Nu då detta kommit till Styrelsens kännedom kan styrelsen (förutom lgh innehavaren) hållas skadeståndsskyldiga om det blir ett legionella utbrott.
Rekomenderar att Styrelsen ålägger lgh-innehavaren att genast åtgärda detta så att golvvärmen tas från radiatorsligan istället för VVC.

Och ang legionella så står det så här i säkertvattens legionellahandbok
https://www.sakervatten.se/download/422-FFDA502AF57DF42CCAD52B51558CF6C5/Legionellahandboken.pdf

"Legionella tillväxer främst i temperaturintervallet 20 till 42 °C, med en
optimal tillväxt vid 35 °C. Långsam tillväxt kan dock ske både under
och över detta temperaturintervall"

samt
"Mätbar reduktion av mängden legionella bakterier sker från 50 °C och uppåt. Avdödningen är beroende av temperatur och tid, 90 procent av bakterierna dör efter 80 till 111 minuter vid 50 °C, efter 19 minuter vid 55 °C och efter 2 minuter vid 60 °C"

Dvs golvvärme = perfekt grogrund för Legionella

• Gilla
liran och 13 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har helt fel.
Legionella finns naturligt i vattnet. Det är inget som behöver dödas kemiskt om det kommit in. För kommer in gör det. Det blir farliga mängder om vattnet står still i lämplig temperatur. Tex avstängda handdukstorkar. Ett sådant här system är i praktiken ofarligt så länge det är flöde i det.

Där med inte sagt att det är något som ska accepteras. Det är helt klart utanför hur det ska byggas. Det är bara att koppla bort.
Men det är ju inte sant heller. I ett system med lågt flöde kan det mycket väl växa till legionella. Vanligt problem på t ex sjukhus och badhus.

• Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
D DrDentista skrev:
den aktuella grannfrun sitter i styrelsen så det är lite infekterat när ärendet tas upp
Haha, så typiskt svenskt att inte våga konfrontera någon.
Alla kan missuppfatta vad som är ok och inte i ett fall som detta. Nu blev det fel. Säg åt dom att göra om och göra rätt och gå vidare med nästa punkt på dagordningen. (Vägrar de får ni väl hota med vite).

• Gilla
splinter och 7 till
  • Laddar…
D DrDentista skrev:
Ja det är bostadsrätter, jag har precis gått med i styrelsen och detta har kommit upp på tapeten då styrelsen INTE godkänt det men den aktuella grannfrun sitter i styrelsen så det är lite infekterat när ärendet tas upp
Ni har ju ett annat problem också ( förutom det medicinska). Ni kan knappast sälja en bostadsrätt i föreningen utan att redovisa denna risk man tar i er förening, vilket borde sänka värdet på samtliga lägenheter i föreningen. Att mörka måste betraktas som ett allvarligt dolt fel. Om du redovisar värdesänkning (osäljbar?) och medicinsk risk så blir det nog ingen diskussion.

• Gilla
zam och 12 till
  • Laddar…
D DrDentista skrev:
Ja det är bostadsrätter, jag har precis gått med i styrelsen och detta har kommit upp på tapeten då styrelsen INTE godkänt det men den aktuella grannfrun sitter i styrelsen så det är lite infekterat när ärendet tas upp
"infekterat" - som att hon försvarar det? :surprised:
Det är nåt man skulle vilja höra....

• Gilla
Michael Meier och 5 till
  • Laddar…
Man kan förledas tro att ett lågt flöde kontinuerligt (om än sakta) spolar bort bakterierna.
Men vad som händer i verkligheten inuti rör eller slangar är att det bildas en biofilm, ett slemmigt lager där bakterier växer.
Hettas det inte upp emellanåt, eller störtgenomspolas, så kan man på goda grunder anta att det finns hög legionellatillväxt i sådana här konstruktioner.
Materialet spelar också roll. Plast är mycket mer riskabelt än koppar.

• Gilla
BjörnSch och 6 till
  • Laddar…
A Annaet skrev:
Men det är ju inte sant heller. I ett system med lågt flöde kan det mycket väl växa till legionella. Vanligt problem på t ex sjukhus och badhus.
Fast det beror oftast på att man har avstick där det sällan eller aldrig spolas vatten. Antingen gamla pluggade rör, eller installationer som var tänkta att användas, men inte gör det.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Info om legionella; https://www.folkhalsomyndigheten.se...ukdomar/legionellainfektion-och-pontiacfeber/

Det läskiga är att om man fått in legionella och det bildats biofilm är det svårt att bli av med den. Viktigt också att veta att det är en sjukdom med en dödlighet på upp emot 20%.
Gissar spontant att er brf inte är speciellt intresserade av att drabbas av detta.....

Om individ i familjen dom gjort den fuskiga inkopplingen sitter i styrelsen är ju denna jävig i detta ärende och får gå ut när ni diskuterar detta...

• Gilla
NWE och 12 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Lite rätt och mycket fel, Finns naturligt, ja. Behöver inte behandlad kemiskt, rätt. Kommer in, rätt. Ofarligt så länge det är flöde, helt fel. Det är temperaturen som avgör, det måste vara minst 55 grader, helst varmare. Då kan vattnet stå still. Flöde hjälper inte om vattnet är 30-45 grader, bakterierna växer ändå, du kan inte ”spola bort dem” bara ”värma bort dem”. Du har dock rätt att det blir ännu värre om vattnet står still och inte är varmt, så blir det väl tidvis i golvet.
Nej, jag har inte fel. Jag har inte sagt att flöde dödar dem. Men visst kan du spola bort dem, efter som de lever i vattnet. Över 45 grader har du inte tillväxt.
Vattnet måst hålla en temperatur på typ 25-45grader relativt länge för att det ska bli farliga mängder. Det gör det inte om det cirkulerar.

• Gilla
Knuthila
  • Laddar…
A Annaet skrev:
Jo det är sant. I den typen system finns det inte sällan finns stora delar av anläggningen som periodvis inte används. Då kan det bildas farliga mängder bakterier. Händelsen som gav bakterien namnet var väl ett hotell som varit utan gäster har jag för mig.

KristinaRT
D Daniel 109 skrev:
Jo det är sant. I den typen system finns det inte sällan finns stora delar av anläggningen som periodvis inte används. Då kan det bildas farliga mängder bakterier. Händelsen som gav bakterien namnet var väl ett hotell som varit utan gäster har jag för mig.
Nej, smittan kom från kyltorn som kondenserade vatten till en dimma som föll ner vid entrén (tror jag) där alla boende på hotellet passerade ut och in.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/1976_Philadelphia_Legionnaires'_disease_outbreak

• Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Sedan så har vi ju frågan om de betalar för varmvattnet?

• Gilla
Jockebanan och 5 till
  • Laddar…
Filma när du berättar för alla inblandade;)

• Gilla
ValterP
  • Laddar…
Bronken
Kanske missat, men HUR kom det fram att de kopplat så?

• Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har helt fel.
Legionella finns naturligt i vattnet. Det är inget som behöver dödas kemiskt om det kommit in. För kommer in gör det. Det blir farliga mängder om vattnet står still i lämplig temperatur. Tex avstängda handdukstorkar. Ett sådant här system är i praktiken ofarligt så länge det är flöde i det.

Där med inte sagt att det är något som ska accepteras. Det är helt klart utanför hur det ska byggas. Det är bara att koppla bort.
Vad har jag fel i?
Legionella finns såklart alltid, men just därför tar man tar prover för att bestämma nivåerna och agera utefter dessa!

• Gilla
Pecka Langer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.