad vi vill med plank och buske för det står på ”våran” sida. Trots detta fick vi absolut inte röra det enligt våran granne innan styrelsen gett honom direktiv hur vi ska göra mellan tomterna.
Han har flera byggnader på sin del och säger att han har papper på dessa och bygglov, problemet är bara att det har varit ett dagis i våra två delar som nu splittrats och brf har då missat att dela tomten så att säga. Hur får han bygglov då på sin mark och dessutom så nära oss? Alla andra i föreningen har så dom kommer ut från sin trädgård men då inte vi, vi har som sagt ett garage som då sköts av brf som tomtgräns vilket jag har svårt att tro då dom iaf måste gå genom vårat hus för att genomföra underhåll på detta.. det är så märkligt alltihopa då det finns allmänning för alla andra men inte för oss. Vänder ut och in på oss och vi vill verkligen inte gå med trädgårdsavfall genom huset. Måste även bygga om trallen då den lutar in mot huset ska vi då behöva gå med allt detta genom huset? Som det ser ut så idag så är hans tomt då våran och våran hans då ingen avdelning gjorts av brf men vi blev nerstampade i skorna av denna charmiga granne. Det står som sakt inte i köpeavtalet eller i mäklarbrochyren att det är en inhägnad trädgård. Har pratat med styrelsen sedan 15 juni men dom gör inget mer än att säger att vi ska komma överens med grannen hur vi ska göra?
Ursäkta för ett väldigt rörigt inlägg det är mer till denna soppa så vet inte hur jag ska hitta rätt hjälp.
Jag kanske misstolkar både bild och text, men ni vill alltså släpa ert trädgårdsavfall ut genom en ”dörr” eller liknande i den här vita styggelsen till plank? För givet att trädgården är pytteliten kan jag ju sannerligen förstå att grannen inte vill att ni poppar in i hans trädgård (där man kanske ändå vill kunna ha det lite privat) i tid och otid.
Det andra jag funderar på är hur det är med brandsäkerheten om hela gränsen mellan er trädgård och allmänningen utgörs av baksidan på ett garage. Jag kan inget om det här, men ska jag sitta och killgissa en lördagsmorgon så är det väl bra om man kan komma åt en bostad från båda hållen?
Det andra jag funderar på är hur det är med brandsäkerheten om hela gränsen mellan er trädgård och allmänningen utgörs av baksidan på ett garage. Jag kan inget om det här, men ska jag sitta och killgissa en lördagsmorgon så är det väl bra om man kan komma åt en bostad från båda hållen?
Jag skulle kolla med kommunen just om hur han har fått bygga.E Emmmeliee skrev:Hej jag är helt ny här så vet inte vilket forum jag ska lägga detta i men jag behöver verkligen hjälp!
Vi fick inga tomtanvisningar av brf. Vi som ni ser har en garagevägg längst med hela baksidan och grannen har byggt in oss! Vi har försökt lösa detta med grannen men han fick ett raseriutbrott och skrek att vi inte kunde komma och ta av hans tomt för att komma ut, mm. Ska lägga till att det vita planket som ni ser på bilden står om man går efter planket som står mellan våra altaner på våran sida och sattes upp av förra ägare snett för som fick inte röra busken längst bort enligt grannen trots att rötterna då är på våran sida.. vi har haft en från styrelsen här och kollat och han anser att vi får göra vad vi vill med plank och buske för det står på ”våran” sida. Trots detta fick vi absolut inte röra det enligt våran granne innan styrelsen gett honom direktiv hur vi ska göra mellan tomterna.
Han har flera byggnader på sin del och säger att han har papper på dessa och bygglov, problemet är bara att det har varit ett dagis i våra två delar som nu splittrats och brf har då missat att dela tomten så att säga. Hur får han bygglov då på sin mark och dessutom så nära oss? Alla andra i föreningen har så dom kommer ut från sin trädgård men då inte vi, vi har som sagt ett garage som då sköts av brf som tomtgräns vilket jag har svårt att tro då dom iaf måste gå genom vårat hus för att genomföra underhåll på detta.. det är så märkligt alltihopa då det finns allmänning för alla andra men inte för oss. Vänder ut och in på oss och vi vill verkligen inte gå med trädgårdsavfall genom huset. Måste även bygga om trallen då den lutar in mot huset ska vi då behöva gå med allt detta genom huset? Som det ser ut så idag så är hans tomt då våran och våran hans då ingen avdelning gjorts av brf men vi blev nerstampade i skorna av denna charmiga granne. Det står som sakt inte i köpeavtalet eller i mäklarbrochyren att det är en inhägnad trädgård. Har pratat med styrelsen sedan 15 juni men dom gör inget mer än att säger att vi ska komma överens med grannen hur vi ska göra?
Ursäkta för ett väldigt rörigt inlägg det är mer till denna soppa så vet inte hur jag ska hitta rätt hjälp.
Sen har ni ju också tillgängligheten för brand, där måste det väl även finnas regler? Skulle det börja brinna så ni inte kan ta er ut den vanliga vägen….
Så kolla bygglov, och brand vad det är för regler.
maxmsm skrev:
Hur vet du att allt gått rätt till och att ingen granne tagit sig ”friheter” som inte är enligt alla lagar och regler ? Självklart ska TS utreda att allt står rätt till.M Mizan2be skrev:Tyvärr har nu köpt ett radhus med en inhängnad trädgård som ni har rätt att nyttja, läs era stadgar så bör det stå något om detta. Det är väldigt vanligt att man bär trädgårdsavfall osv genom lägenheten. Det tråkiga är att ni fått dålig information inför köpet. Däremot så kan ni gemensamt med grannen byta staketet, men det är inget styrelsen kan kräva om det inte finns inskrivet hur ett staket ska se ut. Och att gå genom andras ”tomter” är inte det vanliga, dock förekommer det genom grannars välvilja men inget styrelsen kan ge tillstånd till.
För en vanlig radhusägare är det helt normalt att gå fenom huset med allt.E Emmmeliee skrev:
Nygglov kan bara beviljas fastighetsägaren, d.v.s. BRF i det det här fallet.
Kolla med styrelsen vilka bygglov som finns.
Be styrelsen förverka grannens exklusiva nyttjanderätt för området han tvistar om.
Jag skulle ytterligare tro att även om garaget går upp mot hela er baksida, så borde det finnas ett tänkt allmänt stråk bakom garageväggen och vid sidan (där grannen tydligen kommer ut). Om inte annat behöver föreningen åtkomst till baksida garage. Jag skulle inte hålla för otroligt att era nyttjandetomter inte riktigt går ända fram till garageväggen även om det blivit brukligt efter alla år.R robert1962 skrev:Framgår det tydligt att respektive bostad har nyttjanderätt till en bit mark? I så fall finns klara underlag var dessa linjer går och är det så att grannens plank går på er sida så är saken solklar. Han har inga rättigheter ett plank på er sida. Om han måste invänta direktiv från styrelsen så kan styrelsen ha ett 15 minuters platsmöte och göra klart saken för grannen. Eventuella rötter på er sida, tråkigt för grannen men ni kan skära av dessa när ni önskar (om ni har nyttjanderätt till tydlig gräns). Det förefaller märkligt att grannen har egna bygglov på tomten eftersom det bara är ägaren (föreningen) som kan söka bygglov. Grannen drar troligen en vals, kolla med kommunens byggnadsnämnd avseende eventuella liggande bygglov. Låt inte grannens aggression styra i saken. Att döma av bilderna ser planket ut att behöva tas ner under alla omständigheter, göras om även om det är synd på grannens häck. Dock kan det vara svårt med saken att "komma" ut via grannens del om ni inte kommer till någon uppgörelse. Att få en passage genom garaget kanske är en möjlighet att ta upp med styrelsen? ni kanske har en bilplats i anslutning till tomten.
HejE Emmmeliee skrev:Hej jag är helt ny här så vet inte vilket forum jag ska lägga detta i men jag behöver verkligen hjälp!
Vad gäller bostadsrätter föreligger ofta lite missuppfattningar så först ….Om både du o din granne är bostadsrättsinnehavare så äger ingen av er någon fastighet Ni äger bara rätten att bo där. Huset o marken ägs av bostadsrättsföreningen o i den mån bostadsrättsföreningen har lån så är tillgångar som föreningen äger sannolikt pantsatta för dessa lån
Vad gäller din grannes byggnation och om bygglov eller anmälan krävs brukar det vara lättast att se på kommunens hemsida men normalt skall styrelsen i en brf godkänna saker som har stor påverkan på fastigheten (Kolla stadgarna.) I det fall detta gjorts bör föreningens styrelse ha funderat på ditt problem
Tycker styrelsen gör det lite lätt för sig. De har ansvaret för förvaltningen
Vet inte omfattningen på ditt problem men det finns alltid möjlighet att rådfråga en jurist men det brukar dra endel pengar
Du som bor i en bostadsrätt äger inte marken. Det är därför styrelsens ansvar att lösa frågan.E Emmmeliee skrev:Hej jag är helt ny här så vet inte vilket forum jag ska lägga detta i men jag behöver verkligen hjälp!
Se till att ta reda på hur stor del av marken på baksidan som ingår i nyttjanderätten. Om din del är mindre, blir det nog svårt att driva ärendet vidare.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 702 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 702 inlägg
Notera att när det kommer till bostadsrättsradhus så räknas de som en- eller tvåbostadshus i praxis. Man får alltså utföra de bygglovsbefriade åtgärder som listas i PBL för sådana, t ex uppföra friggebod, attefallshus, attefallsutbyggnad och skyddad uteplats med plank eller mur inom 3,6 m från huset.
Men så var det det där med att dessa åtgärder kräver grannes medgivande om de ska uppföras närmare än 4,5 m från gränsen. "Gränsen" i lagtexten syftar inte enbart på fastighetsgräns utan även gräns mot nyttjanderätt och tomt. Så i radhussammanhang där det är trångt finns det ofta en väldig massa gränser man kan hamna inom 4,5 m ifrån när man vill utföra en bygglovsbefriad åtgärd. Och i bostadsrättsammanhang kan inte föreningen lämna alla dessa medgivanden eftersom det finns andra grannar med nyttjanderättsgränser än föreningen.
Till detta så krävs stämmobeslut för att ändra på föreningens mark och byggnader. Så finns det inte redan i upplåtelseavtal, nyttjanderättsavtalet för marken och kanske i stadgarna angivit att man får t ex uppföra en viss typ av byggnaf på marken man nyttjar som bostadrättshavare så är det stopp tills stämman beslutar om att det är OK. Oavsett vad styrelsen tycker.
Om marken utanför radhuset däremot är upplåten som en del av lägenheten, alltså beskrivs vara det i det ursprungliga upplåtelseavtalet så krävs inte stämmans beslut för att ändra på den. Men det krävs styrelsens tillstånd för väsentliga ändringar och det lär det vara att uppföra en ny byggnad på marken.
Men så var det det där med att dessa åtgärder kräver grannes medgivande om de ska uppföras närmare än 4,5 m från gränsen. "Gränsen" i lagtexten syftar inte enbart på fastighetsgräns utan även gräns mot nyttjanderätt och tomt. Så i radhussammanhang där det är trångt finns det ofta en väldig massa gränser man kan hamna inom 4,5 m ifrån när man vill utföra en bygglovsbefriad åtgärd. Och i bostadsrättsammanhang kan inte föreningen lämna alla dessa medgivanden eftersom det finns andra grannar med nyttjanderättsgränser än föreningen.
Till detta så krävs stämmobeslut för att ändra på föreningens mark och byggnader. Så finns det inte redan i upplåtelseavtal, nyttjanderättsavtalet för marken och kanske i stadgarna angivit att man får t ex uppföra en viss typ av byggnaf på marken man nyttjar som bostadrättshavare så är det stopp tills stämman beslutar om att det är OK. Oavsett vad styrelsen tycker.
Om marken utanför radhuset däremot är upplåten som en del av lägenheten, alltså beskrivs vara det i det ursprungliga upplåtelseavtalet så krävs inte stämmans beslut för att ändra på den. Men det krävs styrelsens tillstånd för väsentliga ändringar och det lär det vara att uppföra en ny byggnad på marken.