Bästa svaret

Eller låt grannen driva ärendet om ett par skruvar på hans bygglovskrävande plank.
Hade varit intressant om han verkligen skulle gå vidare med dessa skruvar i detta fall.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
BobboEriksson och 35 till
  • Laddar…
Är det bostadsrätter så finns det säkert regler där med

• Gilla
korsriddaren och 5 till
  • Laddar…
Kan inte tänka mig det där är OK varken utan bygglov eller utifrån brf-regler. Och att inte samråda med grannen...

Är det dessutom den "fula" sidan som är vänd mot er?

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Mitt råd är att förklara för grannen att detta kräver bygglov och att du inte är nöjd med utseendet.

då kan ni diskutera fram en lämplig lösning.

vill inte grannen diskutera så är det anmälan till kommunen om svartbygge som gäller…

• Gilla
39x och 7 till
  • Laddar…
Unikt namn
Det går ju att ha regelverket från kommunen utskrivet, gärna markera de punkter som styrker att bygglov krävs. Sedan vänligen men bestämt förklara att kommer vi inte överens om en alternativ utformning så lämnar du ärender till kommunens tjänstemän att reda ut. Men det kan ju bli tråkigt med massa pappersarbete och eventuella sanktionsavgifter som följd.

• Gilla
_Jonas
  • Laddar…
harry73
Jag hittade huset :cool: huset står på egen fastighet så ingen bra.
Fanns ingen streetview på området, så jag vet inte om det finns fler hus med plank, men ser inte så ut

• Haha
  • Gilla
39x och 4 till
  • Laddar…
Jag anser att de sociala reglerna säger att du absolut ”har rätt” (socialt alltså) att fästa saker på din sida av hans plank, särskilt så nära din dörr, där ingen ser. Så länge inte skruvarna sticker ut på andra sidan planket så de kan riva sig på dem.

• Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Jag anser att de sociala reglerna säger att du absolut ”har rätt” (socialt alltså) att fästa saker på din sida av hans plank, särskilt så nära din dörr, där ingen ser. Så länge inte skruvarna sticker ut på andra sidan planket så de kan riva sig på dem.
Ja uppenbarligen är grannen en idiot, tror ni han limmat trallen på stolparna eller kommer skruvarna göra att fukt tränger in?

• Gilla
  • Haha
Finnpucko och 25 till
  • Laddar…
S
Självklart anmäler du grannen och kräver att han får riva det. Fyfan vad hemskt att mötas av det där när man går ut genom ytterdörren..

• Gilla
39x och 15 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag hittade huset :cool: huset står på egen fastighet så ingen bra.
Fanns ingen streetview på området, så jag vet inte om det finns fler hus med plank, men ser inte så ut
Det finns ju ett plank mot andra grannen också..bild.

Kanske det bästa grannen gjort.
Ni slipper se varandra när du fixar i trädgården.

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
@
Tslindgren Tslindgren skrev:
Hej,

Min granne har byggt ett högt plank utan att fråga om vi är ok med det.
Planket är 180m högt och helt solitt, det finns ingen luft i det. Det börjar precis mellan våra ytterdörrar. Jag borrade två hål ( två skruvar) i min sida så att han kunde hänga cykelhjälmar och han kom för att klaga på att väggen var hans och att jag inte kunde använda den alls. och att hålen skulle föra in fukt.
Vi har inte fått någon fråga alls om vi skulle vara ok med ett så högt plank mot oss. Jag hade bestämt mig för att inte klaga men nu är jag riktigt irriterad på det. Jag gick för att prata med honom och han sa att jag i god samlevnads namn skulle ta bort skruvarna. Jag är inte svensk och undrar hur jag ska gå tillväga i det här fallet. Han har inte bygglov.
Hej,

Min granne har byggt ett högt plank utan att fråga om vi är ok med det.
Planket är 180m högt och helt solitt, det finns ingen luft i det. Det börjar precis mellan våra ytterdörrar. Jag borrade två hål ( två skruvar) i min sida så att han kunde hänga cykelhjälmar och han kom för att klaga på att väggen var hans och att jag inte kunde använda den alls. och att hålen skulle föra in fukt.
Vi har inte fått någon fråga alls om vi skulle vara ok med ett så högt plank mot oss. Jag hade bestämt mig för att inte klaga men nu är jag riktigt irriterad på det. Jag gick för att prata med honom och han sa att jag i god samlevnads namn skulle ta bort skruvarna. Jag är inte svensk och undrar hur jag ska gå tillväga i det här fallet. Han har inte bygglov.
Inte så snyggt och inte så trevligt att bo intill!

Antar att din granne ska fortsätta att bygga på kortsidan och andra långsidan också.... Han kanske tänker ha ett litet fort!

Jag hade ringt kommunen direkt!!

• Gilla
Kronskan och 1 till
  • Laddar…
P
kanske var min svenska otydlig. Jag skulle inte klaga på det som stör mig förrän grannen kom och knackade på min dörr för att klaga på skruvarna. Så vid det här laget sa jag också vad som gjorde mig förbannad och han informerade mig om att han inte behövde bygglov för det men vad jag läst på kommunens hemsida skulle det behövas.
H Hallerudsbo skrev:
Det behövs bygglov för det där.

Sen har du heller inte lov att skruva i grannens plank utan lov då det är hans.
Det är som att någon kommer och skruvar i din ytterdörr för dom tycker det är kul, det får dom inte heller.

Risken kan va att när du klagar hos kommunen och han måste ta ned planket så kommer det upp en 6 m hög thuja häck där.

Så tänk vilken kamp du vill ta.

Hade det vart mig så hade jag fråga grannen om jag får sätta trall på sidan som är mot mig och om jag kunde få ta bort det fula vita staketet mot mig.

Kan inte tänka mig att det skuggar så mycker det där
Fast tujahäcken får inte gå in på TS sida, och kommer antagligen bli ett större problem för grannen än TS om de ska bli 6 m...

• Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Jag gick för att prata med honom och han sa att jag i god samlevnads namn skulle ta bort skruvarna. Jag är inte svensk och undrar hur jag ska gå tillväga i det här fallet.
Om vi håller oss till det kulturella så har grannen gjort ett stort fel och du ett obetydligt.

Planket är förvisso olagligt, men om vi struntar i det och fokuserar på hur man förväntas bete sig mot sina grannar så skulle jag poängtera ett par–tre saker.
  • Det man gör i eller nära tomtgränsen gör man helst ihop. Då kan man diskutera höjd, material, framtida underhåll m.m. på ett ordnat sätt.
  • Gör man det ändå själv på sin sida informerar man ändå i förväg och bygger den snygga sidan mot grannen. Reglarna borde alltså grannen satt mot sig, inte mot dig.
  • Man bråkar inte om småsaker. Sätter han upp ett helt plank mot dig ska han ge fan i om du sätter ett par skruvar i det för att hänga cykelhjälmar eller några blomkrukor på. Han ska närmast vara glad att även du funnit någon nytta med planket.

Sen följer förstås inte alla svenskar den typen av grannsämjeregler. Men man kan nog säga att det är en sorts beteendenivå många av oss värderar andra efter.

Så det är inte du som betett dig konstigt ens med svenska mått mätt.

• Gilla
Hummingbird och 59 till
  • Laddar…
P
M Masthugg skrev:
Grannen kan ju inte ens lagligt komma åt att "inspektera" skruvarna ;)

• Gilla
39x och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.