24 182 läst · 95 svar
24k läst
95 svar
Granne renoverar badrum - måste gå in vår lgh
Låter lovande. Ska invänta ritningarna och planen och se till att involvera styrelsen. Det jag oroar mig för är om det blir sprickor ovanför gipstaket, gissar det är luft mellan det gamla taket och det sänkta, och där är det väl inte bra om det ligger en massa skräp.H hempularen skrev:Fast tar man verkligen bort ett sänkt tak i förenyggande syfte? Jag inbillar mig att man möjligen vill sätta en stötta så det inte blir något direkt ras ifall man råkar bila igenom. Men alltså en stötta så inte hela gipstaket kommer ned om olyckan är framme.
Det förekommer att det blir hål, vid brunnsbyte, men det är inte jättevanligt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 123 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 123 inlägg
När vi renoverade vårt badrum så var badrumsföretaget förberedda på att skydda grannens badrum med stämp/nät utifall att de skulle råka gå igenom betongen. Men eftersom grannens badrum hade nedsänkt tak med spottar så behövdes det inte. Hade man råkat göra ett litet hål rakt igenom så hade det bara inneburit att det blev lite betongskräp liggande på gipsskivan, vilket inte är något problem.H HallNeMMX skrev:Tjena,
Grannen ovanför tänker renovera badrum, totalrenovering. I detta ingår bl.a att byta golvbrunn. Som jag fattat det blir det nästan alltid skador i golvet, dvs vårt tak i det här fallet, när detta görs och att det måste stöttas upp underifrån. För att ytterligare krångla till det har vårt badrum nedsänkt tak med spotlights (ditsatt av tidigare ägare) så för att kunna stötta ordentligt måste då vårt innertak tas bort. Antar att det blir svårt/dålig stämning att neka grannen, men hur mkt strul kommer det innebära för oss? Hur mkt jobb är det eg att ta bort ett nedsänt tak och sen montera tillbaka? De/deras hantverkare kommer givetvis få stå för allt, men fasar för stöket nere hos oss.
Ta deposition för om tak-grannens hantverkare inte fixar jobbet ordentligt..
Om taket är nedsänkt så kommer ju det fånga eventuella delar om man går igenom betongen. Det man ska vara noga med är elledningar och annat som kan gå genom bjälklaget. Så dokumentera med lite bilder och videos där saker testas. Om något går sönder så är det ju bara att titta på dokumentationen.
Problemet är väl eventuell stöttning underifrån vid bilningen.H HallNeMMX skrev:
Att inspektera underifrån borde gå att göra med en kamera införd genom något hål spottarna sitter i.
Att grannar renovera badrum hör till när man bor i brf. Om något får man vara tacksam att det görs innan det börjar läcka. Självklar ska grannen göra det så smidigt som möjligt för er, men äv ni förväntas att visa viss flexibilitet och tolerans. Det är ju nödvändigt underhåll som samtliga måste göra förr eller senare så det jämnar ut sig.
Att börja begära hotelnätter osv om det inte är absolut nödvändigt skulle jag aldrig göra. Det sabbar för alla om nödvändiga renoveringar ska fördyras helt i onödan.
Att bo i brf innebär att man hjälps åt.
Att börja begära hotelnätter osv om det inte är absolut nödvändigt skulle jag aldrig göra. Det sabbar för alla om nödvändiga renoveringar ska fördyras helt i onödan.
I vissa hus så är undersidan golvbrunnen spacklad och målad för det är så tunt bjälklag. Så de som skriver att det inte blir hål kan ha väldigt fel.
Jag hade nog kompromissat och sagt att om de inte ser att det blev något tydligt hål genom bjälklaget så behöver de inte demontera taket. Byggaren vill nog stämpa och säkerställa att det inte rasar ned något. Men då tycker jag gipstaket motsvara det skyddet som stämpen hade hjälpt med. Det sista man vill är att inte säga något så rasar det även om man är relativt säker på att det inte blir hål.
Jag hade nog kompromissat och sagt att om de inte ser att det blev något tydligt hål genom bjälklaget så behöver de inte demontera taket. Byggaren vill nog stämpa och säkerställa att det inte rasar ned något. Men då tycker jag gipstaket motsvara det skyddet som stämpen hade hjälpt med. Det sista man vill är att inte säga något så rasar det även om man är relativt säker på att det inte blir hål.
Jag håller inte alls med. Om det är ett äldre badrum och det finns underhållsbehov så är det en annan sak men att flytta 1-2v med familjen för att grannen behöver "piffa upp"..... Glöm det.G g.kraft skrev:Att grannar renovera badrum hör till när man bor i brf. Om något får man vara tacksam att det görs innan det börjar läcka. Självklar ska grannen göra det så smidigt som möjligt för er, men äv ni förväntas att visa viss flexibilitet och tolerans. Det är ju nödvändigt underhåll som samtliga måste göra förr eller senare så det jämnar ut sig.
Vill man inte vara beroende av grannarnas medgivande i såna här fall ska man inte bo i BRF......
Tror du (eller jag) missförstår. I detta fall finns ju renoveringsbehov enligt ts och det handlade inte om att "piffa upp". Om man absolut måste flytta ut under en sådan renovering så ska granne/brf såklart ersätta men det måste man ju normalt sett inte och jag tycker att det "ingår" att stå ut med att huset underhålls. Det kommer bara drabba en själv om man måste bekosta hotel (där det inte är nödvändigt) för sina grannar. Typ pga buller ellet enstaka besök från hantverkare som behöver sätta stämp i tak etc. vid renoveringar. Alla måste ju underhålla och bör vara intresserade av att kostnaden hålls nere.Farstatjej90 skrev:
Jag håller med om att samma tolerans kanske inte måste visas när någon blåser ett 2år gammalt badrum utan några fel.
Självklart ska man stå ut med att huset underhålls, har bott i brf hela mitt liv och har själv renoverat i tidigare lgh (dock inget såhär stort). Det som kan ställa till det rejält är om badrummet blir obrukbart under flera dagar för oss, för vi har bara ett badrum och är som sagt fyra i familjen. Men förhoppningsvis blir det inte så.G g.kraft skrev:Tror du (eller jag) missförstår. I detta fall finns ju renoveringsbehov enligt ts och det handlade inte om att "piffa upp". Om man absolut måste flytta ut under en sådan renovering så ska granne/brf såklart ersätta men det måste man ju normalt sett inte och jag tycker att det "ingår" att stå ut med att huset underhålls. Det kommer bara drabba en själv om man måste bekosta hotel (där det inte är nödvändigt) för sina grannar. Typ pga buller ellet enstaka besök från hantverkare som behöver sätta stämp i tak etc. vid renoveringar. Alla måste ju underhålla och bör vara intresserade av att kostnaden hålls nere.
Jag håller med om att samma tolerans kanske inte måste visas när någon blåser ett 2år gammalt badrum utan några fel.