Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller så gör man som man ska, sätter slingan på en liten shuntgrupp, som man gör med golvvärmeslingar som kopplas till ett högtemp radiatorsystem.
[bild]
Fast då är det inte radiatorer i detta fallet (kanske), utan VVC-slingan.
Jo men nu är ju golvet kopplat till tappvarmvattnet.
 
Mikael_L
Ja till vvc-returen. Och den kan man koppla in sig på också.
Då blir det rätt temp för gv-slingorna, men samtidigt legionella i tappvarmvatten-systemet.
 
  • Gilla
janusz_w
  • Laddar…
D DrDentista skrev:
Ja det är bostadsrätter, jag har precis gått med i styrelsen och detta har kommit upp på tapeten då styrelsen INTE godkänt det men den aktuella grannfrun sitter i styrelsen så det är lite infekterat när ärendet tas upp
Det är grannfrun mot dig och resten av styrelsen. Din granne har gjort kardinalfel och såklart är det bara att göra om, göra rätt.
 
D Daniel 109 skrev:
Du har fel. Varför ska alla envisas ned att skriva felaktiga saker om sådant de inte vet?

Läs i BBR 6:621
BBR6 är gammal, Boverket har hunnit fram till BBR 29, men tydligen har den som skrev inlägget ändå rätt, skållningsgränsen är satt till 60 grader. I en cirkulerande slinga ska det vara minst 50 grader överallt och i andra system ska man kunna nå 50 grader vid tappstället (om man spolar tillräckligt länge).

(Kanske var det 55-60 grader som gällde ett tag, jag var ganska säker på ett 5-graders spann, men att EU-regler kan ha försvagat kraven igen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja till vvc-returen. Och den kan man koppla in sig på också.
Då blir det rätt temp för gv-slingorna, men samtidigt legionella i tappvarmvatten-systemet.
D DrDentista skrev:
Hej,
Tänkte höra om jag borde vara orolig, det har kommit fram att grannen har använt husets cirkulerande varmvattensystem och kopplat in sin golvvärme på det i deras rätt stora badrum.
Någon som vet hur eventuella regler är och de risker detta kan leda till? Det är alltså inte radiatorslingan de använt utan det varma "dricksvattnet".
Tack på förhand
Det var ett förskräckligt långt ämne - det enklaste hade kanske varit att kolla med den berörde hur inkopplingen är gjord, innan man målar f-n på väggen! Jag tror inte att han kopplat in sig på vvc- ledningen den kan han förmodligen inte få tag på. Ligger ofta samisolerad med huvudstammen fram till slutändan och är av klen dimension. I värmecentrale finns vvc- pumpen och en STAD- ventil för att strypa flödet som inte behöver vara så mycket öppen för att hålla temperaturen 55 grader i hela stamledningens längd. Men jag tror - att han kopplat in inkommande varmvatten till badrummet i slingan och sedan återansluten den till ledningen. Med andra ord så har han förlängt inkommande varmvatten - och då blir det så här att när han duschar, tvättar händerna så går varmvattnet genom golvslingan fram till resp. tappställe och på detta vis så får han en viss uppvärmning av golvet. Har han använt PEX-rör i golvet så är det helt OK de är avsedda för varmvatten och höga tryck. Är det inte PEX så kan det bli problem. Sen är det ju möjligt att låta varmvattnet rinna ett tag för att värma upp golvet - men så illa kan det väl ändå inte vara!
 
R rakral skrev:
Det var ett förskräckligt långt ämne - det enklaste hade kanske varit att kolla med den berörde hur inkopplingen är gjord, innan man målar f-n på väggen! Jag tror inte att han kopplat in sig på vvc- ledningen den kan han förmodligen inte få tag på. Ligger ofta samisolerad med huvudstammen fram till slutändan och är av klen dimension. I värmecentrale finns vvc- pumpen och en STAD- ventil för att strypa flödet som inte behöver vara så mycket öppen för att hålla temperaturen 55 grader i hela stamledningens längd. Men jag tror - att han kopplat in inkommande varmvatten till badrummet i slingan och sedan återansluten den till ledningen. Med andra ord så har han förlängt inkommande varmvatten - och då blir det så här att när han duschar, tvättar händerna så går varmvattnet genom golvslingan fram till resp. tappställe och på detta vis så får han en viss uppvärmning av golvet. Har han använt PEX-rör i golvet så är det helt OK de är avsedda för varmvatten och höga tryck. Är det inte PEX så kan det bli problem. Sen är det ju möjligt att låta varmvattnet rinna ett tag för att värma upp golvet - men så illa kan det väl ändå inte vara!
Jag tycker det scenariot låter ytterst osannolikt. Varför skulle man ha lagt pengar på en golvvärme som bara värms < 30 min per dag?

Räcker ens en dusch för att värmen skall nå ytskiktet?

VVC har ju däremot historiskt vart välanvänt till uppvärmning, även om man lyckligtvis slutat med det nu.
Men man kan fortfarande hoppas på att det är någon slags missuppfattning och att det egentligen är element-rören som är påkopplade.
 
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Jag tycker det scenariot låter ytterst osannolikt. Varför skulle man ha lagt pengar på en golvvärme som bara värms < 30 min per dag?

Räcker ens en dusch för att värmen skall nå ytskiktet?

VVC har ju däremot historiskt vart välanvänt till uppvärmning, även om man lyckligtvis slutat med det nu.
Men man kan fortfarande hoppas på att det är någon slags missuppfattning och att det egentligen är element-rören som är påkopplade.
Hoppas kan man ju.... men jag skulle inte sätta pengar på det.
Nu gissar jag hejvilt här då jag säkerligen missat massor om hur saker fungerar
Here goes:
Om de kopplat in på elementrören så måste ju de stängt av vattencirkulationen i panncentralen, medan VVC går troligen stänga av per lägenhet. Sen om det är elementrören som skarvats in måste hela värmeslingan avluftas och troligen även endel element i andra lägenheter.
Stängs bara den lokala delen av vvc av ... inte mycket som drabbar andra just då installationen sker.

Så anser nån att jag gissat fel och hoppat i galen tunna, säg så. Alltid praktiskt att få mer kundskap och andras synvinklar :)
 
P
R rakral skrev:
Det var ett förskräckligt långt ämne - det enklaste hade kanske varit att kolla med den berörde hur inkopplingen är gjord, innan man målar f-n på väggen!
Se inläggen #6, #74, #75 och #133
 
P pmd skrev:
Se inläggen #6, #74, #75 och #133
Jo, men på sättet TS formulerar sig skulle inte jag vara helt säker på att det verkligen stämmer utan mer info. Gärna några bilder på hur inkopplingen är gjord.
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Jo, men på sättet TS formulerar sig skulle inte jag vara helt säker på att det verkligen stämmer utan mer info. Gärna några bilder på hur inkopplingen är gjord.
håller helt och fullt med, verkar vara väldigt svävande från TS sida. dessutom blandar folk ofta ihop äpplen och päron till bananer...
 
Var inne hos grannen precis så det otroligt nog blivit en läcka i hans golvvärme precis!
Passade på att ta ett foto. De vänstra två ledningarna är radiatorslingan, den stora i mitten avloppet. De två högra är dricksvattnet so har 3 ledningar, en för fall och två för varmvatten (vattnet cirkulerar). Ni kan se den ballofixen som han bevisligen använder för atr reglera flödet till hans golv. Ni kan också se den lilla läckan några cm från ballofixen
 
  • VVS-installation med läckande golvvärme, radiatorslinga, avloppsrör och ballofix ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Vilket sammanträffande!!!
Annars vad gäller vattenledningarna så brukar det finnas tre: en kallvattenledning, en varmvatten fram och en VVC retur. D v s det är varmvattenledningen och VVC-ledningen formar en VVC-slinga.
 
När jag köpte en handdukstork till mitt badrum står det i instruktionen att varmvattnet ska passera handdukstorken och sedan gå till duschen. När man tar en dusch blir handdukstorken varm och så hänger man upp den fuktiga handduken.
Ps undvik att använda handdukstork som värmeelement. Blev inte många plusgrader i min när jag kopplade in den istället för det gamla fula värmeelementet.
Funderar på det som tråden gällde att ska man låta varmvattnet passera golvvärmerören borde det ta en bra stund innan duschen blir varm. Dessutom borde det bli ganska kyligt i badrummet eftersom inget varmvatten cirkulerar i rören.
Ps tål golvvärmerören trycket i vattenledningen? Jag har ca 10 kilo i mina rör och kanske inte mer än ett kilos tryck i värmerören!.
 
N nallepu skrev:
När jag köpte en handdukstork till mitt badrum står det i instruktionen att varmvattnet ska passera handdukstorken och sedan gå till duschen. När man tar en dusch blir handdukstorken varm och så hänger man upp den fuktiga handduken.
Ps undvik att använda handdukstork som värmeelement. Blev inte många plusgrader i min när jag kopplade in den istället för det gamla fula värmeelementet.
Funderar på det som tråden gällde att ska man låta varmvattnet passera golvvärmerören borde det ta en bra stund innan duschen blir varm. Dessutom borde det bli ganska kyligt i badrummet eftersom inget varmvatten cirkulerar i rören.
Ps tål golvvärmerören trycket i vattenledningen? Jag har ca 10 kilo i mina rör och kanske inte mer än ett kilos tryck i värmerören!.
Kopplar man h torken så ber man om legionella
 
D DrDentista skrev:
Var inne hos grannen precis så det otroligt nog blivit en läcka i hans golvvärme precis!
Passade på att ta ett foto. De vänstra två ledningarna är radiatorslingan, den stora i mitten avloppet. De två högra är dricksvattnet so har 3 ledningar, en för fall och två för varmvatten (vattnet cirkulerar). Ni kan se den ballofixen som han bevisligen använder för atr reglera flödet till hans golv. Ni kan också se den lilla läckan några cm från ballofixen
Men hur ser det ut egentligen i slitsen. Vilket är är detta gjort? Om man tittar under den röda avstängningsventilen så ser det ut som ett veck på kopparröret. Lyckas inte se någon vvc ledning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.