121 908 läst · 257 svar
122k läst
257 svar
Grannen använder husets varmvattenslinga som golvvärme
Moderator
· Stockholm
· 52 564 inlägg
Det är inte så det fungerar. Värme som är kopplad till varmvatten, använder varmvattencirkulationen. I större fastigheter har du en pump som pumpar runt varmvattnet. Man har en returledning från de yttersta punkterna i varvattenstammarna. Utan denna cirkulation så kan det ta flera minuter att få varmt vatten i kranen.N nallepu skrev:När jag renoverade mitt badrum fick jag veta att man måste ha både värme element och handdukstork eftersom varmvattnet till duschen ska gå igenom handdukstorken så den var varm när manskulle hänga upp de fuktiga handdukarna.
Måste bli dyrt att koppla in varmvatten till golvvärmen eftersom returvattnet rinner ner i avloppet istället för att återgå till värmeväxlaren.
Det är i denna cirkulerande varmvattenkrets man kopplar in ex. handdukstork
Problemet är att vatten kan bli stående i en avstängd tork eller liknande. I det stilla varma vattnet kan det bildas legionella. När det kommer ut i cirkulationen ochtillbaka till varmvattnet i din dusch. Detta är livsfarligt. Därför är denna typ av värme idag förbjuden.
Inte om golvvärmen är en del av VVC (Varm Vatten Cirkulation). Om du inte vet vad det är så kommer en snabbeskrivning: Från det bortersta tappstället så går ett rör åter till värmepannan, med hjälp av en cirkulationspump så "roterar" varmvattnet i varmvattenslingan så att det omedelbart finns varmt vatten vid alla tappställen. Det ökar komforten och sänker vattenförbrukningen, men lite mera värmeenergi slösas bort.
@DrDentista, en uppdatering vore trevligt 😀D DrDentista skrev: