238 052 läst · 429 svar
238k läst
429 svar
Granne byggt utekök på min tomt!
Eller så kollar man. Han har varit medlem lika länge som dig. Han kanske har annat i livet som barn, sjuk mamma eller så. Han håller inte mobilen i handen hela dagen och väntar på att det plingar som en annan kanske gör.Cruzze skrev:
Cruzze skrev:
Egenmäktigt förfarande är om du har för avsikt att lämna tillbaka grejen, typ om du lånar en eka på stranden och lämnar tillbaka den.S Simsgrodan skrev:
Att riva grannens utekök är inte egenmäktigt förfarande, det är stöld eller skadegörelse eller liknande.
Det är därför jag vidhåller: Snacka med en advokat. Många av råden i den här tråden är juridiskt väldigt farliga, om än underhållande. Gör det rätt.
svårt att tolka Brottsbalken kap 8, §8 på annat sätt än att det är tillämpligt, men det får TS avgöra. Håller annars absolut med, en jurist är klart säkrare än ”tips” på Byggahusforumet. Och det finns en hel del gratis kompetent juridisk hjälp att fåT Troberg skrev:Egenmäktigt förfarande är om du har för avsikt att lämna tillbaka grejen, typ om du lånar en eka på stranden och lämnar tillbaka den.
Att riva grannens utekök är inte egenmäktigt förfarande, det är stöld eller skadegörelse eller liknande.
Det är därför jag vidhåller: Snacka med en advokat. Många av råden i den här tråden är juridiskt väldigt farliga, om än underhållande. Gör det rätt.
Ska mycket till för det, men ja det är risken. Med den erfarenhet jag har så läggs ärendet ned med vändande post.S Simsgrodan skrev:
Behöver inte förstöra köket heller, bara flytta. Vill man ha något gjort måste man göra det själv, att gå till pappa staten är hopplöst.
Det är du som kallar det "fruktansvärt". Inte jag. "Lägger sig på rygg" är f.ö. bildligt menat i inlägg #284. Jag menar inte att du skulle få på käften, nödvändigtvis.S SonnyListon skrev:
Jag tycker att det vore tråkigt att bli polisanmäld (med eventuella ytterligare konsekvenser) så jag försöker hålla mig inom lagens ramar, men vi är alla olika och har lite olika syn på sånt.
Att förstöra någons egendom är inte bara olagligt, det är moraliskt förkastligt också. Grannen har betett sig illa, både juridiskt och moraliskt, mot TS och då har man sjunkit lika lågt som grannen om man förstör dennes egendom.
Men, som sagt, en del har en ganska låg och primitiv moral, och hämnas hellre själva istället för att använda lagliga medel för att rätta till något.
Var tydligen murad så det är nog inte så enkelt att putta över. Hade det varit det skulle jag hålla med dig. Sedan är jag fortfarande nyfiken på vad som tar 15 m2 på TS tomt, hur stort är köket då på grannens tomt?S SonnyListon skrev:
Och andra gillar att vara dörrmattor hela livet, ja vi är olika.P pmd skrev:Det är du som kallar det "fruktansvärt". Inte jag. "Lägger sig på rygg" är f.ö. bildligt menat i inlägg #284. Jag menar inte att du skulle få på käften, nödvändigtvis.
Jag tycker att det vore tråkigt att bli polisanmäld (med eventuella ytterligare konsekvenser) så jag försöker hålla mig inom lagens ramar, men vi är alla olika och har lite olika syn på sånt.
Att förstöra någons egendom är inte bara olagligt, det är moraliskt förkastligt också. Grannen har betett sig illa, både juridiskt och moraliskt, mot TS och då har man sjunkit lika lågt som grannen om man förstör dennes egendom.
Men, som sagt, en del har en ganska låg och primitiv moral, och hämnas hellre själva istället för att använda lagliga medel för att rätta till något.
Bra, vuxna människor ska slå sig för bröstet, hota grannen med rejält med stryk och sedan kapa upp skiten i småbitar med motorsågen.
Skönt att vi vet det nu.
Vi delar inte världsbild kring vad som är vettigt.
Skönt att vi vet det nu.
Vi delar inte världsbild kring vad som är vettigt.