Trädgård med ett brunt staket, klätterväxter, buskar och blommande växter i varierande färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle bli ganska snyggt ändå om du sätter upp brädor på din sida (kanske grannen är med och finansierar om han slipper bli anmäld) tar bort ditt vita staket, sätt fin häck (avenbok, behåller löven på vintern)eller klätterväxt (vildvin som skiftar i färger efter årstid) mot trät. Behåll befintliga kantväxter. Sätt ca tre till fem belysningspunkter som lyser ner på växtligheten nedanför.
Långnästa till grannen, du kommer få den finaste framsidan i hela kvarteret!
Vill se bilder sedan!

Lycka till!

Mvh /Malin
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Jodå.
Jag känner även till processen för tillsynsärenden.
Det är löjligt att märka ord och ologiskt att "passivt anmäla" enligt ditt förslag bara för att kunna känna och säga att man "inte anmält". För kommunen har det ingen betydelse om de får reda på ett svartbygge via formuläret på hemsidan eller via ditt möte. Det leder till samma sak.
Men whatever floats your boat, vi gör olika val, gott så.
Jag är inte intresserad av att tjafsa om detta mer. I detta fall är det juridik som gäller och inget annat. Att höra sig för om byggregler är ingen anmälan. Punkt!
 
Hansuno Hansuno skrev:
Jag är inte intresserad av att tjafsa om detta mer. I detta fall är det juridik som gäller och inget annat. Att höra sig för om byggregler är ingen anmälan. Punkt!
Bra då vet vi vad du tycker
 
Claes Sörmland
Hansuno Hansuno skrev:
Jag är inte intresserad av att tjafsa om detta mer. I detta fall är det juridik som gäller och inget annat. Att höra sig för om byggregler är ingen anmälan. Punkt!
Beklagar om du upplever det som tjafsigt att vi går igenom juridiken här på forumet. För att förtydliga så ingen missförstår:

Om det kommer till kommunens kännedom att en bygglovspliktig åtgärd har påbörjats utan startbesked så måste tjänstemännen öppna ett tillsynsärende och i slutändan så leder det till att en byggsanktionsavgift utdöms av byggnadsnämnden. Det finns s a s inget on the record och off the record som i amerikanska TV-serier. Någon särskild "anmälan" krävs inte.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
J
100% säkert att det kräver bygglov, även mycket osannolikt att grannen skulle få bygglov för det. I Sverige är det svårt att få bygglov för plank, det sitter i våra gener att man inte får skärma av.

Förstår din frustration, inte ok från grannens sida.
 
  • Gilla
Tslindgren och 2 till
  • Laddar…
jag tror att han måste ha bygglov. Utan bygglov får han nog bara c:a 90 cm högt och inte täckt. Inte säker googla i din kommun och titta efter byggregler.
Tslindgren Tslindgren skrev:
Hej,

Min granne har byggt ett högt plank utan att fråga om vi är ok med det.
Planket är 180m högt och helt solitt, det finns ingen luft i det. Det börjar precis mellan våra ytterdörrar. Jag borrade två hål ( två skruvar) i min sida så att han kunde hänga cykelhjälmar och han kom för att klaga på att väggen var hans och att jag inte kunde använda den alls. och att hålen skulle föra in fukt.
Vi har inte fått någon fråga alls om vi skulle vara ok med ett så högt plank mot oss. Jag hade bestämt mig för att inte klaga men nu är jag riktigt irriterad på det. Jag gick för att prata med honom och han sa att jag i god samlevnads namn skulle ta bort skruvarna. Jag är inte svensk och undrar hur jag ska gå tillväga i det här fallet. Han har inte bygglov.
 
F FritzFram skrev:
Det kanske är dags att spana in snabbväxande klätterväxter? Kan nog bli riktigt tjusigt!
M Mörner skrev:
Har inget att tillföra diskussionen, men ville bara lägga in en fundering angående hjälmarna: Om de blir utsatta för sol (och annat väder?) kan de åldras snabbare. [länk]

men tror du att en granne som hamnade i bråk om skruvar inte skulle besväras av klätterväxter? Jag är inte så säker på det. men tack för tipset ändå.:)
 
