75 195 läst · 154 svar
75k läst
154 svar
Grannen byter vattenledningar och kopplingar i mitt pumphus utan att informera/fråga!
”Vardera fastighetsägare får själv ansvara för underhåll av egen ledning från brunnen”
Behöver grannen åtkomst till pumphus för underhåll av den egna ledningen så får han det enligt den skrivelsen
Behöver grannen åtkomst till pumphus för underhåll av den egna ledningen så får han det enligt den skrivelsen
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 797 inlägg
Jag tror att din vän juristen inte riktigt är van vid servitut. Det var snarare ett ovanligt detaljerat servitut. Den ger tydligt grannen rätten att underhålla sin ledning och dess anslutning till anläggningen. Du får inte hindra detta.G Gull-Ann skrev:Då väldigt många undrar ang servitutets text - så kommer den här , fr 1935.
En god vän till mig som även är jurist bedömer att det är ålderdomligt och otydligt formulerat , men det innebär i denna formulering att grannen faktiskt inte per automatik har tillträde till pumphuset! Min vän anser att det kan tolkas som att det är jag som ägare som beställer underhåll och att grannen betalar! [bild]
Sen kan du ju t ex låsa dörren till pumphuset om du vill men då måste du se till att grannen har tillgång för underhåll. T ex genom att ge grannen en nyckel eller säga att grannen får kontakta dig för nyckel och så låser du upp när grannen måste komma in. Båda lösningarna är förenliga med servitutet.
Om grannen nu har utvecklats till en knepig karaktär så kan ni ju tydliggöra var grannens "egen ledning" från brunnen börjar och var dina ledningar tar vid. Det kan t ex göras genom att montera två kranar i serie där den första kranen manövreras av dig och den andra kranen är grannens. Då behöver grannen aldrig röra något uppströms om sin kran och kan även byta sin kran genom att du stänger din kran. Man du hör hur det låter, är inte detta lite lekskoleupplägg? Mitt och ditt - luften är fri! Vad vinner ni på detta upplägg?
Redigerat:
Då förstår jag inte vad din jurist läser in. Jag tycker det är väldigt tydligt att grannen får ta vatten från pumpen. Det står inget om "hur" det ska kopplas, tagas eller vilka typer av rör som får användas. Han får tydligen ocksa använda vatten till bevattning av trädgård.G Gull-Ann skrev:Då väldigt många undrar ang servitutets text - så kommer den här , fr 1935.
En god vän till mig som även är jurist bedömer att det är ålderdomligt och otydligt formulerat , men det innebär i denna formulering att grannen faktiskt inte per automatik har tillträde till pumphuset! Min vän anser att det kan tolkas som att det är jag som ägare som beställer underhåll och att grannen betalar! [bild]
Det enda du egentligen kan vända dig emot är om han skickar räkningen till dig.
Ser inte heller någon överhängande teknisk risk. Om systemet är underdimensionerat för att alla hushåll skall kunna ta ut vatten samtidigt är det ett annat tekniskt problem som kan behöva lösas med större hydrofor tex.
Om ni tex har haft ett mycket lågt uttag tidigare och grannens uttag ökar markant (men till normala nivåer) av någon anledning skulle det kunna bli ett problem nu som då beror på att befintligt system är underdimensionerat. Vem som tar kostnaden för det vet jag inte men den behöver ju inte bli allt för hög.
Om ni tex har haft ett mycket lågt uttag tidigare och grannens uttag ökar markant (men till normala nivåer) av någon anledning skulle det kunna bli ett problem nu som då beror på att befintligt system är underdimensionerat. Vem som tar kostnaden för det vet jag inte men den behöver ju inte bli allt för hög.
Med tanke på att du inte fått något krav på betalning av grannen så låter det som du gärna vill vara med och betala något.G Gull-Ann skrev:Då väldigt många undrar ang servitutets text - så kommer den här , fr 1935.
En god vän till mig som även är jurist bedömer att det är ålderdomligt och otydligt formulerat , men det innebär i denna formulering att grannen faktiskt inte per automatik har tillträde till pumphuset! Min vän anser att det kan tolkas som att det är jag som ägare som beställer underhåll och att grannen betalar!
Rimligen så är röret till grannen dennas kostnad medans fördelaren med avstängning faller på huvudenheten och ska då delas mellan alla inblandade.
En kran är rimligt att den går på runt 300kr och koppling några hundringar till sen arbetstiden att faktiskt byta, kan ta 10min kan också ta 4h.
Så rimligen får du vara med och betala en slant om du väljer att dra det vidare?
Just nu ser jag en röd tråd i varför din granne har valt minsta möjliga kommunikation
Om du nu dessutom hade pratat med firman och fördröjt deras uppdrag så att det hade kostat mer på "konsultation" hade du då tagit den extra kostnaden? eller skulle grannen tagit den? eller rent av den skulle också delas mellan er?
