Jag hade sagt att antingen får jag sätta armeringsnät och klätterväxter på min sida mot staketet eller så kommer jag anmäla svartbygget.
 
  • Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
D Duston skrev:
Fast thujor är väl också reglerat. Har för mig att det är några meter in även där vilket inte funkar praktiskt på radhustomter.
Höga och täta växter som växer helt och hållet Innanför den egna fastighetsgränsen är ej reglerat i lagstiftningen. Växter intill gemensam fastighetsgräns kräver inte tillstånd från kommunen (bygglov edyl).

I Jordabalken 3:2 framgår att om rot eller gren tränger in på fastighet så att det medför olägenhet för fastighetens ägare, har denne rätt att själv ta bort roten eller grenen. Om åtgärden kan medföra skada för ägaren till den fastighet inträngningen sker ifrån ska ägaren emellertid först ges möjlighet att själv åtgärda problemet.

Jordabalken 3:1 stadgar att "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen." Om en störning från en grannes fastighet inte skäligen bör tålas har grannen en skyldighet att åtgärda detta. Tingsrätten kan, efter talan från en granne, rikta ett föreläggande mot den andre grannen att åtgärda problemet.
Detta kan t.ex bli aktuellt om trädet inte är friskt och riskerar att falla över en grannes fastighet, samt att fastighetsägaren där trädet står vägrar ta bort det eller nekar tillåtelse att ta bort det trots ombedjan från grannen som utsätts för risken för skada på sin fastighet.

http://www.lagen.nu/1970:994#K3
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Oavsett vems mark det är så har det inte gått rätt till någonstans.
Det är svepande att säga så. Vi har hittills bara TS' ord, känsla och uppfattning. Som jag kan dela helt. MEN om man ska bygga ett case måste man i steg 1.00000A ta reda på exakt vems tomt planket står på, avstånd till gräns, höjd, föreningens stadgar, kommunens detaljplan, mer mera. Det är så man når framgång.
 
T Tobbex57 skrev:
Hej när man bygger plank så ska man söka om bygglov oavsett om du har godkännt planket. Och om han ska säga att det är hans plank så ska planket stå helt inne på hans mark ca 30- 50mm in så att hela hans plank står på hans mark. Står en del av planket inn på din mark så får han flytta på sitt plank.
Finns inget som säger 30-50 millimeter, vad som krävs är att ägaren kan underhålla byggnationen från sin egen fastighet.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Du skriver att du inte vill klaga? Men du vill ha vägledning hur du ska gå tillväga?

Lite oklart vad du vill uppnå, men om du vill att grannen minskar höjden på staketet så börja med att fråga grannen om bygglov finns för staketet. Då har du ju iaf meddelat att du vet att man inte får bygga så högt utan bygglov. (grannen kanske tror att du inte har koll på det). I samband med den diskussionen meddelar du att du tycker staketet är för högt. Sen återkommer du i tråden med grannens svar:giggle:

Men ser på bilden från övervåningen att grannen och huset mittemot har höga staket? Har även du högt staket mot andra sidan?
Det vita på andra sidan är troligen förråd
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Finns inget som säger 30-50 millimeter, vad som krävs är att ägaren kan underhålla byggnationen från sin egen fastighet.
Måste man underhålla?
Man kanske är nöjd att det klarar sig 15år, sen river man och bygger nytt.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M Mortsken skrev:
Måste man underhålla?
Man kanske är nöjd att det klarar sig 15år, sen river man och bygger nytt.
"Måste" som i naturlag, eller Svea Rikes Lag, eller annat?
Bygg dina grejer på din tomt. Måste inte vara 30-50 millimeter in, finns ingen sådan bestämmelse, och det var det jag svarade på.
 
Tslindgren Tslindgren skrev:
Hej,

Min granne har byggt ett högt plank utan att fråga om vi är ok med det.
Planket är 180m högt och helt solitt, det finns ingen luft i det. Det börjar precis mellan våra ytterdörrar. Jag borrade två hål ( två skruvar) i min sida så att han kunde hänga cykelhjälmar och han kom för att klaga på att väggen var hans och att jag inte kunde använda den alls. och att hålen skulle föra in fukt.
Vi har inte fått någon fråga alls om vi skulle vara ok med ett så högt plank mot oss. Jag hade bestämt mig för att inte klaga men nu är jag riktigt irriterad på det. Jag gick för att prata med honom och han sa att jag i god samlevnads namn skulle ta bort skruvarna. Jag är inte svensk och undrar hur jag ska gå tillväga i det här fallet. Han har inte bygglov.
Kontakta kommunens bygglovsavdelning,
"
När krävs det inte bygglov?
Staket och grindar i normalt utförande kräver inte bygglov.

Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen.

Om fastigheten ligger utanför detaljplanerat område och utanför sammanhållen bebyggelse behöver du oftast inte bygglov för murar eller plank i omedelbar närhet av en- och tvåbostadshus. Byggnadsnämnden i din kommun kan svara på vad som gäller för din fastighet."
Taget från https://www.boverket.se/sv/byggande...ket får inte,medgivande måste du söka bygglov.

Det är klart att det krävs ett medgivande från grannar om planket står närmare tomtgränsen än 4,5m vilket det tydligt gör!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Så fruktansvärt tråkig situation. Att vara osams med grannen förstör mycket. Men i detta fall så har grannen kört över Dig och Din familj. Han visar sig vara totalt okänslig för grannsämjan. Att ni skulle kunna ha synpunkter på ett sådant plank är uppenbart både för grannen och för vem som helst. Vad göra nu? Grannsämjan är skadad. Men den kan bli ännu sämre och förvandlas till hat hos bägge parter om Du försöker tala med grannen och om Du gör en anmälan. Den här grannen kommer Du aldrig att ha någon djupare relation med.

