121 953 läst · 257 svar
122k läst
257 svar
Grannen använder husets varmvattenslinga som golvvärme
Undvik graviditet, vänta tills golvet är bortkopplat!
Är man helt säker på att golvvärmen är kopplad på vvc och inte på värmevattnet? Ibland skenar ju saker iväg utan att man bottnat grundorsaken - tycker nog att steg ett för föreningen borde vara att ta reda på hur det faktiskt är kopplat (om det inte är gjort redan).D DrDentista skrev:
Japp Likabehandlingsprincipen gällerD droopy skrev:Spelar ingen roll. Systemet kan vara underdimensionerat för att låta det serva värmen i lägenheterna.
Ställ en fråga till styrelsen om du tillåts koppla in Dina golv på denna värmeslinga. Säger de nej så undrar du naturligtvis varför den aktuella lägenheten fått göra det och påpekar att "det kan väl inte ha med personens uppdrag i styrelsen att göra" får en göra så måste ju alla få göra det om jag förstått hur en bostadsrättsförening fungerar.
Luktar korruption lång väg. Det blir många fina tusenlappar per år för de som kopplar in sig som övriga får betala åt dem. Be om en sänkning av agiften för alla utom den berörda..
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Jag undrar hur det här verkligen är kopplat. För vvc tempen måste vara brutalt låg. Om man inte reagerat på det blir jag fundersam.
ja, dessutom borde en massa problem med långa väntetider på varmvattnet osv, uppstå i de lägenheter som har samma stam.B Byggdjuret skrev:
sitter det sen någon begränsning till det här så kallade vvc-golvet. Så måste varmvattenregleringen vara väldigt svajig, så det troligen märks av på resten av anläggningen också.
något stämmer inte.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Flöde eller ej?
Om det stillastående vattnet är 35° så kör vi igång pumpen. Om det är en sluten krets så gör det ingen skillnad.
Men om du inte har en sluten krets så kommer naturligtvis en pump förändra temperaturen. Om vattnet cirkulerar så är risken för legionella mindre.
Kopplar man h-tork direkt på vvc så borde risken för legionella inte öka speciellt mycket. Om man kör på massa habrovinker som försvår cirkuleringen så är det än annan sak
Om det stillastående vattnet är 35° så kör vi igång pumpen. Om det är en sluten krets så gör det ingen skillnad.
Men om du inte har en sluten krets så kommer naturligtvis en pump förändra temperaturen. Om vattnet cirkulerar så är risken för legionella mindre.
Kopplar man h-tork direkt på vvc så borde risken för legionella inte öka speciellt mycket. Om man kör på massa habrovinker som försvår cirkuleringen så är det än annan sak
Jag har bott i lägenhet där varmvattnet var kopplat till handdukstorken. Vi hade i området två fall av legionella och en granne dog tyvärr av det här. Så det är verkligen inget att leka med. De prövade att höja värmen på varmvattnet men det räckte inte utan bakterierna fortsatte växa. Skulle aldrig bosätta mig i en lägenhet igen med den typen av lösning. Jag tycker det är så allvarligt att man borde byta ut alla gamla installationer, vet att det finns fler fall där folk fått legionella.
Det är ofta en stor oro kring legionella i varmvattnet. Problemet med sjukdom och dödsfall är inte särskilt stor. Om uppvärmning sker med värmepump så kommer man sällan upp i så mycket mer än 50 grader. När det gäller fjärrvärme så kan det gå långa tider (månader) på sommaren med temperaturer runt 50 grader.N Nisken skrev:
Ska inte badrumsrenoveringar godkännas av styrelsen i er BRF?D DrDentista skrev:Hej,
Tänkte höra om jag borde vara orolig, det har kommit fram att grannen har använt husets cirkulerande varmvattensystem och kopplat in sin golvvärme på det i deras rätt stora badrum.
Någon som vet hur eventuella regler är och de risker detta kan leda till? Det är alltså inte radiatorslingan de använt utan det varma "dricksvattnet".
Tack på förhand
Fick din granne OK från den dåvarande styrelsen?
Om styrelsen trots det inte beslutar att golvvärmen ska kopplas bort så föreslår jag att TS avgår med omedelbar verkan ur styrelsen (alternativt reserverar sig skriftligt) och meddelar återstoden av styrelsen att han(?) kommer att tala om för samtliga medlemmar i föreningen att deras duschvatten kan vara livsfarligt och att deras lägenheter kan ha tappat väldigt mycket i värde pga den här skandalen samt ta upp ärendet på nästa årsmöte.M MrDizzy skrev:
Att styrelsen i så fall får ansvarsfrihet av årsmötet blir då ganska osannolikt.