121 953 läst · 257 svar
122k läst
257 svar
Grannen använder husets varmvattenslinga som golvvärme
Spelar ingen roll. Systemet kan vara underdimensionerat för att låta det serva värmen i lägenheterna.D DrDentista skrev:
Ställ en fråga till styrelsen om du tillåts koppla in Dina golv på denna värmeslinga. Säger de nej så undrar du naturligtvis varför den aktuella lägenheten fått göra det och påpekar att "det kan väl inte ha med personens uppdrag i styrelsen att göra" får en göra så måste ju alla få göra det om jag förstått hur en bostadsrättsförening fungerar.
Luktar korruption lång väg. Det blir många fina tusenlappar per år för de som kopplar in sig som övriga får betala åt dem. Be om en sänkning av agiften för alla utom den berörda..
När ärendet diskuteras ska tänker jag att frågan om jäv gäller:D DrDentista skrev:
"En styrelseledamot får inte delta i beredningen eller beslutet av ett ärende som gäller avtal mellan ledamoten eller föreningen, avtal mellan föreningen och tredje person om ledamoten har ett väsentligt intresse i frågan som kan strida mot föreningens intresse, eller avtal mellan föreningen och en juridisk person som styrelseledamoten ensam eller tillsammans med någon annan får företräda. Om jäv föreligger bör ledamoten lämna sammanträdet när frågan ska hanteras."
Den aktuella medlemmen bör således formellt lämna mötet när styrelsen ska föra diskussion om frågan med golvvärme i dennas lägenhet. Kanske blir det lättare att föra fram synpunkter, ha en konstruktiv diskussion och komma till beslut då för resten av styrelsen... för det är det som är tanken med denna styrelseregel.
https://www.fastighetsagarna.se/fakta/brf/styrelse-och-stamma/styrelsens-arbete/
Jag kan bara inte låta bli.
Varmvatten är aldrig livsmedel så drick det inte, laga inte mat med varmvatten som ingrediens...
Varmvatten är aldrig livsmedel så drick det inte, laga inte mat med varmvatten som ingrediens...
Sant, jag har dock nu ett helt nyfött barn här hemma och jag bor rakt ovanför det aktuella problemet. Tvättar barnet med detta vatten och badar/duschar själv i det och då får man garantera i sig någon droppe gissar jag på :/L Limpan4all skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 566 inlägg
Var du bor i förhållande till problemlägenheten spelar ingen roll. Det är vatten som är på väg tillbaka till värmaren som kan ”smittas”. Sedan efter uppvärmning går vattnet tillbaka som fullvärdigt varmvatten och kan komma ut ur allas kranar/duschar, eller cirkulera tillbaka via värmegolvet. Varmvattencirkulationen är en ”rännil” som bara skall hålla vattnet i ledningarna varmt.
”Legionellabakterier är så små att de kan följa med i vattendimma. Vattendimma uppstår överallt där vattenstrålar slås sönder, till exempel vid duschning, i evaporativa luftkylare, i bubbelbad med mera. Det går att få legionellabakterier i lungorna via vattendroppar som man andas in. I lungorna är det rätt temperatur för legionellabakterier att föröka sig, och utan rätt behandling finns det risk för en svårartad lunginflammation som kan vara dödlig.D DrDentista skrev:
Att dricka vatten som innehåller legionellabakterier anses däremot inte farligt.”
BBR 2011:6
6:622 Mikrobiell tillväxt
Installationer för tappvatten ska utformas så att möjligheterna för tillväxt av mikroorganismer i tappvattnet minimeras. Installationer för tappkallvatten ska utformas så att tappkallvattnet inte värms upp oavsiktligt. Cirkulationsledningar för tappvarmvatten ska utformas så att temperaturen på det cirkulerande tappvarmvattnet inte understiger 50 °C i någon del av installationen.
Så om man nu skiter i Säker vatten och ”bör” texter i BBR så ”ska inte det cirkulerande tappvarmvattnet understiga 50 C i någon del av systemet vilket jag gissar att det gör efter passagen genom en golvvärmeslinga.
Vidare kan man diskutera ansvarsbiten om någon faktiskt får Legionella och dör. Han man då som hantverkare renoverat ett badrum om ”kopplat tillbaks” en handdukstork vilket man inte ”bör” göra enligt BBR så ligger man nog väldigt risigt till.
Känner man som styrelse i en Brf till ett problem som man inte undersöker och evt. Åtgärdar och någon faktiskt skulle dö i Legionella skulle inte jag vilja sitta i den styrelsen.
Efter att ha läst alla inlägg, kan jag inte se att det viktigaste nämnts.
Rörsystem för golvvärme är inte dimensionerade för det tryck som tappvarmvatten normalt har.
Det kan alltså uppstå läckage, som inte upptäcks förrän vattenskadan är ganska stor och därmed dyrbar för både fastighet och br-innehavare.
Frågan är om försäkringar gäller i detta fall.
Det åligger styrelsen att ta tag i problemet innan detta inträffar - speciellt nu när det är känt.
Rörsystem för golvvärme är inte dimensionerade för det tryck som tappvarmvatten normalt har.
Det kan alltså uppstå läckage, som inte upptäcks förrän vattenskadan är ganska stor och därmed dyrbar för både fastighet och br-innehavare.
Frågan är om försäkringar gäller i detta fall.
Det åligger styrelsen att ta tag i problemet innan detta inträffar - speciellt nu när det är känt.
Om det är så att de är inkopplade på ledningen direkt till utloppet så borde det väl kunna vara ok. Men funktionen blir en handduksvärmare som värmer handduken under tiden man duschar och inte en handdukstork.J jliljeha skrev:
Nu är detta en bostadsrätt. Värme ingår väl oftast, alltid?, i avgiften (hyran). Bott i flera och aldrig haft separat avgift för värme, bara för el.D droopy skrev:
Det ökar risken för legionella kraftigt i fastigheten vid användande av tappvarmvatten som värmebärare i golvvärmesystem m.m finns flera kända exempel. Tex ---> https://www.nyteknik.se/energi/tappvatten-leddes-in-i-handdukstorkar-6405357O Ovation skrev:
Hur blev han avslöjad?D DrDentista skrev:Hej,
Tänkte höra om jag borde vara orolig, det har kommit fram att grannen har använt husets cirkulerande varmvattensystem och kopplat in sin golvvärme på det i deras rätt stora badrum.
Någon som vet hur eventuella regler är och de risker detta kan leda till? Det är alltså inte radiatorslingan de använt utan det varma "dricksvattnet".
Tack på förhand
Det har tydligen varit lite allmänt känt under åren (vet ej exakt hur länge då jag flyttade in för några månader sedan), men jag var ansvarig för att gå runt i huset och kontrollera varmvattnet när vi bytte husets system/pump och märkte att golvet var varmt och frågade om de hade elvärme, varpå de mumlade lite om att de inte hade elvärmewd41 skrev:
Bostadsrätt ja, och värme ingår, i huset värms elementen upp av vatten genom radiatorslingan, men de har tagit bort elementen och då dragit "dricksvärmevattnet" i golvet som värmeD Dr Jumping Jack skrev: