I den BRF där jag bor är handdukstorkarna kopplade till VVC. Husen uppfördes 2006. Det bör ju ha varit OK på den tiden - det är så i husens ritningar också och har ju passerat slutbesiktning.

Radiatorer och golvvärme är anslutna till vanlig fjärrvärme.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
I den BRF där jag bor är handdukstorkarna kopplade till VVC. Husen uppfördes 2006. Det bör ju ha varit OK på den tiden - det är så i husens ritningar också och har ju passerat slutbesiktning.

Radiatorer och golvvärme är anslutna till vanlig fjärrvärme.
Gubbgissning:
Kan det bero på dels att handukstorkarna klarar av högre värme än golvärmen samt delsatt man ansåg att just handukstork inte minskar värmen i VVC så pass att det föreligger risk för legionella??
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Har också bott i brf där det vid stambyte sattes in handdukstorkar på VVC, det var runt 2010. Men någonstans därefter tror jag branschregler ändrades(osäker) och jag vet att det var uppe till diskussion att byta ut alla handdukstorkar till eldrivna, men det föll nog på kostnaden. Men badrum som gjordes om efter det fick iaf inte koppla in på VVC. Men det gäller ju handdukstorkar, golvvärme kan ju vara en annan femma.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Hej.Kanske jag har missat nåt.Hur värmer ni bostäderna ?Eluppvärmning,fjärrvärm med vattenburet system?I så fall mäts värmen i varje bostadsrätt???Har ni eluppvärmning ,i så fall stjäl ju dom värmen från er övriga.Kanske dags att byta ut henne i styrelsen när dom gör såna katastrofala fel!!!!
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag har inte fel. Jag har inte sagt att flöde dödar dem. Men visst kan du spola bort dem, efter som de lever i vattnet. Över 45 grader har du inte tillväxt.
Vattnet måst hålla en temperatur på typ 25-45grader relativt länge för att det ska bli farliga mängder. Det gör det inte om det cirkulerar.
Nu är vi ju överens om konsekvenserna men bara för att tydliggöra. Legionella sätter sig på insidan av rör och andra ytor som innehåller vatten som är mellan 20-45 grader. När dom bildat tillräckligt stora kolonier släpper dom och kommer ut i vattnet. Om det cirkulerar el spolar vatten så späds bakterierna ut och koncentration till slut så låg att dom blir mindre farliga. Det är dock svårt att sätta en ”ofarlighetsgräns” då den varierar för olika personer. Vilket system tänker du dig att man har 30-40 grader och att det cirkulerar ständigt och som används så att vi utsätts för ev risk?
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
Jag har bott i ett hus med h-tork kopplad på vvc. Det är en värmebov. Men ingen pratade om legionella. Jag har svårt att se risken som speciellt stor. Flödet finns hela tiden.
Temperaturen är 55° ut

Flödet är viktigt. Jag var i ett garage och satte i gång att spola i kranarna. Vattnet hade stått så jag fick spola ca 5min innan det började bli kallt innan var det ljummet.
Legionella here I come!
 
  • Gilla
F Nilsson
  • Laddar…
Jag har också bott i en fastighet med h-tork kopplad på varmvattnet. Tanken var att h-torken skulle värmas när man stod i duschen eller spolade varmvatten, byggt -92/93. Lägenheterna hade två duschmöjligheter så risken att det skulle bli dåligt flöde på ett ställe var ganska stor. Grannhuset med samma system fick legionellautbrott och till dess att omkopplingar gjorts fick vi köra ut hett vatten i systemet med jämna mellanrum vilket krävde att de boende förvarnades etc. struligt med andra ord. Finns minsta risk att en del av varmvattet som går till en dusch har haft för låg temperatur ska man se över systemet.
 
  • Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
P Pallewea skrev:
Jag har också bott i en fastighet med h-tork kopplad på varmvattnet. Tanken var att h-torken skulle värmas när man stod i duschen eller spolade varmvatten, byggt -92/93. Lägenheterna hade två duschmöjligheter så risken att det skulle bli dåligt flöde på ett ställe var ganska stor. Grannhuset med samma system fick legionellautbrott och till dess att omkopplingar gjorts fick vi köra ut hett vatten i systemet med jämna mellanrum vilket krävde att de boende förvarnades etc. struligt med andra ord. Finns minsta risk att en del av varmvattet som går till en dusch har haft för låg temperatur ska man se över systemet.
Det verkar vara ett system upplagt för problem om vattnet kan bli stillastående.
Om man kopplar något på vvc så kyls vattnet mer än annats. men samtidigt så cirkulerar vattnet hela tiden så risken för legionella borde inte vara så stor. Vattnet du skickar ut igen håller 55° Så det går åt mer energi för vattnet ska vara den inställda tempen
 
R Rollerörkrök skrev:
Hej.Kanske jag har missat nåt.Hur värmer ni bostäderna ?Eluppvärmning,fjärrvärm med vattenburet system?I så fall mäts värmen i varje bostadsrätt???Har ni eluppvärmning ,i så fall stjäl ju dom värmen från er övriga.Kanske dags att byta ut henne i styrelsen när dom gör såna katastrofala fel!!!!
Individuel värme börjar bli standard i nybyggen. Men inte som efter konstruktion.
Men har du direktverkande el. Då betalar man själv.
Men vilken typ av värme man har inget med om man själv betalar för det.
 
