S Sir Duke skrev:
Medgivande i efterhand gäller inte. Man måste ha medgivande när man bygger. Annars söka bygglov.
Det spelar väl ingen roll om medgivandet ges efteråt så länge man faktiskt får det innan kommunen lägger sig i.

Den här diskussionen är svår att se framför sig:

Kommunen: Har ni godkänt det här?
Grannen: Ja, men först i tisdags och det byggdes förra helgen…
Kommunen: Jaha, då blir det rivningsföreläggande och straffavgift!

• Gilla
  • Haha
Mats48 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det spelar väl ingen roll om medgivandet ges efteråt så länge man faktiskt får det innan kommunen lägger sig i.

Du har inte träffat bygglovsenheten i min kommun. De tvekar inte att bryta mot lagen för att få kul på arbetet!

• Haha
  • Gilla
Kristian Ask och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har inte träffat bygglovsenheten i min kommun. De tvekar inte att bryta mot lagen för att få kul på arbetet!
Kände redan när jag skrev det att någon snart skulle invända att Kafkas Processen är modellerad på deras kommuns bygglovsavdelning.

Och ändå skrev jag det och tror att det är sant.

Claes Sörmland
Kände redan när jag skrev det att någon snart skulle invända att Kafkas Processen är modellerad på deras kommuns bygglovsavdelning.

Och ändå skrev jag det och tror att det är sant.
Jag raljerar naturligtvis och tror inte om att bygglovsenhetens felsteg handlar om att de vill roa sig. Troligen är det det vanliga, okunskap och att man bestämmer sig innan man förstår frågan och sen kan man inte backa. Vanlig prestige m a o, ett allmänmänskligt drag som förgiftar vårt agerande.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…

Spelar roll och spelar roll.... Finns väl många möjliga utfall. Jag körde 71 knyck på 70-vägen idag, så får man ju inte göra men det hände inget. Men det blir inte lagligt för det.

Vi har haft en process och tingsrätten meddelade att medgivande måste föreligga då man bygger, annars får man inte bygga. Men det är ju civilrättsligt mellan grannar så inte åker kommunen runt och spanar och petar i det spontant. Där är ju om endera granne klagar som det eventuellt kan hända något. Men varför skulle en granne anmäla ett bygge som den i efterhand tycker är okej? Blir krystat och hypotetiskt.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Och att de är inom 3,6 m från bostadshusets fasad. Inte heller det uppfyller trådens plank, det sticker ut för långt från husets fasad. Bygglov krävs. Eller kapa planket där det går utanför 3,6 m från huset, se till att det är under 180 cm och att TS ger ett grannemedgivande. Då klickar bygglovsundantaget in.
Jag missar något... Varför behövs grannmedgivande om det mindre än 3,6m från fasad och under 180 cm? Är inte det bygglovsfritt?

Det här verkar vara en bostadsrättsförening och då sitter inte planket i fastighetens tomtgräns (fastigheten är ju hela området med alla hus). Föreningen har inte godkänt planket enligt ts så styrelsen kommer förmodligen se till att det plockas ner igen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nissens
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Men läs BBR. 4,5 meter gäller, är det närmare än så behövs grannens medgivande, isåfall krävs inget bygglov. Om inte grannar ger medgivande så krävs bygglov. Läs ordentligt vad jag skriver innan du kommer med personliga påhopp vilket är onödigt överhuvudtaget.
Detta verkar hur rörigt som helst. Kommunerna implementerar det absolut inte på det sättet.

Här kan du läsa vad som gäller i Sthlm tex.

Läs ordentligt: ;)

”Plank

Plank är en tät konstruktion som har en avskiljande effekt och fungerar som skydd mot insyn och buller. Materialet kan vara trä, men även till exempel en glasskiva eller en segelduk som monteras stående kan räknas som plank. Du behöver bygglov för att sätta upp, flytta eller ändra plank. För plank som är högre än 1,1 meter från marken behöver du bygglov.”

Källa:
https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/andra-mark/staket-plank-spalje-pergola/

Redigerat:
Nissens
E Enannananna skrev:
Det här verkar vara en bostadsrättsförening och då sitter inte planket i fastighetens tomtgräns (fastigheten är ju hela området med alla hus). Föreningen har inte godkänt planket enligt ts så styrelsen kommer förmodligen se till att det plockas ner igen.
Nja, var hittar du infon att det är en Brf?
Om det är så, så skall ju Brf:en godkänna planket…

Nissens
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du skriver att FlugfiskarniJämtland säger att 4,5 metersregeln inte gäller/finns.
Det gör han inte.
Alltså ljuger du i argumentationen.
Nu hittar du på igen. En mening som avslutas med ett frågetecken är en fråga, inte ett påstående.

Åter igen, här ser du ett exempel från den riktiga verkligheten, inte något hittepå:

https://bygglov.stockholm/nar-behovs-bygglov/andra-mark/staket-plank-spalje-pergola/

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag missar något... Varför behövs grannmedgivande om det mindre än 3,6m från fasad och under 180 cm? Är inte det bygglovsfritt?
Ja det ska vara bygglovsfritt i så fall, och inget grannmedgivande behövs. Men i TS' fall verkar planket gå längre ut än 3,6 meter från fasaden, då krävs bygglov.

Grundprincipen är att du behlver tillstånd för allt du bygger. Sedan finns det några undantag för t ex staket ocb friggebod om man uppfyller specifika villkor.

3,6 m kommer av att man vill underlätta för folk att ordna en skyddad uteplats i direkt närhet till huset. Meningen är däremot inte att hägna in tomten med plank.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
För att det finns ett tredje kriterium för bygglovsbefrielse, att om det är närmare än 4,5 m från gränsen så krävs grannemedgivande för åtgärden.

"Gränsen" är inte definierad i lagen och kan t ex vara en tomtgräns, fastighetsgräns eller en planbestämmelsegräns. Kanske kan det också vara en gräns för upplåten mark för en bostadsrätt?

Om marken inte är upplåten till TS granne som en del av bostadsrätten (vanligt!) så är det upp till styrelsen att besluta om planket i första hand. Alltså innan vi ens kommer in på diskussioner om bygglov och bygglovsbefriade plank.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nissens
För att det finns ett tredje kriterium för bygglovsbefrielse, att om det är närmare än 4,5 m från gränsen så krävs grannemedgivande för åtgärden.

"Gränsen" är inte definierad i lagen och kan t ex vara en tomtgräns, fastighetsgräns eller en planbestämmelsegräns. Kanske kan det också vara en gräns för upplåten mark för en bostadsrätt?

Om marken inte är upplåten till TS granne som en del av bostadsrätten (vanligt!) så är det upp till styrelsen att besluta om planket i första hand. Alltså innan vi ens kommer in på diskussioner om bygglov och bygglovsbefriade plank.
Ponera att detta är tex i Sthlm, då krävs bygglov oavsett.
Det borde ju vara Brf som ansöker i så fall.

De undantagsregler ni hittat på här följs inte av kommunerna.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Vad är problemet? Vill du se vad dom håller på med på andra sidan?
Eller vad vill grannen dölja.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…

Ok, jag är med. Vad är det för regler när man sätter ett garage 0,5m från tomtgräns? När vi byggde var grannens medgivande inte nödvändigt. Detaljplan från 1946... mest nyfiken :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.