Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
L lindsmik skrev:
Störande läte mellan 22 och 07 kanske kan betraktas som störande och kanske kan föranleda en anmälan av något slag.
Men……för hel…..e detta handlar nog mer om den heliga svenska avundsjukan och inget annat.
Grannen har kul men inte jag, måste nog kollas upp om dom har till(stånd)
Att barnen är rädda för att leka på tomten och mår dåligt över vad de tvingas utstå handlar alltså om svensk avundsjuka? Vi får väl se om utredningen kommer fram till samma slutsats.

harry73
R bossebyggarn skrev:
Nu blir det en väldigt skev diskussion eftersom jag kommenterade inlägg som numera är raderade, inlägg som handlade om att folk tyckte att det här med blottare inte var så farligt (och ja, det var specifikt blottare som det pratades om, mot barn). Alla vettiga människor inser att detta är något helt annat än att "acceptera att människor är naken ibland".
Men allt som skrevs i tråden ska ses i ljuset av faller artikeln beskriver.
Det finns en liknande tråd här, där också barnkorter dras. Intressant läsning:
https://www.byggahus.se/forum/threads/grannen-tar-inte-pa-sig-klaeder.351980/

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K
R bossebyggarn skrev:
Nu blir det en väldigt skev diskussion eftersom jag kommenterade inlägg som numera är raderade, inlägg som handlade om att folk tyckte att det här med blottare inte var så farligt (och ja, det var specifikt blottare som det pratades om, mot barn). Alla vettiga människor inser att detta är något helt annat än att "acceptera att människor är naken ibland".

Även det som artikeln handlar om är något helt annat än att "acceptera att människor är naken ibland". Det handlar om barn som mår dåligt och inte längre törs leka på sin egen tomt och en familj som begränsas i sin vardag. Det verkar folk här tycka är en kul grej att skoja om.

Jag sitter alltså här och tar emot personangrepp och måste försvara varför jag inte tycker att barn ska utsättas för detta. Nog för att man stöter på många märkliga åsikter på detta forum men det här tar priset.
Är väldigt skrämmande hur många som inte tycker det är något skevt alls med att barn ser detta. Man blir ju mörkrädd

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nå de ska ha tur att de inte är granne till mig, jag har väldens mest nyfikna 5-åring. Hon ropar hej till alla hon ser, svarar de inte ropar hon hej igen å igen å igen å igen. Svarar dom så börjar hon fråga vad dom gör och vill veta allt om det, varför, hur, när vad dom ska göra sen m.m. Har svårt att tänka mig att en normalt funtad vuxen hade tyckt situation var upphetsande å misstänker att de snabbt hade slutat, för som sagt hon hejjar på alla, alltid, så hon hade gjort om det igen, å igen, å igen, om de försökte på nytt :D

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Jag hade faktiskt inte räknat med att bli bombarderad med personangrepp bara för att jag försvarar barns rätt att slippa blottare och andra kränkningar.
Du blir inte påhoppad för att du försvarar barn du blir kritiserad för att du ägnar dig åt personangrepp.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Enklaste borde vara att dra upp ett rejält plank mot grannen. Gå inte grannen med på det så kan man fråga om det är för att de vill visa upp sina sexakter för barnen eller varför de motsätter sig det.

Filma är nog olagligt, kan röra sig om kränkande fotografering, eller ofredande.

Bättre att dra fram en gräsklippare som väsnas då kanske och förstör stämningen.
Fota är lagligt, däremot kanske man inte ska publicera om de inblandade kan identifieras på något sätt.

Maskintok skrev:
äldsta dottern är 7 år och hon vet hur vuxna gör barn.. även om hon inte sett mig och mor sin göra dem.. Eller grannarna ha sex.. Men det är ganska lätt att förklara så är det ur världen..
Precis så är det. Man pratar öppet om det, att killar och tjejer ser olika ut är ju bara att förklara varför. Har man dessutom husdjur (vi har kaniner :) ) får man hjälp på traven. Och så pratar och frågar barnen så det är bara att berätta. Det behöver man verkligen inte grannarna till.

• Gilla
1
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Finns det något mer privat än din egen tomt?
Din egen tomt är inte privat, det finns (som i detta fallet) rätt så tydliga gränser vad du får göra på din tomt. Vill du porra runt på den får du begränsa insynen kraftigt.

Alfredo Alfredo skrev:
Du skrev ordagrant så här "är det per automatik alltid ofredande om man har sex framför barn medveten om att de kan se dig".

Det går inte att tolka eljest än att du anser att det alltid och undantagslöst är ett brott att ha sex om man är medveten om att ett barn kan se det.
Ditt liv är inte så nyansrikt va?

Men i sak stämmer det faktiskt. Däremot så har vi starkt rättsskydd i Sverige så åklagaren måste kunna bevisa att du varit medveten om att du syns och får inte åtala om hen inte tror på en fällande dom. Därför åtalas du bara om det är uppenbart. Som i detta fallet.

Till samtliga som verkar tycka att detta är ett ok beteende.

Hur hade ni uppskattat om tex denna herren klev ut i sin trädgård o började onanera i tid o otid. Eller försvinner problemet med att det var 2 personer. Är det för att det är en kvinna och en man som det är ok? Eller hade ni upplevt det som ett större problem om det var 2 män som passade på att bröla o gotta sig? Bara undrar hur ni tänker. Eller trollar ni

• Man i lövkrans och utan skjorta står inomhus med neutral bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Viktor.J och 4 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Finns det något mer privat än din egen tomt?
Äger inte föreningen tomten när det kommer till radhus?

M Michael2 skrev:
Ett radhus kan vara byggt på en egen fastighet eller vara en del i en bostadsrättsförening. Exakt vad som gäller här framgår inte helt klart vad jag kan se.

Artikeln som startar denna tråd inleds dock med "En radhusägare i Halland har fått nog av sina grannars utomhusaktiviteter.", vilket nog i första hand bör tolkas som att det är en fristående privatägd småhusenhet på en egen fastighet och ingen bostadsrättsförening är aktuell.

För övrigt tror jag upplåtelseformen är irrelevant när det kommer till att bedöma rätten att ha sex på tomten.

• Gilla
Michael2 och 1 till
  • Laddar…
Om nu grannen vill gå naken är det väl ingenting att bråka om men har de sex utomhus helt öppet i en radhusträdgård när grannarna är hemma då tycker jag att det har gått för långt.

• Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
M Michael2 skrev:
Irrelevant i frågan men i allmänhet inte. Radhus har ofta en samfällighet som reglerar gemensamma ytor och annat dock. Som gränder/belysning, lekytor etc.
H heimlaga skrev:
Om nu grannen vill gå naken är det väl ingenting att bråka om men har de sex utomhus helt öppet i en radhusträdgård när grannarna är hemma då tycker jag att det har gått för långt.
Jag skulle säga att det beror på hur mycket häck de har... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.