Men du får gärna lägga upp en bild så kan du få en bedömning av arbetet.
Jag får en känsla av att om du varit inblandad från början så hade du motsatt dig både bytet av kranen och omplaceringen, vilket tyvärr ger ännu mer vatten på kvarnen till grannens fördel.
Har jag fel i det?
Vad gäller förändringen med grövre rör för att fördela vattnet till de olika fastigheternas vattenledningar låter klokt.
Att byta och öka från 3/4 tum till 1 tums (25mm) vattenledning känns väl inte konstigt utan rimligt.
Om den grövre ledningen sitter sist och föregående rör är av mindre dimension är det definitivt risk att det blir problem tryckfall och minskat flöde för de två övriga fastigheterna.
Så jag tycker det låter som en klok åtgärd för att minska risken att störa övrigas vattenflöde.
Att byta och öka från 3/4 tum till 1 tums (25mm) vattenledning känns väl inte konstigt utan rimligt.
Om den grövre ledningen sitter sist och föregående rör är av mindre dimension är det definitivt risk att det blir problem tryckfall och minskat flöde för de två övriga fastigheterna.
Så jag tycker det låter som en klok åtgärd för att minska risken att störa övrigas vattenflöde.
Jag tackar er alla för era synpunkter kring pumphus, servitut och det som var min egentliga fråga; om vattenflödet påverkas till mitt och den icke inblandade grannens hus, då den renoverade grannen har en grövre kaliber på sitt rör. Även detta har jag fått bra svar på.
Så nu föreslår jag att vi stänger denna tråd.
Vi ses och hörs säkert i en annan tråd i detta forum framöver.
Nu firar vi snart advent i massor av snö hos oss!
Glad advent till er allihop! 🕯️
Så nu föreslår jag att vi stänger denna tråd.
Vi ses och hörs säkert i en annan tråd i detta forum framöver.
Nu firar vi snart advent i massor av snö hos oss!
Glad advent till er allihop! 🕯️
Anledningen till att du inte ska kontakta dem är väl att de då får reda på att det inte är beställarens pumphus. Rimligtvis betalar varje servitutsinnehavare sin andel av de gemensamma kostnaderna, samt helt och hållet sina egna rör och eventuella egna kostnader, som nu skett. Men det får ju inte innebära att han förstör för er andra, isåfall får han såklart betala hela kostnaden för att lösa era uppkomna problem.G Gull-Ann skrev:
Och om det är så att han installerat nya vattenförbrukare (pool eller liknande) som gör att ni inte kommer att få tillräckligt mycket vatten får givetvis firman koppla bort de delarna, eller så får han betala rejälare grejer, om det behövs även se till att öka brunnens kapacitet, om det är möjligt.
Är servitutet förnyat härom året när alla servitut skulle förnyas? Kanske han inte ens har servitut idag? Kolla noga det första du görG Gull-Ann skrev:Jag har en fastighet med ett pumphus som försörjer 3 hushåll , mitt och 2 grannar. Servitut finns fr 1940-talet att de ska få vatten fr min pump men inget står ang reparationer, grävarbeten tillträde till pumphuset mm.
Den ena grannen ( som inte går att nå per brev eller telefon och som inte informerat några grannar omvad som är på gång) renoverar sitt hus och har skrivit ett brev till mig att han tänker byta ut sin vattenledning, och att jag inte ska kontakta den rörfirman som ska göra arbetet.
Nu upptäcker jag att de utan att informera mig har gått in i pumphuset. Från hydroforen ( ca 150 liter) har det gått ut ett rör där det sitter tre ”omkopplingsrör” (där man stänger av vattenflödet med ett vred ) som går från hydroforen till resp hushålls vattenledningsrör .
Dessa tre vattenledningsrör har en diameter på ca 2 cm. Grannen har nu kapat av det ursprungliga röret och bytt plats på de tre omkopplingsrören så hans sitter dikt an , närmast hydroforen ( tidigare satt det längst bort fr hydroforen ). Han tänker även koppla på ett vattenledningsrör med innerdiameter 2,5 cm omgivet av isolering och elkabel, total diameter ca 10 cm, medan vi andra har kvar våra rör m 2 cm diameter.
Min fråga är :
om denna nya placering av grannens nya vattenledning och/ eller den grövre diametern kommer att påverka vattentrycket till de övriga 2 hushållen (eftersom vi sannolikt relativt ofta kommer att behöva vatten samtidigt ?) Eller påverka på ngt annat sätt jag inte kan räkna ut just nu.
(Jag är ju ingen rörmokare så omkopplingsrör heter säkert ngt annat , det är ett relativt kraftigt T-format metallrör med ett avstängningsvred på).
