7 902 läst · 144 svar
8k läst
144 svar
Granne samfällighet ovårdat hus
Det har jag gjort men sedan finns det sådana människor som inte vill ha hjälpS Småbrukaren skrev:
det verkar som min fråga eller fundering upprör om jag läser alla svarPlätt Fia skrev:Ägaren har kanske ett osynligt handikapp som gör honom oförmögen att ta hand om huset på rätt sätt.
Är kanske arbetslös. Går på skuldsanering. Eller något helt annat.
Enda sättet att ta reda på det är att fråga honom.
Att gå runt och tycka något hjälper ju inte.
Vill du bekanta dig med honom?
Du vet inte vad du ger dig in i så kanske bäst att bara blunda när du går förbi huset.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 100 inlägg
Då har du gjort vad du kan.
jag klagar inteH heimlaga skrev:Varje gång som jag hör en person kräva att någon annan skall lägga pengar på någonting för att personen själv skall få ökat värde på sin egendom så får jag en svåremotståndlig lust att slå den personen på käften.
Jag är civiliserad och slår inte men det kräver en betydande viljekraft.
Nu är det sagt. Till kännedom.
Jag tycker du skall gå och prata med honom och försöka komma underfund med vad som falskar. Sådant brukar komma fram då man blir litet bekanta.
-Är det helt enkelt en fråga om fattigdom eller fysiskt handikapp så kan ju ni grannar ställa till talko och hjälpa till med en uppsnyggning. Om ni satsar två dagars arbete och samlar in 500 kronor per granne till målfärg så får ni kanske tillbaka satsningen i form av värdehöjning på era hus och så får ni en mycket glad och tacksam granne.
-Är det en alkoholist eller knarkare är det ju bra för er alla att få honom till vård innan någonting händer.
-Är det en latmask kommer han att känna sig påtrampad av att andra vill göra någonting och kanske flytta.
-Är det en nyhjälplös ung människa kanske ni kan lära honom någonting.
Vill du inte själv ta tag i saken på ett hyggligt vis och bekanta dig med grannen då har du häller ingen rätt att klaga.
Det är ditt val.
Var mest det om värdeminskning av området. Lät som att du inte kunde sätta dig in i andra människors tillkortakommanden. Men du har erbjudit din hjälp och han har tydligen avböjt så då har du gjort vad du kan. Hade du inlett med detta så hade jag inte reagerat. Och du har rätt det finns människor som inte vill ha hjälp. Förlåt mig för att jag blev misstänksam på din agenda. Fred. ☮️M myrgången25 skrev:
Jag förstår inte svaret riktigt, kan du utveckla det?M myrgången25 skrev:
Detta var min fråga:
”Det mesta verkar vara sagt redan, men jag är lite nyfiken på vad det är som är ”samfälld”?
Äger ni husen ni bor i och så har ni en samfällighet för gemensamma ytor? Eller är det något annat?”
Din granne kanske inte anser att han behöver hjälp. Personligen skulle jag nog bli rätt negativ till en granne som knackade på och utan vettig anledning ville hjälpa mig att fixa till något jag äger som han tycker ser risigt ut. Skulle nog ta det som en förolämpning.M myrgången25 skrev:
Ett sådant förslag kan möjligtvis vara lämpligt till en person som har svårt att göra saker själv av t.ex. ålder eller sjukdom, men handlar det om en frisk person vid sina sinnens fulla bruk så lär risken vara stor att det inte tas emot positivt utan mer känns som klagomål.
Det här har dryftats förr. Hittills har de bildbevis på vanvårdade gräsmattor, staket, häckar och hus ignorerats av den samlade estetiska expertisen på forumet.😃 Det har bara varit fråga om tyckte och smak, mer än vanvård.M myrgången25 skrev:
Jag tycker t.ex. att överlag ser vårt samhälle i Sverige ut som SKIT. Kolla bara Stockholm C vilket jäkla snusk till station, 90-tals design och trasig, smutsig och jäklig. Så mycket sättningar att dom fått måla asfaltens höjdskillnader och det står trafikkoner här och var där det rinner vatten från taket osv. Detta är liksom det första många turister ser av Stockholm.Farstatjej90 skrev:
Men jag måste ha ett så jävla underbart och perfekt liv för att se detta...