FreQa FreQa skrev:
Enligt Boverket 1,8 m
med 50% ”genomskinlighet”

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Tack för portugisiskan, vackert!
hahaha oj. Jag var så arg över den här historien som min hjärna gav tilt. :rofl:

• Gilla
  • Älska
Carcoza och 3 till
  • Laddar…
Det var det fulaste plank jag sett, ser ut som grannen köpt trall och spikat upp. Usch!

Det har redan ramlat in en massa bra råd och det är ju klarlagt att det är olovligt byggt. Tänk igenom vilken lösnig du vill ha, skriv gärna ner och gör en skiss. Att grannen är eljest verkar utom tvivel, men om du tror det går kan du ju diskutera lösningen med denne, annars anmäler du direkt. Eventuellt först till föreningen om det är en sådan, annars kommunens bygglovsenhet.

Antagligen kommer föreningen/kommunen försöka hitta någon kompromiss och då har du ett förslag att presentera. Med tanke på hur grannen verkar vara kanske ett högt staket inte är så dumt så slipper du se misantroperna, men självklart måste det då vara en snygg konstruktion och tydligt framgå vem som har ansvar för vad eftersom det lär bli någon sorts gemensam förvaltning.

Använd inte tryckt virke, förutom möjligen stolpar, det är fruktansvärt fult och dessutom onödigt. Stolparna får då anses gemensamma som båda har rätt att använda för att montera sin egen staketlösning på efter de förutsättnignar ni kommer överens (=ditt förslag, framlagt till och beslutat av föreningen/kommunen).

• Gilla
Carcoza och 1 till
  • Laddar…
Varför kompromissa?
Varför agera syltrygg, med en sådan granne?
Ett fruktansvärt fult plank. Bland det värsta jag sett i ett "radhusområde".
Inget man ska behöva stå ut med. Det är väl inget fängelse.
Anmäl till kommunen som ett s k "tillsynsärende".
Sen får kommunen döma i matchen.

Grannen kan föreläggas att såga ner höjden till 140 cm som är brukligt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tslindgren Tslindgren skrev:
Hej,

Min granne har byggt ett högt plank utan att fråga om vi är ok med det.
Planket är 180m högt och helt solitt, det finns ingen luft i det. Det börjar precis mellan våra ytterdörrar. Jag borrade två hål ( två skruvar) i min sida så att han kunde hänga cykelhjälmar och han kom för att klaga på att väggen var hans och att jag inte kunde använda den alls. och att hålen skulle föra in fukt.
Vi har inte fått någon fråga alls om vi skulle vara ok med ett så högt plank mot oss. Jag hade bestämt mig för att inte klaga men nu är jag riktigt irriterad på det. Jag gick för att prata med honom och han sa att jag i god samlevnads namn skulle ta bort skruvarna. Jag är inte svensk och undrar hur jag ska gå tillväga i det här fallet. Han har inte bygglov.
från Boverkets hemsida:
När krävs det inte bygglov?
Staket och grindar i normalt utförande kräver inte bygglov.

Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen.

Om fastigheten ligger utanför detaljplanerat område och utanför sammanhållen bebyggelse behöver du oftast inte bygglov för murar eller plank i omedelbar närhet av en- och tvåbostadshus. Byggnadsnämnden i din kommun kan svara på vad som gäller för din fastighet.

• Gilla
Janetgorgis
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
från Boverkets hemsida:
När krävs det inte bygglov?
Staket och grindar i normalt utförande kräver inte bygglov.

Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen.

Om fastigheten ligger utanför detaljplanerat område och utanför sammanhållen bebyggelse behöver du oftast inte bygglov för murar eller plank i omedelbar närhet av en- och tvåbostadshus. Byggnadsnämnden i din kommun kan svara på vad som gäller för din fastighet.
Ja. Det där har framgått tidigt i denna långa tråd.
Vilket både brf och kommunen konfirmerat till TS
Det aktuella planket kräver såldes bygglov. Vilket grannen struntat i när han byggt det vedervärdiga planket.
Frågan är alltså inte det ditt inlägg visar utan vad TS ska göra nu.

HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Ja. Det där har framgått tidigt i denna långa tråd.
Vilket både brf och kommunen konfirmerat till TS
Det aktuella planket kräver såldes bygglov. Vilket grannen struntat i när han byggt det vedervärdiga planket.
Frågan är alltså inte det ditt inlägg visar utan vad TS ska göra nu.
Hej,
Allright, jag läste mest lösa påståenden att det ”krävde” bygglov vilket det inte gör så länge grannarna gett sitt medgivande. Det som ska göras nu är således att byggherren ska samla in medgivande och om någon motsätter sig det ska kommunen avgöra om bygglov krävs.

Det riktiga problemet börjar om några år då din sida ser förjävlig ut och grannen skiter fullständigt att göra något åt det.

Hej,
Allright, jag läste mest lösa påståenden att det ”krävde” bygglov vilket det inte gör så länge grannarna gett sitt medgivande. Det som ska göras nu är således att byggherren ska samla in medgivande och om någon motsätter sig det ska kommunen avgöra om bygglov krävs.
TS har inte medgivit bygget. Vilket framgår.
Således är planket ett svartbygge.
TS bör snarast anmäla detta formellt till kommunen.

• Gilla
Carcoza
  • Laddar…
Nissens
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
TS har inte medgivit bygget. Vilket framgår.
Således är planket ett svartbygge.
TS bör snarast anmäla detta formellt till kommunen.
Spelar ingen som helst roll om TS medgivit bygget eller inte. Det är ett svartbygge ändå.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Hej,
Det där har du hittat på helt själv. Grannar kan inte ge varandra bygglov. Kommunens regler gäller oavsett vad grannarna kommit överens om.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Jorå. Ett bygglov från en granne är jättebra och går att växla in mot tre handhjärtan och en styrkekram. Minst.

• Haha
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
Hoppas kommunen agerar snabbt, och att grannen får föreläggande om att riva planket...särskilt med tanke på att det ger skymd sikt. Det gäller säkerheten för barn som bor i området!

Redigerat:
  • Gilla
Tslindgren
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det där har du hittat på helt själv. Grannar kan inte ge varandra bygglov. Kommunens regler gäller oavsett vad grannarna kommit överens om.
Nej, det står klart och tydligt på i BBR, att plank inom detaljplan vid en- eller tvåbostadshus max 1,80 Inte kräver bygglov så länge man har grannarnas medgivande. Läs på innan du uttalar dig.

Nej, det står klart och tydligt på i BBR, att plank inom detaljplan vid en- eller tvåbostadshus max 1,80 Inte kräver bygglov så länge man har grannarnas medgivande. Läs på innan du uttalar dig.

Förutsatt de är 4.5m från tomtgräns

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.