Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OK, missförstå mig rätt. Om du har varit territoriell eller ett problem i grannskapet eller inte är inte en fråga. Jag utgår från att du är en hyvens person. Men jag lyfter bara att grannen kanske kan uppfatta dig så och det kan förklara dennes märkliga beteende med minimalt med info till dig. Det är alltså något som du kan överväga som en förklaringsmodell om du vill.

Grannen har tagit in en rörmokare som utför arbetet fackmässigt, ett lagkrav enligt konsumenttjänstlagen. Du har informerats om underhållet av hans ledning skriftligen i förväg. Vilken ordning servisledningarna är anslutna till anläggningen har ingen praktisk betydelse.

Det är alltså inte vad som helst har gjorts utan grannen har bytt sin ledning, en rätt som följer av servitutet. Jag har svårt att se att detta har gått fel till rent formellt. Grannen kunde naturligtvis ha visat större social förmåga och ägnat mer tid åt att förankra detta underhåll med dig. Men troligen hade grannen ingen aning i förväg om arbetets detaljer, arbetet utförs ju av en professionell rörmokerifirma och de tar beslut på plats och löser uppgiften. Han visste således troligen bara att ledningen ska bytas.

Grannen ska enligt jordabalken utöva servitutet så att den tjänande fastigheten inte betungas mer än nödvändigt. Du väl inte betungats alls? Missar jag något? I så fall får grannen ordna detta.
Det är tydligt av TS första inlägg att arbetet förändrat inte bara grannens utan de andras rör också.

Det är legitimt att fråga om det kan påverka och att ändra rördimension är ju beroende på omständigheterna verkligen något som kan påverka flödet.

Här får du stå på dig TS. Din granne har inte gjort hemläxan. Det skulle beskrivits i detalj vad som planerades och du skulle få möjlighet att godkänna detta.
 
  • Gilla
Swedejohn och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är tydligt av TS första inlägg att arbetet förändrat inte bara grannens utan de andras rör också.
Klart man får påverka vattenanläggningen när man utövar ett härskande servitut med ändamålet att använda denna anläggning, helt inom ramen för servitutet.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är legitimt att fråga om det kan påverka och att ändra rördimension är ju beroende på omständigheterna verkligen något som kan påverka flödet.
Och därför är det rimligt när man utövar sitt härskande servitut att ta in proffs som gör ett fackmässigt arbete. Precis som grannen gjorde.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Här får du stå på dig TS. Din granne har inte gjort hemläxan. Det skulle beskrivits i detalj vad som planerades och du skulle få möjlighet att godkänna detta.
Det finns inga krav på godkännande från tjänande fastighets ägare när man utövar ett härskande servitut. Godkännandet är själva servitutet, den ger rättighet för härskande fastighets ägare. Det är hela idén med servitut.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inga krav på godkännande från tjänande fastighets ägare när man utövar ett härskande servitut. Godkännandet är själva servitutet, den ger rättighet för härskande fastighets ägare. Det är hela idén med servitut.
Det måste väl ändå finnas gränser vad man får göra?

En härskande fastighet får väl inte rubba/ändra andra delar än sin egen?

Om servitutet säger "rätt till vatten", ger det rättighet att kapa/flytta min ledning utan att informera mig?

Nu har vi ju inte sett den exakta texten i servitutet men du verkar mena att en härskande fastighet får göra i princip vad den vill med hela anläggningen utan att tjänande fastighet (och den andra härskande) har rätt till någon åsikt, är det verkligen så?
 
  • Gilla
GlennB och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dilato skrev:
Det måste väl ändå finnas gränser vad man får göra?

En härskande fastighet får väl inte rubba/ändra andra delar än sin egen?

Om servitutet säger "rätt till vatten", ger det rättighet att kapa/flytta min ledning utan att informera mig?

Nu har vi ju inte sett den exakta texten i servitutet men du verkar mena att en härskande fastighet får göra i princip vad den vill med hela anläggningen utan att tjänande fastighet (och den andra härskande) har rätt till någon åsikt, är det verkligen så?
Klart man inte får göra vad som helst, det är inget som jag har hävdat. Men att som i tråden ta in rörmokare som byter ens servisledning och dess anslutning till den delade vattenanläggningen kan du väl inte uppleva som en främmande åtgärd utanför servitutets rätt? Hur skulle TS kunna neka grannen rätten till det underhållet?

Sen att grannen och TS tydligen inte lirar socialt tillsammans är ju mycket olyckligt. Man måste ju samarbeta kring ett servitut som detta.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart man får påverka vattenanläggningen när man utövar ett härskande servitut med ändamålet att använda denna anläggning, helt inom ramen för servitutet.

Och därför är det rimligt när man utövar sitt härskande servitut att ta in proffs som gör ett fackmässigt arbete. Precis som grannen gjorde.


Det finns inga krav på godkännande från tjänande fastighets ägare när man utövar ett härskande servitut. Godkännandet är själva servitutet, den ger rättighet för härskande fastighets ägare. Det är hela idén med servitut.
Behandla andra så som du själv vill bli behandlad.
Då är det inga problem att vi ändrar lite med rören alltså?
Varför inte vända på steken och ge grannen röret längst bort? Och kanske inte behövs så stort rör? Kör lite mindre. Eller mycket mindre. Storleken spelar ingen roll?
Helt i sin ordning, grannen visar vägen.

Detta är enkelt fixat TS, du har lagen på din sida verkar det som. Inga problem att ordna lite med rören där så det passar dig bättre.

