102 896 läst · 247 svar
103k läst
247 svar
Granne byggde plank
Nja, när grenarna växer över tomtgränsen så ska grannen kontaktas och ges tillfälle att klippa, om så inte sker får man klippa grenarna själva utan att thujan tar skada. Kan bli ett jobbigt läge!P Peter787 skrev:
Ja man får ställa sig frågan vad man vill uppnå. Ofta så ligger problemet i att man inte gillar grannen och sedan blir diskussionen därefter. Hade jag bott så tajt hade jag varit överlycklig att få ett sånt plank mot en granne!
Hmm många påstår att det är för högt. Kolla anslutningen mot fasaden, där är planket en bra bit lägre än dörren, så höjden 1,8 m kan vara ok. Antar att det är 120 mm plankor, 13 st, 1 cm mellanrum ger 169 cm... Får be TS om att mäta. Annars bryter planket alla regler men.... Det kan vara ett områdeslov, dvs när man byggde området kanske man sökte med plank i lovet men alla inte byggt det.
Det lilla låga staket, det tillhör väl TS? Om det stod där innan TS flyttade in, hur ska han kunna underhålla nu? Bättre att bygga gemensamt plank.
Det lilla låga staket, det tillhör väl TS? Om det stod där innan TS flyttade in, hur ska han kunna underhålla nu? Bättre att bygga gemensamt plank.
Tror inte att staketet tillhör TS. Det fortsätter ju framför grannen.FreQa skrev:Hmm många påstår att det är för högt. Kolla anslutningen mot fasaden, där är planket en bra bit lägre än dörren, så höjden 1,8 m kan vara ok. Antar att det är 120 mm plankor, 13 st, 1 cm mellanrum ger 169 cm... Får be TS om att mäta. Annars bryter planket alla regler men.... Det kan vara ett områdeslov, dvs när man byggde området kanske man sökte med plank i lovet men alla inte byggt det.
För övrigt är det väl så att det är 120 cm som brukar vara bygglovsfritt. 169 cm är högre än 120.
Det vita staketet är mitt och mindre än ett år gammalt. både jag och grannen flyttade för mindre än 6 månader sedan.
Planket är 1,75m på den lägsta punkten och 1,86m på den högsta punkten. Och när vi flyttade in bjöd vi över den här grannen på fika hemma hos oss men han sa att han aldrig hade tid. Så vi gav upp. Jag tycker att det är konstigt att han kommer nu och säger att jag för grannskapets skull inte ska röra hans planket. Jag kommer att lägga upp fler bilder på exakt var jag lagt hjälmarna. Och visst gick inte skruvarna åt andra hållet. Jag tog en bild efter hans klagomål.(sista bilder)
Planket är 1,75m på den lägsta punkten och 1,86m på den högsta punkten. Och när vi flyttade in bjöd vi över den här grannen på fika hemma hos oss men han sa att han aldrig hade tid. Så vi gav upp. Jag tycker att det är konstigt att han kommer nu och säger att jag för grannskapets skull inte ska röra hans planket. Jag kommer att lägga upp fler bilder på exakt var jag lagt hjälmarna. Och visst gick inte skruvarna åt andra hållet. Jag tog en bild efter hans klagomål.(sista bilder)
Redigerat:
Ring kommunen. Dom vet deras egna regler. Detaljpaner kan skilja sig rejält åt.
Han har defenitivt brutit mot massor av punkter.
Du kan ju snällt säga att ni båda går till kommunen för att reda ut detta med skruvarna på hans mycket olagliga plank så lär han nog inte störa dig mer om skruvarna.
Lagligt eller ej så anser jag att det är vanligt folkvett att fråga sin granne när man ska bygga något som påverkar grannen så mycket.
Du kan ju snällt säga att ni båda går till kommunen för att reda ut detta med skruvarna på hans mycket olagliga plank så lär han nog inte störa dig mer om skruvarna.
Lagligt eller ej så anser jag att det är vanligt folkvett att fråga sin granne när man ska bygga något som påverkar grannen så mycket.
Jag förstår inte så mycket om det men bilden på grannens sida är den här.Larsa skrev:
A aka_the_barf skrev:Ring kommunen. Dom vet deras egna regler. Detaljpaner kan skilja sig rejält åt.
bostadsrätten och kommunen meddelade mig i eftermiddags via mail att den behöver bygglov. men ingen informerade om hur jag skulle gå tillväga nu.A aka_the_barf skrev:Ring kommunen. Dom vet deras egna regler. Detaljpaner kan skilja sig rejält åt.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 181 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 181 inlägg
En anmälan om svartbygge kan sluta på olika sätt där kanske inte alla är enkelt förutsägbara och i linje med vad du vill åstadkomma?
Du får fundera över vad du vill uppnå och vad som tjänar dina syften.
Grannen förefaller vara fullständigt oresonlig och dessutom en kass byggare, en idiot med tummen mitt i handen och låg estetisk förmåga, jag kan bara beklaga.
(Jag säger att det är fult, dåligt byggt och vänt åt fel håll)
Att han inte låter dig hänga upp något på din sida på det fula staketet cementerar min uppfattning att han är idiot.
Det finns risk att han helt enkelt är rasist och inte gillar dig för ditt ursprung, du kommer få svårt att övertyga en sådan person om att ens himlen är blå och gräset är grönt. Jag tycker ett par saker du beskriver antyder just det, tyvärr.
Du får därmed anta att grannen kommer göra allt för att göra dig missnöjd.
Om jag hade varit i din sits så hade jag övervägt att låta planket stå kvar, jag skulle hänga upp cykelhjälmarna samt skruva upp hängare för blomkrukor och allt annat jag kan tänka mig för att göra din sida lite trevligare, klängväxter kan bli fint!
När grannen konfronterar dig så kan du i din vänligaste ton meddela att du försöker göra dina sida lite finare eftersom man normalt inte bygger staket med stolparna utåt.
Eller så anmäler du svartbygget till kommunen och låter kommunen hantera resten. Vilket i förlängningen bör sluta i att grannen får betala en avgift och riva eller sänka höjden på planket.
Du får fundera över vad du vill uppnå och vad som tjänar dina syften.
Grannen förefaller vara fullständigt oresonlig och dessutom en kass byggare, en idiot med tummen mitt i handen och låg estetisk förmåga, jag kan bara beklaga.
(Jag säger att det är fult, dåligt byggt och vänt åt fel håll)
Att han inte låter dig hänga upp något på din sida på det fula staketet cementerar min uppfattning att han är idiot.
Det finns risk att han helt enkelt är rasist och inte gillar dig för ditt ursprung, du kommer få svårt att övertyga en sådan person om att ens himlen är blå och gräset är grönt. Jag tycker ett par saker du beskriver antyder just det, tyvärr.
Du får därmed anta att grannen kommer göra allt för att göra dig missnöjd.
Om jag hade varit i din sits så hade jag övervägt att låta planket stå kvar, jag skulle hänga upp cykelhjälmarna samt skruva upp hängare för blomkrukor och allt annat jag kan tänka mig för att göra din sida lite trevligare, klängväxter kan bli fint!
När grannen konfronterar dig så kan du i din vänligaste ton meddela att du försöker göra dina sida lite finare eftersom man normalt inte bygger staket med stolparna utåt.
Eller så anmäler du svartbygget till kommunen och låter kommunen hantera resten. Vilket i förlängningen bör sluta i att grannen får betala en avgift och riva eller sänka höjden på planket.