102 889 läst · 247 svar
103k läst
247 svar
Granne byggde plank
föreningen och kommunen har redan bekräftat för mig att han inte hade kunnat göra detta utan bygglov. Men jag måste formalisera ett klagomål för att gå vidare. Men som vissa sa, att ha en sådan granne kanske inte ens är en dålig idé. Jag undrar bara om det fortfarande är värt att försöka prata med honom för att försöka förbättra hans utseende på min sida, eftersom han inte är särskilt vänlig och om man tar risken att plankan välter och att det inte blir något som skiljer oss åt. Jag har redan gett upp det goda grannskapet.
Finns 100 inlägg om detta vid det här laget. Nu kan TS inte få mer input. Oklart vad som händer sedan.F Fikadags skrev:
Din granne verkar sakna folkvett.
Bygglovsfri höjd varierar beroende på kommun, men höjdgränsen för tätt plank utan lov brukar gå vid 110.
Och en normal människa underrättar ju grannarna innan man börjar smälla upp.
Jag skulle kontakta kommunen och fråga vad som gäller och även beskriva situationen.
Om bygglov är krav är det kommunens sak att hantera svartbygget och det som följer.
Vill du läsa på om regler i tomtgräns så är det Jordabalken som reglerar grannförhållanden.
Jag skulle ta råd av en jurist om saker inte löser sig.
Bygglovsfri höjd varierar beroende på kommun, men höjdgränsen för tätt plank utan lov brukar gå vid 110.
Och en normal människa underrättar ju grannarna innan man börjar smälla upp.
Jag skulle kontakta kommunen och fråga vad som gäller och även beskriva situationen.
Om bygglov är krav är det kommunens sak att hantera svartbygget och det som följer.
Vill du läsa på om regler i tomtgräns så är det Jordabalken som reglerar grannförhållanden.
Jag skulle ta råd av en jurist om saker inte löser sig.
Tslindgren skrev:Hej,
Min granne har byggt ett högt plank utan att fråga om vi är ok med det.
Planket är 180m högt och helt solitt, det finns ingen luft i det. Det börjar precis mellan våra ytterdörrar. Jag borrade två hål ( två skruvar) i min sida så att han kunde hänga cykelhjälmar och han kom för att klaga på att väggen var hans och att jag inte kunde använda den alls. och att hålen skulle föra in fukt.
Vi har inte fått någon fråga alls om vi skulle vara ok med ett så högt plank mot oss. Jag hade bestämt mig för att inte klaga men nu är jag riktigt irriterad på det. Jag gick för att prata med honom och han sa att jag i god samlevnads namn skulle ta bort skruvarna. Jag är inte svensk och undrar hur jag ska gå tillväga i det här fallet. Han har inte bygglov.
Dan1891 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 576 inlägg
Med tanke på grannens kameror, staket och folkskygghet skulle det inte förvåna mig om han pysslar med knarkodling eller förvarar vapen olagligt....
Hade varit roligt att bygga ett 15 meter högt staket bredvid det befintliga...
Hade varit roligt att bygga ett 15 meter högt staket bredvid det befintliga...
Vill varna litet för avenbok. Vi satte det som häck i tomtgräns, helt i samförstånd grannar emellan. Ingen av oss förstod dock vad vi gjorde. Den växer mer än 1 meter per år. Den släpper löv från augusti till maj. Stammarna blir snabbt grova. Detta är inte en buske utan träd.M Malin Eriksson2 skrev:[bild] Skulle bli ganska snyggt ändå om du sätter upp brädor på din sida (kanske grannen är med och finansierar om han slipper bli anmäld) tar bort ditt vita staket, sätt fin häck (avenbok, behåller löven på vintern)eller klätterväxt (vildvin som skiftar i färger efter årstid) mot trät. Behåll befintliga kantväxter. Sätt ca tre till fem belysningspunkter som lyser ner på växtligheten nedanför.
Långnästa till grannen, du kommer få den finaste framsidan i hela kvarteret!
Vill se bilder sedan!
Lycka till!
Mvh /Malin
Jag klipper häcken 5 ggr per säsong. Grannen som var med och planterade har flyttat, och nuvarande granne är inte intresserad av trädgård, men ger mig tillåtelse att klippa även deras sida.
Eländet får vara tills vidare, men med tiden måste den bort.
Va, avenbok som växer 1 meter per säsong? Vår har vuxit 1 meter på kanske 4 år. Men håller med, de passar inte mellan små tomter eftersom de är svåra att hålla smala, det blir då mest stam kvar.lilytwig skrev:Vill varna litet för avenbok. Vi satte det som häck i tomtgräns, helt i samförstånd grannar emellan. Ingen av oss förstod dock vad vi gjorde. Den växer mer än 1 meter per år. Den släpper löv från augusti till maj. Stammarna blir snabbt grova. Detta är inte en buske utan träd.
Jag klipper häcken 5 ggr per säsong. Grannen som var med och planterade har flyttat, och nuvarande granne är inte intresserad av trädgård, men ger mig tillåtelse att klippa även deras sida.
Eländet får vara tills vidare, men med tiden måste den bort.
Som det redan påpekats är det ju byggt i tryckimpregnerat virke och dina skruvar kommer inte påverka planket. Jag tycker att denna typ av plank är ganska trevligt när man bor så nära sina grannar men det hade ju varit schysst av grannen att fråga er innan de byggde. Vill ni slippa se det så kan ni plantera några höga, alternativt klättrande, växter mot planket. Bambu växer snabbt och är trevligt att titta på året runt. Armeringsnät fäst i stolparna blir en utmärkt spaljé för klätterväxter som snabbt sprider sig.Tslindgren skrev:Jag borrade två hål ( två skruvar) i min sida så att han kunde hänga cykelhjälmar och han kom för att klaga på att väggen var hans och att jag inte kunde använda den alls. och att hålen skulle föra in fukt.
Vi har inte fått någon fråga alls om vi skulle vara ok med ett så högt plank mot oss. Jag hade bestämt mig för att inte klaga men nu är jag riktigt irriterad på det. Jag
Håller helt med. I en BRF äger man en andel i föreningen som ger en borätt i lägenheten eller radhuset. Det är BRFen som äger marken och byggnaderna och alltså de som måste söka bygglov.TRJBerg skrev: