5 759 läst · 78 svar
6k läst
78 svar
Granne vill ha bort luftvärmepump
Med din definition av att bo på landet är det väldigt få personer i södra Sverige som bor på landet. I Skåne knappast någon.Claes Sörmland skrev:
Är det hyfsat nära ett samhälle så skulle jag säga att ifall man bor ensligt eller med väldigt få grannar och det bor en del bönder i närheten så är det att bo på landet. Saknas det kommunalt avlopp så är det en tydlig indikation.
Det var många unga grabbar som körde lastbil, så det gick fort.returen skrev:
Även så för linjebussarna ( men med äldre chaufförer) som följde sina pressade tidtabeller. Risiga vägar som även är smala.
Inget man skickar ut en 7åring på. I alla fall i byn jag är uppväxt i.
I 5an fick jag börja cykla till skolan själv.
Men landet är ju långt, kanske är annorlunda på andra ställen.
Min definition av att bo på landet är om man ”behöver” en bil i vardagen. Att ha 7min med bil innebär att det normalt inte är ett alternativ att promenera eller cykla för större delen av befolkning. Är det utmed en 70-90 väg hinner man ganska långt på 7min. Jag hade 9km till tätorten vilket avverkades på drygt 10min med bil och då var det en rejält krokigt väg där halva sträckan var grus.N niblom skrev:Allt är relativt här, jag bor så jag inte ser några grannar från huset, närmaste grannen är 300m bort och till nästa är det 1.5km. Jag har 2km grusväg till huset där jag bor. Har skola och systembolag 7 minuter bort, finns en stackars polis som är där ibland och 20km till närmaste sjukhus. Bor jag på landet då?
Nu har man ofta bil i tätorter också men det är inte alls på samma sätt ett ”måste”.
Redigerat: