returen
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Gillar luftvärmepumpar men ogillar ljud, svårt.

Blir svaret, grannen får gärna ha en men inte nära mig
typiskt nimby

returen
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det står mer: Du får ingen hjälp av det allmänna att bråka med din granne om den luftvärmepump som grannen har satt upp några meter från ditt hus vid tomtgränsen.

På så sätt torde domen var upplysande för de som undrar om man kan få bort grannens nya luftvärmepump som man tycker är störande och ful. Svaret är nej.
den bästa hjälpen är en skruvmejsel

Grannens Häck
returen returen skrev:
typiskt nimby
Absolut och därför bor jag i ett område där alla har tomter i storleken 2000-4000kvm. Man får ju tänka till innan.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Själv förstår jag inte varför man nödvändigtvis måste köpa / bygga hus såpass nära varandra.
Möjligtvis är det väl närheten till grannar man söker.

- Aldrig några problem med mina grannar trots att det bara är 80 meter till närmaste.

Både han, jag och minst fem till kör motorsåg några veckor på våren och klipper gräs lite när som helst.

Så alla ni som iriteras av grannens ljud, ta med detta nästa gång om ni flyttar. Eller acceptera.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
sysmali
H Hybro skrev:
Själv förstår jag inte varför man nödvändigtvis måste köpa / bygga hus såpass nära varandra.

- Aldrig några problem med mina grannar trots att det bara är 80 meter till närmaste.

Både han, jag och minst fem till kör motorsåg några veckor på våren och klipper gräs lite när som helst.

Så alla ni som iriteras av grannens ljud, ta med detta nästa gång om ni flyttar. Eller acceptera.
Härligt att du bor så pass isolerat att ni inte stör varandra. Är det samma granne på vars mark du smygfäller träd på? (som du nämnde i annan tråd)

Får man fråga hur långt du har till din arbetsplats och skola för ev. barn?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hybro skrev:

Det har med stadsplaneringspolitik att göra, alltså kommunen centrala detaljplanering. Man vill från centralistiskt politiskt håll att folk ska bo tätt. Det gör det billigare och mer rationellt att ordna med transporter, kollektivtrafik,gator, VA, elsystem, fiber, förskola, skola, butiker (även om detta mest är historia idag) o s v. En grundbult i det moderna samhällsbygget är således förtätning. Helst ska vi bo i modernistiska lägenhetskomplex, då stör människan samhället minst och är lättast att styra.

• Gilla
  • Älska
4774 och 10 till
  • Laddar…
Hade 11 km. Finns bussförbindelse.
Tidigare kunde jag cykla.

- Undras vad jag skrev om smygfällning? Inget jag tror mig känna igen.

Tagit rätt på gallringsvirke har hänt flera gånger, med markägares tillåtelse.

Det enda större träd, en tall på 26 m, var på egna tomten, var i våras.
Gick inte att smyga med.

Redigerat:
Det har med stadsplaneringspolitik att göra, alltså kommunen centrala detaljplanering. Man vill från centralistiskt politiskt håll att folk ska bo tätt. Det gör det billigare och mer rationellt att ordna med transporter, kollektivtrafik,gator, VA, elsystem, fiber, förskola, skola, butiker (även om detta mest är historia idag) o s v. En grundbult i det moderna samhällsbygget är således förtätning. Helst ska vi bo i modernistiska lägenhetskomplex, då stör människan samhället minst och är lättast att styra.
Jo, jo. Jag förstår detta.
Men valet är väl ändå fritt i landet att slippa internering inom ett tätt bostadsområde?

Det faller väl på var och en att välja vart man slår ned pålarna.
Här ute på landsbygden, så jag kan pissa vart jag vill, när det passar mig.

Eller närmare bebyggelsen, ändock
med avstånd till närmaste granne.

Sen är det väl lite av status, att belåna sig ett antal miljoner för ett hus i nån stad.
Denna status har jag inget som helst behov av.

Allt handlar om att anpassa sig.

Vi klara oss utmärkt på vanlig folkpension, då utgifterna och lånen är små, typ 150 000. Får ligga kvar o skvalpa.

- Har aldrig haft behov av att köpa
t ex en sprillans ny bil vartannat år.
Åka på solresor e t c.

- Vi har tillräckligt med upplevelser här vi bor...
Nu hägrar isfiskepremiärer, när älgjakten är över. Troligen även vintertältning, då vi inte åker till stugan å t ex kör snöskoter eller åker skidor.

