Hej
bor i en samfälld där ägaren inte tar hand om huset och det minskar värdet på själva området.
Förstår att det kostar pengar att bo och underhålla ett hus och färg är ju inte billigt men att inte göra något åt någonting och då har den ägaren bott där i ca 25 år (yngre ägare). Har man inte någon skyldighet att Visa upp en trevligt yttre en välvårdad hus man bor i. Framförallt när man bor i en samfälld.
Vad säger ni andra?
/Hans

S
Spontant nej. Håller dock med om att det ser trist ut om någon inte tar hand om sitt hus.

Att det skulle påverka värdet på ditt hus tror jag dock inte.

• Gilla
cotillion och 11 till
  • Laddar…
M myrgången25 skrev:
Hej
bor i en samfälld där ägaren inte tar hand om huset och det minskar värdet på själva området.
Förstår att det kostar pengar att bo och underhålla ett hus och färg är ju inte billigt men att inte göra något åt någonting och då har den ägaren bott där i ca 25 år (yngre ägare). Har man inte någon skyldighet att Visa upp en trevligt yttre en välvårdad hus man bor i. Framförallt när man bor i en samfälld.
Vad säger ni andra?
/Hans
I extremfall kan kommunen besluta om föreläggande med vite. Det krävs dock rejält med bråte för att det ska hända, exempelvis ett antal bilvrak et.c.

Claes Sörmland
Moraliskt kanske men inte juridiskt.

En gemensamhetsanläggning som man äger samfällt är bara en nyttighet för delägarna. T ex rätten att köra på samfällda vägar eller rätten att använda den samfällda lekplatsen eller parkeringsplatsen. Eller att få njuta av att samfälligheten sköter underhållet av ens samfällda radhustak. Men samfällighetsföreningen har inga möjligheter att agera kvarterets stilpolis, det är t o m olagligt, finns en skrivning i samfällighetslagen som hindrar den typen av verksamhet för föreningen.

Det det finns ett undantag som nyligen har införs för samfällighetsföreningar som förvaltar flerbostadshus med ägandelägenheter. Där förde man över text från bostadsrättslagen som ger samfällighetsföreningens styrelse visst socialt ansvar på samma sätt som en bostadsrättsförenings styrelse.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker att oavsett juridiken borde du vara tacksam att du har ett så problemfritt liv att du har tid att bekymra dig över din grannes hus.

De flesta av oss har fullt upp med vårt eget. Njut. Din lyckost.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Jenpet och 48 till
  • Laddar…
Till TS. Du kanske ska erbjuda dig att hjälpa till?

• Gilla
  • Älska
Ossian K Olsson och 7 till
  • Laddar…
Bara acceptera att folk har olika intressen/smak. Det någon kan tycka behöver målas om tycker någon annan att det klarar sig några år till innan ommålning. Likaså gräsmattor, någon vill ha en golfbanegreen medan grannen vill ha en äng som gynnar pollinatörer. Nån gillar att meka med bilar på tomten.

Det jobbiga är ifall en granne anser att hans preferenser ska gälla alla. Blir ju tråkig stämning om den som vill ha ängstomt tjafsar med grannarna för att de förstör för bina genom att klippa gräsmattan. Så mitt tips är att sköt ditt så får grannen sköta sitt och helt ärligt tror jag att de flesta blir rätt förbannade ifall de blir tillsagda att göra något för att grannen ska maxa sitt försäljningspris. Kan ju slå tillbaka ifall grannen svarar genom att låta någon kompis förvara sina renoveringsobjekt på tomten eller solar naken fullt synlig när det är visning av huset inför försäljningen.

• Gilla
och en till och 9 till
  • Laddar…
Om din andra granne har en fin trädgård och ett nymålat hus så titta däråt istället.

Det är ju personliga preferenser som avgör hur mycket vård och klipp man skall göra. Dina preferenser väger inte tyngre än din grannes. Vad är det som är det egentliga problemet? Blekt färg på huset? Flagnande friggebod?

Det är svårt att tvinga på någon annan sina egna behov och val. Låt honom sköta sitt.

Ditt hus tappar inte i värde, vad det som får dig att tro det?

• Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Ägaren har kanske ett osynligt handikapp som gör honom oförmögen att ta hand om huset på rätt sätt.
Är kanske arbetslös. Går på skuldsanering. Eller något helt annat.

Enda sättet att ta reda på det är att fråga honom.

Att gå runt och tycka något hjälper ju inte.

Vill du bekanta dig med honom?

Du vet inte vad du ger dig in i så kanske bäst att bara blunda när du går förbi huset.

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Ett förslag till samfälligheten är att upprätta en underhållsplan där de som vill eller har behov gemensamt kan upphandla exempelvis fasad renovering och på så sätt få ner priset och hjälp med planering, ställning och material.

Erbjuder ni grannen stöd att åtgärda fasaden i samband med att andra också gör det kanske hen nappar på erbjudandet.

Går att applicera på fönsterbyte, takbyte eller takavvattning, fasadtvätt med mera.

• Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Småbrukaren skrev:
Ett förslag till samfälligheten är att upprätta en underhållsplan där de som vill eller har behov gemensamt kan upphandla exempelvis fasad renovering och på så sätt få ner priset och hjälp med planering, ställning och material.
Det faller på att det är olagligt.

Men grannskapet kan göra detta om de inte involverar samfällighetsföreningen.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Korrekt. Typ så jag menade.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M myrgången25 skrev:
Hej
Vad säger ni andra?
/Hans
Det mesta verkar vara sagt redan, men jag är lite nyfiken på vad det är som är ”samfälld”?

Äger ni husen ni bor i och så har ni en samfällighet för gemensamma ytor? Eller är det något annat?

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Varje gång som jag hör en person kräva att någon annan skall lägga pengar på någonting för att personen själv skall få ökat värde på sin egendom så får jag en svåremotståndlig lust att slå den personen på käften.
Jag är civiliserad och slår inte men det kräver en betydande viljekraft.
Nu är det sagt. Till kännedom.

Jag tycker du skall gå och prata med honom och försöka komma underfund med vad som falskar. Sådant brukar komma fram då man blir litet bekanta.
-Är det helt enkelt en fråga om fattigdom eller fysiskt handikapp så kan ju ni grannar ställa till talko och hjälpa till med en uppsnyggning. Om ni satsar två dagars arbete och samlar in 500 kronor per granne till målfärg så får ni kanske tillbaka satsningen i form av värdehöjning på era hus och så får ni en mycket glad och tacksam granne.
-Är det en alkoholist eller knarkare är det ju bra för er alla att få honom till vård innan någonting händer.
-Är det en latmask kommer han att känna sig påtrampad av att andra vill göra någonting och kanske flytta.
-Är det en nyhjälplös ung människa kanske ni kan lära honom någonting.

Vill du inte själv ta tag i saken på ett hyggligt vis och bekanta dig med grannen då har du häller ingen rätt att klaga.
Det är ditt val.

• Gilla
  • Älska
TRJBerg och 13 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Spontant nej. Håller dock med om att det ser trist ut om någon inte tar hand om sitt hus.

Att det skulle påverka värdet på ditt hus tror jag dock inte.
Precis det var så jag menade att det är ju lite tråkigt och det blir ju inte billigare ju längre man låter det gå men vill inte få fel uppfattning om min fundering

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.