9 761 läst · 99 svar
10k läst
99 svar
Granne vill ha bort luftvärmepump
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 015 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 015 inlägg
Vi måste nästan ha en tråd om vad kriterierna är för att bo på landet. Verkar engagera något enormt och vara en del av en stark egenidentitet, mer intressant än att få bort grannens värmepump i alla fall...
Det är sällan huvudfrågan är det som engagerar som mest, har själv tappat bort den diskussionen men den är väl i princip klarlagd?Claes Sörmland skrev:
Jag ser mig som ganska tolererande och försöker att inte vara en nervös förälder men jag skulle nog faktiskt aldrig skicka ut en elvaåring på vägrenen till en 70-80 väg. Om jag ska vara helt ärlig så är jag osäker på om jag ens skulle cykla själv på en del såna vägar, definitivt inte på vintern.Alfredo skrev:
Så att kalla det curlande tycker jag är lite magstarkt, bor man på landet är det skjutsa man får förlika sig med.
Det beror ju helt på hur vägarna ser ut och hur långt det är. I mitt fall är det ca 7km till närmaste "samhälle" och det finns inga cykelvägar eller belysning av vägen. Det finns ej heller någon väggren att cyckla på. Blir jävla obehagligt när en lastbil eller buss dundrar förbi i 70 knyck skitnära!Alfredo skrev:
Jag blev själv ”påkörd” av en lastbil som fick möte där inte plats nog fanns, lastbilen nuddade bara kanten på mitt styre men det var tillräckligt för att jag skulle fara ut i diket. Jag var i 16-17 årsåldern men efter det cyklar jag ogärna på landsväg.N niblom skrev:Det beror ju helt på hur vägarna ser ut och hur långt det är. I mitt fall är det ca 7km till närmaste "samhälle" och det finns inga cykelvägar eller belysning av vägen. Det finns ej heller någon väggren att cyckla på. Blir jävla obehagligt när en lastbil eller buss dundrar förbi i 70 knyck skitnära!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 015 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 015 inlägg
Det är märkligt vad svårt det är för bilister att inte köra om en cykel när det finns mötande trafik i motsatt körfält. Nästan alla bilister chansar. Jag är ingen större cyklist men tar några turer på sommaren längs landsvägarna här. Och nästan alla bilister chansar trots möte. Har sett från bilistsidan att lycramännen som motionscyklar (vi har nån cykelklubb här, Trosa tror jag) hanterar det genom att gå ut i körbanan och blockera möjlig omkörning. Jag förstår dem.L Liljeros skrev:
Ja, skulle aldrig låta barnen cykla på 70-väg, inte nog med olycksrisken med tungtrafik så finns det en inte oansenlig mängd idioter som hatar cyklister och inte vill låta dem vara på vägarna och därför medvetet gör dumheter vid omkörningar osv
Min bror spelade fotboll, ingen utmed 9km väg gick på samma aktiviteter i samma åldersgrupp vilket gjorde samåkningen till en utmaning. Skulle säga att det var kanske 30-35 hushåll ungefär som var ”grannar”. Totalt ner till samhället var det kanske ett 100-tal hushåll man passerade. Det fanns ett rigoröst schema när vi gick gymnasiet och när man skulle hem annan tid en planerat fick man ringa runt till halva grannskapet för att ragga skjuts.Unikt namn skrev:
Tror rekordet var en dag då farsan hade åkt 5 ggr T O R till tätorten, då kändes han lite uppgiven.
Redigerat:
Ja, det där är spännande.Claes Sörmland skrev:Det är märkligt vad svårt det är för bilister att inte köra om en cykel när det finns mötande trafik i motsatt körfält. Nästan alla bilister chansar. Jag är ingen större cyklist men tar några turer på sommaren längs landsvägarna här. Och nästan alla bilister chansar trots möte. Har sett från bilistsidan att lycramännen som motionscyklar (vi har nån cykelklubb här, Trosa tror jag) hanterar det genom att gå ut i körbanan och blockera möjlig omkörning. Jag förstår dem.
Jag undrar om det beror på att jag själv tog körkortet tämligen sent som gör att jag själv inte har något problem att sakta in och vänta tills dess att det är fritt från möten så att jag kan göra en rimligt långsam och kontrollerad omkörning så långt ut i mötande körfält som möjligt när jag passerar cyklister eller gångtrafikanter med eller utan hund.
Visst, jag ser generellt hastighetsgränser som serveringsförslag och kör väldigt sällan enligt gällande gränser när det är bra underlag och god sikt och bromsar jag ner och kör 15-20km/h en stund för att underlätta en omkörning "kompenserar" jag det gärna med god marginal därefter.
Men jag gör inga omkörningar på krön och håller mig även borta från vägkanten när jag ska passera dem och har väldigt svårt för bilister som gör sådant och slickar cyklister på vägarna.
Dvs, jag har absolut krockat med vildsvin som har "dykt upp" ur ett dike precis framför bilen. Men jag försöker så gott det går att göra passager av oskyddade trafikanter på ett vis som jag själv skulle uppskatta dem, eller iallafall inte reagera negativt på dem.