föreningen och kommunen har redan bekräftat för mig att han inte hade kunnat göra detta utan bygglov. Men jag måste formalisera ett klagomål för att gå vidare. Men som vissa sa, att ha en sådan granne kanske inte ens är en dålig idé. Jag undrar bara om det fortfarande är värt att försöka prata med honom för att försöka förbättra hans utseende på min sida, eftersom han inte är särskilt vänlig och om man tar risken att plankan välter och att det inte blir något som skiljer oss åt. Jag har redan gett upp det goda grannskapet.

Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Stockholm stad skriver samma sak som Boverket så jag har inte fel:

[bild]

[länk]
TS grannes plank är ju högre än 1,8 meter också, så det är ändrar ju inget. Bygglov krävs.

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Nissens
K Kirre2 skrev:
Att kämpa för att få bort planket är ju bara konstigt i min värld...
Så i din värld är det inget konstigt alls att grannen satt upp ett plank på det viset?

Hade jag varit TS så hade jag definitivt velat bli av med det.

F Fikadags skrev:
Plank högre än 110cm och närmare tomtgräns än 4,5m måste ha godkännande av grannen. Så det är bara säga åt honom att ta ned det helt eller sänka till 110cm. Annars anmäler du till byggnadsnämnden som kommer kräva att han river.
Finns 100 inlägg om detta vid det här laget. Nu kan TS inte få mer input. Oklart vad som händer sedan.

Din granne verkar sakna folkvett.
Bygglovsfri höjd varierar beroende på kommun, men höjdgränsen för tätt plank utan lov brukar gå vid 110.
Och en normal människa underrättar ju grannarna innan man börjar smälla upp.
Jag skulle kontakta kommunen och fråga vad som gäller och även beskriva situationen.
Om bygglov är krav är det kommunens sak att hantera svartbygget och det som följer.
Vill du läsa på om regler i tomtgräns så är det Jordabalken som reglerar grannförhållanden.
Jag skulle ta råd av en jurist om saker inte löser sig.

Tslindgren Tslindgren skrev:
Hej,

Min granne har byggt ett högt plank utan att fråga om vi är ok med det.
Planket är 180m högt och helt solitt, det finns ingen luft i det. Det börjar precis mellan våra ytterdörrar. Jag borrade två hål ( två skruvar) i min sida så att han kunde hänga cykelhjälmar och han kom för att klaga på att väggen var hans och att jag inte kunde använda den alls. och att hålen skulle föra in fukt.
Vi har inte fått någon fråga alls om vi skulle vara ok med ett så högt plank mot oss. Jag hade bestämt mig för att inte klaga men nu är jag riktigt irriterad på det. Jag gick för att prata med honom och han sa att jag i god samlevnads namn skulle ta bort skruvarna. Jag är inte svensk och undrar hur jag ska gå tillväga i det här fallet. Han har inte bygglov.
Dan1891 Dan1891 skrev:
Eller låt grannen driva ärendet om ett par skruvar på hans bygglovskrävande plank.
Hade varit intressant om han verkligen skulle gå vidare med dessa skruvar i detta fall.

Med tanke på grannens kameror, staket och folkskygghet skulle det inte förvåna mig om han pysslar med knarkodling eller förvarar vapen olagligt....

Hade varit roligt att bygga ett 15 meter högt staket bredvid det befintliga...

• Gilla
Tslindgren
  • Laddar…
M Malin Eriksson2 skrev:
[bild] Skulle bli ganska snyggt ändå om du sätter upp brädor på din sida (kanske grannen är med och finansierar om han slipper bli anmäld) tar bort ditt vita staket, sätt fin häck (avenbok, behåller löven på vintern)eller klätterväxt (vildvin som skiftar i färger efter årstid) mot trät. Behåll befintliga kantväxter. Sätt ca tre till fem belysningspunkter som lyser ner på växtligheten nedanför.
Långnästa till grannen, du kommer få den finaste framsidan i hela kvarteret!
Vill se bilder sedan!

Lycka till!

Mvh /Malin
Vill varna litet för avenbok. Vi satte det som häck i tomtgräns, helt i samförstånd grannar emellan. Ingen av oss förstod dock vad vi gjorde. Den växer mer än 1 meter per år. Den släpper löv från augusti till maj. Stammarna blir snabbt grova. Detta är inte en buske utan träd.
Jag klipper häcken 5 ggr per säsong. Grannen som var med och planterade har flyttat, och nuvarande granne är inte intresserad av trädgård, men ger mig tillåtelse att klippa även deras sida.
Eländet får vara tills vidare, men med tiden måste den bort.

lilytwig lilytwig skrev:
Vill varna litet för avenbok. Vi satte det som häck i tomtgräns, helt i samförstånd grannar emellan. Ingen av oss förstod dock vad vi gjorde. Den växer mer än 1 meter per år. Den släpper löv från augusti till maj. Stammarna blir snabbt grova. Detta är inte en buske utan träd.
Jag klipper häcken 5 ggr per säsong. Grannen som var med och planterade har flyttat, och nuvarande granne är inte intresserad av trädgård, men ger mig tillåtelse att klippa även deras sida.
Eländet får vara tills vidare, men med tiden måste den bort.
Va, avenbok som växer 1 meter per säsong? Vår har vuxit 1 meter på kanske 4 år. Men håller med, de passar inte mellan små tomter eftersom de är svåra att hålla smala, det blir då mest stam kvar.

Jag borrade två hål ( två skruvar) i min sida så att han kunde hänga cykelhjälmar och han kom för att klaga på att väggen var hans och att jag inte kunde använda den alls. och att hålen skulle föra in fukt.
Vi har inte fått någon fråga alls om vi skulle vara ok med ett så högt plank mot oss. Jag hade bestämt mig för att inte klaga men nu är jag riktigt irriterad på det. Jag
Som det redan påpekats är det ju byggt i tryckimpregnerat virke och dina skruvar kommer inte påverka planket. Jag tycker att denna typ av plank är ganska trevligt när man bor så nära sina grannar men det hade ju varit schysst av grannen att fråga er innan de byggde. Vill ni slippa se det så kan ni plantera några höga, alternativt klättrande, växter mot planket. Bambu växer snabbt och är trevligt att titta på året runt. Armeringsnät fäst i stolparna blir en utmärkt spaljé för klätterväxter som snabbt sprider sig.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Om grannen behöver rensa stupröret så får han ju såga av planket för att komma åt det...? Ja, såvida det inte är en brf då.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Om grannen klagar på att du satt ett par skruvar på din sida av planket som troligen krävs bygglov för, så skulle jag inte bry mig om grannens klagomål på dessa skruvar.
Bara att be grannen vända sig till kommunens bygglovsavdelning med sina klagomål på skruvarna :)

• Gilla
em72
  • Laddar…
Kommunen och föreningen har redan meddelat mig att planket är olaglig.
Känns som att svaret står här - be Bostadsrättsföreningen om hjälp och se om de kan driva ärendet åt dig.

TRJBerg
Om det är en bfr så är det så vitt jag förstår brf:ens problem. Det är de som är ansvariga för att söka bygglov.

men tror du att en granne som hamnade i bråk om skruvar inte skulle besväras av klätterväxter? Jag är inte så säker på det. men tack för tipset ändå.:)
Skit i vad han tycker är mitt tips.
Han har väl gjort väldigt klart att han inte planerar att vara en trevlig granne redan.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Om det är en bfr så är det så vitt jag förstår brf:ens problem. Det är de som är ansvariga för att söka bygglov.
Håller helt med. I en BRF äger man en andel i föreningen som ger en borätt i lägenheten eller radhuset. Det är BRFen som äger marken och byggnaderna och alltså de som måste söka bygglov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.