Mikael_L
banjoragge banjoragge skrev:
Att göra ett sådant ingrepp (förutom korkat rent tekniskt) så strider det mot Bostadsrättslagen och troligen föreningens stadgar. Medlemmar får inte göra inkopplingar på föreningens ansvarsområden utan skriftligt tillstånd. Ansökan ska ange vilka normer som följs, utförarna ska vara certifierade och det ska finnas egenkontrollintyg från hantverkarnas arbete. Börja kolla om detta är uppfyllt. Kolla sedan med föreningens försäkringsbolag vems försäkring som påverkas. Troligen är det föreningen som får ta smällen om det läcker. Därutöver kan det vara brottsligt att stjäla energi från föreningens gemensamma anläggning. TS är välkommen att höra av sig direkt till mig.
Jag tycker det görs så komplicerat i alla råd här i tråden.
En väldig konsensus här menar på att det är helt fel att göra så här.
Nu ska kanske inte en styrelse fatta beslut utifrån vad som skrivs i en tråd på byggahus.
Så jag tycker att styrelsen ger i uppdrag till någon ledamot att inhämta en fackmässig åsikt, dvs kontakta en VVS-firma eller kanske IN eller säker vatten, för att få ett utlåtande, ev ett intyg.
Med detta i sin hand är det dags för styrelsen att agera.
Och nu finns det inga frågor att ställa, inget att diskutera. Det är ju bara att ta ett beslut på att medlemmen i den lägenheten måste åtgärda felet.
Fastställ vilken tidsfrist det finns för åtgärden, och ev vite efter att tiden löpt ut.
Styrelsen kan ju också diskutera ev krav eller skadestånd, men jag tycker nog att man kan skippa sånt, bara felet åtgärdas skyndsamt.

Gör det inte så komplicerat, fixa bara.
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 5 till
  • Laddar…
O OWbygg skrev:
Intressant så många har svarat men ingen tagit upp den ökade risken för vattenskador....

Komponenter för värme är normalt tänkta att jobba i system med 1,5 eller 2,5 bar och delar till dricksvattensystem (inkl varmvatten) oftast upp till 9 Bar.....

Om det går hål i värmesystemet kan man oftast räkna läckaget i liter....
Går det hål i VVC så slutar det rinna när vattentornet i staden är tömt....

Är detta golvvärmesystem säkert??
Det har påtalats om risken för vattenskador tidigare i tråden.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det görs så komplicerat i alla råd här i tråden.
En väldig konsensus här menar på att det är helt fel att göra så här.
Nu ska kanske inte en styrelse fatta beslut utifrån vad som skrivs i en tråd på byggahus.
Så jag tycker att styrelsen ger i uppdrag till någon ledamot att inhämta en fackmässig åsikt, dvs kontakta en VVS-firma eller kanske IN eller säker vatten, för att få ett utlåtande, ev ett intyg.
Med detta i sin hand är det dags för styrelsen att agera.
Och nu finns det inga frågor att ställa, inget att diskutera. Det är ju bara att ta ett beslut på att medlemmen i den lägenheten måste åtgärda felet.
Fastställ vilken tidsfrist det finns för åtgärden, och ev vite efter att tiden löpt ut.
Styrelsen kan ju också diskutera ev krav eller skadestånd, men jag tycker nog att man kan skippa sånt, bara felet åtgärdas skyndsamt.

Gör det inte så komplicerat, fixa bara.
Jag håller absolut med.

Men dels är det kanske inte så enkelt att bara fixa, eftersom det finns ett känsligt läge där båda involverade dessutom sitter i styrelsen.

Så dels har du den föreningsmässiga aspekten som behöver hanteras, dels den rent ”hantverksmässiga”.

Jag håller med om att det rent praktiskt ”bara är att fixa” men beroende på hur man går tillväga kan det skapa en hel del problem i och för föreningen. Där är det ju människor och de verkar inte heller ha full koll på vad som gäller med regler osv i en förening och för en styrelse vilket jag tror komplicerar saker och ting ytterligare.

Till TS: Hur stor är föreningen? Dvs hur många av alla boende sitter i styrelsen? Finns det en förvaltare eller något ni kan ta hjälp av?
 
Mikael_L
Jag för min del anser att styrelsen behöver en lite lagom vänskaplig spark i baken.
De måste ju ta tag i frågan, förr eller senare, helst innan de får ett legionella-utbrott.

Så det är väl bra om någon pekar med hela handen och meddelar att de måste fixa detta, och "..'bara' att fixa".
Visst, jag håller med om att det inte är så lätt alla gånger, men det blir vare sig bättre eller lättare genom att skjuta det på framtiden.

Nu genom tråden så tror jag ett första steg är taget, nu finns det kännedom om att det dels är ett fel, dels att det är relativt allvarligt. Sen har det även kommit lite värdefull hjälp och synpunkter omkring det hela, såsom att jävig styrelseledamot inte ska vara med, att man föra fram att punkten ska vara med i dagordningen och även kan reservera sig mot beslut.

Nästa naturliga steg är väl att även få ett intyg av någon sakkunnig. Detta kanske inte egentligen behövs, men det är nog bra att ha ifall man ska fatta beslut i strid mot BR-innehavarens uppfattning.

Sen tror jag att man börjar komma ur den värsta förlamningen, så kicka igång processen snarast, så ni blir kvitt problemet så snabbt som möjligt.
Det kommer både styrelsen och föreningen vinna på, inte bra med surdegar.
 
  • Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Rafael Ospino
O Ovation skrev:
Temperaturen på varmvattnet skall aldrig understiga 50grader....
O Ovation skrev:
Temperaturen på varmvattnet skall aldrig understiga 50grader....
Det din granne gjort är helt fel och ska absolut inte göras.
Bara prata med berörda och be dem koppla om detta på värmesystemet.
Och att de helst skall göra det över en värmeväxlare. Jag var med om en liten förening där de sålt en stor tidigare affärslokal som bostad och den nye medlemmen plockade bort alla radiatorer och ersatte med vattenburen golvvärme - med billigaste sortens plastledningar...


O Ovation skrev:
Temperaturen på varmvattnet skall aldrig understiga 50grader....
Det din granne gjort är helt fel och ska absolut inte göras.
Bara prata med berörda och be dem koppla om detta på värmesystemet.

Ganska snart fick de stora störningar i värmefördelningen i hela huset, eftersom det syre som diffunderade in genom plastledningarna gjorde att resten av värmesystemet började ruttna.
Brf bör inte låta några ingrepp göras i värmesystemet. Det leder så gott som alltid till elände och mycket stora kostnader för samtliga medlemmar och det är samtidigt nästan omöjligt att med fullständig säkerhet säga vem som är skyldig. Föreningen får ta smällen. Vill de ha golvvärme skall den vara elektrisk.
 
D DrDentista skrev:
Hej,
Tänkte höra om jag borde vara orolig, det har kommit fram att grannen har använt husets cirkulerande varmvattensystem och kopplat in sin golvvärme på det i deras rätt stora badrum.
Någon som vet hur eventuella regler är och de risker detta kan leda till? Det är alltså inte radiatorslingan de använt utan det varma "dricksvattnet".
Tack på förhand
Men herregud, öppna era hjärtan, det är klart att vi ska dela med oss av allt. Ack vad hjärtlösa ni är (*we shall overcome* i bakgrunden).
 
  • Haha
civilingenjören
  • Laddar…
Skriv ut information om legionella och lägg i alla brevlådorna så blir det nog fart på folk.
 
D DrDentista skrev:
Ja det är bostadsrätter, jag har precis gått med i styrelsen och detta har kommit upp på tapeten då styrelsen INTE godkänt det men den aktuella grannfrun sitter i styrelsen så det är lite infekterat när ärendet tas upp
Under vad det är för förening/styrelse som nan kan "gå med"? Har själv suttit i flera styrelser men jag har alltid blivit invald.
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
L lbl44 skrev:
Efter att ha läst alla inlägg, kan jag inte se att det viktigaste nämnts.
Rörsystem för golvvärme är inte dimensionerade för det tryck som tappvarmvatten normalt har.
Det kan alltså uppstå läckage, som inte upptäcks förrän vattenskadan är ganska stor och därmed dyrbar för både fastighet och br-innehavare.
Frågan är om försäkringar gäller i detta fall.
Det åligger styrelsen att ta tag i problemet innan detta inträffar - speciellt nu när det är känt.
De måste ju ha strypt vv som ska ner i golvet, för annars blir ju golvet samma värme som vi, dvs 55-60 C. Knappast trevligt att trampa på.
Skulle vara intressant att veta hur de kopplat för att få ner värmen? Om hon hyrt in nån polack för 150kr/tim som satt nån gammal radiator reglage på de.
 
D DrDentista skrev:
Hej,
Tänkte höra om jag borde vara orolig, det har kommit fram att grannen har använt husets cirkulerande varmvattensystem och kopplat in sin golvvärme på det i deras rätt stora badrum.
Någon som vet hur eventuella regler är och de risker detta kan leda till? Det är alltså inte radiatorslingan de använt utan det varma "dricksvattnet".
Tack på förhand
Där här du en vattenskada som bara väntar på att slå till. Förmodligen när grannen flyttat vidare...
 
D Dinjo skrev:
Under vad det är för förening/styrelse som nan kan "gå med"? Har själv suttit i flera styrelser men jag har alltid blivit invald.
Samma sak.
Det är ett normalt uttryck att man säger "har gått med i styrelsen" då man blir invald, ty man kan ju inte bli invald utan att lämnat sitt medgivande
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
Jo dock är det väl så att det på många håll är så ont om frivilliga till styrelsearbeten så alla som ställer upp och tackar ja blir invalda direkt. :)
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
L lilstugan skrev:
Är det helt konstaterat att det inte är radiatorslingan ? Verkar ju helt korkat när det finns en radiatorslinga vilken rörläggare gör sådant ?
världen är full av idioter, men att koppla golvvärme på vvc, låter så konstigt så jag tror mer och mer på att det är rad-slingan golvvärmen är dragen på. Någonstans har någon kommunikation brustit.
 
X Xaktly skrev:
världen är full av idioter, men att koppla golvvärme på vvc, låter så konstigt så jag tror mer och mer på att det är rad-slingan golvvärmen är dragen på. Någonstans har någon kommunikation brustit.
Ja, det tror jag med. Det måste ju verifieras hur det verkligen är innan någon vidtar alltför drastiska åtgärder ( även om t.o.m. det kan vara fel utan tillstånd av föreningen).
 
S
X Xaktly skrev:
världen är full av idioter.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.