238 057 läst · 429 svar
238k läst
429 svar
Granne byggt utekök på min tomt!
Väldigt vad många som har alla möjliga konstiga idéer. Det enda som fungerar problemfritt och som ger en permanent lösning är att inte förhandla med grannen nu. Kolla med kronofogden hur lång tid en handräckning skulle ta, vad den kostar och vilken dokumentation du behöver lämna.
Visa svaret för grannen och informera honom att om köket inte är borta ett visst datum så får kronofogden ta över och grannen stå för alla kostnader. Bäst är nog att du även lägger fram ett färdigskrivet papper på vilket han förbinder sig att ha avlägsnat bygget och återställt marken ett visst datum. Skriver han under är det väldigt bra att kunna lämna till kronofogden om han struntar i pappret. Skriver han inte under är det också bra att visa för kronofogden att han har erbjudits en möjlighet att avlägsna rubbet men vägrat skriva på.
Finns absolut ingen anledning att enas om någon ersättning eller så. Blir bara problem om du tvingas sälja fastigheten.
Visa svaret för grannen och informera honom att om köket inte är borta ett visst datum så får kronofogden ta över och grannen stå för alla kostnader. Bäst är nog att du även lägger fram ett färdigskrivet papper på vilket han förbinder sig att ha avlägsnat bygget och återställt marken ett visst datum. Skriver han under är det väldigt bra att kunna lämna till kronofogden om han struntar i pappret. Skriver han inte under är det också bra att visa för kronofogden att han har erbjudits en möjlighet att avlägsna rubbet men vägrat skriva på.
Finns absolut ingen anledning att enas om någon ersättning eller så. Blir bara problem om du tvingas sälja fastigheten.
Så med andra ord hade jag rätt i vad jag skrev förut, du förespråkar en rivning av det hela.S SonnyListon skrev:
Du förutspår inga problem när du river ett kök för en granne som anser sig ha rätt att ha det där? Du tror inte att det eskalerar konflikten?
Du måste skilja på att försvara sin rätt till sin tomt och "eskalera" . Det är ju inte TS som startat det här, eller hur. Om grannen anser sig ha rätt att placera något på min tomt så känns det som att eskaleringen ligger hos honom.tveksamt skrev:
Grannen har skapat problemet, absolut!S SonnyListon skrev:
Men du ser alltså inte någon risk med att problemet blir större om du river sönder hela hans utekök? Ingen risk att grannen blir förbannad och tar sig för ytterligare dumheter?
Nu anser sig ju grannen ha rätt att ha kvar köket där i det här specifika fallet. Så då har alltså grannen också rätt att ta till olagligheter för att försvara den rätten?S SonnyListon skrev: