BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det är något som cirkulerat länge i tråden och verkar vara rätt ogrundat men ploppar upp hela tiden.
Det låter under en månad när någon renoverar ett badrum i närheten.
Jag kan inte bedöma hur länge en granne drabbas av en badrumsrenovering, är det fråga om några timmar är det inga problem att ställa upp. Finns en betydande risk att det blir flera veckor så skulle jag tveka.

I vårt badrumsskåp har belysningen gått sönder. Jag har fått en ny på garantin av IKEA, men för att byta måste man plocka ur allt ur skåpet och skruva ned det från väggen då kabeln dumt nog går via baksidan på skåpet. Jag har massor av annat som jag prioriterar högre. Om det var en vattenläcka eller ett farligt elfel skulle jag gjort detta direkt. Nu har det blivit liggandes. Skulle jag vilja lägga denna tiden på en tidpunkt jag inte kan bestämma själv över för att min granne ville fixa nåt? Inte så sugen.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag förstår att man drabbas av problem för att någon annan vill göra något, men när man bor i BRF så måste man försöka tänka på alla i huset. Någon gång lär det bli den undre grannens tur att renovera badrummet och då vill ju inte den personen bli hindrad av att grannen under bråkar.
Givetvis ska man vara sjysst mot sina grannar. Sålänge man själv inte behöver göra stora uppoffringar.
BirgitS BirgitS skrev:
Renoverar man inte ett badrum som är 30 år så ökar risken för att grannen under drabbas av en akut skada plötsligt och verkligen inte kan använda det under flera månader och då dessutom själv stå för alla åtgärder och kostnader som hens försäkringsbolag inte vill betala för.
Det är detta jag lite ifrågasätter. Om man inte byter stammarna utan bara ytskiktet, är verkligen problemet löst? Kan det till och med vara så att man genom att böka med gamla rör skapar nya problem?

Hur vet vi att denna åtgärd inte leder till lika stora åthävor som vid en vattenskada?

Nå. Jag är glad jag inte bor i bostadsrätt.

H HallNeMMX skrev:
Tjena,
Grannen ovanför tänker renovera badrum, totalrenovering. I detta ingår bl.a att byta golvbrunn. Som jag fattat det blir det nästan alltid skador i golvet, dvs vårt tak i det här fallet, när detta görs och att det måste stöttas upp underifrån. För att ytterligare krångla till det har vårt badrum nedsänkt tak med spotlights (ditsatt av tidigare ägare) så för att kunna stötta ordentligt måste då vårt innertak tas bort. Antar att det blir svårt/dålig stämning att neka grannen, men hur mkt strul kommer det innebära för oss? Hur mkt jobb är det eg att ta bort ett nedsänt tak och sen montera tillbaka? De/deras hantverkare kommer givetvis få stå för allt, men fasar för stöket nere hos oss.
Hej
Enligt juridiken så är de BRF som har ansvar för byte av golvbrunn då ni som bostadsrättsägare bara har ansvar för ytskt,
De brukar vara så att BRF ställer krav vid renovering av badrum att brunn och ledningar skall bytas för att då har man inga problem vid framtida stambyte,återigen så ligger ansvaret för ledningar i byggnadskonstuktionen på BRF .

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det går förstås att gå på toaletten och duscha även om det finns en stamp där.
Även om stampen står mitt i duschen, eller kanske flera? samtidigt som de orsakar sprickbildning i tätskiktet under. När dottern går på badrummet kanske det plötsligt dyker upp en hantverkare..

• Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J JohanLun skrev:
Det är detta jag lite ifrågasätter. Om man inte byter stammarna utan bara ytskiktet, är verkligen problemet löst? Kan det till och med vara så att man genom att böka med gamla rör skapar nya problem?
De vertikala stammarna orsakar nog inte så ofta vattenskador på ett sånt sätt att skåp etc. inne i badrummet blir förstörda. Stammarna går ju i en slits och läcker det där så går det nedåt i slitsen och läcker ut i golvhöjd. Däremot om det liggande avloppsröret i betongvalvet går sönder (rostar sönder pga. ålder t.ex.) så kommer det avloppsvatten ner någonstans mitt i badrummet. Normalt byts de rören vid en renovering för att minska risken för läckage framöver.

BirgitS
spikplanka spikplanka skrev:
Även om stampen står mitt i duschen, eller kanske flera? samtidigt som de orsakar sprickbildning i tätskiktet under. När dottern går på badrummet kanske det plötsligt dyker upp en hantverkare..
I flera månader stod det en duschpall som tog upp halva duschen och det gick att duscha ändå.
Varför skulle stampen orsaka att tätskiktet under klinkern går sönder?
Hur vore det om dottern låser badrumsdörren?

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
J
spikplanka spikplanka skrev:
Precis! Exakt därför jag aldrig öppnar när barnen säljer majblommor, det kan komma en betongborrare och tackla upp dörren utan förvarning precis när man slappnar av. Likadant kan jag förstå när du får problem att köra in permobilen i duschen när de envisas med att ha stämp stora som fundamenten till Öresundsbron. Sånt händer varje dag. Bättre att aldrig bila upp brunnarna. Gjutjärn funkade på farfars tid, så är det.

• Haha
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.