M maria01 skrev:
Är det bostadsrätter så finns det säkert regler där med
Just vad jag tänkte. Det ser ju ut som ett område med kedjehus. Marken kan vara samägd av en förening. Då bestämmer föreningen (dvs medlemmarna gemensamt via stadgar) vad och hur man får bygga.

• Gilla
Tslindgren och 1 till
  • Laddar…
Vill du att grannen ändrar sitt plank, sänker höjden närmast gatan,.tillåter dig eller fixar skruvar som sticker ut mot din fastighet.
Eller att han tar bort sitt olovligen uppförda plank.
Ställ ultimatum och se till att grannen åtgärdar det.
Annars ska du självklart anmäla det.
Så där gör man bara inte utan att först ha pratat med grannarna!

• Gilla
Tslindgren
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Jag är på din sida här. Grannen borde vara ordentligt ödmjuk mot dig inte tvärtom. Planlet glr en rätt stor inskränkning på upplevelsen p dim sida. Att då ta mage att klaga på dina skruvar innebär antingen att han inte vet vad som gäller. Eller är helt likgiltig. Begär tillsyn hos kommunens Bygglovsavdelning, så kommer han ångra att han inte läät skruvarna sitta. Troligen inte bra för grannsämjan. Men rätt trött på alla som tycker att den utsatta alltid skall förstå och svälja övertramp….
Det där att grannen fokuserar på skruvarna är antagligen bara ett utryck för att han är en idiot som inte har nån koll och alltid brukar göra som han vill. Rent taktiskt är det ju totalt vettlöst att bråka med TS om skruvarna.

• Gilla
Matn05 och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Så där gör man bara inte utan att först ha pratat med grannarna!
TS behöver ta reda på kommunens byggregler, föreningens byggregler, samt avgöra vems mark planket står på. Innan det är avgjort är det ingen idé att vara arg. Känsloargument som att "så där gör man bara inte" och "nu är min utsikt förstörd" och "de måste ju tänka på grannsämjan" har ingen betydelse. Folk får använda och utveckla sina fastigheter inom reglerna. Och folk kommer vilja göra detta på olika sätt. Förvänta er heller inte att alla följer samma sociala regler. Många strävar inte efter att ha nöjda grannar.

• Gilla
Tslindgren
  • Laddar…
Det där var riktigt fult. Om åtminstone TS fått den snygga sidan mot sig. Men kombinationen av staket, överdimensionerat plank var inte snygg. Annars gillar jag plank och har plank mot mina grannar. Men detta blev rätt instängt.

• Gilla
yalazy och 3 till
  • Laddar…
-------------------------------------------------
https://www.boverket.se/sv/byggande...lov för,krävs medgivande från berörda grannar.

Utdrag från Boverkets hemsida:
"... Du behöver inte bygglov för att med mur eller plank anordna en skyddad uteplats inom 3,6 meter från ett en- eller tvåbostadshus. Muren eller planket får inte vara högre än 1,8 meter. Om uteplatsen, planket eller muren placeras närmare tomtgränsen än 4,5 meter krävs medgivande från berörda grannar. Medgivandet bör vara skriftligt. Ger grannarna inte sitt medgivande måste du söka bygglov. Då får byggnadsnämnden avgöra om du får bygga så nära tomtgränsen. ..."

Upplys grannen muntligt om lagtexten ovan, eller skicka länken i ett sms.

Om det är en bostadsrättsförening.
Gör en anmälan till styrelsen Det är då föreningen som äger fastigheten - och grannen är endast medlem/andelsägare i föreningen och hyresgäst av den bostad där han nyttjar.

Om det Inte är en bostadsrätt:
Givet att det är ok för att dig att planket är kvar, meddela grannen vänligt men bestämt att för att du ska kunna lämna ett medgivande i efterhand vill du kunna sätta panel på den sida som vetter mot din trädgård (på denna panel kan du sedan sätta upp skruvar etc.), alternativt informera honom om att du åtminstone vill kunna använda baksidan av hans plank för att kunna hänga upp några saker upp till en viss vikt. Om ni är överens; skriv ett avtal om detta och registrera det hos Lantmäteriet på din fastighet.

Om din granne inte går med på ditt förslag informera honom vänligt men bestämt att du då inte har något annat val än att kontakta kommunens byggnadsnämnd för att be om ett avgörande i frågan eftersom planket sannolikt saknar bygglov, samt att du då även kommer att meddela kommunen vad dina önskemål är för att du ska kunna lämna ditt medgivande.
Med tanke på att det är ett radhus/parhus (väggarna sitter ihop) kommer kommunen högst sannolikt meddela att om ni inte kan komma överens om placering/höjd/genomsiktlighet, förvaltningsansvar och gemensamt nyttjande ska planket flyttas in 4,5 meter på grannens fastighet för att det ska vara bygglovsbefriat. I annat fall kommer kommunen att meddela grannen att denne skall skicka in en bygglovsansökan för prövning.

Din reaktion på vad han har gjort och en kontakt med kommunen om han inte lyssnar är fullt motiverad. Det hör till sunt förnuft och vanligt folkvett att visa hänsyn mot sina grannar och stämma av före man bygger intill gemensam fastighetsgräns. De flesta begriper detta. Din granne har gjort fel och har tydligt visat att han inte bryr sig om vare sig vad som står i lagstiftningen eller att stämma av med sin närmaste granne. Din granne har själv satt nivån för vilken relation han vill ha med er och du gör därför rätt i att lägga detta på minnet samt hålla kontakten er emellan på en minimal och högst formell nivå.

Du har laglig rätt att plantera täta och höga växter på din sida om tomtgränsen, om du vill det. Tänk dock på att grannen har rätt att klippa av grenar och rötter som tränger in på hans sida efter att du har informerats och givits möjlighet att själv åtgärda det.

Det finns tyvärr alldeles för många fastighetsägare i det här landet som tror att de kan bygga och göra vad de vill på sin egen fastighet utan att behöva vare sig följa lagstiftning eller visa hänsyn.

• Gilla
  • Älska
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Vi bor ochså i radhusområde och jag tycker visst insynsskydd till grannarna kan vara bra men det finns ju betydligt finare insynsskydd än ett stelt plank.
Såhär har vi gjort mot våra grannar.
Älskar blommor och grönska och tycker det är betydligt mer hemtrevligt än ett gigantiskt plank
Bara ett tips

• Naturligt insynsskydd med tät häck och blomsterarrangemang utanför ett radhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Vardagsrum och 14 till
  • Laddar…
J
Cheesen Cheesen skrev:
Tror inte att staketet tillhör TS. Det fortsätter ju framför grannen.

För övrigt är det väl så att det är 120 cm som brukar vara bygglovsfritt. 169 cm är högre än 120.
Nej Max 180 cm från marken.

• Gilla
Tslindgren och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Planket kräversom sagt bygglov saxat från Stockhol kommuns beskrivning av reglerna:

Du behöver inte bygglov om du ska uppföra ett plank vid en skyddad uteplats till ett en- eller tvåbostadshus.

För att undantaget ska gälla måste planket vara:

• placerat invid ett befintligt en- eller tvåbostadshus
  • max 1,8 meter högt mätt från marken
  • placerat inom 3,6 meter från en- eller tvåbostadshuset
  • placerat på ett avstånd till tomtgräns mot allmän gata och park som är minst 4,5 meter
  • placerat på ett avstånd till tomtgräns som är minst 4,5 meter. Du kan få bygga närmare tomtgränsen om grannfastighetens samtliga delägare godkänner det. Godkännandet kan till exempel lämnas genom att varje delägare skriver under på en situationsplan som visar plankets tänkta placering.
Av de fem villkorspunkterna bryter det mot de flesta.

Men hur går man vidare. I första hand bör man nog prata med grannen, som troligen ärligt tror att han inte behöver bygglov. Visa de gällande reglerna. Och kom överens om att ex. sänka det.

Sedan beror det väl lite på vilka risker man vill ta för en eskalering. Du kan som sagts anmäla det som svartbygge till kommunen. Det lär ju inte direkt förbättra grannsämjan. Även om det anmäls anonymt så lär du få skulden.

Och en sur granne kanske istället planterar tujor eller något värre i gränsen.

Sedan när det gäller de där skruvarna, så är ju grannen löjlig. Ett par skruvar i en tryckimpregnerad planka ställer inte till några fuktproblem. Men formelt har han nog rätt. Du får inte göra åverkan på hans plank, även om nu planket egentligen inte får stå där.
Fast thujor är väl också reglerat. Har för mig att det är några meter in även där vilket inte funkar praktiskt på radhustomter.

• Gilla
Tslindgren
  • Laddar…
Tslindgren Tslindgren skrev:
Hej,

Min granne har byggt ett högt plank utan att fråga om vi är ok med det.
Planket är 180m högt och helt solitt, det finns ingen luft i det. Det börjar precis mellan våra ytterdörrar. Jag borrade två hål ( två skruvar) i min sida så att han kunde hänga cykelhjälmar och han kom för att klaga på att väggen var hans och att jag inte kunde använda den alls. och att hålen skulle föra in fukt.
Vi har inte fått någon fråga alls om vi skulle vara ok med ett så högt plank mot oss. Jag hade bestämt mig för att inte klaga men nu är jag riktigt irriterad på det. Jag gick för att prata med honom och han sa att jag i god samlevnads namn skulle ta bort skruvarna. Jag är inte svensk och undrar hur jag ska gå tillväga i det här fallet. Han har inte bygglov.

Hej när man bygger plank så ska man söka om bygglov oavsett om du har godkännt planket. Och om han ska säga att det är hans plank så ska planket stå helt inne på hans mark ca 30- 50mm in så att hela hans plank står på hans mark. Står en del av planket inn på din mark så får han flytta på sitt plank.

• Gilla
Tslindgren
  • Laddar…
Hej,

Planket är 180m högt och helt solitt, det finns ingen luft i det. Det börjar precis mellan våra ytterdörrar. Jag borrade två hål ( två skruvar) i min sida så att han kunde hänga cykelhjälmar och han kom för att klaga på att väggen var hans och att jag inte kunde använda den alls. och att hålen skulle föra in fukt.
Vi har inte fått någon fråga alls om vi skulle vara ok med ett så högt plank mot oss. Jag hade bestämt mig för att inte klaga men nu är jag riktigt irriterad på det. Jag gick för att prata med honom och han sa att jag i god samlevnads namn skulle ta bort skruvarna. Jag är inte svensk och undrar hur jag ska gå tillväga i det här fallet. Han har inte bygglov.
J JT8 skrev:
Äh, spelar det någon roll? Du slipper insyn och får jobbet gjort gratis? Tycker du att det är fult så slå i stolar på din sida och montera armeringsmattor och fina klängväxter bara! Eftersom grannen verkar rätt udda så är det väl skönt att ha väggen där?
Jag hade tagit ner det vita staketet och monterat någon typ av nät till klätterväxter. Då får ni en fin vägg med växter. Finns olika växter beroende på sol/skugga

• Gilla
Anette Jonsson och 4 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
TS behöver ta reda på kommunens byggregler, föreningens byggregler, samt avgöra vems mark planket står på. Innan det är avgjort är det ingen idé att vara arg. Känsloargument som att "så där gör man bara inte" och "nu är min utsikt förstörd" och "de måste ju tänka på grannsämjan" har ingen betydelse. Folk får använda och utveckla sina fastigheter inom reglerna. Och folk kommer vilja göra detta på olika sätt. Förvänta er heller inte att alla följer samma sociala regler. Många strävar inte efter att ha nöjda grannar.
Oavsett vems mark det är så har det inte gått rätt till någonstans.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
N
Hej,

Återigen tänker jag: Gud vad det är skönt att inte ha några grannar på nära håll!

• Gilla
Tslindgren och 2 till
  • Laddar…
Åhejåhå
Detdär är nog inget som ni kan komma överens om tyvärr
Som väl är finns det lagar och förordningar som reglerar vad som tillåts.
Många förslag finns i tråden, varav de förmodligen bästa är att ta hjälp av regelverken.
Be en kommunal bygglovshanterare om ett på brottsplatsen besök, påtala din oro över att er familj kommer att bli påkörda när ni åker ut på vägen. Det finns ju inte en chans att vare sig ni eller på vägen andra trafikanter kan se varandra.
Sen tror jag att det hela löser sig. dock förutom grannsämjan som ändå inte finns.

• Gilla
Tslindgren
  • Laddar…
/snip/

Jag är inte svensk och undrar hur jag ska gå tillväga i det här fallet. Han har inte bygglov.
Problemet är att din granne är rasist/främlingsfientlig/allmänt otrevlig och inte gillar dig.

Berätta för grannen att du tycker han har byggt ett fint plank och tacka honom för det. Ta bort ditt vita staket och sätt upp några mark-spots mot staketet på din side. Det kommer bli fint.

Och så håller du dig nogsamt på avstånd från grannen, bråken kommer inte att vara värda det om du klagar. Anmälan till byggnadsnämden om svartbygget (om det nu finns regler för planket, vilket det nog finns) kan göras anonymt sedan, om du verkligen vill ha bort det.

• Wow
  • Arg
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Box of rain och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.