M Mörner skrev:
Har inget att tillföra diskussionen, men ville bara lägga in en fundering angående hjälmarna: Om de blir utsatta för sol (och annat väder?) kan de åldras snabbare. [länk]
Jag tänkte inte utanför alla årstider. bara när det var varmt och hur som helst är platsen där jag satte skruvarna i ett täckt område väldigt nära min entré. de skulle inte få regn eller sol.men tack för link ändå.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
TS precisa descobrir os regulamentos de construção do município, os regulamentos de construção da associação e determinar em que terreno a prancha está. Até que tudo esteja resolvido, não faz sentido ficar com raiva. Argumentos emocionais como "você simplesmente não faz assim" e "agora minha visão está arruinada" e "eles têm que pensar nos vizinhos" não têm sentido. As pessoas podem usar e desenvolver suas propriedades dentro das regras. E as pessoas vão querer fazer isso de maneiras diferentes. Além disso, não espere que todos sigam as mesmas regras sociais. Muitos não se esforçam para ter vizinhos felizes.
Kommunen och föreningen har redan meddelat mig att planket är olaglig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Tack till alla som gav mig råd och tips. Det kom många kommentarer och jag vet inte om jag kan svara på alla men jag läser dem alla noggrant. Vissa sa att grannen kanske är rasist eller främlingsfientlig, det kan jag inte säga. men han har betett sig väldigt konstigt sedan vi flyttade: han tog alla växter i sitt område även om han inte skulle bygga något där och i höjd med våren när de alla var vackra och blommade, på baksidan fanns vinbär att han klippte och han passerade gräsklipparen ovanpå en liten smultronträdgård som gubben gjorde (och de var nästan mogna), de har aldrig besök i huset och går nästan aldrig ut och det finns kamera och rörelsesensorer på alla sidorna av huset, persiennerna Fönstren är nästan alltid nedrullade, och även om vi har barn i ungefär samma ålder, leker hans barn aldrig ute, inte ens i trädgården. Jag såg honom bara en gång. Jag och mina grannar flyttade för mindre än 6 månader sedan. Men från början hade jag intrycket att jag bodde granne med familjen adams. :crysmile: Jag har till och med tittat på "mest eftersökta i amerika"-webbplatsen.
 
  • Haha
  • Wow
Anette Jonsson och 7 till
  • Laddar…
Tslindgren Tslindgren skrev:
a associação e o município já me notificaram que o conselho é ilegal. e agora tenho um email onde posso abrir uma reclamação formal.
Så det är således bara för dig att formellt anmäla.
Att bygga ett solitt plank mellan små radhustomter är sjukt.
Att t ex komma överens om att gå ut 2-3 m i tomtgräns med 1,80 men med luft emellan ribbor eller omlott och sedan gå ner på 1,20 hade kunnat vara OK rent visuellt.
Men det där kompakta monsterplanket skapar ju enbart en instängd känsla.

Det där med att du vill veta hur man beter sig "svenskt" känns som grannen helt enkelt hart utnyttjat just det faktum att du inte riktigt vet hur man ska agera "svenskt". Han är helt enkelt en otrevlig typ för att formulera det kort och enkelt.

Anmäl fanskapet.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
M Malin Eriksson2 skrev:
[bild] Skulle bli ganska snyggt ändå om du sätter upp brädor på din sida (kanske grannen är med och finansierar om han slipper bli anmäld) tar bort ditt vita staket, sätt fin häck (avenbok, behåller löven på vintern)eller klätterväxt (vildvin som skiftar i färger efter årstid) mot trät. Behåll befintliga kantväxter. Sätt ca tre till fem belysningspunkter som lyser ner på växtligheten nedanför.
Långnästa till grannen, du kommer få den finaste framsidan i hela kvarteret!
Vill se bilder sedan!

Lycka till!

Mvh /Malin
Spännande lösning. Jag hade själv blivit irriterad ifall min granne började plantera mot min spalje
 
  • Gilla
davmel
  • Laddar…
Tslindgren Tslindgren skrev:
Kommunen och föreningen har redan meddelat mig att planket är olaglig.
Tack för portugisiskan, vackert!
 
  • Haha
Tslindgren
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Tack för portugisiskan, vackert!
Ett av världens vackraste språk. Obrigado
 
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T
Tslindgren Tslindgren skrev:
men tror du att en granne som hamnade i bråk om skruvar inte skulle besväras av klätterväxter? Jag är inte så säker på det. men tack för tipset ändå.:)
Han tjafsar ju om skruvarna för att han har någon villfarelse över att han dominerar dig.
Han bygger ett ”olagligt” staket och sen tjafsar han om två skruvar du har satt i. Givet det, så kan man lätt konstatera att det är en idiot. Och en idiot resonerar man inte med. Man sätter hårt mot hårt.
Meddela honom att du anser att hans staket är för högt. Dock så kan du leva med det mot att du får ha klängerväxter mot hans sida. Har han åsikter om det kan du föreslå att ni tar upp era resonemang med kommunen.

Nackdelen är att då hamnar klängerväxterna på hans sida och han kan klippa ner dem. Men då lär han ju bli av med sitt plank.

Ett annat alternativ är att du ansöker om bygglov hos kommunen om plank mot hans sida. Om/när det går igenom så anmäler du hans svartbygge och bygger ett nytt plank med fula sidan mot hans tomt. Sen går du över dit och meddelar att det inte är aktuellt att han drar någon skruv i ditt nya plank.

Har du bättrat på grannsämjan med det?
Nej

Har du satt ner foten och visat vem som bestämmer?
Ja

Grannsämjan är ju ändå förstörd så jag vet vad jag skulle göra :cool:
 
  • Gilla
Thomas XXX och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.