Man kan ju sätta dit en värmeväxlare med egen pump och expansionskärl så minskar man ju bättre risken för legionella.Men problemet är nog snarare att om alla husen gör likadant så kommer väl inte varmvattnet att räcka till.Är ju inte dim.för att leverera värme också.Är nog mest för att dom får varma golv även på sommaren när värmen för övrigt är avstängd..Förresten.Hur klarar dom vattentrycket ??Eftersom golvvärmerör inte är avsedda för vattentryck samt att dom inte är godkända för tappvatten.Inte konstant över 55 gr.(Gäller Pex.rör..)
 
O
B Byggdjuret skrev:
Det verkar vara ett system upplagt för problem om vattnet kan bli stillastående.
Om man kopplar något på vvc så kyls vattnet mer än annats. men samtidigt så cirkulerar vattnet hela tiden så risken för legionella borde inte vara så stor. Vattnet du skickar ut igen håller 55° Så det går åt mer energi för vattnet ska vara den inställda tempen
Bakterierna frigörs när det själv väljer.
Detta gör att du omöjligt vet om det kommer när du öppnar kranarna eller grannen. Mängden bakterier som du andas in är direkt avgörande för hur sjuk du blir, därför är det väldigt dumt att ha en medveten påväxt. Cirkulationen i vattnet har inget att göra med avdödningen, endast hämmande av förekomsten. Det enda som dödar bakterien är temperatur. Och i detta fallet skulle det förmodligen aldrig avdödas utan enbart ligga och gro mer och mer som pytsas ut i systemets olika stillastående områden. Förr eller senare leder det till någon hamnar på akuten. Sen reagerar vissa detaljer på värmesystem med bly/metall utsläpp. Och detta kanske kan vara ännu värre..

Sen om du har 55 grader på golvet i rummet så garanterar jag att du ej vill vistas i det efter kort period så någon form av styrning finns alla gånger..
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Grannfrun ska givetvis inte närvara varken under beslut eller diskussion av frågan. Solklar grund för kritik från revisorerna (som du kan meddela, både interna och externa revisorer), stämman, antagligen även lagen. Jäv är inte tillåtet.

Framställ det som att hon bör avlägsna sig för egen skull, för att inte ”uppfattas som jävig”. Det är ganska sant också, det är värre för henne att vara jävig än att ha fel i frågan.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
när det gäller handdukstorkar så finns det modeller som är godkända för vvc. Då är de inte av järn. Tror det är någon mässing legering och svindyrt.


Alti Alti skrev:
Vår brf gjorde ett stambyte för 20 år sedan. Då satte vi in handdukstorkar i alla badrum och golvvärme med termostat i de badrum som ligger direkt ovanför den ouppvärmda källaren, allt kopplat till VVC:n.

Vattentemp ut från fjärrvärmecentralen är 60 grader. Rimligtvis bör allt returvatten gå direkt tillbaka till fjärrvärmecentralen för att värmas upp till 60 grader innan det går ut till kranarna.

Hur skulle legionellabakterier från badrummen kunna komma ut i dricksvattnet i ett slutet system som detta?
 
  • Gilla
MastiffLtd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo det är sant. I den typen system finns det inte sällan finns stora delar av anläggningen som periodvis inte används. Då kan det bildas farliga mängder bakterier. Händelsen som gav bakterien namnet var väl ett hotell som varit utan gäster har jag för mig.
Fast nu råkar jag veta att legionellatillväxt kan ske även i system som inte är helt stillastående, eftersom min man har jobbat som drifttekniker på ett av Göteborgs största badhus och därefter i den tekniska driften på ett av sjukhusen i västra Sverige, där det var problem med legionella i lågflödessystemen. Där var det inte fråga om stillastående system, utan sådant som användes kontinuerligt, och hade slingor för återcirkulation.
 
  • Gilla
GreenYoda och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast det beror oftast på att man har avstick där det sällan eller aldrig spolas vatten. Antingen gamla pluggade rör, eller installationer som var tänkta att användas, men inte gör det.
Det finns ett regelverk för hur långa sådana blindtarmar får vara för att undvika legionellaproblem, och det följer man så gott man kan i all offentlig miljö.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.