Tacksam för goda råd om vad jag ev behöver göra eller om det inte spelar någon roll!
Ta dit en egen rörmokare för att få en objektiv bedömning, gärna från ”grannbyn” så att de inte känner varandra. Kan vara värt en slant för att vara på säkra sidan.tensiden skrev:
Jag är inte rörmokare, men vi har en gemensam inkommande vattenledning där det direkt på densamma sitter samma dimemsion (tror det är PEM-32) för en sträcka av 100m till ladugård. På inkommande vatten sitter sedan (återigen, tror) PEM-25 till två bostadshus. Sträcka 40 samt 10m.
Det går definitivt att märka att trycket sjunker när man fyller IBC-tankar eller liknande vid ladugården. Inte så att det blir helt värdelöst, men klart tråkigare att duscha.
Men, då är det fullt blås på vattnet. Inte med den strypning som är i en vanlig köksblandare.
Med det sagt tror jag inte att du kommer uppleva någon större skillnad i tryck. OM nu inte grannen möjliggör att öppna upp för fullt på sin sida, exempelvis genom att sätta en ventil direkt på sin ledning som tillåter fullt flöde för att fylla pool eller liknande.
Intressant fråga! Jag har inte nåtts av ngn info att servitutet ska förnyas- hur kan jag ta reda på det? Detta servitut är fr mitten av 1930-taletB Bill Johnsson skrev:
Nej, nej och nej. Det här låter inte ok! Om ni eller du har betalat för anläggningen så är det väl rimligtvis du som ska upplysas om eventuella korrigeringar från grannarna. Kontakta rörmokaren snarast och kräv ett möte där de utförliges ska beskriva vad de har gjort på din anläggning. Troligtvis har din granne skapat sig en fördel genom större rör osv. Utan att veta hur servitutet ser ut men det kan vara kriminellt att utföra arbeten som du inte får ta del avG Gull-Ann skrev:Jag har en fastighet med ett pumphus som försörjer 3 hushåll , mitt och 2 grannar. Servitut finns fr 1940-talet att de ska få vatten fr min pump men inget står ang reparationer, grävarbeten tillträde till pumphuset mm.
Den ena grannen ( som inte går att nå per brev eller telefon och som inte informerat några grannar omvad som är på gång) renoverar sitt hus och har skrivit ett brev till mig att han tänker byta ut sin vattenledning, och att jag inte ska kontakta den rörfirman som ska göra arbetet.
Nu upptäcker jag att de utan att informera mig har gått in i pumphuset. Från hydroforen ( ca 150 liter) har det gått ut ett rör där det sitter tre ”omkopplingsrör” (där man stänger av vattenflödet med ett vred ) som går från hydroforen till resp hushålls vattenledningsrör .
Dessa tre vattenledningsrör har en diameter på ca 2 cm. Grannen har nu kapat av det ursprungliga röret och bytt plats på de tre omkopplingsrören så hans sitter dikt an , närmast hydroforen ( tidigare satt det längst bort fr hydroforen ). Han tänker även koppla på ett vattenledningsrör med innerdiameter 2,5 cm omgivet av isolering och elkabel, total diameter ca 10 cm, medan vi andra har kvar våra rör m 2 cm diameter.
Min fråga är :
om denna nya placering av grannens nya vattenledning och/ eller den grövre diametern kommer att påverka vattentrycket till de övriga 2 hushållen (eftersom vi sannolikt relativt ofta kommer att behöva vatten samtidigt ?) Eller påverka på ngt annat sätt jag inte kan räkna ut just nu.
(Jag är ju ingen rörmokare så omkopplingsrör heter säkert ngt annat , det är ett relativt kraftigt T-format metallrör med ett avstängningsvred på).
Tacksam för goda råd om vad jag ev behöver göra eller om det inte spelar någon roll!
Ge inte upp
Då väldigt många undrar ang servitutets text - så kommer den här , fr 1935.Danielhallgren skrev:
Nej, nej och nej. Det här låter inte ok! Om ni eller du har betalat för anläggningen så är det väl rimligtvis du som ska upplysas om eventuella korrigeringar från grannarna. Kontakta rörmokaren snarast och kräv ett möte där de utförliges ska beskriva vad de har gjort på din anläggning. Troligtvis har din granne skapat sig en fördel genom större rör osv. Utan att veta hur servitutet ser ut men det kan vara kriminellt att utföra arbeten som du inte får ta del av
Ge inte upp
En god vän till mig som även är jurist bedömer att det är ålderdomligt och otydligt formulerat , men det innebär i denna formulering att grannen faktiskt inte per automatik har tillträde till pumphuset! Min vän anser att det kan tolkas som att det är jag som ägare som beställer underhåll och att grannen betalar!

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder