S
"Flyttar" det som står på tomten.

S SonnyListon skrev:
"Flyttar" det som står på tomten.
”Flyttar”?
Utan att ha sett det specifika uteköket i fråga, känns det rätt osannolikt att det ska gå enkelt att flytta på det utan att göra åverkan på det. Eller vad tänker du?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Äh, han kan ta det den statliga vägen om han har tid och tålamod.
I princip skriver du att om man tycker att den lagliga vägen att lösa en tvist tar för lång tid så är det helt OK att begå brott. Är det så du menar?

• Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
I princip skriver du att om man tycker att den lagliga vägen att lösa en tvist tar för lång tid så är det helt OK att begå brott. Är det så du menar?
Ja, om man har rätt

• Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S
tveksamt tveksamt skrev:
”Flyttar”?
Utan att ha sett det specifika uteköket i fråga, känns det rätt osannolikt att det ska gå enkelt att flytta på det utan att göra åverkan på det. Eller vad tänker du?
Ja, jag tänker nog att jag skulle genomföra en okontrollerad demontering

S SonnyListon skrev:
Ja, om man har rätt
Har de du eventuellt tvistar med som anser sig ha rätt samma rättigheter?

Väldigt vad många som har alla möjliga konstiga idéer. Det enda som fungerar problemfritt och som ger en permanent lösning är att inte förhandla med grannen nu. Kolla med kronofogden hur lång tid en handräckning skulle ta, vad den kostar och vilken dokumentation du behöver lämna.
Visa svaret för grannen och informera honom att om köket inte är borta ett visst datum så får kronofogden ta över och grannen stå för alla kostnader. Bäst är nog att du även lägger fram ett färdigskrivet papper på vilket han förbinder sig att ha avlägsnat bygget och återställt marken ett visst datum. Skriver han under är det väldigt bra att kunna lämna till kronofogden om han struntar i pappret. Skriver han inte under är det också bra att visa för kronofogden att han har erbjudits en möjlighet att avlägsna rubbet men vägrat skriva på.

Finns absolut ingen anledning att enas om någon ersättning eller så. Blir bara problem om du tvingas sälja fastigheten.

• Gilla
AMR74 och 8 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Så med andra ord hade jag rätt i vad jag skrev förut, du förespråkar en rivning av det hela.
Du förutspår inga problem när du river ett kök för en granne som anser sig ha rätt att ha det där? Du tror inte att det eskalerar konflikten?

• Gilla
AMR74
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Tur att man inte har dig som granne. Att göra åverkan på annans egendom, helt oavsett var den finns, är olagligt och kan leda till dyra efterverkningar.

Kronofogden har monopol på den typen åtgärder.

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
S
Ja, hade du gjort intrång på min tomt hade du fått ångra det. Men varför vill du göra intrång och bygga på min tomt?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S
tveksamt tveksamt skrev:
Så med andra ord hade jag rätt i vad jag skrev förut, du förespråkar en rivning av det hela.
Du förutspår inga problem när du river ett kök för en granne som anser sig ha rätt att ha det där? Du tror inte att det eskalerar konflikten?
Du måste skilja på att försvara sin rätt till sin tomt och "eskalera" . Det är ju inte TS som startat det här, eller hur. Om grannen anser sig ha rätt att placera något på min tomt så känns det som att eskaleringen ligger hos honom.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Har de du eventuellt tvistar med som anser sig ha rätt samma rättigheter?
Nu var det ju ett ganska tydligt fall vi diskuterar, eller?
Om min cykel blir stulen och jag ser den hos grannen så hämtar jag den. Men ni ringer polisen?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S SonnyListon skrev:
Du måste skilja på att försvara sin rätt till sin tomt och "eskalera" . Det är ju inte TS som startat det här, eller hur. Om grannen anser sig ha rätt att placera något på min tomt så känns det som att eskaleringen ligger hos honom.
Grannen har skapat problemet, absolut!
Men du ser alltså inte någon risk med att problemet blir större om du river sönder hela hans utekök? Ingen risk att grannen blir förbannad och tar sig för ytterligare dumheter?
S SonnyListon skrev:
Nu var det ju ett ganska tydligt fall vi diskuterar, eller?
Om min cykel blir stulen och jag ser den hos grannen så hämtar jag den. Men ni ringer polisen?
Nu anser sig ju grannen ha rätt att ha kvar köket där i det här specifika fallet. Så då har alltså grannen också rätt att ta till olagligheter för att försvara den rätten?

S SonnyListon skrev:
Varken eller. Jag frågar grannen hur det kan komma sig att han har min cykel. Beroende på vad svaret är bestämmer jag mig för vad jag ska göra.

• Gilla
Hasse Sandin och 3 till
  • Laddar…
Mi casa es su casa!

• Haha
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.