Claes Sörmland
H Hybro skrev:
Mellan bostad och byns centrum, där jag och sambon jobbade tar det dryga 10 minuter.
Inga rödljus, trafikstockning eller annat tjafs.
Åkte ibland buss, så som våra barn gjorde.
Gott om parkeringar utan avgifter.
Finns pub, bolag, verkstäder, sjukhus, polis, fabriker, gymnasieskolor, skidgymnasium
e t c och i stort sett allt annat. T o m
Dollar Store. Som sagt allt inom 10 minuter, så vi lägger inte mycket på bilåkande.
Har man sjukhus, polis, gymnasieskola och systembolag inom 10 min med bil så bor man inte riktigt på landet. Då bor men invid en central kommunal tätort tänker jag.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man sjukhus, polis, gymnasieskola och systembolag inom 10 min med bil så bor man inte riktigt på landet. Då bor men invid en central kommunal tätort tänker jag.
Man kan mycket väl bo på landet med 10 minuter till all service. Många i Värmland som gör det.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Ja, vi har allt här. T o m ren luft och rent vatten i bäckar o sjöar.

Min syster bor numer i glesa lilla byn där vi föddes.
Vi hade 2 km till närmaste granne (där hon numer bor) 11 km till folkskolan, där jag gick åk 1 - 4. Totalt 16 elever.
500 m trugtrampad väg i djupsnön till skolskjutsen och bybuss.
1-fas svajig 220 V el.
Vevtelefon. Fiskade öring året runt. Far bar hem rådjur, hare o annat året runt.

Så jo, jag har varit med. Smögs på tjäderspel med en 22:a... kryssad kula.
Den tekniken är det inte många som kan idag.

Varje vår fick vi som barn följa med hästkörarna när det lunnades fram timmer från stora skogen till älven inför kommande flottning. Många gånger passade det när vi skulle till o från skolskjutsen. Då var det bara att hoppa upp och ta tag i tömmarna. Hördes på lång väg när hästarna kom. De hade en klocka /bjälla hängande runt halsen.

- Vet inte om det var nåt lyft att flytta in till Torsby. Snarare saknad.

Redigerat:
G
Anna_H Anna_H skrev:
Man kan mycket väl bo på landet med 10 minuter till all service. Många i Värmland som gör det.
Värmland är ju på landet oavsett var 😉

• Älska
  • Gilla
  • Ledsen
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Behöver inte ses som isolerade för det, tvärt om.

Testa några år, så flyttar ni aldrig tillbaka till stan.
Har prövad flera... Ingen hit vill jag påstå.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
10min med bil är ofta runt en mil i glesbygdskommunder. Dvs med bil inga problem men det är knappast ett alternativ för barn i mellanstadiet eller lägre att ta sig till aktiviteter/skola utan skjuts.

H Hybro skrev:
Mellan bostad och byns centrum, där jag och sambon jobbade tar det dryga 10 minuter.
Inga rödljus, trafikstockning eller annat tjafs.
Åkte ibland buss, så som våra barn gjorde.
Gott om parkeringar utan avgifter.
Finns pub, bolag, verkstäder, sjukhus, polis, fabriker, gymnasieskolor, skidgymnasium
e t c och i stort sett allt annat. T o m
Dollar Store. Som sagt allt inom 10 minuter, så vi lägger inte mycket på bilåkande.
Om vi lägger upp det såhär, skulle det vara ett alternativ att vara helt utan bil under ett år?

Har jag aldrig påstått. Så klart det är skönt att ha tillgång till en bil.

Men liksom i en stad... Skulle det väl gå att få hemkört 500 kg potatis, grus, plank mm.
Det är väl inget man kör hem i en putsad Tesla?

Om jag vill åka en handlingsresa in till byn i morgon kan jag ta bussen.
Ryggsäck och bärväskor, precis som i stan, om man inte väljer bilen.

Redigerat:
L Liljeros skrev:
10min med bil är ofta runt en mil i glesbygdskommunder. Dvs med bil inga problem men det är knappast ett alternativ för barn i mellanstadiet eller lägre att ta sig till aktiviteter/skola utan skjuts.
Redan från 8 års ålder var det aktuellt att åka skolbuss/skolbil.
Detta fick vi lära oss. Inga bekymmer alls.
Alltså gå till stora vägen. Och tillbaks på eftermiddagen.

Konstigt att allt ska vara Såååå svårt nu för tiden... Förutom på bygden.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
G
L Liljeros skrev:
Barn kan må bra av att lära sig göra saker själv. Det finns regler när man har rätt till skolskjuts eller busskort man behöver inte curla hela tiden.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
Jo, jo.... "Det finns regler.."

Det märkte vi inte av.

Numer ska väl ungarna ha en personlig "tagg" som scannas när de sätter sig på den bestämda stolen på skolskjutsen och även i skolbänken. Annars blir det fel i systemet. Likaså när de kilar in på toan för att pissa. 145 gram pasta till lunch.

• Älska
MONTREAL
  • Laddar…
G
H Hybro skrev:
Jo, jo.... "Det finns regler.."

Det märkte vi inte av.

Numer ska väl ungarna ha en personlig "tagg" som scannas när de sätter sig på den bestämda stolen på skolskjutsen och även i skolbänken. Annars blir det fel i systemet. Likaså när de kilar in på toan för att pissa. 145 gram pasta till lunch.
Jag tror inte det, du verkar felinformerad.

Unikt namn
Rätt stor skillnad på att den lokale busschauffören kör skolbuss dörr till dörr och att skicka ungarna på en 20minuterspromenad full med stressade fortkörande bilister.

Tveksamt om några landsbor gärna skulle skicka iväg 7åringen på en längre prommenad längs 90vägen full av timmerbilar.

Men grundfelet i den förtätade moderna stadsplanen är avsaknad av säkra gång och cykel vägar som går i tunnel istället för att korsa vägen.
Detta gjordes mycket bättre under miljonprogrammet, nu maximeras tomt-området på biytornas bekostnad.

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Moderator.

Kanske nån moderator kan rensa i tråden och skapa en ny... Med passande namn. T ex "Livet i stan resp på landet".
Alla som bor i stan kan ju inte ha gjort fel val😉

Jag känner att jag kapat tråden o det värsta.. ursäkta TS.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Redan från 8 års ålder var det aktuellt att åka skolbuss/skolbil.
Detta fick vi lära oss. Inga bekymmer alls.
Nu är ju detta inte en tjänst som tillhandahålls mer än till och från skolan vid fasta tider. När man börjar gå hem till kompisar och ha olika skoltider börjar pusslet…

Som pensionär med en bil är det väldigt oproblematiskt.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.