U
Jag hade då iaf mycket mer fritid och färre måsten när vi bodde i lägenhet i Stockholm.
Nu hinner man ju inte resa till vänner och familj längre eftersom helgerna går åt till trädgård och hus.
Nu bor vi ju ändå i en tätort och har ica 10min bort och gångavstånd till dagis osv.

G
L Liljeros skrev:
Är inte benägen att hålla med på något sätt. Jag är uppväxt på landet och kan bara se tillbaks på min egen barndom hur mina föräldrar slet för att få ihop livspusslet. Vi hade 9km till tätorten och det känns som vissa dagar gjorde dom inte annat än att skjutsa barn i olika omgångar. Sen skulle dom ta sig till och från jobb själva, hinna handla osv. Var inte på tal att båda kunde jobba heltid.

Nu är jag själv i samma situation och barnen kan sköta det mesta själva, i princip alla aktiviteter, skola och kompisar finns inom 1-2km.

Båda mina mor och farföräldrar bodde i villa i ”stan” och vettefan om jag skulle kalla deras liv för stressigt. Dom gick mest runt och pulade i sin lilla trädgård, pratade med grannarna eller tog promenader. Skulle dom handla gick dom ner till affären 5-10min bort med sin lilla Dramaten, precis lagom för vad en pensionär i övre 70årsåldern mäktar med.

Ps. Jag tror dock att förekomsten av stressade människor är högre i stan men det är inte för att dom bor i stan dom blir stressade utan är nog snarare att karriärister i huvudsak bor i stan
Anekdoter på individnivå återspeglar inte riktigt verkligheten men trevligt att du delar med dig.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Claes Sörmland
Utsättaren Utsättaren skrev:
Skämmer ut???
Lurpassar värmepumpen och drar ner byxorna på henne när hon står och vinkar till kungliga ekipage som passerar?
Ingen aning. Jag försökte använda de ord och fraser som finns i referatet av de inlagor som hon har gjort till MMD och MÖD för att korrekt representera hennes syn på situationen.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
G
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag hade då iaf mycket mer fritid och färre måsten när vi bodde i lägenhet i Stockholm.
Nu hinner man ju inte resa till vänner och familj längre eftersom helgerna går åt till trädgård och hus.
Nu bor vi ju ändå i en tätort och har ica 10min bort och gångavstånd till dagis osv.
Varför bor du i hus då om du tycker det är jobbigt.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
U
G Grannens Häck skrev:
Varför bor du i hus då om du tycker det är jobbigt.
Fanns andra nackdelar med lägenhet, tex brist på parkering och priserna. Försök hitta 5 rok för under 10m innanför tullarna. Så mycket varför vi flytta va för att vi växte ur lägenheten och inte hade råd att köpa en större.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Anekdoter på individnivå återspeglar inte riktigt verkligheten men trevligt att du delar med dig.
Vad är det specifikt med att bo i stan som är stressigt?

Claes Sörmland
L Liljeros skrev:
Vad är det specifikt med att bo i stan som är stressigt?
Alla unga män som går så fort.

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag tror inte nödvändigtvis det är närheten till grannar man söker utan snarare närhet till samhällsservice, skola samt arbete.
Jag skulle tro att i en slumpvis landsortskommun så har folk kortare restid till både jobb och skolor än om man jämför med folk som bor i Stockholmsområdet. Bodde själv en gång ca. en timmes restid från Stockholm men jobbade där. Dörr till dörr tog det ca. 1,5h till jobbet om allt flöt som det skulle. Det skrämmande var att jag inte ens hade en uppseendeväckande restid bland mina kollegor som bodde där. Fanns de som hade ca. 2 timmar.
Nu bor jag lantligt. Skolor finns allt mellan 5 och 20 minuter bort beroende på årsklass. Tror inte jag känner någon som har mer än 40 minuter till jobbet. De flesta ligger nog mellan 0 och 15. Tror de tiderna skulle vara en dröm för många Stockholmare.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skulle vara det då…

L lbgu skrev:
Jag skulle tro att i en slumpvis landsortskommun så har folk kortare restid till både jobb och skolor än om man jämför med folk som bor i Stockholmsområdet. Bodde själv en gång ca. en timmes restid från Stockholm men jobbade där. Dörr till dörr tog det ca. 1,5h till jobbet om allt flöt som det skulle. Det skrämmande var att jag inte ens hade en uppseendeväckande restid bland mina kollegor som bodde där. Fanns de som hade ca. 2 timmar.
Nu bor jag lantligt. Skolor finns allt mellan 5 och 20 minuter bort beroende på årsklass. Tror inte jag känner någon som har mer än 40 minuter till jobbet. De flesta ligger nog mellan 0 och 15. Tror de tiderna skulle vara en dröm för många Stockholmare.
Fast frågan kvarstår, vad är mer stressigt med att bo i en stad än på landet. Långt kan man ha till jobbet både på landet och i stan.

Att man väljer att ta ett jobb 1,5 timmes pendlingstid bort är ju inte en konsekvens av att bo i stan utan ett val man gör.

Jag vidhåller fortfarande att det finns säkert många fler/högre andel som är stressade i tex Stockholm. Men det är inte att bo i stan som är stressigt utan att man valt att ta ett jobb 1,5h timme bort.

Ja vad ska man tolerera vad gäller luftvärmepumpars ytterdelar som granne?
Saknar information för att kunna hålla med eller emot:
Hur långt är det mellan husen?
Har AE några fönster mot AL och KÅL och isåfall vilka?
Har AE någon uteplats mellan husen?

Vi har vår utedel vid vår egen altan på framsidan och den stör oss inte, främst på grund av att nyttjandet av altanen väldigt sällan sammanfaller med nyttjandet av luftvärmepumpen.

Baserat på hur vår gata är utformad håller jag med domen.
Utedelen får givetvis inte väsnas, men det gör den inte om man sköter om den.

tvärtom alla som är ivägen när de går långsamt. Kanske jag är en ung man då?

Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Saknar information för att kunna hålla med eller emot:
Hur långt är det mellan husen?
Har AE några fönster mot AL och KÅL och isåfall vilka?
Har AE någon uteplats mellan husen?
AE hävdar att det är kring 3 m mellan byggnaderna och att hon har fönster där.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
AE hävdar att det är kring 3 m mellan byggnaderna och att hon har fönster där.
Och dom behöver hon ha öppna när det är kallt ute eller när det är så varmt att man kör AC?
Låter märkligt. Har som sagt inga problem alls med vår egen som sitter utanför köksfönstret vid vår altan.

L lbgu skrev:
Mellan bostad och byns centrum, där jag och sambon jobbade tar det dryga 10 minuter.
Inga rödljus, trafikstockning eller annat tjafs.
Åkte ibland buss, så som våra barn gjorde.
Gott om parkeringar utan avgifter.
Finns pub, bolag, verkstäder, sjukhus, polis, fabriker, gymnasieskolor, skidgymnasium
e t c och i stort sett allt annat. T o m
Dollar Store. Som sagt allt inom 10 minuter, så vi lägger inte mycket på bilåkande.

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.