121 953 läst · 257 svar
122k läst
257 svar
Grannen använder husets varmvattenslinga som golvvärme
Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 743 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 743 inlägg
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Utgångspunkten måste vara att ingrepp har skett utanför lagen och stadgarna. Det tekniska är av underordnad betydelse. Styrelsen bör kräva att det hela återställs till det tillstånd som är dokumenterat. Dvs innan man gjorde ingreppen.O OWbygg skrev:Intressant så många har svarat men ingen tagit upp den ökade risken för vattenskador....
Komponenter för värme är normalt tänkta att jobba i system med 1,5 eller 2,5 bar och delar till dricksvattensystem (inkl varmvatten) oftast upp till 9 Bar.....
Om det går hål i värmesystemet kan man oftast räkna läckaget i liter....
Går det hål i VVC så slutar det rinna när vattentornet i staden är tömt....
Är detta golvvärmesystem säkert??
De senaste 30 åren har det bara varit i gå med i nästan vilken styrelse som helst. Formellt blir man såklart invald men att någon som säger att hen vill inte skulle föreslås av valberedningen och sedan vald på föreningsstämman är hyggligt osannolikt.D Dinjo skrev:
Det var i alla fall mitt bidrag.
Min åsikt är att det inte behöver letas efter några fler anledningar, möjligtvis ett utlåtande från någon sakkunnig, så vidare beslut inte hejdas av tvekan om det är fel eller något problem.
Jag kan påpeka hur mitt inlägg inleds; "Jag tycker ..." , vilket betyder att det är en åsikt, nämligen min ...
Du själv är inte riktigt lika försiktig, du slår fast att jag är omogen, inte ens att det kanske bara är din åsikt.
Min åsikt är att det inte behöver letas efter några fler anledningar, möjligtvis ett utlåtande från någon sakkunnig, så vidare beslut inte hejdas av tvekan om det är fel eller något problem.
Jag kan påpeka hur mitt inlägg inleds; "Jag tycker ..." , vilket betyder att det är en åsikt, nämligen min ...
Du själv är inte riktigt lika försiktig, du slår fast att jag är omogen, inte ens att det kanske bara är din åsikt.
Jag trodde att varmvattnet skulle hålla mellan 60 och 65 (tidigare 55-65 men de fick höja den nedre gränsen för att hindra legionellasmitta. Den övre gränsen sätts för att man ska hinna få undan kroppsdelar innan de blir skållade).O Ovation skrev:
Vid kranen får det vara absolut max 60grader, minst 50 grader. I beredaren rekommenderas minst 60grader. När man har värmepump brukar man ha lägre temperatur för att spara på el. Under 45grader växer bakterier fort.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
De jag funderar på varför inte fastighetskötaren reagerat. Tempen på vvc måste ha sjunkit rejält.
Jag är intresserad av hur de gjort för att få ner tempen. Jag är så där kinkig att tvätta händerna i bara varmvatten känns ganska varmt... Golvvärme som är runt 50-55°
Känns som man behöver tofflor.... Å de är inte vanligt ... Oftast är det för att man inte har golvvärme. Så har de satt nån shunt för att få ner tempen?
Vad är det som inte stämmer?
Jag är intresserad av hur de gjort för att få ner tempen. Jag är så där kinkig att tvätta händerna i bara varmvatten känns ganska varmt... Golvvärme som är runt 50-55°
Känns som man behöver tofflor.... Å de är inte vanligt ... Oftast är det för att man inte har golvvärme. Så har de satt nån shunt för att få ner tempen?
Var inte denna typen av konstruktioner ofta gjorda så att handdukstorken satt mellan ”slingan” och dusch/handfat? Så att den värmdes upp när man tappade vatten men inte var en del av hela VVC-kretsen. Så var det iaf gjort i en stambytt BRF jag bodde iJ jliljeha skrev:
Lösvirkesbyggare
· HELSINGBORG
· 560 inlägg
Kolla mitt inlägg 98. Det är ett legalt problem och de har gjort fel.D DrDentista skrev:Hej,
Tänkte höra om jag borde vara orolig, det har kommit fram att grannen har använt husets cirkulerande varmvattensystem och kopplat in sin golvvärme på det i deras rätt stora badrum.
Någon som vet hur eventuella regler är och de risker detta kan leda till? Det är alltså inte radiatorslingan de använt utan det varma "dricksvattnet".
Tack på förhand
Har funderat på detta också, 50 gradigt klinkergolv lär inte kännas så bra under fötterna... Kan det vara så att man har satt in en shunt + cirkulationspump precis som om det hade varit vanlig golvvärme, för att få ner temperaturen till vettiga temperaturer. Men valt att koppla det på VVC för att kunna få värme i golvet även på sommaren när värmesystemet eventuellt är avstängt? Alternativt kanske det bara blev fel och någon blandade ihop värmerör med varmvatten + VVC, eller bara okunskap.B Byggdjuret skrev:De jag funderar på varför inte fastighetskötaren reagerat. Tempen på vvc måste ha sjunkit rejält.
Exakt så, jag vet att de inte har 45-50 grader i golvet för jag har varit där 3 gånger, så de måste ha någon form av shunt som stryper/reglerar vattengenomsteömningen och således sänker till kanske 25 grader vilket borde va en fin grogrund för bakterier/problem :/J JSten skrev:Har funderat på detta också, 50 gradigt klinkergolv lär inte kännas så bra under fötterna... Kan det vara så att man har satt in en shunt + cirkulationspump precis som om det hade varit vanlig golvvärme, för att få ner temperaturen till vettiga temperaturer. Men valt att koppla det på VVC för att kunna få värme i golvet även på sommaren när värmesystemet eventuellt är avstängt? Alternativt kanske det bara blev fel och någon blandade ihop värmerör med varmvatten + VVC, eller bara okunskap.
Sen om det gjordes med flit eller inte går omöjligt att bevisa så här i efterhand då det gjordes för kanske 10-15 år sedan
De har garanterat satt in någon form av shunt, deras golv är ljummet, absolut inte över 25, har varit där flera gånger och kollat andra sakerB Byggdjuret skrev:De jag funderar på varför inte fastighetskötaren reagerat. Tempen på vvc måste ha sjunkit rejält.