23 756 läst · 95 svar
24k läst
95 svar
Granne renoverar badrum - måste gå in vår lgh
Stöta upp taket underifrån, skulle det rasa det händer faktisk ganska sällan så får undertaket återställas i sin skick eftersom vid gjutning måste dom kunna stöta gjutningen underifrån.
Antar att du bor i en brf, har styrelsen godkänt detta och vad säger stadgarna?H HallNeMMX skrev:Tjena,
Grannen ovanför tänker renovera badrum, totalrenovering. I detta ingår bl.a att byta golvbrunn. Som jag fattat det blir det nästan alltid skador i golvet, dvs vårt tak i det här fallet, när detta görs och att det måste stöttas upp underifrån. För att ytterligare krångla till det har vårt badrum nedsänkt tak med spotlights (ditsatt av tidigare ägare) så för att kunna stötta ordentligt måste då vårt innertak tas bort. Antar att det blir svårt/dålig stämning att neka grannen, men hur mkt strul kommer det innebära för oss? Hur mkt jobb är det eg att ta bort ett nedsänt tak och sen montera tillbaka? De/deras hantverkare kommer givetvis få stå för allt, men fasar för stöket nere hos oss.
Tack så mycket för bra och lugnande input! Hoppas du har rätt i att vi blivit uppskrämda i onödan.Dowser4711 skrev:Jag tycker att det låter som att din "byggkunnige granne" mest har skrämt upp er.
(Ivrigt påhejade av diverse folk här...)
Visst, det *förekomer* att det blir skador i taket under, men det hör inte till vanligheterna.
Generellt är det frågan om några sprickor och lite smul på våningen under.
I ert fall skulle det då bli lite mer damm/grus på ovansidan av innertaket. Inget ni märker av eller behöver åtgärda.
Vi pratar inte om att hela taket riskerar att trilla ned.
Låt säga att det går *helt* åt skogen och att de får ett läckage i samband med gjutning eller liknande. Då kommer ert innertak ta hand om det hela och byggarna får sedan komma till er, riva taket och sätta upp det igen. Men det blir i praktiken att de kommer in en dag och river ned det, i och med att det är litet kanske de tilloch med hinner sätta upp det nya samma dag, men räkna med en dag till för det, sedan måla och finlir. Före och efter varje arbetsdag bör badrummet gå att använda, även om man kanske inte bör duscha precis när det är uppsatt på nytt innan målning eller precis nymålat.
Dessutom är det ju inte frågan om något akut arbete utan något som kan planeras in och samordnas med er så att ni drabbas så lite som möjligt.
Mitt förslag är att ni låter grannen stå för en inspektion av utrymmet innanför innertaket, före och efter arbetet och att de givetvis får stå för all återställning som mot förmodan kommer att krävas (och de omkostnader som det skulle ge er)
Byggaren kommer inte att chansa och de kommer kontrollera ritningarna noga innan de sätter igång med den typen av arbete om grannen har valt en rimligt seriös firma. Låt dem prata med er och beskriva vad de räknar med för påverkan för er. Med största sannolikhet enbart störande buller, vilket kan vara nog så enerverande.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 862 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 862 inlägg
I grund och botten är det föreningen som svarar för reparation och underhåll av bjälklaget mellan era fastigheter och vanligen även avloppsgrodan med golvbrunn (kolla stadgarna för det senare!). Det är således på föreningens uppdrag som arbete i din lägenhet skulle utföras även om det har pushats, organiseras och finansieras av grannen. Detta formaliseras genom att styrelsen prövar detta arbete i form av ett tillståndsbeslut om avloppsledningarnas dragning ska ändras eller annars ett medgivande/uppdrag till grannen om de bara ska underhållas. D v s din grannes entreprenör utför i förlängningen arbete åt föreningen.
Och detta ger enligt 7 kap. 13 § föreningens företrädare rätt att få komma in i din lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för. Din motpart är således inte grannen så mycket som föreningens styrelse.
Och detta ger enligt 7 kap. 13 § föreningens företrädare rätt att få komma in i din lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete som föreningen svarar för. Din motpart är således inte grannen så mycket som föreningens styrelse.
Tips är att lägga ut och tejpa kartong på golv mellan hall och badrum, då hantverkarna troligen inte kommer ta av sig skorna, eller kräv att de täcker alla golvytor däremellan med skyddspapp. Om du erbjuder dig att städa det värsta utanför badrummet kan hantverkarna kanske bli klara lite snabbare. Ju mer du underlättar desto snabbare kan det gå.
Jag skulle uppskatta om någon juridiskt kunnig kunde ge besked på vad lagen säger om att en annan lägenhet i värsta fall får upplåta sin lägenhet till hantverkare för att grannen ska renovera sitt badrum?. Att det kan bli så att denne får bo i ett hotellrum/övernattningsboende med vetskapen om att det kanske blir tillkommande bekymmer som ytterligare förlänger tiden.
Det låter (i mina öron) rätt bisarrt att förväntas "ställa upp" så långtgående för att en annan person ska renovera.
Personligen tänker jag mig att en viss del oljud vid renovering är ofrånkomligt och bör accepteras, men att detta ändå ska regleras till en begränsad tid och under normal arbetstid.
Jag kan också tänka mig i att det i en förening kan beslutas (om ett akut behov föreligger) ett stambyte som gör att samtliga bostadsrätter blir drabbade och kräver att samtliga lägenhetsinnehavare måste bereda hantverkare plats, samt att lägenheterna inte kan bebos under arbetets gång. Då blir alla drabbade under en period, men samtidigt kan förväntas att under lång tid efteråt veta att det var nödvändiga åtgärder som gjordes.
Ovanstående är kanske mer att betrakta som ett worst case scenario, men vad gäller egentligen rent juridiskt för hur långtgående problem andra ska behöva stå ut med för att en annan vill renovera?
Det låter (i mina öron) rätt bisarrt att förväntas "ställa upp" så långtgående för att en annan person ska renovera.
Personligen tänker jag mig att en viss del oljud vid renovering är ofrånkomligt och bör accepteras, men att detta ändå ska regleras till en begränsad tid och under normal arbetstid.
Jag kan också tänka mig i att det i en förening kan beslutas (om ett akut behov föreligger) ett stambyte som gör att samtliga bostadsrätter blir drabbade och kräver att samtliga lägenhetsinnehavare måste bereda hantverkare plats, samt att lägenheterna inte kan bebos under arbetets gång. Då blir alla drabbade under en period, men samtidigt kan förväntas att under lång tid efteråt veta att det var nödvändiga åtgärder som gjordes.
Ovanstående är kanske mer att betrakta som ett worst case scenario, men vad gäller egentligen rent juridiskt för hur långtgående problem andra ska behöva stå ut med för att en annan vill renovera?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 862 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 862 inlägg
Lagstiftaren har som jag anger ovan i 7 kap. 13 § bostadsrättslagen gett föreningens företrädare rätt att få komma in i din lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete. Det är s a s det som kan belasta ens lägenhet. Grannarna i andra lägenheter har ingen sådan rätt utan får gå via föreningen som då blir din motpart.F Fifth Avenue skrev:Jag skulle uppskatta om någon juridiskt kunnig kunde ge besked på vad lagen säger om att en annan lägenhet i värsta fall får upplåta sin lägenhet till hantverkare för att grannen ska renovera sitt badrum?. Att det kan bli så att denne får bo i ett hotellrum/övernattningsboende med vetskapen om att det kanske blir tillkommande bekymmer som ytterligare förlänger tiden.
Man får som bostadsrättshavare acceptera underhåll av huset och att det inkräktar på ens möjlighet att bo i lägenheten. Man garanteras inget ersättningsboende som man t ex gör som hyresgäst. Det är ingen skada att föreningen underhåller huset och att stå för ersättningsboende är en form av skadestånd.
Beroende på hemförsäkring kan denna ge visst stöd och kanske även ersättningsbostad om det är nödvändigt, men föreningen har som sägs ovan ingen sådan skyldighet.Claes Sörmland skrev:Lagstiftaren har som jag anger ovan i 7 kap. 13 § bostadsrättslagen gett föreningens företrädare rätt att få komma in i din lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete. Det är s a s det som kan belasta ens lägenhet. Grannarna i andra lägenheter har ingen sådan rätt utan får gå via föreningen som då blir din motpart.
Man får som bostadsrättshavare acceptera underhåll av huset och att det inkräktar på ens möjlighet att bo i lägenheten. Man garanteras inget ersättningsboende som man t ex gör som hyresgäst. Det är ingen skada att föreningen underhåller huset och att stå för ersättningsboende är en form av skadestånd.
Jag förstår (och sympatiserar) med att man som bostadsrättshavare måste acceptera underhåll av huset och att det inkräktar på ens möjlighet att bo i lägenheten under tiden arbetet pågår.Claes Sörmland skrev:Lagstiftaren har som jag anger ovan i 7 kap. 13 § bostadsrättslagen gett föreningens företrädare rätt att få komma in i din lägenheten när det behövs för tillsyn eller för att utföra arbete. Det är s a s det som kan belasta ens lägenhet. Grannarna i andra lägenheter har ingen sådan rätt utan får gå via föreningen som då blir din motpart.
Dessa åtgärder och reparationer är sannolikt väl förberedda och av sådan art att de är "måsten". Som exempel kan el, avlopp, vattenledningar etcetera vara i behov av byte. Eller så har en akut situation uppstått som måste åtgärdas snarast.
Det låter rimligt och sannolikt också i längden värdehöjande för ens egna lägenhet att detta blir gjort. Kanske också av rena säkerhetsskäl för bostadsrättsinnehavaren.
Tack för svaret!
Enligt lagen kan alltså ingen enskild lägenhetsinnehavare tvinga på någon annan olägenheter för sin egen renovering om den inte är akut och således förankrad hos styrelsen. Det känns (än en gång) rimligt och riktigt!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 862 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 862 inlägg
Det finns ju också en reglering i jordabalken som är tillämplig här och det är de allmänna hänsynsreglerna mellan grannar i 3 kap. 1 §. Den är skriven så att den gäller var och en som nyttjar sin egen eller annans fasta egendom, alltså även bostadsrättshavare som nyttjar föreningens fasta egendom: "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen."
D v s lagen bygger på att man ska visa skälig hänsyn, t ex inte hindra sin granne från att uppfylla sitt underhållsansvar som bostadsrättshavare. Blir en sån här fråga en rättstvist kan domstol luta sig mot detta.
D v s lagen bygger på att man ska visa skälig hänsyn, t ex inte hindra sin granne från att uppfylla sitt underhållsansvar som bostadsrättshavare. Blir en sån här fråga en rättstvist kan domstol luta sig mot detta.
Knäckfrågan är väl om en BRF granne via styrelsen kan kräva att sådan åtgärd som menligt inverkar på grannes nyttjade av sin egen lägenhet för att utföra renovering som inte är underhåll eller akut åtgärd?
Dvs om denne vill byta badrumsinredning till senaste modet långt före nödvändligt underhåll behövs.
Dvs om denne vill byta badrumsinredning till senaste modet långt före nödvändligt underhåll behövs.