All ni som tycker att man skall göra det ena och det andra med uteköket som står på TS tomt - materialet som utgör uteköket ägs av grannen och jag skulle akta mig för att ge mig på det.

//

• Gilla
tensiden och 6 till
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Men, om premissen skulle vara såsom beskrevs, just att man känt till byggnaden och varit passiv i 10 år tänker jag ändå att det kan bedömas som någon typ av överenskommelse, och att det kan innebära att rivning inte blir aktuellt - men nu gissar jag fritt.
Det är även min instinktiva känsla, men jag har egentligen inget specifikt stöd för den, utan då hamnar man väl i det luddiga allmänna rättsprinciper. Något som ju står rätt lågt i kurs i ett rättspositivistiskt samhälle som det svenska.

Jag vet i alla fall ingen specifik regel i jordabalken eller i övrigt som skulle kräva att en person i TS position skulle behöva iaktta någon form av skyndsamhet. Tar vi @Anna_H:s pappas exempel finner jag egentligen inget som försämrar hans eller en framtida ägare av hans fastighets möjlighet att i framtiden röja upp i grannens övertramp även om jag tycker att man bör hantera sådant förr snarare än senare av diverse skäl.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
SarB
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är även min instinktiva känsla, men jag har egentligen inget specifikt stöd för den, utan då hamnar man väl i det luddiga allmänna rättsprinciper. Något som ju står rätt lågt i kurs i ett rättspositivistiskt samhälle som det svenska.

Jag vet i alla fall ingen specifik regel i jordabalken eller i övrigt som skulle kräva att en person i TS position skulle behöva iaktta någon form av skyndsamhet. Tar vi @Anna_H:s pappas exempel finner jag egentligen inget som försämrar hans eller en framtida ägare av hans fastighets möjlighet att i framtiden röja upp i grannens övertramp även om jag tycker att man bör hantera sådant förr snarare än senare av diverse skäl.
Det är sant, jag blir mer tveksam ju mer jag tänker på det.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
Källa: ChatGPT
ChatGPT är i princip en definition av killgissning. Att använda den som källa är det dummaste jag hört på länge.

• Gilla
  • Haha
jocke31 och 15 till
  • Laddar…
Excel
TEkman TEkman skrev:
ChatGPT är i princip en definition av killgissning. Att använda den som källa är det dummaste jag hört
Förstår att du ifrågasätter användningen av ChatGPT som källa. Det är klokt att vara försiktig med att använda automatiserade verktyg som detta och alltid verifiera information från pålitliga källor, något som gjorde jag också gjorde genom att kolla lagboken.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
För min del skulle svaret vara Nej, jag skulle inte acceptera ett intrång på min tomt oavsett vad grannen är villig att kompensera med om jag ser fulbygget varje gång jag tittar ut från fönstret.
Om personen bråkar så kanske 4,5 meter från tomtgräns skulle vara nästa krav (om bygget är anmälningspliktigt).

Om fuskaren är grinig så blir jag riktigt grinig

Det här ska man naturligtvis inte acceptera. Eftersom grannen inte verkar lyssna, så är det dags att gå den formella vägen.

Jag skulle rekommendera att kontakta en advokat. Att betala ett par tusenlappar för en konsultation nu sparar mycket elände sen. Bara att advokaten skriver ett formellt brev på sitt brevpapper brukar ta skruv bra. Om inte annat, så minskar det risken att du gör något dumt, som biter dig i baken sen.

• Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
P
SarB SarB skrev:
Han har redan koll på var gränsrören finns, så det är konstaterat att köket går över gränsen. Som du säger är LMs karta inte juridiskt bindande och gränserna som man ser tydligt där kan ibland ligga 20 m fel. Den kartan bör aldrig användas för att ta reda på var en gräns går, såvida det inte är en nyligen bildad gräns och man redan vet att kvalitén är hög och att den är inlagd korrekt.
Om man har svårt att hitta sina gränsrör så kan Lantmäteriets kartor vara behjälpliga med att begränsa sökområdet. Jag har hittat ett av mina fem gränsrör på det sättet …

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
SarB
P pmd skrev:
Om man har svårt att hitta sina gränsrör så kan Lantmäteriets kartor vara behjälpliga med att begränsa sökområdet. Jag har hittat ett av mina fem gränsrör på det sättet …
Absolut, men här var rören ju redan funna och det bör alltid belysas att den kartan inte ska tas för sanning såsom många gör.
Använder man kartan från när rören faktiskt slogs får man ju bättre ledning.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
P
Excel Excel skrev:
Källa: ChatGPT
Det är lite oroväckande att folk har börjat använda ChatGPT som en vederhäftig källa. Ofta stämmer nog det som chatroboten spottar ut sig, men man bör vara medveten om att GPT-system inte är tränade till att svara sanningsenligt. Sanning eller lögn är helt enkelt inte en faktor som maskininlärningen tar hänsyn till i dessa fall.

• Gilla
kardborren och 3 till
  • Laddar…
P
Excel Excel skrev:
Enligt jordabalkens kapitel 3, paragraf 12, är ägaren till en anläggning som har uppförts så att den sträcker sig in på angränsande mark inte skyldig att avträda den mark som blivit intrångad på, om att ta bort eller ändra anläggningen skulle medföra betydande kostnader eller olägenheter för ägaren av anläggningen. Denna bestämmelse avser alltså situationer där det skulle vara orimligt kostsamt eller olämpligt att ta bort anläggningen.
En absurd lagregel, tycker jag. Äganderätten måste uppenbarligen stärkas i Sverige.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
S
J jonte0 skrev:
All ni som tycker att man skall göra det ena och det andra med uteköket som står på TS tomt - materialet som utgör uteköket ägs av grannen och jag skulle akta mig för att ge mig på det.

//
I teorin håller jag med, men i praktiken kommer inget att hända om uteköket plötsligt har försvunnit en morgon.

P
SarB SarB skrev:
Har du sett den aktuella detaljplanen?
Även om inte detaljplanen måste ändras så behövs väl en fastighetsreglering om TS ska sälja en bit av sin fastighet?
Vad kostar en sån?

P
S SonnyListon skrev:
I teorin håller jag med, men i praktiken kommer inget att hända om uteköket plötsligt har försvunnit en morgon.
Det gör inte saken bättre. I tvister av det här slaget bör man inte sjunka lika lågt som sin motståndare.

P
S Simsgrodan skrev:
Tror inte det, har för mig att man inte ens får lägga plattor för en uteplats närmare utan godkännande.
Man får lägga plattor på hela tomten om man vill, så länge plattorna inte är tjockare än en halvmeter.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.