K Kingfreddie skrev:
De måste ju ha strypt vv som ska ner i golvet, för annars blir ju golvet samma värme som vi, dvs 55-60 C. Knappast trevligt att trampa på.
Skulle vara intressant att veta hur de kopplat för att få ner värmen? Om hon hyrt in nån polack för 150kr/tim som satt nån gammal radiator reglage på de.
Inget konstigt, det finns särskilda "push" koppel med separat cirk-pump och termostat att köpa. Ganska vanligt att montera i hus med radiatortemperaturer på 50-70 gr (typ oljepanna) om man vill konvertera till golvvärme i endast ett utrymme
https://www.uponor.se/-/media/count...ufh/bld_ufh_5039_112008-push_12_elpush_12.pdf
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det hela låter som en skröna. Vilken komfort får man på golvet? Ena stunden 60 grader och iskallt när ingen tappar varmvatten. Såvida huset inte har cirkulerande varmvatten som i vissa hus för att man inte ska behöva spola i en evighet innan det kommer varmvatten.
Vi har cirkulerande varmvatten och han stryper flödet i sitt golv mha en balofix
 
  • Gilla
redep
  • Laddar…
P
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det hela låter som en skröna. Vilken komfort får man på golvet? Ena stunden 60 grader och iskallt när ingen tappar varmvatten. Såvida huset inte har cirkulerande varmvatten som i vissa hus för att man inte ska behöva spola i en evighet innan det kommer varmvatten.
Se inlägg #1 där det står "grannen har använt husets cirkulerande varmvattensystem och kopplat in sin golvvärme".
 
  • Gilla
Nilla_i_villa och 8 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
straff
Vilket straff är det du tänker på?
Det torde vara extremt ovanligt att någon i en styrelse "straffas" för något. Det händer att styrelser inte beviljas ansvarsfrihet och att de blir ersättningsskyldiga för någon ekonomisk oegentlighet - men det är ovanligt att det går så långt.
Att bli "straffad" för att 10 år efter att någon gjort en felaktig installation inte ha fattat beslut om att kräva att den skall tas bort låter långsökt.
De enda som kan bli ansvariga/skyldiga/straffade är de som deltog i beslutet. Hyggligt viktigt att protokollet redovisar vem som deltog på mötet, vilka som reserverade sig och vilka som faktiskt inte kunde delta i själva beslutet. Sedan leder inte en reservation per automatik till att man slipper ansvar - det där kan vara knepiga saker.
 
D DrDentista skrev:
Hej,
Tänkte höra om jag borde vara orolig, det har kommit fram att grannen har använt husets cirkulerande varmvattensystem
Ur energisynpunkt betyder det nog inte så mycket
I sådana slingor kan det växa till legionella bakterier av för låg temperatur och som kan komma med varmvattnet däri ligger faran
I vår brf byggd -82 var alla badrumstorkar kopplade så och vissa badrumsgolv med värme anslöts också. Alla som renoverar badrummen sen millenieskiftet har sedan måst byta ut badrumstork och värme i golv till el om man vill behålla dem .
 
O
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det hela låter som en skröna. Vilken komfort får man på golvet? Ena stunden 60 grader och iskallt när ingen tappar varmvatten. Såvida huset inte har cirkulerande varmvatten som i vissa hus för att man inte ska behöva spola i en evighet innan det kommer varmvatten.
VVC= VARMVATTENCIRKULATION
 
  • Gilla
Annaet
  • Laddar…
O
N nallepu skrev:
När jag köpte en handdukstork till mitt badrum står det i instruktionen att varmvattnet ska passera handdukstorken och sedan gå till duschen. När man tar en dusch blir handdukstorken varm och så hänger man upp den fuktiga handduken.
Ps undvik att använda handdukstork som värmeelement. Blev inte många plusgrader i min när jag kopplade in den istället för det gamla fula värmeelementet.
Funderar på det som tråden gällde att ska man låta varmvattnet passera golvvärmerören borde det ta en bra stund innan duschen blir varm. Dessutom borde det bli ganska kyligt i badrummet eftersom inget varmvatten cirkulerar i rören.
Ps tål golvvärmerören trycket i vattenledningen? Jag har ca 10 kilo i mina rör och kanske inte mer än ett kilos tryck i värmerören!.
Då har du inte vvc..
 
  • Gilla
Annaet
  • Laddar…
O
C claesborjesson skrev:
Varmt vatten är INTE ett livsmedel, bara kallvatten !
Sa aldrig att varmvatten är är ett llivsmedel. Men Kallvatten är reglerat som ett kontrollerat livsmedel.
Detta gör att varmvattnet bör klara samma krav då du dricker varmvatten varje gång du spär ut kallvattnet i kranen.
Testningen och kvalitetsgodkännandet av leverantören görs dock endast på kallvattnet. Men har du en blandare lite öppen till varmvattnet så kommer du till lika dricka varmvatten, och det är inge bra om det innehåller bly eller höga halter av metaller. Därför så ställs det olika krav på detaljer för tappvatten och för värmeledningar.
 
Alebaleportocale
Jag fattar intre varför man dukar för grannfrun nör de har gjort ett rätt så uppenbart fel. Såna människor ska man inte curla. Gör om, gör rätt, hota med stämning osv. Det är ju folks hälsa vi pratar om, vill de ha golvvärme för de snällt betala för elen för den, inte med någon annans hälsa/liv.
 
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Man spär väl inte ut kallvattnet med varmvatten när man dricker.Snarare spolar man väl kallt först en stund så att det blir kallt vatten.Ovanligt dumt inlägg.Men inte det första av dig.
 
R Rollerörkrök skrev:
Man spär väl inte ut kallvattnet med varmvatten när man dricker.Snarare spolar man väl kallt först en stund så att det blir kallt vatten.Ovanligt dumt inlägg.Men inte det första av dig.
Nu var det inte mitt inlägg du syftade på men
tyvärr gör alla inte det. (att spola först lite innan man tar dricks-vatten)
Fick lära ett av mina ex syster & hennes man att det var en dum ide och de jobbar inom sjukvården!
Så det var inte ett ovanligt dumt inlägg tyvärr :cry:
Önskar det hade varit det. Men vanligt sunt förnuft är inte så vanligt längre
 
M MrDizzy skrev:
Nu var det inte mitt inlägg du syftade på men
tyvärr gör alla inte det. (att spola först lite innan man tar dricks-vatten)
Fick lära ett av mina ex syster & hennes man att det var en dum ide och de jobbar inom sjukvården!
Så det var inte ett ovanligt dumt inlägg tyvärr :cry:
Önskar det hade varit det. Men vanligt sunt förnuft är inte så vanligt längre
Håller med, jag har hejdat många som har velat ta ljummet vatten ur kranen till brödbaket, eller varmt så att pastavattnet ska koka upp snabbare etc. Har till och med sett ett tv-kock ursäkta sig för att han i ett tidigare inslag hade sagt och visat att "du kan ta fingervarmt vatten ur kranen", men sedan fått på moppo av uppmärksamma tittare.
 
Jag har fått reda på att det tydligen fram till 2016 stor att man inte BÖR koppla in golvvärmen på ett cirkulerande varmvattensystem men att efter 2016 stor det att man inte FÅR göra det.
Tankar någon?
 
D DrDentista skrev:
Jag har fått reda på att det tydligen fram till 2016 stor att man inte BÖR koppla in golvvärmen på ett cirkulerande varmvattensystem men att efter 2016 stor det att man inte FÅR göra det.
Tankar någon?
Nope, jag skulle säga att det är fel, Säkert Vatten för 2011 säger (3.1.1, sida 36):
Handdukstorkar eller andra värmare ska inte anslutas till VVC-systemet
Däremot Säkert Vatten från 2007 nämner inget om det, däremot står det att VVC inte ska vara lägre än 50grader, så det borde gå att slå ner på det:
Temperatur på VVC-systemets returledning (lägst 50°C).
Möjligt att det finns andra branch regler som spelar in här?
 
J JSten skrev:
Däremot Säkert Vatten från 2007 nämner inget om det, däremot står det att VVC inte ska vara lägre än 50grader, så det borde gå att slå ner på det:
Hur är då rättsläget för en styrelse i en brf om installationen gjordes 2001 men om någon i fastigheten idag blir sjuk och dör av Legionella i varmvattnet?

”Enligt miljöbalken får vattensystemet oavsett ålder aldrig vara hälsofarligt för dem som vistas i byggnaden” står det i Boverkets broschyr om legionella.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.