Det är också så att Ditt staket går inte att underhålla. Ni kanske har staketet tillsammans? Han kan inte underhålla sitt plank utan Ditt godkännande. Det kommer att bli grått med tiden. Det är också så att det förstör utseendet för angränsande fastighetsägare längs gatan.

Jag skulle göra följande.

1) Jag skulle låta spikarna/skruvarna sitt kvar. Jag skulle inte göra någon anmälan.

2) Jag skulle kontakta någon av fastighetsägarna längs gatan och diskutera igenom situationen och fråga om de kunde göra ett möte med kommunen och fråga om man får sätta upp ett sådant plank, därför att det förstör intrycket för alla fastigheter längs gatan.

3) Om jag inte skulle lyckas med alternativ 2) så skulle jag ta en bild på planket och själv ta ett möte med kommunen och fråga om det är tillåtet att sätta upp ett sådant här plank. Jag skulle förklara för kommunen att jag inte vill göra någon anmälan för grannsämjans skull.

Kommunen kommer då att agera och ålägga fastighetsägaren att ta bort planket.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hansuno Hansuno skrev:
Så fruktansvärt tråkig situation. Att vara osams med grannen förstör mycket. Men i detta fall så har grannen kört över Dig och Din familj. Han visar sig vara totalt okänslig för grannsämjan. Att ni skulle kunna ha synpunkter på ett sådant plank är uppenbart både för grannen och för vem som helst. Vad göra nu? Grannsämjan är skadad. Men den kan bli ännu sämre och förvandlas till hat hos bägge parter om Du försöker tala med grannen och om Du gör en anmälan. Den här grannen kommer Du aldrig att ha någon djupare relation med.

Det är också så att Ditt staket går inte att underhålla. Ni kanske har staketet tillsammans? Han kan inte underhålla sitt plank utan Ditt godkännande. Det kommer att bli grått med tiden. Det är också så att det förstör utseendet för angränsande fastighetsägare längs gatan.

Jag skulle göra följande.

1) Jag skulle låta spikarna/skruvarna sitt kvar. Jag skulle inte göra någon anmälan.

2) Jag skulle kontakta någon av fastighetsägarna längs gatan och diskutera igenom situationen och fråga om de kunde göra ett möte med kommunen och fråga om man får sätta upp ett sådant plank, därför att det förstör intrycket för alla fastigheter längs gatan.

3) Om jag inte skulle lyckas med alternativ 2) så skulle jag ta en bild på planket och själv ta ett möte med kommunen och fråga om det är tillåtet att sätta upp ett sådant här plank. Jag skulle förklara för kommunen att jag inte vill göra någon anmälan för grannsämjans skull.

Kommunen kommer då att agera och ålägga fastighetsägaren att ta bort planket.
Hur ska du kombinera 1) och 3) ?

Inte anmäla, men ha ett möte med kommunen som leder till sanktion?
 
S Sir Duke skrev:
Hur ska du kombinera 1) och 3) ?

Inte anmäla, men ha ett möte med kommunen som leder till sanktion?
Att ha ett möte med kommunen är inte samma sak som att göra en anmälan. En anmälan innebär att Du säger eller skriver att Du vill anmäla ett bygge av ett staket. I Alt 2) står det att Du vill veta om man får bygga ett sådant staket och att Du inte vill göra någon anmälan för grannsämjans skull.

Kan det vara tydligare????? Att fråga kommunen är ingen anmälan.
 
Hansuno Hansuno skrev:
Att ha ett möte med kommunen är inte samma sak som att göra en anmälan. En anmälan innebär att Du säger eller skriver att Du vill anmäla ett bygge av ett staket. I Alt 2) står det att Du vill veta om man får bygga ett sådant staket och att Du inte vill göra någon anmälan för grannsämjans skull.

Kan det vara tydligare????? Att fråga kommunen är ingen anmälan.
Kan det bli motstridigare?????
"Kommunen kommer då att agera och ålägga fastighetsägaren att ta bort planket."
Om detta är ditt mål så är din väg dit onödigt omständlig. Boka möte och hala fram bilder... Bestäm dig för antingen 1) eller 3). Anmälan eller inte är ju bara en formalitet.
 
S Sir Duke skrev:
Kan det bli motstridigare?????
"Kommunen kommer då att agera och ålägga fastighetsägaren att ta bort planket."
Om detta är ditt mål så är din väg dit onödigt omständlig. Boka möte och hala fram bilder... Bestäm dig för antingen 1) eller 3). Anmälan eller inte är ju bara en formalitet.
Du känner tydligen inte till att anmälan är en juridisk term.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hansuno Hansuno skrev:
Du känner tydligen inte till att anmälan är en juridisk term.
Jodå.
Jag känner även till processen för tillsynsärenden.
Det är löjligt att märka ord och ologiskt att "passivt anmäla" enligt ditt förslag bara för att kunna känna och säga att man "inte anmält". För kommunen har det ingen betydelse om de får reda på ett svartbygge via formuläret på hemsidan eller via ditt möte. Det leder till samma sak.
Men whatever floats your boat, vi gör olika val, gott så.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Mortsken skrev:
Måste man underhålla?
Man kanske är nöjd att det klarar sig 15år, sen river man och bygger nytt.
Det är helt OK att underhålla planket på det sättet. Men för att övertyga sin bygglovsenhet om att få bygglov för planket från första början så lär de ställa frågan hur det ska kunna underhållas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.