På tal om det, vad står det exakt i servitutet? Du kanske kan anvisa grannen en annan plats på tomten att få sitt servitut tillgodosett (på hans bekostnad naturligtvis)?
 
  • Haha
  • Gilla
Peter Petterson och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Behandla andra så som du själv vill bli behandlad.
Då är det inga problem att vi ändrar lite med rören alltså?
Varför inte vända på steken och ge grannen röret längst bort? Och kanske inte behövs så stort rör? Kör lite mindre. Eller mycket mindre. Storleken spelar ingen roll?
Helt i sin ordning, grannen visar vägen.
Rimligen utförde rörmokarna arbetet fackmässigt och med rationalitet för ögonen. Det finns inget skäl att anta att de märkliga och mörka tankar som du nu för fram alls skulle vara relevanta.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är enkelt fixat TS, du har lagen på din sida verkar det som. Inga problem att ordna lite med rören där så det passar dig bättre.
Klart TS får ändra på pumpanläggningen om det behövs vid ett underhåll. Så länge inte härskande servitutsrätt förnärmas.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
På tal om det, vad står det exakt i servitutet? Du kanske kan anvisa grannen en annan plats på tomten att få sitt servitut tillgodosett (på hans bekostnad naturligtvis)?
Nej, ett servitut som detta är lokaliserat så det går inte att flytta på utan en ny överenskommelse. Det skulle förnärma härskande fastighets servitutsrätt.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rimligen utförde rörmokarna arbetet fackmässigt och med rationalitet för ögonen. Det finns inget skäl att anta att de märkliga och mörka tankar som du nu för fram alls skulle vara relevanta.


Klart TS får ändra på pumpanläggningen om det behövs vid ett underhåll. Så länge inte härskande servitutsrätt förnärmas.


Nej, ett servitut som detta är lokaliserat så det går inte att flytta på utan en ny överenskommelse. Det skulle förnärma härskande fastighets servitutsrätt.
Det kanske går att flytta lite. Vi behöver se fakta här.
 
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det kanske går att flytta lite. Vi behöver se fakta här.
Ett servitut är alltid lokaliserat. Förr fanns det icke lokaliserade servitut men så fort de började nyttjas så blir de i praktiken lokaliserade.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett servitut är alltid lokaliserat. Förr fanns det icke lokaliserade servitut men så fort de började nyttjas så blir de i praktiken lokaliserade.
Vad är noggrannheten på kartan då? Jag tror vi kan hitta en öppning. Jag vill se dokumentationen.
 
  • Haha
  • Gilla
Peter Petterson och 2 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Grannens tryckfall blir väl lite mindre men hur mycket beror på avstånd men påverkar ju inte trycket vid pump/hydrofor.

Men vad är det för ny elkabel? Värmekabel som drivs från var? Grannen eller TS?
Det ligger tydligen en värmekabel i grannens nya ” stora isolerade” vattenledning. Jag förutsätter att han använder el fr sitt eget hushåll till den.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Trycket förändras inte med större ledningar om inte uttaget av vattnen förändras..
Dvs fortsätter grannen att ta ut vatten som han alltid gjort så kommer det inte märkas.
Däremot är det inte bra om han kopplat sin ledning utan avstängning.
Blir där något fel på hans ledning så måste hela anläggningen "stängas".

Har där varit något problem mellan er och vattnet tidigare? nån konflikt med bevattning eller liknande?
Grannens ledning närmast hydroforen har en stor avstängningsspak- tack o lov!
Vi har aldrig tidigare haft ngn konflikt ang vattnet och inget annat heller. Det är först nu det senaste året som han blivit helt förändrad- och tyst gällande sin renovering av huset o vattnet
 
  • Gilla
  • Ledsen
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
Kolla upp så slangvärmen inte matas från pumphuset, okända kablar eller kontakter som är inkopplade och går till grannens vattenledning
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
G Gull-Ann skrev:
Grannens ledning närmast hydroforen har en stor avstängningsspak- tack o lov!
Vi har aldrig tidigare haft ngn konflikt ang vattnet och inget annat heller. Det är först nu det senaste året som han blivit helt förändrad- och tyst gällande sin renovering av huset o vattnet
Då tycker jag de låter som grannen har gjort allt helt rätt, men socialt kunde han bli bättre.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det måste väl ändå finnas gränser vad man får göra?

En härskande fastighet får väl inte rubba/ändra andra delar än sin egen?

Om servitutet säger "rätt till vatten", ger det rättighet att kapa/flytta min ledning utan att informera mig?

Nu har vi ju inte sett den exakta texten i servitutet men du verkar mena att en härskande fastighet får göra i princip vad den vill med hela anläggningen utan att tjänande fastighet (och den andra härskande) har rätt till någon åsikt, är det verkligen så?
Fast det skrev ju Claes Sörmland ovan: "...enligt jordabalken utöva servitutet så att den tjänande fastigheten inte betungas mer än nödvändigt"

Och man får ju inte göra ngt som ställer till med betydande nackdelar för andra: Att flytta ordningen på rören, givet att dom är tex uppmärkta, torde väl inte vara några problem (kanske blev mkt snyggare/bättre inne i pumphuset etc )
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Då väldigt många undrar ang servitutets text - så kommer den här , fr 1935.
En god vän till mig som även är jurist bedömer att det är ålderdomligt och otydligt formulerat , men det innebär i denna formulering att grannen faktiskt inte per automatik har tillträde till pumphuset! Min vän anser att det kan tolkas som att det är jag som ägare som beställer underhåll och att grannen betalar! Skärmdump av text om servitut mellan grannar gällande användning och underhåll av brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.