77 100 läst · 183 svar
77k läst
183 svar
Grannarna vägrar låta oss rulla fram soptunnorna för tömning
Låter rätt korkat att verkligen bli fiende med den som äger den väg som man behöver för att komma fram och tillbaka till sin fastighet. Markägaren kan ju få för sig att han måste köra fram och tillbaka med traktorn på sin mark en massa gånger efter varje regnväder/tjällossning. Blir dyrt att reparera vägen hela tiden.B Bjorngote skrev:
Även om markägaren verkar strulig så kan jag ha viss förståelse att man inte vill att andra använder ens mark som uppställningsplats för soptunnor. Särskilt inte ifall man precis bredvid har en kommersiell verksamhet med kunder. Har själv känt hur soptunnor kan lukta, särskilt på sommaren då saker ruttnar snabbt i tunnan. (tänk rester efter en räkfrossa/kräftparty).
Har inte alla back kamera idag?M Matskarl21 skrev:Jag har motsvarande problem med sophämtare som inte vill backa in på tomten. De har förklarat problemet med att de har dålig sikt bakåt och riskerar därför att skada någon eller något när de backar. Det är alltså inte i första hand ett arbetsmiljöproblem, om man inte fördjupar sig alltför mycket i hur man skulle må psykiskt efter att ha dödat någon ofrivilligt.
Jag körde sopbil 1989 och då hade jag backkamera, typ tjock tv i hytten.
Det jag upplevde problematiskt var att backa bland fotgängare och cyklister, men inte på landet med grusvägar eller hus som låg för sig självt. Körde dels i stadskärna med trånga gator och gränder och dels i ett litet samhälle utanför huvudorten.
På den tiden var det säckar i stan och nyhet med gröna plastkärl i villorna. Det var rätt mycket som vi gjorde som inte var ”by the book” som att ta säckarna utan kärra. Folk på landet ställde ut extra säckar och en sexpack öl. eller häftade fast en tjugokronorssedel på säcken. Några äldre på landet ville bjuda på en kopp kaffe. Detta var när det var kommunal regi och inte privat entreprenör.
Tycker kommunen får anvisa plats om inte tomtgränsen fungerar för dem.
Det jag upplevde problematiskt var att backa bland fotgängare och cyklister, men inte på landet med grusvägar eller hus som låg för sig självt. Körde dels i stadskärna med trånga gator och gränder och dels i ett litet samhälle utanför huvudorten.
På den tiden var det säckar i stan och nyhet med gröna plastkärl i villorna. Det var rätt mycket som vi gjorde som inte var ”by the book” som att ta säckarna utan kärra. Folk på landet ställde ut extra säckar och en sexpack öl. eller häftade fast en tjugokronorssedel på säcken. Några äldre på landet ville bjuda på en kopp kaffe. Detta var när det var kommunal regi och inte privat entreprenör.
Tycker kommunen får anvisa plats om inte tomtgränsen fungerar för dem.
Och när sophämtare möter någon, som mig med bil och släp så får hen vackert ändå backa.M Maledictus skrev:En komplex fråga som består av olika saker:
*Sophämtarna får inte längre backa upp för att Arbetsmiljöverket inte godkänner en sådan lösning.
*Kommunen har hämtningsskyldighet
*Du ska se till att man kan komma åt kärlen
Det finns tre lösningar på detta problem och det är:
1. Du kommer överens med någon av dina grannar att du får ställa kärlet på deras mark på en plats där chaufförerna kan komma åt det.
2. Du "tvingar" kommunen att hämta kärlet (de har trots allt hämtningsskyldighet) men de har då rätt att ha en separat taxa för dig (och andra liknande platser) där det krävs någon form av specialfordon för att tömma hos dig. Detta kommer antagligen bli vansinnigt dyrt för de kunder där det krävs men då gör kommunen formellt rätt.
3. Du fixar en korrekt vändplats inom din fastighet.
Jag har råkat ut för idioter som cyklar bakom lastbilen när man backar till en container, barn som kryper ur en häck på tiden när set var vanligt med soprum som som krävde att man körde på cykel- och gångbanor, i de fallen hjälper ingen kamera i världen.S Svenno 55 skrev:
Det är därför jag säger att det inte går att jämföra en vanlig tradarchaffis som hämtar och lämnar på verksamheter. Jag var mindre nervös över att backa trailer i portugisiska bergsbyar än att backa in i bostadsområde med häck som tar i på båda sidor…
Så här kan du göra:B b8q skrev:
Strunta i att ställa ut soptunnorna.
Sortera ut hemma i dubbla papperskassar o ta med i bilen till återvinningsstation som du passerar med bilen, Glas, metall, plast, tidningar, pappersförpackningar. Annat smått brännbart kan du lägga i bränntunnan /öppna spisen / vedpannan eller vad du har. Det organiska materialet samlar du i en papperspåse som du har i en liten hink med lock i köket, kompostera själv eller ta med o lägg i en vänligt sinnad grannes tunna. Fungerar utmärkt för mig.
Bortsett från att man inte får elda avfall så har du rätt i övriga delar. Men, om de har en vänligt sinnad granne, och båda har liten mängd restavfall så får manni de flesta kommuner dela soptunna. Då betalar man fast avgift som vanligt, men delen som bekostar tömning delar man på.F flokegie skrev:Så här kan du göra:
Strunta i att ställa ut soptunnorna.
Sortera ut hemma i dubbla papperskassar o ta med i bilen till återvinningsstation som du passerar med bilen, Glas, metall, plast, tidningar, pappersförpackningar. Annat smått brännbart kan du lägga i bränntunnan /öppna spisen / vedpannan eller vad du har. Det organiska materialet samlar du i en papperspåse som du har i en liten hink med lock i köket, kompostera själv eller ta med o lägg i en vänligt sinnad grannes tunna. Fungerar utmärkt för mig.
Det är överhuvudtaget inte samma situation, men här i kommunen rev man hus* för att kunna bygga en enkelriktad gata så att lastbilarna för sophämtning inte skulle behöva backa, i samband med att man byggde ut järnvägen.N Nordo skrev:
På gatan som jag bor på backar sopbilarna in, de som kör säger själva att de har kameror och har full uppsikt och att det absolut inte är ett problem, de anser att det är säkrare att backa in (i min gata) än att vända då det är så ont om plats.
Byråkrati i dess bästa form.
* Det är en kombination av att kunna bygga denna enkelriktade väg och att husen kom för nära järnvägen, men i vart fall 1 hus revs enbart för att kunna bygga denna nya enkelriktade gata.
Fast nu äger väl ändå TS vägen, som han har servitut för på grannens mark.L lbgu skrev:Låter rätt korkat att verkligen bli fiende med den som äger den väg som man behöver för att komma fram och tillbaka till sin fastighet. Markägaren kan ju få för sig att han måste köra fram och tillbaka med traktorn på sin mark en massa gånger efter varje regnväder/tjällossning. Blir dyrt att reparera vägen hela tiden.
Och då har inte grannen någon rätt att förstöra vägen heller, inte ens att använda den tror jag.
Det kan jag också ha förståelse för, men det känns som att kommunen borde tala om för TS hur dom vill ha det, och om dom säger att det ska ske på grannens mark får dom se till att peka med hela handen då.L lbgu skrev:Även om markägaren verkar strulig så kan jag ha viss förståelse att man inte vill att andra använder ens mark som uppställningsplats för soptunnor. Särskilt inte ifall man precis bredvid har en kommersiell verksamhet med kunder. Har själv känt hur soptunnor kan lukta, särskilt på sommaren då saker ruttnar snabbt i tunnan. (tänk rester efter en räkfrossa/kräftparty).
Helt galet kan tyckas men så är det.T Trullsbo skrev:
Vi hade en incident i min kommun där sopbilen backade på vissa gator och detta granskades av Arbetsmiljöverket som i sitt yttranden klargjorde att backning inte ansågs vara ett körsätt och därmed inte ett tillåtet förfarande vid återkommande arbeten.
Det handlar ju om att många kommuner blundar för problematiken och endast tar i det ifall det uppstår klagomål från chaufförer eller kunder. Vilken man i vissa fall kan tycka är rimligt annars kommer det bli stora problem.Claes Sörmland skrev: