102 903 läst · 247 svar
103k läst
247 svar
Granne byggde plank
Bara att beklaga att du råkat få en sån idiot till granne.
Det är helt fel sätt att konstruera ett plank på dessutom. Brädorna kommer antingen att svälla eller krympa beroende på fuktkvoten när det byggdes, vilket kommer resultera i brädor som lossnar eller stora springor i planket.
Det är helt fel sätt att konstruera ett plank på dessutom. Brädorna kommer antingen att svälla eller krympa beroende på fuktkvoten när det byggdes, vilket kommer resultera i brädor som lossnar eller stora springor i planket.
Det ser för jävligt ut, speciellt med staketet kvar. Men man kanske ska vara försiktig med att bråka med sin granne när man bor så nära som ni gör. Jag skulle försöka snacka med honom om att ni gemensamt uppför ett plank som ni båda delar på. Då vinner du också på det, då ni ändå inte verkar vara bästisar. Tala lugnt men övertygande. I värsta fall får du väl anmäla till kommunen men då kan det bli lite "jobbig stämning". Jag tror det blir bra med ett plank där men det skall vara gemensamt och underhållet delat.
Mja granen verka vara från mellanöstern, kanske någon clash med din ellerdin frus ursprung då? Låter som något mer ligger i botten. Nej känns inte som de går resonera med personen, anmäl anonymt och sen låssas du som det regnar. Rör inte det så han inte kan anmäla dig för något, trots allt hans egendom. Kommer endå inte bli en gransemjan därARJU skrev:
Renoverare
· västra götaland
· 750 inlägg
vart kommer solen ifrån, vem får skuggan på eftermiddagen/förmiddagen?
skyddat läge i söder är ju kalas för allehanda exotiska träd man kan önska..., kiwi är en bra klättrare....
skyddat läge i söder är ju kalas för allehanda exotiska träd man kan önska..., kiwi är en bra klättrare....
Att gnälla över två skruvar i ett plank på det här sätter är ju att be om att grannen ringer kommunen. Jag förstår att du kände att det var droppen.
Ring kommunen och säg att din granne uppfört ett plank utan bygglov. Skicka bilderna.
Ring kommunen och säg att din granne uppfört ett plank utan bygglov. Skicka bilderna.
Grannen har redan sabbat relationen genom att uppföra ett asfult plank utan att fråga och sen gnällt över två skruvar.sysmali skrev:Ok. Om du inte bryr dig om relationen med grannen, så meddela att du tycker att staketet är för högt och har fått information att det behövs bygglov för så högt staket.
Så grannen får antingen sänka höjden eller söka bygglov (där du inte kommer ge grannmedgivande, men det finns ju risk/chans att grannen får igenom bygglovet ändå).
Böjer du dig fram och låter grannen fortsätta hur mycket de än håller på? Jag gör i alla fall inte det. Sånt jävla trams bemöts med fast hand.
Som jag var inne på tidigare så är det ofta något annat bakom en grannsämja, och sedan tar sig detta uttryck i att man ska klaga på småsaker.boihus123 skrev:Mja granen verka vara från mellanöstern, kanske någon clash med din ellerdin frus ursprung då? Låter som något mer ligger i botten. Nej känns inte som de går resonera med personen, anmäl anonymt och sen låssas du som det regnar. Rör inte det så han inte kan anmäla dig för något, trots allt hans egendom. Kommer endå inte bli en gransemjan där
Jag är på din sida här. Grannen borde vara ordentligt ödmjuk mot dig inte tvärtom. Planlet glr en rätt stor inskränkning på upplevelsen p dim sida. Att då ta mage att klaga på dina skruvar innebär antingen att han inte vet vad som gäller. Eller är helt likgiltig. Begär tillsyn hos kommunens Bygglovsavdelning, så kommer han ångra att han inte läät skruvarna sitta. Troligen inte bra för grannsämjan. Men rätt trött på alla som tycker att den utsatta alltid skall förstå och svälja övertramp….
Jag brukar förorda grannsämja, men här är den ju redan obefintlig. Så anmäl.
Sen håller jag inte med om att plank i sig automatiskt inskränker på någon upplevelse. Det är väl bara i Sverige vi tycker att man ska se grannens barn, skräp, hundar och parkerade bil.
Men! det ska vara ett snyggt plank i så fall. Det här ser f-jl ut.
Sen håller jag inte med om att plank i sig automatiskt inskränker på någon upplevelse. Det är väl bara i Sverige vi tycker att man ska se grannens barn, skräp, hundar och parkerade bil.
Men! det ska vara ett snyggt plank i så fall. Det här ser f-jl ut.
Äh, spelar det någon roll? Du slipper insyn och får jobbet gjort gratis? Tycker du att det är fult så slå i stolar på din sida och montera armeringsmattor och fina klängväxter bara! Eftersom grannen verkar rätt udda så är det väl skönt att ha väggen där?
Tslindgren skrev:Hej,
Min granne har byggt ett högt plank utan att fråga om vi är ok med det.
Planket är 180m högt och helt solitt, det finns ingen luft i det. Det börjar precis mellan våra ytterdörrar. Jag borrade två hål ( två skruvar) i min sida så att han kunde hänga cykelhjälmar och han kom för att klaga på att väggen var hans och att jag inte kunde använda den alls. och att hålen skulle föra in fukt.
Vi har inte fått någon fråga alls om vi skulle vara ok med ett så högt plank mot oss. Jag hade bestämt mig för att inte klaga men nu är jag riktigt irriterad på det. Jag gick för att prata med honom och han sa att jag i god samlevnads namn skulle ta bort skruvarna. Jag är inte svensk och undrar hur jag ska gå tillväga i det här fallet. Han har inte bygglov.
Vad är det för fel på folk. Bygga sådär utan att prata med medmänniskorna som påverkas?
Dessutom tryckt virke som är skitfult. Man bygger ju allt möjligt med den fula skiten nuförtiden.
Nåväl. Oavsett så skulle jag anmält. Om det stör dig så anmäl. Du kan ju också vänta 6 månader och känna efter. Det kanske är positivt att ha Berlinmuren mot grannen ändå. agera inte i känsla tänker jag.