Kommande vår behöver jag inte fixa mer ved, har tillräckligt liggande under tak.

Känner mig rik.

Nästa lika rik som Nitaho Jussi, när han stod på en bergstopp i Värmländska storskogen och svepte med armen, samtidigt som han sa: Allt detta är mitt.

Redigerat:
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
H Hybro skrev:
Men valet är väl ändå fritt i landet att slippa internering inom ett tätt bostadsområde?
Något begränsat är det ju. Ofta svårt med försörjning (arbete), skola, sjukvård, inköp, o s v.

Har man liv utan barn och arbete, man kanske t ex är pensionär och har hälsan, då fungerar det ju bättre. Eller tillhör de 22% av männen som inte skaffar barn (14% för kvinnorna, så mer ovanligt där).

• Gilla
Roga1337 och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:

Det är väl ren och skär marknadsekonomi, ju fler som vill bo på en plats desto dyrare blir ju såklart marken. Där jag själv är bosatt ligger tex markpriset på runt 6000kr/m2 om man vill ha tomtmark för villa. Blir väldigt dyrt om man ska ha 80m till grannen då…

Jag tror inte nödvändigtvis det är närheten till grannar man söker utan snarare närhet till samhällsservice, skola samt arbete.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Nu blir du förvånad.
Allt detta finns i och runt Torsby norra Värmland.

Mindre jäkt, billigare ö h t att leva.
Husen står sig bra i värde. Inga fantasipriser.
Min timmerstuga, med utsikt över dalen är värderad till 1.6 Mkr.

Och det går att sätta sig utomhus en kväll och bara lyssna på naturens ljud. Flygplats bussar och tåg.
Skid och friluftsanläggingar i närområdet. Fina fiskevatten.

Om man känner för det, så är det bara att tända en eld och hänga t ex muirikkan över.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Nu blir du förvånad.
Allt detta finns i och runt Torsby norra Värmland.

Mindre jäkt, billigare ö h t att leva.
Husen står sig bra i värde. Inga fantasipriser.
Min timmerstuga, med utsikt över dalen är värderad till 1.6 Mkr.

Och det går att sätta sig utomhus en kväll och bara lyssna på naturens ljud. Flygplats bussar och tåg.
Skid och friluftsanläggingar i närområdet. Fina fiskevatten.

Om man känner för det, så är det bara att tända en eld och hänga t ex muirikkan över.
Du skrev ju att du hade 11km?

Varifrån kommer alla dessa fördomar om att det skulle vara mer jäkt att bo i en stad?

Redigerat:
Grannens Häck
L Liljeros skrev:
Du skrev ju att du hade 11km?

Varifrån kommer alla dessa fördomar om att det skulle vara mindre jäkt att bo i en stad?
Knappast fördomar, betydligt mer stress i storstäderna.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Knappast fördomar, betydligt mer stress i storstäderna.
Är inte benägen att hålla med på något sätt. Jag är uppväxt på landet och kan bara se tillbaks på min egen barndom hur mina föräldrar slet för att få ihop livspusslet. Vi hade 9km till tätorten och det känns som vissa dagar gjorde dom inte annat än att skjutsa barn i olika omgångar. Sen skulle dom ta sig till och från jobb själva, hinna handla osv. Var inte på tal att båda kunde jobba heltid.

Nu är jag själv i samma situation och barnen kan sköta det mesta själva, i princip alla aktiviteter, skola och kompisar finns inom 1-2km.

Båda mina mor och farföräldrar bodde i villa i ”stan” och vettefan om jag skulle kalla deras liv för stressigt. Dom gick mest runt och pulade i sin lilla trädgård, pratade med grannarna eller tog promenader. Skulle dom handla gick dom ner till affären 5-10min bort med sin lilla Dramaten, precis lagom för vad en pensionär i övre 70årsåldern mäktar med.

Ps. Jag tror dock att förekomsten av stressade människor är högre i stan men det är inte för att dom bor i stan dom blir stressade utan är nog snarare att karriärister i huvudsak bor i stan

Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Detta är hemskt och väldigt negativt på alla sätt, det påverkar, skämmer ut och förstör för henne.
Skämmer ut???
Lurpassar värmepumpen och drar ner byxorna på henne när hon står och vinkar till kungliga ekipage som passerar?

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.